Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Paul, de la convertire până astăzi

Fiu a trei culturi. Interpret al speranței

de Gianfranco Ravasi

Ceea ce s-a întâmplat, într-o zi neprecizată între anii 33-35 d.C., pe drumul care duce din Galileea la Damasc, a rămas imprimat în memoria colectivă conform unei tipologii, în sine fantezistă, care a fost reprezentată în mod pictural de Caravaggio pe o pânză a lui din Santa Maria del Popolo la Roma: un cal uriaș aruncă de pe șa un Paul îngrozit și orbit. În realitate, descrierea acelei celebre epifanii (sau, mai bine zis, cristofanii), oferită de trei ori de a doua operă a evanghelistului Luca, Faptele Apostolilor, nu cuprinde acea scenografie ecvestră: "În timpul călătoriei, pe când se apropia de Damasc, dintr-o dată l-a învăluit o lumină din cer. Căzut la pământ, a auzit un glas care-i spunea: «Saul, Saul! De ce mă persecuți?» El a răspuns: «Cine ești, Doamne?» El i-a zis: «Eu sunt Isus pe care tu îl persecuți»" (9,3-5).

Paul, pentru a evoca acea cotitură capitală, va recurge în epistolarul său numai la trei verbe, două de luminare ("Cristos mi-a apărut și mie... I-a plăcut lui Dumnezeu să-l descopere pe Fiul său în mine") și unul de luptă ("am fost cucerit de Cristos Isus"). E sigur că acel eveniment va fi pentru el discriminant: din persecutorul Saul, fariseu fanatic ("persecutam peste măsură Biserica lui Dumnezeu și încercam s-o distrug"), se va naște apostolul Paul, gata să mărturisească faptul că pentru el "a trăi este Cristos". Astfel, "drumul Damascului" a devenit un simbol universal pentru a indica nu numai o cotitură existențială sau o convertire, ci o adevărată străfulgerare care revoluționează întreaga ființă a unei persoane. Să ne gândim numai la August Strindberg și la drama sa îndrăzneață Spre Damasc, compusă între anii 1898-1904: de fapt, scriitorul suedez transformă simbolul paulin într-o parabolă a parcursului vieții, chiar dacă printr-o abordare antitetică. Damascul său este un labirint oniric și desigur nu o iluminare, o spirală obsesivă în care trecutul nu este nimicit ci e amestecat în fâșii cu prezentul, unde totul se amestecă de-a valma și ținta nu este eliberatoare. Mult mai diferită este reproducerea glorioasă a acelui eveniment din partea protestantului credincios Felix Mendelssohn-Batholdy care cu Paulus - oratoriu grandios și cu răsunet deja la prima sa interpretare în 22 mai 1836 (356 de coriști și 160 de instrumentiști!) - a voit să ofere în mod ideal o exegeză muzicală a vieții apostolului, ritmată de un "înainte" și de un "după aceea" tocmai din cauza acelui "drum". Nu degeaba sunt doi bași care interpretează protagonistul: Saul evreul din prima parte și Paul creștinul din partea a doua.

Faptul că meditația muzicală este și teologică apare chiar din uvertura ritmată după acea corală luterană splendidă Wachet auf, ruft uns die Stimme, magnifică și dulce în versiunea lui Bach (BWV 140), al cărui incipit este deja o interpretare iluminantă a drumului Damascului ca "trezire-înviere" ("Treziți-vă, glasul ne cheamă").

Și acea "înviere" a făcut din Saul o figură capitală a religiei noi în toată istoria sa care a urmat, chiar dacă nu întotdeauna în mod pașnic și sigur. Deja în Scrisoarea a doua a lui Petru autorul nota că "în scrisorile iubitului nostru frate Paul sunt unele lucruri greu de înțeles pe care cei neștiutori și incompetenți le răstălmăcesc, ca și pe celelalte Scripturi, spre propria lor pieire" (3,16). Un cunoscut teolog și exeget german din secolul al XIX-lea, Wilhelm Wrede, într-o operă intitulată simplu Paulus (1904), crea pentru apostol definiția de "al doilea întemeietor al creștinismului", definiție ambiguă deoarece ar putea introduce ideea unei transformări a mesajului lui Isus așa încât să presupună un alt proiect religios. Pe această linie filozoful Friedrich Wilhelm Nietzsche l-a etichetat pe Paul ca "dezanghelist", adică vestitor al unei vești rele, contrar "evangheliștilor", în timp ce Antonio Gramsci în mod repezit îl cataloghează ca "Lenin al creștinismului", adică un teoretician rece și înclinat să construiască un sistem, iar în secolul al XIX-lea vestitul cercetător Ernest Renan nu ezita să definească scrierile pauline ca "un pericol și o piedică, motiv al principalelor defecte ale teologiei creștine".

Noi vom încerca acum să schițăm un profil esențial și obiectiv al acestei figuri, "sfântă pentru Biserică, mare pentru omenire", cum spunea scriitorul francez Victor Hugo, și vom face asta bazându-ne pe datele neotestamentare. Ele sunt în mod substanțial oferite de a doua operă a lui Luca, Faptele Apostolilor, și chiar de epistolarul paulin care constă din treisprezece scrieri marcate în mod explicit de numele apostolului, în timp ce a paisprezecea, Scrisoarea către Evrei, a fost exclusă de mult timp din paternitatea paulină. Însă trebuie să semnalăm că majoritatea cercetătorilor consideră că numai șapte scrisori (1 Tesaloniceni, 1 și 2 Corinteni, Galateni, Filipeni, Romani și Filemon) sunt strict ale lui Paul, în timp ce celelalte șase sunt din ambientul paulin, deci derivă numai indirect de la apostol (desigur că asta nu înseamnă că ele nu sunt, ca și celelalte, inspirate și canonice).

Un alt cercetător german din secolul al XIX-lea, Adolf Deissmann, îl definise pe Paul "un cosmopolit". Efectiv el era fiu a trei culturi care apăreau deja în ideala sa "carte de identitate". Numele său originar era ebraic, același ca al primului rege al lui Israel, Saul. "Sunt un evreu din Tarsul Ciliciei", declară în fața tribunalului roman care-l întreabă despre datele sale generale sale în momentul arestării la Ierusalim (Fap 21,39). Polemizând cu detractorii săi evrei din Corint, revendică rădăcinile sale: "Sunt ei evrei? Sunt și eu. Sunt ei israeliți? Sunt și eu. Sunt ei descendența lui Abraham? Sunt și eu" (2Cor 11,22). Iubiților creștini macedoneni din Filipi el reafirmă cu tărie faptul că a fost "circumcis în a opta zi; din poporul lui Israel, tribul lui Beniamin; evreu dintre evrei; după Lege, fariseu" (3,5). În crescendo, le scrie romanilor: "Căci aș dori să fiu eu însumi anatema de la Cristos pentru frații mei, rudele mele după trup. Aceștia sunt israeliți, ale lor sunt înfierea și mărirea, alianțele și Legea, cultul și promisiunile; ai lor sunt patriarhii și din ei vine, după trup, Cristos" (9,3-5). Iar galatenilor le revelează chiar o atitudine de integralism naționalist: "Noi suntem iudei din naștere, și nu păcătoși dintre păgâni" (2,15).

Format la Ierusalim "la picioarele lui Gamaliel, educat întocmai după legea părinților" (Fap 22,3), educat conform practicii iudaice și la munca manuală, aceea de skenopoiòs, "confecționer de corturi" (probabil țesător din păr de capră pentru stofe aspre, numite întocmai "cilicium" din regiunea de origine, Cilicia, care era chiar regiunea lui Paul), Saul era însă un iudeu din diaspora, născut la Tars, "o cetate care nu este fără faimă", cum îl definește cu ostentație (Fap 21,39). Situată pe fluviul Cidno, cetatea, aflată acum în Turcia meridională, era sediul unei vii școli filozofice stoice, care a lăsat niște urme în gândirea apostolului, și se bucura de dreptul de cetățenie romană, recunoscută lui de Marcu Antoniu și August. Paul va folosi cu orgoliu această demnitate de cetățean al imperiului, nu doar făcând apel la tribunalul suprem roman, așa cum se știe (Fap 22,28), dar și prezentându-se în toate scrisorile sale cu al doilea nume al său în mod clar latin, Paul.

Tradiția posterioară, în secolul IV-lea, nu va ezita să creeze un epistolar apocrif între apostol și Seneca unde întâlnim expresii de acest fel. Seneca spre Paul: "Dacă numele unui om așa de mare și preaiubit de Dumnezeu va fi una cu numele meu, acest lucru nu va putea decât să fie ceea ce-i mai bun pentru Seneca al tău". Paul către Seneca: "În timpul reflecțiilor tale ți-au fost revelate adevăruri pe care divinitatea le-a dat privilegiul de a le cunoaște numai pentru puțini oameni (...). Așadar, eu semăn într-un ogor deja fertil o sămânță nepieritoare, cuvântul imutabil al lui Dumnezeu". Însă Paul nu este numai roman; cultura lui și activitatea lui se vor mișca mereu în atmosfera elenistă. El folosește greaca în mod creativ, forjând-o cu mare libertate ca și cum ar fi un fier incandescent: cunoaște resursele retorice ale acelei limbi, o reelaborează cu inventivitate atribuind accepțiuni inedite cuvintelor ca sarx, "carne", pnèuma, "spirit", hamartìa, "păcat", dikaiosyne, "dreptate", soterìa, "mântuire", eleutherìa, "libertate", agàpe, "iubire".

Așadar, istoria lui Paul se consumă într-o răscruce de culturi și cele trei identități ale lui de evreu, de roman și de grec sunt indispensabile pentru a-i înțelege opera și viața personală, care se desfășoară în tot bazinul mediteranean, deschizându-se și spre visul de a ajunge în marginea occidentală extremă, Spania (Rom 15,22-24). Din punct de vedere istoric, punctul clar extern și "profan" al cronologiei pauline este întâlnirea apostolului cu proconsulul roman Galion la Corint (Fap 18,12-17): o inscripție din Delfi ne atestă că acesta a locuit în orașul grec în anii 50-51. De la acest nod cronologic se încearcă să se ordoneze datele care nu toate se potrivesc, oferite de cele două izvoare neotestamentare citate deja, Faptele Apostolilor și Scrisorile pauline.

Pornind de la convertirea la creștinism, amintită deja, se pot reconstrui două traiectorii temporale. Prima, bazată pe Faptele Apostolilor, este ritmată de trei mari călătorii misionare ale lui Paul: după prima, se celebrează "conciliul" apostolilor la Ierusalim (anii 49-50); sunt apoi doi ani (58-60) de închisoare, în așteptarea procesului la Cezareea Maritimă, și alți doi ani de arest la domiciliu la Roma (60-62), în așteptarea rezultatului apelului făcut la curtea imperială supremă. Moartea, precedată de o altă detenție, ar trebui să fie plasată în anii 64-67, dar despre asta Faptele Apostolilor nu spun nimic. A doua traiectorie, bazată pe Scrisorile pauline, ar situa "conciliul" din Ierusalim după a doua călătorie misionară a apostolului în Grecia (50-51), ar introduce o ședere lungă la Efes, probabil cu închisoare (52-55), în timp ce arestarea la Ierusalim și închiderea la Cezareea ar data din anii 56-57, transferarea pe cale maritimă la Roma ar fi în iarna anului 57-58, arestul la domiciliu la Roma ar dura între anii 58-60, iar în anul 60, sub Nero, Paul ar fi fost condamnat la moarte. Dar, dincolo de această biografie cronologică, figura lui Paul este decisivă pentru istoria Bisericii la nivel teologic. Sunt două perspective deschise de acțiunea lui, perspective decisive pentru creștinătate. Prima este de ordin pastoral. Paul lansează mesajul lui Cristos către orizonturi externe terenului de plecare, cel ebraic, devenind în felul acesta Apostolul neamurilor prin excelență. El este ferm convins că "nu mai este nici iudeu, nici grec, nici sclav, nici om liber, nici bărbat și nici femeie: voi toți sunteți una în Cristos Isus" (Gal 3,28). Este o alegere care comportă tensiuni în interiorul creștinătății de la începuturi, așa cum este atestat de "conciliul" din Ierusalim (Fap 15) și de polemica avută cu Chefa-Petru, evocată de însuși Paul scriind galatenilor. Însă convingerea lui este nemișcată și va fi atestată de tot ministerul său apostolic: "Cel care m-a ales încă din sânul mamei mele și m-a chemat prin harul său, mi l-a descoperit pe Fiul său în mine ca să-l vestesc păgânilor" (Gal 1,15-16).

Desigur, această deschidere implică o elaborare a limbajului însuși și chiar o ulterioară aprofundare a mesajului lui Cristos. Astfel se deschide o a doua perspectivă la fel de fundamentală, cea strict teologică. Paul oferă un plan ideal al său care este construit prin diferitele sale scrisori și care își are centrul în Cristos și în unul din nodurile sale principale, în așa-numita "îndreptățire prin credință și prin har". Ea este formulată de trei ori în mod esențial într-un singur verset din Scrisoarea către Galateni: "Știind că omul nu este justificat din faptele Legii, ci doar prin credința în Isus Cristos, am crezut și noi în Isus Cristos ca să fim justificați prin credința în Cristos, și nu prin faptele Legii, pentru că nimeni nu va fi justificat prin faptele Legii" (2,16).

Pe această teză se va dezvolta nu numai Scrisoarea către Galateni, ci și capodopera teologică a apostolului, Scrisoarea către Romani: dar desigur că cele 432 de versete ale acesteia din urmă fac spațiu spre alte linii și domenii de gândire care fac din teologia lui Paul o stea polară pentru reflecția seculară a Bisericii, uneori și ca "semn de contradicție": ne gândim numai la Reforma protestantă și la dezbaterea mereu vie și rodnică asupra gândirii pauline, o gândire foarte articulată și asupra temelor ecleziale și morale.

Avea dreptate poetul Mario Luzi atunci când scria: "Paul este o figură enormă care provine din haosul erorii și al așteptării neliniștite a oamenilor pentru a da un sens speranței".

Și speranța pentru apostol nu se putea întemeia decât pe "Cristos puterea lui Dumnezeu și înțelepciunea lui Dumnezeu" (1Cor 1,24).

(După L'Osservatore Romano, 30 iunie - 1 iulie 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 41.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat