Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Originea morală a politicii adevărate

În memoriile lui Vaclav Havel

De Claudio Toscani

"Îmi face plăcere că această broșură curioasă a mea să ajungă în mâna cititorului italian - scrie Vaclav Havel, fost președinte al Republicii Cehe, făcând el însuși introducerea - deoarece cred că va găsi ceva interesant. Nu am voit și nici n-am putut scrie adevărate memorii, dar am auzit că, după tot ceea ce am văzut, trebuia să prezint publicului un fel de bilanț".

Este prima frază din Un om la Castel (336 pagini), collage singular de texte și pasaje din viață, documente, gânduri, interviuri, reflecții despre constituție și despre atâtea negocieri prezidate sau personalizate, despre faptele politice ale câtorva decenii de istorie mondială și, în definitiv, despre tot ceea ce se poate imagina că trebuie să fie făcut pentru a constitui, din nimic, o democrație. Și puțin mai departe adaugă: "Sunt convins că nu vom reuși niciodată să construim un stat democratic și de drept, dacă nu vom construi în același timp un stat uman, moral, spiritual, cultural".

Născut la Praga în anul 1936 într-o familie de întreprinzători medio-burghezi, după ce a trăit copilăria în bunăstare discretă, în anul 1948, la lovitura de stat comunistă prin care Cehoslovacia intră în orbita sovietică, Havel rămâne, cu familia, expropriat de toate și numai prin anii Șaizeci - adică la primele reprezentații ale operelor sale teatrale - viața lui reia un nivel decent.

Această situație durează cele două decenii care au urmat, când, deși fiind persecutat ca autor interzis și chiar închis pentru perioade lungi, se bucură de profituri derivate din publicarea textelor sale în străinătate. În anul 1977, hotărând cu alți activiști să ceară în mod public autorităților respectarea drepturilor umane și civile garantate de acordurile de la Helsinki, întemeiază mișcarea "Charta 77" ("Comunitate liberală neformală și deschisă de oameni cu diferite convingeri, religii, meserii, legați de voința de a lucra împreună și individual pentru respectarea drepturilor umane").

Până la prăbușirea regimului în noiembrie 1989, Havel este unul din liderii disensiunii din Europa centrală, grație capacităților sale de analiză, de meditație și grație inteligenței politice cu care coordonează multele sale inițiative și ale grupului său. Însă notorietatea internațională nu-l scutește de lungi perioade de închisoare care printre altele îi amenință și sănătatea. După căderea comunismului care a urmat după manifestările din piață, din noiembrie 1989 (așa-numita "Revoluție de catifea"), la 29 decembrie în același an este ales președinte al Cehoslovaciei. Reconfirmat după primele alegeri libere, după despărțirea țării între cele două republici Cehă și Slovacă, Havel va fi de alte două ori președinte al celei dintâi.

În densa lui bibliografie creatoare, deja în anul 1986 apărea un Interogatoriu la distanță, o carte asemănătoare cu aceea de astăzi (de fapt din anul 2006), acest foarte actual Un om la Castel care, s-a spus, este structurat ca un compendiu de notițe de lucru și de viață care nu evită judecăți sincere despre politicienii aflați în vârfurile puterii mondiale, de la Bush la Clinton, de la Gorbaciov la Putin, de la Kohl la Blair, rezervând o admirație deosebită lui Ioan Paul al II-lea.

Urmează astfel răspunsuri politice referitoare la situația internă și internațională, frânturi din viață, anii de închisoare, examene de conștiință și programe ideologice, depresii, preamăriri și reacții. Oricum, deasupra oricărei propuneri și a oricărei intenții strălucește un crez: "Consider că ordinea morală este superioară ordinii legislative, politice și economice și că acestea din urmă ar trebui să provină din prima, fără a căuta subterfugii pentru a evita imperativele. Cred de asemenea că ordinea morală își are propria înrădăcinare metafizică în infinit și în veșnic".

Cu limbajul literaturii și al teatrului (atingând genurile grotescului și absurdului, dar și al umorismului negru, pentru a demasca fără milă sloganurile ideologice, factorii dezumanizatori și mecanismele sociale nocive patriei și omenirii), Havel a tratat teme aparent abstracte sau meta-temporale, dar în realitate de actualitate spinoasă. Protagonist și observator critic a ceea ce se întâmpla în Europa de est și în previziunile unui "mare sfârșit urât", așa cum spunea el însuși, arăta în mod deschis teama că distrugerea morală completă a regimurilor comuniste va inhiba pentru totdeauna întoarcerea libertăților politice și a conștiinței în țara sa dar și în lume.

Un lucru i se părea și i se pare încă sigur: originea morală a oricărei politici autentice, semnificația valorilor și a măsurilor etice în toate sferele vieții colective, inclusiv cea economică. Pentru asta insistă să clarifice faptul că fiecare dintre noi trebuie să încerce să descopere sau să redescopere în el însuși, dacă nu să cultive în mod intențional și public, o "responsabilitate superioară", altminteri va fi o inevitabilă "grandioasă și aproape orbitoare explozie a celor mai rele comportamente umane".

În urmă cu cinci ani, lărgindu-se de la cincisprezece la douăzeci și cinci numărul de membri. Uniunea Europeană primea în ea diferite state post-comuniste, apropiindu-se în felul acesta la realizarea uneia din multele speranțe ale acelor "revoluții de catifea" care se răspândiseră în Europa centrală și de est și la care însuși Havel colaborase. Acum, după ce au căzut în "lada cu vechituri a istoriei" (cuvintele sale), atât zidul de la Berlin cât și cortina de fier, alte vestigii ale erei sovietice rămân trainic la locul lor, ca și cum ar fi suspendate in timp, ținând oameni și minți care încă se bat în singurătate socială și politică.

Pentru aceasta Vaclav Havel nu a ezitat să accepte de mai multe ori funcția de președinte, el care toată viața lui a fost în confruntare continuă cu puterea etalând o independență absolută. Spune că nu a avut alegere, și trebuie să-l credem, dacă în momentul acela istoria alerga înainte și prin intermediul lui, conducând acțiunile sale.

Refuzul ar fi fost o fugă incomprehensibilă, dacă nu chiar o trădare clară. A ajuta țara sa în tranziția de la totalitarism la democrație, de la poziția de satelit la independență, de la economia centralizată la economia de piață, nu se putea închipui decât pe linii de dorit și cu aspirație prea înaltă. Și totuși s-a întâmplat.

Însă intervenind, după primii ani exaltanți și câteva surprize pozitive ale istoriei, cu totul alte timpuri (puține au fost acordurile comune și dovezile coerente de tot mai mică importanță), iată zile de muncă zilnică dură, contradicții fățișe și descoperite divergențe de interese (descântec politic, contingențe tot mai urgente și con-cauze mondiale).

Această carte, cartea unui om în "Castelul" puterii maxime, care simte de datoria lui față de concetățenii săi un cuvânt clar despre "unde" se află și despre "ce" intenționează să facă, așa cum vede țara sa, viitorul său și pentru care cauze intenționează să se bată, este rodul unei intenții mai degrabă morale decât politice. Sau ar fi mai bine de spus, în cazul său precis, politică și morală împreună.

În cartea citată Meditații de vară, Havel se întreba cum să se construiască un "stat spiritual", nefiind posibilă proclamarea ei nici prin lege, nici prin ordine, nici prin constituție. În cartea de astăzi ne pune la curent că nepierzând acea intenție și acea angajare, ne documentează o muncă foarte lungă, interminabilă, concretă și ideală în același timp, formată din întrebări neîncetate și din examene zilnice, cărora știința și tehnica, specializarea și profesionalismul, nu au fost suficiente. Și noi citim: nici o bătălie de două parale, nici o micime, nici o lipsă apriori de încredere, nici o economie de generozitate, nici o frică de alții, nici de povara vreunei responsabilități. Oricum, în primul rând acele valori ale sufletului care apoi devin în practică programe, viziuni, convingeri, utopie creatoare și, în sfârșit, moralitate politică (valorile unei "voințe libere" simțită și trăită ca cea mai misterioasă dar și cea mai adevărată a lucrărilor lui Dumnezeu în om).

(După L'Osservatore Romano, 27 iunie 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat