Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Mergând pe urmele lui Paul ajungem să-l întâlnim pe Petru

La Antiohia urmând itinerarul călătoriilor sale în Asia Mică

De Mario Spinelli

Anul paulin, proclamat de Benedict al XVI-lea pentru a celebra al doilea mileniu al nașterii apostolului neamurilor, este la ușă. Va fi ocazia cea mai bună pentru a reflecta profund asupra acestui gigant autentic al Bisericii apostolice, care printre contemporani a contribuit ca nimeni altul la elaborarea din punct de vedere teologic și spiritual a învățăturii lui Cristos - care era transmisă atunci în mod oral de către apostoli, nefiind încă scrise evangheliile - la promovarea primei expansiuni creștine în țările mediteraneene și la evanghelizarea lumii păgâne.

Desigur, Paul din Tars nu așteaptă să fie redescoperit în lunile care urmează: toate generațiile creștine au recunoscut măreția și importanța operei sale în domeniul doctrinar și eclezial. Să ne gândim la influența pe care a exercitat-o în decursul secolelor epistolele și gândirea sa: de la Biserica antică la cea medievală, de la Reformă - Luther numea Scrisoarea către Galateni "logodnica" mea - până în zilele noastre. Unii (Renan, de exemplu) au ajuns să vadă în convertitul din Damasc adevăratul întemeietor al creștinismului, așa cum se va configura în decursul secolelor, iar în predica sa, scrisă și verbală, o învățătură diferită și într-o anumită măsură alternativă la cea a lui Isus și a apostolilor. Exagerări, deoarece teologii și bibliștii au demonstrat pe larg rădăcinile și coerența cristologice și neotestamentare ale marilor teme pauline, dezvoltate în urma instrucțiunilor pe care Paul le-a primit de la apostoli sau direct "de la Domnul" (1Cor 11,23): predestinația, harul, mântuirea, dialectica dintre lege și libertate, Cristos ca noul Adam, unitatea Bisericii, viața creștină și așa mai departe. Oricum, erori și echivocuri ca acela amintit mai înainte dau mărturie mereu despre locul central al lui Paul în istoria teologiei și spiritualității creștine.

Dar dacă Anul Paulin nu va folosi pentru a reafirma ceea ce este din totdeauna cunoscut și clarificat, adică rolul fundamental al lui Paul ca apostol și ca "gânditor" creștin, asta nu înseamnă că de la această aniversare bimilenară nu se așteaptă - cu cărți, articole, întâlniri, transmisiuni radio-televizate și câte altele - o nouă creștere și aprofundare de studii, cercetări, cunoștințe și divulgări. Cercetătorii sunt deja la muncă și un prim eveniment important în această direcție va fi al doisprezecelea simpozion din Tars, care va avea loc între 22-23 iunie în orașul natal al lui Paul și la Iskenderun, în Turcia, în prezența cardinalului Walter Kasper, președintele Consiliului Pontifical pentru Unitatea Creștinilor, și cu intervenția bibliștilor, istoricilor și patrologilor din diferite țări.

Timpul nostru, deci și celebrarea paulină care urmează să fie inaugurată, credem că este chemat îndeosebi să reflecteze asupra lui Paul ca evanghelizator și vestitor al Cuvântului. În momentul în care se observă cu urgență crescândă nevoia unei noi evanghelizări a Occidentului, care model mai bun putem avea în fața celui mai neobosit misionar al Bisericii apostolice?

Legată de acest aspect, iese în evidență și dimensiunea foarte actuală a apostolului ca realizator al dialogului cu păgânii, pe care el l-a promovat și l-a realizat mai mult decât oricare altul în primul secol creștin. La Efes, în fața Areopagului din Atena, la Corint, unde a trăit și a predicat timp de doi ani, Paul este însăși emblema dialogului creștinilor cu păgânismul și a confruntării dintre evanghelie și celelalte culturi, sub semnul unei căutări comune a adevărului și a binelui.

De asemenea, reflecția asupra moștenirii lui Paul - pe de o parte ca autor și martor venerat în toate Bisericile și preamărit în mod deosebit de Reforma protestantă, pe de altă parte ca artizan și apărător al unității și înțelegerii între comunitățile creștine, în mare parte întemeiate de el însuși - nu va putea să nu ofere o bază privilegiată pentru progresul întâlnirii și al schimbului ecumenic. Eventual, chiar mai mult decât a fost în trecut.

Un mod semnificativ și eficace pentru a-l aminti pe Paul este și acela de a reparcurge locurile și itinerarele călătoriilor sale apostolice: în următoarele luni se va înregistra cu siguranță o intensificare în programele și în inițiativele de acest tip. Pelerinajul la locurile și urmele pauline nu era o țintă tradițională a evlavioșilor europeni, cum erau Santiago de Compostella, Roma și Ierusalim. A devenit în ultimele decenii și astăzi este tot mai mult în creștere.

Paul a călătorit în aproape toată zona mediteraneană, este adevărat: în Grecia, la Malta, în Italia, probabil în Spania. Dar Faptele Apostolilor relatează mai ales misiunile sale în Anatolia, vechea Asie Mică, pe care el a străbătut-o în lung și-n lat timp de peste douăzeci și cinci de ani, între anii 45-67, predicând, botezând, convertind iudei și păgâni, întemeind biserici și comunități și făcând din această țară ceea ce a fost definită "?ara Sfântă a Bisericii", adică primul și principalul teatru al răspândirii în afara Palestinei.

Reparcurgând Anatolia lui Paul, nu de la vest la est, așa cum fac pelerinii occidentali, ci în direcție contrară - care este de fapt direcția urmată de Paul - primul loc paulin pe care-l întâlnim este Antiohia pe Oronte, vechea capitală a seleucizilor, al treilea oraș din imperiul roman după Roma și Alexandria, sediu al Cezarului din Orient și bază de plecare pentru legiunile romane în marș împotriva Persiei. Despre această metropolă elenistă se vorbește adesea în Fapte. Acolo au fugit mulți creștini din Ierusalim de persecuția iudaică de după uciderea cu pietre a lui Ștefan (11,19); aici "frații" au fost numiți pentru prima dată creștini (11,26) și aici a început să se vestească păgânilor evanghelia (15,1 și urm.), chiar prin inițiativa lui Paul și Barnaba, apostolul cipriot care l-a însoțit în primii ani.

În toată perioada patristică, Antiohia va rămâne printre cele mai mari orașe creștine, ilustrat de mari părinți ca Ignațiu, martir la Roma ca și Paul, Ioan Gură de Aur, care a predicat în splendida catedrală care are cupolă de aur, și Simeon Stilistul - vestita sa coloană se ridica pe drumul spre Alep. Antiohia a fost și sediul vestitei școli biblice de orientare istorică, alternativă la alegorismul exegetic alexandrin.

Paul a fost foarte legat de Antiohia, unde a trăit prima sa comunitate eclezială adevărată - după convertire și după prima predică la Damasc (Fap 9,19 și urm.) - și loc de unde a plecat și unde s-a întors în toate cele trei călătorii misionare în Anatolia: între ani 45-48, 50-52 și 53-58. În afară de asta, așa cum s-a amintit mai înainte și cum dau mărturie mozaicurile rafinate din Hatay Muzesi, unele din primul secol, adică din timpurile lui Paul, în această capitală a culturii și a artei eleniste apostolul a trăit "a doua sa convertire", din Saul în Paul ca să spunem așa, adică de la iudeo-creștinismul propriu al unui ex-fariseu doc cum a fost el la deschiderea pastorală și spirituală spre lumea păgână.

Dar amintirea antiohenă cea mai vizitată de pelerini nu face referință la Paul, ci la conducătorul apostolilor, care a fost primul episcop al orașului. Este Grota Sfântului Petru, biserică gotică-cruciată austeră săpată în stânca muntelui Silpiu, unde tradiția plasează casa antiohenului Luca, dăruită de evanghelist primei comunități creștine locale. Este semnificativ tronul de piatră din spatele altarului, a doua catedră petrină după Ierusalim și înainte de Roma. Ieșind din biserica rupestră, panorama domină asupra orașului, cu toate memoriile sale istorice și sacre milenare.

(După L'Osservatore romano, 20 iunie 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 13.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat