Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Enigma din Damasc

Ce s-a întâmplat cu adevărat pe acel drum

De Romano Penna

Ca despre multe personaje din antichitate, nu cunoaștem anul exact al nașterii lui Paul și cu atât mai puțin anul morții. Însă o întreagă serie de date sigure și de diferite indicii ne permite să fixăm cu mare aproximație fie extremele, fie etapele intermediare.

Atunci când scrie biletul către Filemon, probabil în anul 54 (sau, conform unei cronologii mai joase, prin anul 62), el se declară "bătrân", în greacă presbùtes (Filemon 9); și atunci când Luca în Faptele Apostolilor relatează uciderea cu pietre a lui Ștefan la începutul anilor treizeci, notează și prezența lui Saul care este calificat ca "tânăr", în greacă neanìas (Fap 7,58). Cele două denumiri sunt desigur generice, dar, conform calculelor antice cu privire la vârsta omului, prima ar trebui să indice în mare pe unul în jurul vârstei de șaizeci de ani și a doua pe unul pe la vârsta de treizeci de ani. Deducem de aici că el s-a născut în ultimii ani ai erei precreștine și deci era cu puțini ani mai tânăr decât Isus.

Născut la Tars în Cilicia (cf. Fap 22,3) ca evreu din diaspora de limbă greacă și cu un nume latin (schimbat prin asonanță din Saul în Paul), cel mult având cetățenia romană (cf. Fap 22,25-28), el apare plasat pe frontiera a trei culturi diferite și probabil și din această cauză e disponibil la deschideri universaliste rodnice, așa cum se va dovedi în continuare. Poate că derivând de la tatăl, el a învățat și o muncă manuală care consta în meseria de skenopoiòs, literalmente "confecționer de corturi" (cf. Fap 18,3), probabil lucrător al lânii aspre de capră pentru a face din ea corturi, probabil pentru uzul militar, dar mai ales privat (cf. Fap 20,33-35).

De altfel, în antichitate Tarsul era vestit prin prelucrarea textilă în special a lânii (cf. Dion din Prusa, Discursuri, 34, 21), așa încât unele papirusuri dau mărturie despre adjectivul tarsikàrios pentru a indica un țesător de lână. Pe la 12-13 ani, vârstă la care băiatul evreu devine bar mitzvà ("fiu al preceptului"), Paul părăsește Tarsul și se mută la Ierusalim pentru a fi educat la picioarele lui rabbi Gamaliel cel Bătrân după cele mai rigide norme ale fariseismului (cf. Gal 1,14; Fil 3,5-6; Fap 22,3; 23,6; 26,5), dobândind un mare zel pentru Tora mozaică.

Pe baza unei puternice ortodoxii religioase, dobândită deja, el întrevede în noua mișcare ce făcea referință la Isus din Nazaret un mare risc pentru identitatea iudaică. Pe de o parte, Paul cunoscuse critica puternică a lui Ștefan la templul din Ierusalim (cf. Fap 6,14; 7,47-50). Pe de altă parte, el nu putea să admită un Mesia răstignit, care trebuia considerat doar scandal și blestem (cf. 1Cor 1,23; Gal 3,13); dacă apoi acesta era în mod pozitiv legat cu neștiutorii Legii (acei cammê ha-'aretz) și chiar cu păcătoșii așa încât pentru a fi drepți în fața lui Dumnezeu trebuia să se creadă în Isus, atunci Tora ajungea să nu mai fie nici suficientă și cu atât mai puțin necesară. Asta explică faptul că el a "persecutat Biserica lui Dumnezeu" cu tărie, așa cum va admite de trei ori în scrisorile sale (1Cor 15,9; Gal 1,13; Fil 3,6).

De altfel este greu să ne imaginăm în mod concret în ce consta această persecuție. De exemplu, ceea ce scrie Luca în Fap 9,1-2 ("Saul, tot urzind amenințare împotriva discipolilor Domnului, a mers la marele preot și a cerut de la el scrisori către sinagogile din Damasc ca să-i aducă legați la Ierusalim pe cei pe care i-ar fi găsit în această credință, fie bărbați, fie femei") este greu de potrivit cu datele istorice, așa cum prezintă comentatorii. De fapt, sub procuratorii romani Sinedriul nu avea jurisdicție în afara țării lui Israel și nici Paul nu se putea bucura de un mandat oficial fără a fi membru al Sinedriului. De aceea se face ipoteza că el a fost pur și simplu trimis la Damasc de o sinagogă de iudei "eleniști" din Ierusalim, probabil cu o scrisoare de recomandare din partea marelui preot, pentru a avertiza sinagogile locale împotriva pericolului noii erezii și a le îndemna să ia măsuri adecvate, chiar severe.

Desigur, chiar pe drumul Damascului, la începutul anilor treizeci, probabil în anul 32, a avut loc momentul decisiv din viața lui Paul. Acolo a avut loc o cotitură, ba chiar o răsturnare a valorilor. În mod neașteptat, el a început atunci să considere "daună" și "gunoi" tot ceea ce înainte constituia pentru el maximul ideal, motivația existenței sale (cf. Fil 3,7-8). Ce s-a întâmplat? În această privință avem două tipuri de izvoare. Primul tip, cel mai popular, sunt relatările datorate peniței lui Luca, cel care de trei ori relatează evenimentul (cf. Fap 9,1-19; 22,3-21; 26,4-23), insistând asupra câtorva detalii pitorești, cum ar fi lumina din cer, căderea la pământ, un glas care cheamă, noua stare de orbire și vindecarea lui ca de niște solzi scoși din ochi, postul. Este greu ca Paul personal să fie la originea acestor narațiuni, fie pentru că el nu vorbește niciodată despre asta în acești termeni, fie pentru că în Gal 1,13 îi trimite pe cititorii săi la ceva ce a auzit.

De aceea este foarte posibil ca Luca să fi folosit o relatare care s-a născut probabil în comunitatea din Damasc (să ne gândim la coloratura locală dată de prezența lui Anania și fie de numele străzii fie de numele proprietarului casei în care Paul este găzduit: Fap 9,11), care a compus într-un prim moment o relatare a convertirii care scotea în evidență transformarea extraordinară care a avut loc în ex-persecutorul și care apoi a devenit și relatarea chemării unui nou evanghelizator.

Al doilea tip de izvoare este acela mai "autentic", deoarece constă în mărturia celui direct interesat, și sunt scrisorile lui Paul însuși. De fapt, de mai multe ori el face referință la acea experiență extraordinară și este vorba mereu de aluzii foarte scurte, ce nu sunt descriptive, care insistă numai pe sensul a ceea ce s-a întâmplat atunci (cf. Rom 1,5: "Prin Isus Cristos am primit har și misiunea apostolatului"; 1Cor 9,1: "Nu l-am văzut eu pe Isus, Domnul nostru?"; 1Cor 15,8: "Ultimului dintre toți, ca unui născut înainte de vreme, mi s-a arătat și mie"; 2Cor 4,6: "Dumnezeu care a zis: "Să strălucească lumina în întuneric", el însuși a strălucit în inimile noastre pentru luminarea cunoașterii gloriei lui Dumnezeu pe fața lui Isus Cristos"; Fil 3,7: "Cele care erau pentru mine un câștig, de dragul lui Cristos, eu le-am considerat o pierdere"; Gal 1,15-16: "Dar când i-a plăcut lui Dumnezeu, cel care m-a ales încă din sânul mamei mele și m-a chemat prin harul său, m-i l-a descoperit pe Fiul său în mine ca să-l vestesc păgânilor, imediat, fără să mă sfătuiesc cu cineva. Și fără să urc la Ierusalim, la cei care erau apostoli înaintea mea, am mers în Arabia, apoi m-am întors din nou la Damasc"). După cum se vede, în toate aceste texte el nu se oprește pe detalii narative, ci interpretează mereu acel moment nu atât ca un fapt de convertire, deoarece nu folosește niciodată lexicul specific (cu verbele metanoèin-epistrèfein și derivatele), cât mai ales ca fundament al apostolatului său, ca misiune de evanghelizare, deci ca un eveniment de misiune (cu un lexic de viziune, apariție, revelație, iluminare).

Ne putem întreba cum se explică schimbarea care a avut loc în Paul pe drumul Damascului. În climatul romantic din secolului al XIX-lea se prefera să se recurgă la schema omului chinuit, care în sfârșit găsește o cale de ieșire din propriile neliniști adoptând o soluție extremă. Pentru a face asta se interpreta în sens autobiografic ceea ce se citește în Rom 7,7-25, unde Paul vorbește la persoana întâi singular: "Nu săvârșesc ceea ce vreau, ci fac ceea ce urăsc... După omul lăuntric îmi găsesc plăcere în Legea lui Dumnezeu, dar văd o altă lege în mădularele mele, care luptă împotriva legii minții mele și mă ține sclav prin legea păcatului care se află în mădularele mele" (vv. 15.22.23).

Mai mult decât atât, exegeza de astăzi a acestei pagini pauline este mult mai încâlcită și îndoielnică, fie pentru că textul este scris la prezent (deci literalmente nu ar trebui să se refere la trecutul anterior convertirii), fie pentru că textul nu aparține unui context autobiografic ci unei reflecții de principiu cu privire la valoarea Legii (așa încât acel eu se poate explica foarte bine cu figura retorică a enalagei așa încât să includă o experiență universală), fie pentru că într-un alt text cu siguranță autobiografic Paul spune contrar că a fost "fără cusur, în ce privește justificarea care vine din Lege" (Fil 3,6: aici iese în evidență chiar mândria și bucuria unei identități iudaice trăită în plinătate ca "un câștig"). Se poate crede mereu că ceea ce el scrie în Rom 7,7-25) reprezintă pur și simplu conștientizarea succesivă (creștină) a unui vechi conflict inconștient față de Lege, în timp ce Fil 3,4-6 ar reprezenta doar conștiința tipică a lui Paul precreștin.

Dar lucrurile sunt mai complexe. Mărturiile personale ale lui Paul cu privire la evenimentul de la Damasc sunt în mod constant centrate pe figura precisă a lui Isus Cristos. El nu vorbește de altul, până acolo încât mărturisește că a fost "cucerit de Cristos Isus" (Fil 3,12). Așadar a fost vorba în mod esențial de o întâlnire de "persoane", în timp ce conceptele, "ideile", deși implicite, au jucat un rol secundar. El a văzut gloria lui Dumnezeu strălucind pe chipul lui Cristos (cf. 2Cor 4,6). Din acest punct de vedere, experiența lui Paul trebuie explicată și cu referință la anumite categorii din mistica iudaică a merkavàh, adică a "carului", care își înfige rădăcinile sale în viziunea din primul capitol din Ezechiel. Acolo profetul spune că a văzut un car tras de patru ființe vii "și pe această specie de tron, sus, o figură cu trăsături umane (...). Așa mi-a apărut aspectul gloriei Domnului" (1,26.28): adică, aici se îndrăznește să se asocieze gloria cerească a lui Dumnezeu la o ființă umană, fie ea chiar nedeterminată, și asta explică rezervele rabinismului cu privire la această pagină.

În orice caz, nu se poate neglija dimensiunea psihologică a experienței lui Paul, adesea tratată în termeni halucinație (deși în mod normal istoricii și teologii nu au studii în materie de psihologie, așa cum psihologii sunt destul de lipsiți de tehnicile istoriografice și de teologie). Un studiu făcut în urmă cu câțiva ani încearcă să facă claritate în acest sens, fie făcând deosebire între halucinație și iluzie, deoarece ele nu trebuie identificate, fie precizând în mod onest că lipsa de obiectivitate a fenomenului (viziune, auz, miros, pipăit) se referă numai la observatorul extern, dar nu la subiectul care are această experiență, și fie dând atenție și condiționărilor socio-culturale ale subiectului interesat.

Cât privește Paul, trebuie luat act că declarațiile sale cu privire la eveniment sunt rare (nu în toate scrisorile) și foarte sobre (lipsite de descrieri); în plus, trebuie constatat că el nu prezintă niciodată în fața propriilor interlocutori experiența trăită de el pentru a întemeia pe ea propria autoritate, nici pentru a garanta vreo teză teologică, nici pentru a întări vreo luare de poziție disciplinară; dimpotrivă, se întâmplă exact contrarul.

De aceea, trebuie să ne ferim să judecăm evenimentul de pe drumul Damascului cu categoriile psihopatologiei. Singurul fapt sigur pe planul realității istorice, spun în termenii lui Jung, este că el a avut o atare funcție prospectivă încât a determinat restul vieții lui Paul și l-a făcut în mod cu totul pozitiv și rodnic: acolo el a avut experiența unei întâlniri și și-a format o convingere care a răsturnat existența sa, fie resetând întregul său patrimoniu ideal fie reorientând energiile sale spre un scop nou.

(După L'Osservatore Romano, 29 iunie 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 23.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat