Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție: Dogma din anul 1854 ocazie pentru a redescoperi demnitatea omului

La școala de frumusețe la Neprihănita

De Salvatore M. Perrella

Lumea noastră contemporană, cel puțin cea occidentală, este considerată de mai multe ori de sociologul Zygmunt Bauman ca "societate lichidă"; o societate umană tot mai globalizată în economie și în comunicare, puternic interconectată din cauza multelor raporturi dintre popoare și culturi, și totuși, în mod paradoxal și contradictoriu, suferindă datorită incapacității de a construi legături continue și solidare. În această "societate fluidă", mass-medială și tot mai mult "în rețea", totul se consumă cu voracitate și după aceea totul este lăsat, deconectat, demontat (se vorbește de anorexie și de bulimie socială și culturală): homo oeconomicus, adevărat homo consumens, centrat în întregime în el însuși și să obțină pentru el însuși, s-a dezvățat să iubească, să se dăruiască, să se îngrijească de celălalt. De aceea, societatea și viața "lichidă" scot la iveală criza dură și persistentă a omenirii. În societatea actuală este urgent de a repune în funcție alfabetizarea iubirii creștine; ea nu este parazitară, nu înșală, nu exploatează, nu ofensează și nu distruge nevoia de a iubi și de a fi încontinuu iubiți. Toată viața Mariei din Nazaret este mărturie a puterii, a strălucirii și a capacității transfiguratoare a iubirii lui Dumnezeu, care face lucruri frumoase și bune.

La 8 decembrie 1854, Biserica, prin act de magisteriu solemn exprimat de fericitul Pius al IX-lea (1846-1878), a definit dogma Neprihănitei Zămisliri a Mariei; ea a fost rezultatul unei lungi evoluții în Occident, atât pe planul evlaviei, cât și pe planul teologiei. La acest rezultat au colaborat trei factori sau puteri: poporul creștin cu genuinul și determinatul său sensus fidelium; contribuția diferită, dar convergentă și utilă, a teologilor din diferitele școli; rolul moderator al magisteriului, care la momentul oportun a definit adevărul dogmatic. La peste 150 de ani de la definirea ei, ce spune această învățătură bărbatului și femeii din timpul nostru? În secolul al XX-lea, multe lucruri s-au schimbat, altele au cerut confirmarea necesară, altele s-au arătat, adică s-au născut în prezentul Bisericii și al lumii, altele încă trebuie căutate, nu fără o criză și cogitatio doloris deosebită și profitabilă, și vor face parte din viitorul nostru. În acest context istoric, cultural și religios, magisteriul și teologia au de a face ambele cu criza adevărului timpului nostru postmodern. În anul 1995, Ioan Paul al II-lea, în enciclica Veritatis splendor, observa cu îngrijorare că "exigența de adevăr de care nu se poate face abstracție a dispărut, în favoarea unui criteriu de sinceritate, de autenticitate, de acord cu sine însuși".

Această opoziție are rădăcini îndepărtate, în sensul că impunerea progresivă a conștiinței istorice l-a făcut treptat pe omul contemporan să conceapă adevărul ca ceva pe care persoana îl construiește treptat; deci adevărul trebuie cucerit și construit pornind de la persoană. Această preamărire absolută a autoconștiinței creează o situație spirituală profund diferită de trecut: nu mai este în primul plan primatul Creatorului, deci subordonarea creaturii care recunoaște ceea ce Dumnezeu a pus în realitate, ci mai degrabă voința de a domina și de a transforma după propriul plac însăși realitatea.

Într-un context cultural și practic, unde izvorul și orientarea de fond a gândirii nu numai că nu se deschid cu ușurință în fața misterului, dar, uneori, chiar îl exclud, fides quaerens intellectum este nedorită și pentru mulți credincioși. A înceta căutarea adevărului este practică urmată de unii fie cu încăpățânare rafinată, fie cu ostentație meschină; acest adevăr, care pentru credincioși este Dumnezeul revelat în Cristos, cel care dă sens vieții și istoriei, ridică mulți cercetători, atâția călători, gata să-și trăiască și să-și dăruiască propria existență pentru întâlnirea definitivă. Dacă pentru credincios rămânerea în credință este martiriu zilnic înveselit de bucuria companiei lui Dumnezeu-cu-noi, "așa-numitul ateu, când este așa nu prin simpla calificare exterioară, ci datorită suferințelor unei vieți care luptă cu Dumnezeu fără a reuși să creadă în el, trăiește în aceeași condiție de căutare, de așteptare vie și adesea dureroasă. Necredința nu este aventura ușoară a unui refuz, care să te lase așa cum te-a găsit. Necredința serioasă - care nu e neglijentă și banală - este pasiune și suferință, militare a unei vieți care plătește personal «curajul amar de a nu crede»" (Bruno Forte). Într-un timp în care căutarea, primirea și raportul vital cu Dumnezeul lui Isus, adevărul său și valorile sale devin dificile, dar din această cauză nu mai puțin entuziasmante, și care implică responsabilitatea credinciosului mai mult ca niciodată, întrebarea "Când va veni Fiul omului, va găsi el credință pe pământ?" (Lc 18,8) îi interpelează pe toți. Un dialog adevărat și posibil între credinciosul gânditor și responsabil și cel necredincios care, după ce a lăsat deoparte acel etsi Deus non daretur ("ca și cum Dumnezeu nu ar exista"), este gata să riște să trăiască ca și cum Dumnezeu ar exista (veluti si Deus daretur). Fără a uita că uneori se întâmplă ca Dumnezeul unic și întreit, așa cum a învățat și a arătat Cristos, să prefere să se manifeste sub contraria specie, adică acolo unde nu ne-am aștepta și în modul opus de cum ne imaginăm noi. Din adevărul despre Cristos, Maria, mama și ucenica sa, este parte integrantă și, de aceea, primirea sa cordială face parte din oboedientia fidei. Acest act teologal și eclezial comportă și adeziunea la ceea ce Biserica învață despre ea.

Una dintre învățăturile mariane pe care Biserica, în decursul lungului său itinerar de căutare, de cunoaștere și de învățământ, a descoperit-o și nu a creat-o cercetând Scripturile este aceea a zămislirii neprihănite a Mariei. În ea, Biserica a văzut epifania frumuseții veșnice a lui Dumnezeu reflectată în persoana sa și în existența sa, încă de la început; murdăria și urâciunea răului și a păcatului, prin dar divin unic, sunt excluse în existența ei care strălucește de lumina lui Dumnezeu întreit, devenind ca o prismă care nu ține nimic pentru sine din această lumină, ci o reflectă cu umilință splendidă ca signum magnum (cf. Ap 12,1). Acest dar special de har arată gratuitatea de iubire cu care Tatăl a conceput planul mântuirii "înainte de întemeierea lumii" (Ef 1,4), motiv pentru care, pe bună dreptate, sfântul Maximilian Kolbe afirmă că "Neprihănita Zămislire este numele ei". Nu este numai începutul fericit în curăție, nici numai strălucirea curată a originii unei creaturi umane, ci este începutul unei istorii de fidelitate mântuitoare din partea lui Dumnezeu: cel care a început este fidel și va duce la capăt și bine lucrarea. Iată ceea ce spune acest adevăr de credință. Maria este reflexul frumuseții și gloriei lui Dumnezeu în Cristos, fără anularea consistenței sale personale și istorice, și aceasta este culmea și frumusețea credinței înțeleasă ca pelerinaj și experiență transfiguratoare și performantă.

Oare suntem constrânși să avem față de frumusețea Mariei neprihănite o contemplație pasivă? Desigur că nu. Mai degrabă suntem invitați să imităm, atât cât putem, frumusețea ei. Să nu pară straniu, dar și frumusețea în creștinism este imitabilă: în concret este imitabilă parcurgând cu responsabilitate via pulchritudinis, care este calea de asceză severă, care face să strălucească în noi înșine bunătatea și adevărul (cele două dimensiuni de neeliminat ale frumuseții), urmărind victoria adevărului asupra minciunii, a unității asupra dezbinării, a carității asupra aversiunii egocentrice, a harului asupra păcatului, a primirii și relației cordiale cu Dumnezeu asupra indiferenței meschine, a persoanei imago Dei asupra "subiectului tehnocratic" postmodern și postuman. Maria neprihănită este cea mai bună mărturie, demonstrație și apărare a validității mereu actuale a planului original cu privire la omul creat de Dumnezeu după chipul și asemănarea sa. Pe baza slujirii sale adusă lui Cristos și mântuirii, în virtutea faptului că este în misterul lui communio sanctorum și în Biserica pelerină prezență activă și exemplară, îi provoacă și-i cheamă pe credincioși, de la crezul fluctuant și de la mărturia slabă, la responsabilitatea față de darul harului și al libertății, să apere și să propună cu înțelepciune și actualitate motivele credinței, speranței și iubirii, construind, într-un timp dramatic și magnific cum este timpul nostru, compania frumoasă a credinței, adică apologetica întâlnirii celuilalt și a celorlalți. Este în amintirea tuturor cunoscuta expresie a lui Fiodor Dostoevski: "Frumusețea va salva lumea". Este o afirmație pe care scriitorul rus o enunță într-un context problematic, în care admite că "frumusețea este o enigmă" și care de aceea trebuie să fie înțeleasă: care frumusețe va salva lumea? Va salva lumea numai frumusețea răscumpărată: aceea care vine din misterul-evenimentul Răstignitului-Înviat și care ne deschide în sfârșit transfigurați, după itinerarul nostru teologal și existențial trăit cu responsabilitate și iubire față de altul și față de ceilalți, în Escaton-ul veșnic.

De aceea, frumusețea răscumpărată realizează o coincidență între experiența estetică și cea propriu-zis religioasă. Așa este frumusețea Neprihănitei, mamă și reflexie a iubirii frumoase, Cristos Dumnezeul nostru! Mântuirea, ca și iubirea adevărată, adevărul incoruptibil și bunătatea vin de la Dumnezeu și de la Cristos, mijlocind mama care, ca și artistul lumii, însușindu-ne cuvintele lui Ioan Paul al II-lea în Scrisoarea către artiști din anul 1999, se străduiește să-i conducă pe toți "la acel ocean infinit de frumusețe unde uimirea devine admirație, beție, bucurie de nedescris". Cu proclamarea dogmei din anul 1854, Biserica preamărește atotputernicia creativă a Dumnezeului trinitar, care în Maria neprihănită a manifestat pe deplin în totul lui Dumnezeu, totul creaturii răscumpărate și sfințite: Maria este microcosmos și epifanie a mântuirii; adevărată sinteză a credinței, a speranței și a carității creștine.

Dogma Neprihănitei Zămisliri ne spune că în Biserică, o dată cu trecerea secolelor, aprofundările, precizările și definițiile s-au succedat și au crescut, declarând dogmă revelată de Dumnezeu ceea ce înainte era doar admisă ca învățătură probabilă sau a fost chiar negată. Acest dinamism, adică această dezvoltare dogmatică, este determinată și de motive extrinsece (erezii, ezitări, cereri de explicații sau de definiții) și este posibilă prin însăși natura "depozitului credinței", care este un tot care implică adevăruri încă necunoscute, neexplorate, care au nevoie să fie găsite și explicate pentru binele comun. De aceea, dogma din anul 1854 nu a introdus un adevăr nou, ci doar a declarat și propus cu autoritate ceea ce Biserica (în acest caz cât de important a fost sensus fidelium!) a intuit mereu și, în pofida și grație dezbaterilor teologice laborioase, a crezut cu privire la Născătoarea lui Dumnezeu. De aceea, ne apare adecvată o reflecție oferită nouă de Karl Rahner, conform căreia Biserica o va proclama mereu, în pofida intemperiilor și contingențelor teologice, pe Maria din Nazaret, cea tota pulchra, ca "aceea a cărei existență - în pofida păcatului lumii, pentru care a trebuit și ea să sufere-împreună - a fost înconjurată încă de la început de harul victorios al lui Dumnezeu, care a ocrotit-o și a ocrotit cu putere blândă libertatea ei ca «neprihănită» (...) nici nu va ceda în fața unei invidii pseudodemocratice, care nu suportă ca în istorie să nu aibă toți aceeași misiune". Suntem în fața triumfului evenimentului harului divin care trezește, conduce și duce la împlinire istoria mântuirii, personală și comunitară; mister de alegere care luminează adevărul stării originare a omului și nevoia lui de răscumpărare, preamărește puterea unică a harului în fața puterii răului.

Nici o creatură, nici măcar mama lui Isus, nu este frumoasă în sine: Dumnezeu este "autorul frumuseții" (Înț 13,3) și lucrările sale sunt frumoase-bune: între acestea iese în evidență Maria din Nazaret. În această lumină se poate dovedi foarte bine de ce în cele 20 de secole de creștinism arta și, în ultima vreme, însăși teologia au urmărit și urmăresc, nu fără trudă, dar cu succes via pulchritudinis aleasă de Dumnezeu pentru răscumpărarea-sfințirea omului. Fecioara, creatură umană ca și noi, femeie dăruită total Domnului său, a trăit experiența unică a acelui a fi "spațiu deschis" pentru el, motiv pentru care, învață Ioan Paul al II-lea în cateheza din 20 august 1997, "Cea care este prin excelență sanctuar al Duhului Sfânt îi ajută pe credincioși să redescopere propriul trup ca templu al lui Dumnezeu și să-i respecte noblețea și sfințenia", frumusețea originară. Frumusețea de har care a re-creat și plăsmuit toată persoana și existența Mariei, cu influențe tangibile și pentru trupul ei de femeie și de mamă a cuvântului întrupat.

Ei trebuie să ne încredințăm pentru ca să știm să devenim tot mai mult și mai bine lucrători ai carității mari și inepuizabile a lui Cristos, model perfect al omului, restaurator în Duhul său al frumuseții primordiale a oricărei persoane, adesea desfigurată sau urâțită de lipsa de grijă și de egoismul acestui "timp lichid" în care aroganța, gustul pentru efemer și voracitatea nesănătoasă a lui homo consumens înșală, fascinează și seduce în mod tragic încă prea mulți bărbați și femei.

(După L'Osservatore Romano, 5 iunie 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat