Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Pedagogia sfântului Paul - O școală născută pe drumul Damascului

De Carlo Ghidelli, arhiepiscop de Lanciano-Ortona

Una dintre expresiile cele mai pregnante ale întregului corp epistolar al lui Paul este cu siguranță aceea care apare în Ef 4,29: "Dar voi nu așa l-ați cunoscut pe Cristos". Așa de pregnantă încât Biblia Conferinței Episcopale Italiene, de exemplu, a simțit datoria să traducă: "Dar voi nu așa ați învățat să-l cunoașteți pe Cristos". Desigur, este vorba și de "a cunoaște", dar poate că această traducere nu redă, ba chiar diluează, pregnanța termenului ales de Paul. Luând în considerare contextul imediat în împărțirile sale principale mi se pare că înțeleg că Paul își dezvoltă gândirea sa în trei momente.

"Nu așa" face trimitere la versetele precedente în care Paul stigmatizează un anumit comportament pe care nu ezită să-l califice ca "păgân" (4,17,1-9) adică absolut incompatibil cu noutatea adusă de Cristos în istoria oamenilor și deci în viața credincioșilor. Probabil că aici se face aluzie la ideea clasică a celor două căi, pe care o găsim și în Psalmul 1, dar cu siguranță Paul face o transpunere și enunță contrastul între vechea existență și cea nouă. Se întrevăd deja marile linii în metoda sa educativă.

Această atitudine, numită întocmai păgână, se califică prin următoarele caracteristici: ușurătate în modul de a evalua situațiile vieții, orbire în gânduri, înstrăinare de viața lui Dumnezeu ca o consecință a necunoașterii în cele ce sunt ale lui Dumnezeu, "cardioporosi" (care corespunde cu "sclerocardia" din Mt 19,8), adică o împietrire a inimii încât ei devin impermeabili pentru orice sentiment de compasiune și de milostivire. De asemenea: insensibilitate spirituală care implică lipsa de grijă față de ceea ce ține de sfera spiritului și deci cedare în fața oricărei forme de desfrâu, de necurăție și de fărădelege, pe lângă cedarea în fața acelei bestii nesătule care este avariția.

În fața a toate acestea, Paul stă cu ochii deschiși și ia act de situația aproape disperată a unei omeniri care trăiește fără Dumnezeu și de aceea fără speranță în această lume (vezi Ef 2,12). Și pentru ei este valabilă întrebarea pe care odinioară Paul și-o punea sieși: "Cine mă va elibera de acest trup al morții" (Rom 7,24). Cele două dimensiuni, individuală și colectivă, se împletesc în sufletul lui Paul și ambele interpelează metoda sa pedagogică.

Întorcându-ne la conduita morală a efesenilor, ni se pare că recitim acea pagină din scrisoarea aceluiași apostol către creștinii din Roma în care sunt prezentate vicii la fel de grave și detestabile: nelegiuirea care stinge pietas, nedreptatea care înăbușă adevărul, necurăția care întunecă mintea și îngreunează inima, nebunia care se opune înțelepciunii, minciuna, idolatria, pasionalitatea, depravarea, răutatea, lăcomia, viciul, invidia, rivalitatea, jignirea, defăimarea, îngâmfarea, lăudăroșenia, iscusință la rele, incapacitate de orice judecată etică (1,18-32). Vicii care-l fac pe om, pe orice om nescuzabil în fața lui Dumnezeu așa încât însuși Dumnezeu nu poate să nu-i abandoneze în voia destinului lor. În starea sa de educator, Paul trebuie să ia asupra sa această situație precisă: nu poate și nici nu vrea s-o eludeze. El se simte trimis la această omenire.

Tabloul care rezultă este desigur trist și dezolant, negru sub orice profil. Aici pentru Paul se revelează mânia lui Dumnezeu (Rom 1,18): nu că Dumnezeu vrea să-și verse mânia peste o lume înglodată în păcat, dimpotrivă cele două teme ale mâniei și dreptății mântuitoare sunt asociate de Paul și probabil că sunt considerate ca un rezumat al predicării evangheliei la păgâni, pe care-l găsim de exemplu în Prima scrisoare către Tesaloniceni: "Cum v-ați întors la Dumnezeu de la idoli ca să slujiți Dumnezeului cel viu și adevărat și să-l așteptați pe Fiul său din ceruri, pe care el l-a înviat din morți, pe Isus, cel care ne mântuiește de mânia ce va veni" (1Tes 1,9-10). Așadar, Paul recunoaște în Isus pe eliberatorul, unicul mântuitor al întregii omeniri; de aceea, Isus personifică și valoarea supremă a pedagogiei pauline.

Dacă este adevărat ceea ce se aude spunându-se și ceea ce se simte în multe maniere: că astăzi, sub diferite profiluri, suntem în fața unui păgânism care s-a întors nu se poate să nu evidențiem actualitatea învățăturii și a îndemnului lui Paul. Și noi suntem destinatarii scrisorilor sale: indicațiile proiectului său educativ sunt valabile și pentru noi.

Într-un al doilea moment, Paul clarifică ceea ce se înțelege cu expresia "a-l cunoaște pe Cristos". De fapt, el adaugă: "Dacă l-ați ascultat pe el și ați fost învățați în el, după adevărul care este în Isus" (4,20-21). Să analizăm cu mare atenție trecerile interne din această frază. Înainte de toate, Paul lasă să se înțeleagă clar că nu există, nici nu poate să existe, nici o învățare a lui Cristos și a ceea ce comportă adeziunea de credință la evanghelia sa fără o adevărată ascultare a lui, adică a cuvântului său și a învățăturii sale. Neputând să mai ascultăm glasul viu al lui Isus din Nazaret este posibil mereu să dăm ascultare evangheliei mântuirii primindu-i pe martorii săi, apostoli și discipoli, care cu predica lor și cu mărturia lor personală răspândesc vestea cea bună a lui Isus mort și înviat (1Cor 1,18-30). Din ascultare vine credința și credința aduce cu sine darul mântuirii. Pedagogia lui Paul își are aici primul său fundament și de neînlocuit. Trebuie doar să amintim că pentru Paul ascultarea echivalează cu supunerea, așa cum rezultă și din Rom 1,5: "Am primit har și misiunea apostolică de a duce la ascultarea credinței" (vezi și Rom 15,18; 16,26).

Nu numai atât, dar pentru a putea spune că l-am cunoscut pe Cristos trebuie să ne supunem și fiecărei forme de instruire (didachè), care este completă numai dacă ea cuprinde tot misterul lui Isus, fără reduceri și fără adăugiri. Considerând faptul că numai aici Paul folosește expresia "în Isus" s-ar putea crede că el se năpustește împotriva anumitor opozanți, poate exponenți ai tendinței gnostice, pentru care mântuitorul oamenilor nu se identifica în persoana lui Isus. Astfel, suntem invitați să primim misterul întrupării și să intrăm în adâncul său dinamism mântuitor. Chiar dacă nu vorbește des despre acest mister, Paul demonstrează în toate scrisorile sale că i-a asimilat valoarea sa istorică și pe ea întemeiază metoda sa pedagogică.

Desigur, misterul lui Isus trebuie acceptat în întregimea sa: de aceea nu este permis să se facă bucăți ceea ce din natura sa este indivizibil. Pe de o parte, nu se poate subevalua răscumpărarea de păcat, pe care Isus a realizat-o prin pătimirea, moartea și învierea sa, calificând-o ca "teologie negativă"; pe de altă parte, nu este permisă preamărirea întrupării lui Dumnezeu ca și cum ea ar fi suficientă pentru mântuirea omenirii, calificând-o ca "teologie pozitivă". Cele două etape ale unicului mister cer să fie armonizate într-un singur act de credință și deci și într-un singur proiect educativ.

Paul este cu siguranță învățător exemplar și inegalabil al acestei didachè. Acest magisteriu, el l-a exercitat în toate comunitățile pe care le-a întemeiat și hrănit cu predica sa, învățându-i pe toți că este necesar "să-l cunoască pe Cristos" și că, în același timp, nu poate învăța știința lui Cristos cel care nu se supune cu umilință și cu bucurie jugului dulce al cuvântului lui Dumnezeu.

Orice pedagog autentic trebuie să se confrunte cu acest adevăr: Paul este pe deplin conștient de aceasta și demonstrează acest lucru elaborând o metodă pedagogică ce își înfige rădăcinile în marele eveniment al convertirii sale pe drumul Damascului.

În sfârșit, celui care dorește în mod serios "să-l cunoască pe Cristos", Paul îi indică datoria de a asuma un comportament diametral opus celui precedent. De fapt, îndeamnă să se lase "de purtarea de mai înainte, de omul cel vechi supus putrezirii din cauza poftelor amăgitoare" (4,22-29). Același îndemn, Paul îl adresează și creștinilor din Colose, acolo unde îi invită "să se dezbrace de omul cel vechi împreună cu faptele lui" pentru "a se îmbrăca în omul cel nou" (3,9). În ambele contexte, Paul indică transformarea radicală a existenței, exprimată de botez. Printr-o nouă creație, realizată în Cristos, omul este condus la adevărata sa umanitate și, prin ascultare, pornește spre adevărata și deplina cunoaștere: în felul acesta ajungem "să-l cunoaștem pe Cristos"! Paul a învățat cel dintâi și, adesea, dă mărturie despre aceasta în scrisorile sale, spunând și cât l-a constat să rămână fidel acestui standard de viață. Paul a experimentat validitatea metodei sale pedagogice, înainte de toate, pe el însuși.

Cu o expresie fericită și emoționantă, Paul invită "să nu-l întristăm pe Duhul cel Sfânt al lui Dumnezeu" (4,30), concept cunoscut deja de profetul Isaia (63,10) și desigur vrednic de câteva aprofundări. Se pare că putem spune că Duhul lui Dumnezeu dăruit omului este într-un fel condiționat de comportamentul omului însuși, fie în bine, fie în rău: "Duhul Sfânt, care învață - se citește în Cartea Înțelepciunii - fuge de vicleșug. Se depărtează de mințile fără pricepere și este alungat când se apropie fărădelegea" (1,5). De aceea este posibilă zădărnicirea harului primit și reducerea la nesemnificativă a metodei pedagogice care este în evanghelia lui Cristos. Posibilitate teribilă pe care Paul nu poate să n-o ia în considerare și s-o semnaleze destinatarilor magisteriului său.

Dimpotrivă, cei care sunt cu adevărat dispuși să-l cunoască pe Cristos trebuie "să înnoiască spiritul minții lor și să se îmbrace cu omul cel nou, cel creat după asemănarea lui Dumnezeu în dreptate și în sfințenia adevărului", adică sfințenia care vine din adevăr (și nu aceea pe care, în mod iluzoriu, am putea să credem că vine din acțiunea sau bunăvoința noastră): adică este vorba de revelația care este centrată pe Isus și stimulează consensul deplin al omului la acțiunea lui Dumnezeu. În aceasta, Paul pare să se apropie de teologia lui Ioan.

Acum suntem în măsură să percepem toată pregnanța expresiei pauline "a-l cunoaște pe Cristos": desigur că nu este vorba numai de o cunoaștere abstractă sau obținută numai din auzite. Dimpotrivă, această "cunoaștere" implică experiența lui, fie ea mijlocită de cuvântul său și de martorii săi; cere o supunere liberă și totală față de el prin credință; comportă voința de a trăi în mod conform credinței pe care o mărturisim; cere fidelitate față de cuvântul dat; deschide un drum de asemănare continuă cu cel pe care vrem să-l cunoaștem; promite un bine pe care numai Dumnezeu îl poate da; anticipă o experiență care are legătură cu paradisul.

Toate acestea fac parte din acea metodă pedagogică pe care Paul a învățat-o de la Cristos încă de la începutul drumului său de convertire. De aceea, el este primul care poate spune că l-a cunoscut pe Cristos; acesta este unicul titlu pentru care Paul ne poate adresa și nouă același îndemn.

(După L'Osservatore Romano, 9-10 iunie 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 19.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat