Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu cu Mons. Fouad Twal

Vreau să semăn bucuria de a trăi

La 22 iunie Monseniorul Fouad Twal va lua în primire noua sa funcție, patriarh latin de Ierusalim.

Format la Roma în diplomația vaticană, apoi chemat să se întoarcă la viața pastorală ca arhiepiscop de Tunis, viitorul patriarh de Ierusalim vrea să pună accentul pe fundamentele spirituale ale vieții creștine, și în special bucuria, aceea de a trăi în Cristos. De fapt, pentru Monseniorul Twal, înainte de toate, calitatea vieții evanghelice va permite Bisericii din Țara Sfântă să nu fie zdrobită de crucea pe care o poartă și să meargă înainte.

Publicăm în continuare interviul acordat Custodiei din Țara Sfântă.

• Cine sunteți dumneavoastră, Monseniore Twal?

Sunt numărul cinci dintr-o familie cu 9 copii, din familia Twal din Iordania. Am făcut studiile la Seminarul din Beit Jala, apoi am lucrat cinci ani în patriarhie ca vicar, înainte de a fi trimis la Roma pentru a face studiile în drept canonic și drept internațional la Universitatea Pontificală Lateran.

Secretariatul de Stat m-a găsit și s-a gândit că voi putea presta acest serviciu. Apoi, a cerut patriarhului Beltritti dacă voia să renunțe la acel tânăr preot, care eram eu pe atunci, ca să-l trimită la Academia Ecleziastică Pontificală1. Am făcut acolo doi ani de specializare. Era singurul arab din Academie și toți mă priveau într-o manieră un pic "specială". Într-o zi m-au întrebat: "Cum ați ajuns aici?". Glumind, am răspuns: "Poate că se gândeau că am un puț de petrol?...".

• Unde v-a dus această carieră diplomatică în slujba Sfântului Scaun?

Am început ca însărcinat cu afaceri în America Centrală, în Honduras. Nu aveam nici cea mai mică noțiune de limbă spaniolă. Dar era tocmai unul dintre motivele pentru care m-au trimis acolo: să învăț limba. Am rămas acolo timp de șase ani. A fost o experiență frumoasă, chiar dacă uneori a fost dificilă. Eram în slujba Nunțiaturii din Honduras. În același timp, Mons. Pietro Sambi era însărcinat cu afaceri în Nicaragua2. În Honduras, paralel cu funcțiile mele, am prestat serviciu în parohia cea mai săracă din țară, dar cu adevărat frumoasă. Îmi amintesc de prima Liturghie în limba spaniolă. A fost un pic catastrofală, din cauza limbii. La sfârșit o doamnă în vârstă a venit la mine și m-a întrebat: "Eres turco? Ești turc?". "Nu, nu, sunt arab". De fapt, în America Centrală îi numeau "los turcos" pe toți arabii originari din Orientul Mijlociu, pentru că în vechime veneau cu documente otomane. În același timp, am avut grijă de comunitatea arabă de origine palestiniană, celebrând pentru ei botezuri, căsătorii și înmormântări. În pofida serviciului diplomatic, nu am rupt niciodată legăturile cu viața pastorală. Îmi place contactul cu lumea.

Și după Honduras?

A fost întoarcerea în Vatican, la Secretariatul de Stat, din anul 1982 până în anul 1985, unde mi-a fost încredințată grija față de 19 țări africane francofone. Secretariatul de Stat a fost pentru mine o experiență frumoasă a universalității Bisericii. Problemele din lumea întreagă ajung acolo. Și Sfântul Scaun încearcă să ofere răspunsuri și soluții. În timpul acestor trei ani am putut experimenta înțelepciunea Sfântului Scaun și răbdarea sa. Nimic nu este urgent. Nimic. Documentele pot să vină chiar și cu ștampila "Urgent", dar sunt mereu studiate cu calm, în profunzime.

Am cunoscut multe persoane din toată lumea, din Africa bineînțeles, dar și din țările arabe. Am întâlnit și președinți străini. Acest lucru mi-a deschis într-adevăr dimensiunea mondială și universală a Bisericii.

De acolo am fost numit la Cairo. Vaticanul vedea Cairo ca o capitală susceptibilă să reunească lumea arabă, continentul african și Europa. Dar suntem în anul 1985 și din cauza vizitei lui Sadat în Israel (în anul 1977), aproape toate țările arabe boicotau încă, mai mult sau mai puțin, Egiptul. Această situație politică nu a permis Nunțiaturii din Cairo să joace rolul pe care Sfântul Scaun spera să-l îndeplinească în țările arabe.

• Și iată-vă întors în lumea arabă...

Nu, pentru că în anul 1988 am fost numit în Germania. Am descoperit în această țară o Biserică puternică, într-adevăr puternică, bogată și mândră de sine însăși, și în același timp o Biserică extrem de generoasă. Am putut să exercit germana mea participând la viața pastorală a unei parohii mici în apropiere de Nunțiatură.

După doi ani și jumătate, în anul 1990, a urmat o nouă plecare în America Latină, de data aceasta cu destinația Peru. La Lima erau mii și mii de arabi palestinieni din Beit Jala, din Beit Sahour, din Betleem. Eram foarte mulțumit să fiu parohul lor. Mi-a plăcut mult să desfășor slujirea pastorală cu ei, să fiu alături de ei atât în biserică cât și în clubul palestinian, unde se desfășurau tot felul de activități sportive, culturale, etc. Am păstrat legăturile cu un mare număr dintre ei și când vin în Palestina să vizitez familiile lor, trec să mă salute. Episcopul de Lima îmi spunea: "Ce vom face cu această comunitate, după plecarea dumneavoastră?". De fapt, eram deja consilier de Nunțiatură.

• Deci erați destinat la un post de Nunțiu?

Da, trebuia să fie etapa următoare. Dar atunci, în anul 1992, a venit știrea de la Roma: Sfântul Părinte m-a numit episcop de Tunis. M-a numit, dar în același timp cere părerea mea. Pe moment, nu am înțeles. Eram pe punctul de a fi numit nunțiu. Numele meu circula pentru Nunțiatura din Kuwait, care trebuia să fie separată de Nunțiatura din Irak, după Războiul din Golf. Nu am înțeles de ce, după toți acei ani petrecuți în serviciul diplomatic, eram întors la slujirea pastorală, dar mi-am spus că trebuia să accept să nu înțeleg și am spus da. Mai târziu am înțeles planul Sfântului Scaun: pastorație și politică. Pastorație: era un loc vacant la Tunis de doi sau trei ani, și o dieceză trebuie să aibă un episcop; politică, pentru că Sfântul Scaun voia un episcop arab în scaunul unde au fost atâția episcopi francezi3. În afară de asta, Prelatura din Tunis făcea parte tot din Biserica franceză de dincolo de mare, în timp ce țara devenise independentă în anul 1956. Sfântul Scaun voia deci să instaleze acolo un episcop arab, care să vorbească aceeași limbă și să aibă aceeași tradiție culturală. Mi-au vorbit despre o misiune de trei sau patru ani. Și am rămas acolo treisprezece ani. Am adus opt comunități călugărești, care au adus sânge nou. Am lucrat mult, restaurând catedrala, toate bisericile, casele și conventele. Înainte de plecarea mea, guvernul a restituit, pentru slujirea credincioșilor, biserica din Djerba, care fusese luată în timpul războiului de independență.

• Monseniore, se știe că regimul politic tunisian nu este mereu ușor. În timpul episcopatului dumneavoastră, aspectul politic a fost prezent, a fost puternic?

A fost puternic. Dar trebuie să știi să tratezi cu regimurile arabe. În lumea arabă noi avem o anumită abordare în relații și la sfârșit eu am fost foarte bine acceptat. Până acolo încât, cu jumătate de oră înainte de a pleca din Tunisia, mi-au telefonat ca să-mi spună: "Președintele Bel Ali vrea să vă vadă, înainte de plecarea dumneavoastră". A trebuit să-mi schimb biletul pentru a merge să-l întâlnesc. În Tunisia mi-am dat seama cât de mult s-au opus terorismului țările arabe. La fiecare șase luni, miniștrii de interne din țările Ligii Arabe se întâlneau în Tunisia pentru a coordona munca lor și a lupta împotriva fanatismelor.

Tocmai această atenție față de securitate a permis Tunisiei să dezvolte turismul așa cum a făcut-o. Păstrez o amintire frumoasă despre Tunis și despre autoritățile tunisiene.

• Ați întâlnit la Tunis o comunitate creștină palestiniană?

Nu, nici palestiniană, nici arabă. Toți credincioșii noștri erau străini. Unii veneau din Orientul Mijlociu din motive de muncă. Dar nu se poate vorbi de o comunitate creștină arabă locală.

• Și atunci, în anul 2005, a venit știrea numirii dumneavoastră ca episcop coadiutor de Ierusalim?

Da. La această știre, singura întrebare care mi-a venit în minte a fost: "De ce așa de repede?". De fapt, misiunea Monseniorului Sabbah trebuia să mai dureze doi ani și jumătate. Doi ani și jumătate este un timp lung. Dar sunt slujiți. Se înaintează în cunoașterea Bisericii locale, a situației. Se văd punctele puternice și punctele slabe, se pregătește în mod spiritual și pastoral întâlnindu-i pe preoți, pe episcopi, parohiile.

• Dumneavoastră ați fost mult vreme în afara țării și spuneți că acești doi ani și jumătate au fost folositori pentru a evalua situația. Ce anume ați descoperit nou în dieceză din punct de vedere religios și politic?

Din punct de vedere religios, sunt foarte mulțumit că descopăr numărul comunităților călugărești: circa 30 pentru bărbați și peste 70 pentru femei. Douăsprezece comunități contemplative: este admirabil, este o forță spirituală pe care mă sprijin și mă voi sprijini puternic. Este o mare bogăție, din punct de vedere pastoral și spiritual.

Am fost mulțumit să constat și faptul că de acum preoții din patriarhie și franciscanii aflați în slujba parohiilor din dieceză fac ziua lor de reculegere lunară împreună. Este un lucru nou. Așa cum i-am spus custodelui, este frumos ca toți parohii, angajați în aceeași pastorație, să fie uniți așa. În fiecare an, preoții din patriarhie fac o zi de reculegere în comun cu preoții melchiți și maroniți. Și aceasta este o mărturie frumoasă de unitate a Bisericii Catolice, în diversitatea riturilor.

Cât privește situația politică, zidul de separare, pe care l-am văzut construindu-se, m-a uimit. În primii mei ani de preoție am slujit în Iordania, dar și la Ramallah. Nu exista această tensiune. Desigur, erau evreii într-o parte și arabii în cealaltă, dar nu această tensiune. Nu am asistat la cele două insurecții care au fost numite Intifada. Dar, la întoarcere, am văzut consecințele lor. Și văd și eforturile care se fac din toate părțile. Am avut la patriarhie vizitele cetățenilor din teritorii, dar și ale autorităților locale, ale conducătorilor politici. Observ că se fac multe discursuri, promisiuni, intervenții, și, în același timp, văd că nu mergem mult înainte. Situația este aproape întotdeauna aceeași.

• Referitor la politică, Monseniore, ce dimensiune va ocupa în misiunea dumneavoastră?

Mie-mi place mai mult să fiu episcop. Îmi place să subliniez aspectul pastoral și spiritual al patriarhiei noastre, al parohiilor noastre, al enoriașilor noștri, al comunităților călugărești și al pelerinilor care vin aici. Desigur, nu pot să uit că tot cea ce atinge omul, atinge Biserica. Politica mă interesează în măsura în care ea influențează asupra vieților oamenilor, asupra demnității și a siguranței lor.

Dar vreau să fiu foarte atent. Noi avem trei sau patru grupuri de credincioși în fața noastră. Avem creștini și necreștini, evrei și musulmani. Între creștini sunt creștinii iordanieni, creștinii palestinieni (care sunt cei care suferă mai mult), creștinii europeni care sunt aici pentru a ne ajuta, a lucra, a studia sau a face pelerinaje, și sunt și creștinii israelieni arabi sau de origine ebraică. Toate aceste grupuri nu împărtășesc aceeași sensibilitate, inclusiv viziunea lor despre conflict. De aici rezultă dificultatea de a vorbi. Pentru că episcopul este episcopul tuturor, absolut al tuturor. Ori vrem ca discursul să-i atingă pe toți, ori privilegiem un grup - lucru care este mai ușor - ori facem tot atâtea discursuri câte grupuri sunt, ceea ce nu este posibil. Dar dacă voi vreți să atingeți împreună pe evrei, pe musulmani, pe creștini, pe iordanieni, pe palestinieni, pe ciprioți, pe europeni... atunci trebuie gândită fiecare virgulă. Eu măsor bine complexitatea unei intervenții, fie ea un discurs sau o omilie.

• Și cum vă imaginați să înfruntați această dificultate?

Cu spiritualitatea. Se va putea spune că este lucrul cel mai ușor, dar este și rolul Bisericii, acela de a-i conduce pe oameni spre înalt.

• Dar dumneavoastră veți fi solicitat în discursul politic. Ziariștii nu se mulțumesc cu spiritualitate.

Ah, ziariștii!... Când eram episcop de Tunis, mă întrebau despre islam. Într-o zi, le-am spus: "Aștept să mă întrebe cineva despre Cristos". Aștept, într-adevăr, să fiu întrebat despre Cristos, despre Biserică, despre esența vieții noastre creștine, despre prezența noastră în Țara Sfântă. Poate că-i voi dezamăgi pe ziariști în privința politicii, dar, încă o dată, ea ne atinge deoarece atinge omul. Așa stând lucrurile, există o altă dimensiune. Și pe bună dreptate tot ceea ce noi trăim, inclusiv dificultățile generate de conflict, trebuie să ne trimită din nou la evanghelie. Trebuie să luăm evanghelia în literă. Atunci când evanghelia ne vorbește despre cruce, despre suferință, când îl vedem pe Isus căzând... și să nu ne ridicăm. Trebuie să credem că discipolul nu poate fi tratat mai bine decât învățătorul. Și să-l urmăm pe Cristos pe drumul pe care el l-a parcurs înaintea noastră. Dar când, cu toate acestea, mergem înainte și când găsim forța de a trăi și bucuria de a trăi, bucuria de a predica, bucuria de a vesti evanghelia, nu este din cauza condițiilor geopolitice care ne înconjoară, pentru că ele, prin natura lor, sunt schimbătoare: într-o zi sunt favorabile, în altă zi nefavorabile. Nu, această bucurie ne vine din evanghelie. Această bucurie ne vine de la cel care ne-a spus: "Nu vă temeți, eu sunt cu voi... Vă dau pacea mea, pacea mea". Pacea lui care este seninătate interioară, bucurie interioară, care este bucurie de a trăi, bucurie de a întâlni, bucurie de a-i primi pe alții, pe toți ceilalți, așa cum sunt, cu limitele lor, cu limitele mele. Motivul bucuriei noastre nu este în îmbunătățirea situației; motivul bucuriei noastre este în întâlnirea cu Cristos însuși, prin intermediul rugăciunii, și în întâlnirea și solidaritatea cu ceilalți.

• Dacă nu ziariștii, alții vă vor solicita în domeniul politic...

Sunt dispus să-i întâlnesc pe toți, să-i primesc pe toți. Nu am nici un complex. Vă amintesc că am fost 18 ani în viața diplomatică. Acești ani m-au învățat câteva lucruri mici... În plus, acești ani mi-ai deschis spiritul, inima. Și nici credința mea, nici spiritul meu, nici inima mea, nici caritatea mea, nici iubirea mea nu se limitează la granițele diecezei. Trebuie să-i iubim pe toți. Toți cetățenii din țările îmbrățișate de dieceza mea sunt cetățenii mei. Toții locuitorii din Țara Sfântă sunt ai mei, într-un anumit sens. În fața lui Dumnezeu, în fața istoriei, eu mă simt responsabil de toți. Și, în același timp, cunosc sută la sută limitele mele. Știu că nu voi face niciodată minuni, dar voi semăna, voi lucra împreună cu confrații mei episcopi, cu preoții, călugării și credincioșii laici, lăsând rezultatele bunului Dumnezeu... cum vrea el, când vrea el.

În situația actuală, care este așa de complicată, poate că trebuie să iubim mai mult, să ne rugăm mai mult și să vorbim mai puțin, chiar dacă acest lucru nu aduce bucurie ziariștilor noștri.

• Ați vorbit de semănat... Ce veți semăna, Monseniore?

Bucuria de a trăi! Bucuria de a trăi în calitate de creștini. Țara Sfântă este o țară care ne învață răbdarea. V-am spus că atunci când un dosar venea cu ștampila "Urgent" la Secretariatul de Stat, se lua întotdeauna timp. Biserica nu trăiește în urgență, are veșnicia în fața ei. În serviciul diplomatic, uneori se reproșează că a vorbit prea mult, ori prea repede... Nu se reproșează niciodată că a respectat tăcerea. Este adevărat și că prea multă prudență riscă să paralizeze, și mie nu-mi place nici asta. Trebuie conjugată prudența în a vorbi și curajul de a face. Și cunoașterea propriilor limite. În fața complexității situației, trebuie primite, ascultate, cunoscute punctele de vedere. Mai ales trebuie încredințate toate acestea bunului Dumnezeu în rugăciune și în tăcere.

• Și, în domeniul pastorației, ce anume veți semăna?

Doresc să înmulțesc contactele cu preoții, parohiile, credincioșii și comunitățile călugărești. Doresc să fiu prezent în dieceză. Patriarhul de Ierusalim este foarte solicitat în străinătate pentru conferințe, celebrări, tot felul de întâlniri. Eu voi renunța la multe invitații pentru a fi aici, pentru a îndeplini datoria mea de episcop aici, pentru a fi cu credincioșii noștri. Va trebui găsit curajul de a spune nu, de a mulțumi pentru invitații și a le refuza, cerând rugăciunea tuturor. E greu de spus nu. Dar necesitățile locale sunt adesea prioritare.

Am intenția să consacru timp atât Iordaniei cât și Palestinei și Israelului. Iordania este un punct puternic al patriarhiei latine: ea cuprinde de fapt cele două treimi dintre credincioșii noștri - din care peste jumătate sunt de origine palestiniană - și oferă diecezei 80% din seminariștii săi. În pofida stabilității sale, și această parte a diecezei trece printr-o criză, mai ales economică, cu afluența refugiaților irakieni. Emigrația creștină începe să atingă puternic și populația iordaniană; noi trebuie să lucrăm, aici ca și acolo, ca să dăm speranță, motive pentru a spera, pentru a rămâne creștini în Orientul Mijlociu.

Pe de altă parte, este normal să acordăm o atenție deosebită mădularului cel mai rănit al diecezei: Palestina. Dar dieceza patriarhală de Ierusalim cuprinde Palestina, Israel, Cipru și Iordania, și sunt necesități peste tot. Toți au drept în mod egal la rugăciunile, la iubirea noastră, la proiectele noastre, ca de exemplu construirea de reședințe pentru tinerele perechi. În toată dieceza trebuie să prevedem, să prevenim mai degrabă decât să îngrijim. Din contactele mele în doi ani și jumătate cu preoții și credincioșii a rezultat și necesitatea de a reforma un pic însăși administrarea diecezei. Foarte bine a fost făcută de predecesorul meu. Dar sângele nou va aduce idei noi. În Biserică nu există clonare. Diversitatea este o bogăție.

• Monseniore, cineva a scris despre dumneavoastră că erați un beduin, este adevărat?

Da și nu. Tribul meu era de creștini beduini și grație unui misionar italian, Manfredi, care i-a însoțit în traversările lor în deșert, în urmă cu circa 120 de ani, am îmbrățișat ritul latin. Eram nomazi, apoi am trecut la seminomadism. Dar în timpul când m-am născut eu, eram sedentarizați, așa că eu m-am născut într-o casă cu un acoperiș.

Mama mea, care m-a văzut schimbându-mi misiunea și mergând de pe un continent pe altul, când eram în serviciul diplomatic al Sfântului Scaun, spunea: "Acest băiat s-a născut nomad și nomad va rămâne". Dar acum m-am întors sub marele cort al patriarhiei, care ne ocrotește pe toți.

• Comunitățile călugărești sunt constituite în cea mai mare parte din străini. Le considerați suficient de integrate în dieceză?

V-am spus binele pe care-l cred despre toate aceste comunități. Rămânând neatins acest lucru, aș fi voit ca mai multe persoane să fie angajate chiar în pastorația diecezei. Trebuie recunoscut că, pentru trecut, am lucrat și am semănat mult. Mă gândesc la Părinții Bétharram, care au constituit clerul patriarhiei înainte ca să se ridice, grație muncii lor, vocații diecezane locale. În sine, a avea comunități constituite din străini nu creează probleme. Ierusalimul este pentru Biserica Universală. Sunt rădăcinile noastre, rădăcinile creștinilor din lumea întreagă. Dar voi chema alte comunități pentru o integrare în pastorația diecezei.

• Există o tensiune între dubla realitate de Ierusalim Biserică locală și Biserică Universală?

Eu cred că e aceeași realitate. Biserica locală nu este străină de Biserica Universală și invers. Biserica Universală se află foarte bine în Biserica locală, cu membrii care o constituie, cu membrii străini ai clerului, în sânul Custodiei și în celelalte comunități călugărești care sunt parte integrantă a Bisericii locale și a Bisericii Universale. Eu nu văd antagonismul; dimpotrivă, există o complementaritate. Este o bogăție. Biserica Universală se află foarte bine în noi și noi ne aflăm foarte bine în Biserica Universală. Astfel, atunci când eu călătoresc în Europa sau în altă parte, nu mă simt deloc străin. Și sper că și ceilalți, atunci când vin să mă vadă, să se simtă acasă la ei, în Biserică.

• Adesea este un șoc pentru creștinii occidentali auzind rugăciunile credinței noastre creștine în limba arabă...

Bine că există un șoc, foarte bine. Îmi place. Mi-ar plăcea să fie și mai mult șoc, pentru a deschide inimile și mentalitățile. Dacă se rămâne surprinși întâlnind un episcop, un patriarh arab sau iordanian, consider frumoasă această surpriză. Și este frumos că putem să comunicăm cu toată lumea.

• Aveți un mesaj pentru Custodia din Țara Sfântă?

Înainte de toate, vreau să exprim recunoștința mea Custodiei și fiecăruia dintre membrii săi pentru tot binele pe care-l fac. În timpul acestor doi ani, de fiecare dată când am avut ocazia să cobor la Sfântul Mormânt, însoțit de franciscanii care mă "păzeau", eram foarte mulțumit să-i cunosc. Dar, desigur, mi-ar plăcea să fie și mai multe relații și colaborare. În acest scop, voi întâlni responsabilii. Dar ei desfășoară o muncă indispensabilă, eu îi admir, îi încurajez și le mulțumesc din toată inima.

Într-adevăr, doresc mai multă colaborare și mai multă prietenie. Îi consider foarte simpatici pe preoții arabi din Custodie. Ei mă înconjoară cu atențiile lor, iar eu cu afecțiunea mea paternă.

(Interviu îngrijit de Marie-Anne Beaulieu)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

 


1 Academia Ecleziastică Pontificală, cunoscută în vechime ca Academia Nobililor Ecleziastici, este o instituție întemeiată de Clement al XI-lea în anul 1701 cu scopul de a forma corpul diplomatic al Sfântului Scaun. Studenții sunt aleși din clerul diecezan, nu după o candidatură, ci după o semnalare, în general a episcopului lor, care în orice caz trebuie să aprobe admiterea candidatului. Trebuie să fie deja preoți și să aibă cel puțin un doctorat în drept canonic sau în teologie. În afară de asta, trebuie să cunoască cel puțin două limbi străine și să aibă vârsta de peste 30 de ani.
2 Pietro Sambi a fost nunțiu și delegat apostolic în Țara Sfântă între anii 1998-2005 și este actualmente nunțiu la Washington în Statele Unite.
3 După Mons. Lavigerie și crearea unei dieceze în anul 1884 (o restaurare? De fapt, Cartagina este, în secolul al IV-lea, una dintre cele mai mari capitale spirituale în Occident) ultimii șapte episcopi de Tunis au fost francezi.


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat