Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

O lectură teologică a enciclicei Spe salvi

Rugându-ne pentru un necunoscut, așa cum învață Dostoievski

De pr. José Luis Plascencia Moncayo, Universitatea Pontificală Saleziană

De ce a ales Sfântul Părinte ca temă pentru a doua sa enciclică tocmai speranța? Chiar dacă răspunsul adevărat și deplin poate veni numai de la papa însuși, mi se pare că se pot găsi cel puțin trei posibile motive: pe de o parte vrea să ne invite să contemplăm esențialul credinței noastre creștine prin intermediul celor trei virtuți teologale, sau mai bine zis, prin intermediul triplei atitudini teologale care constituie identitatea vieții noastre creștine. Un alt motiv ne este oferit de Sinodul Episcopilor din Europa, care și-a găsit expresia sa deplină în exortația apostolică Ecclesia in Europa: "Urgența cea mai mare - citim în introducere - constă într-o crescândă nevoie de speranță, așa încât să poată da sens vieții și istoriei". Nu ar fi straniu să considerăm enciclica un răspuns la această nevoie, ținând cont de preocuparea specială a Sfântului Părinte pentru situația continentului european. În afară de asta, în diferitele părți ale enciclicei apare - și nu putea fi altfel - gândirea cea mai personală a papei: în mod deosebit, ceea ce a exprimat în urmă cu patruzeci de ani în opera sa cea mai cunoscută, Introducere în creștinism, care a avut recordul, încă nedepășit din câte știu eu, de difuzare a unei cărți de teologie: unsprezece ediții în primul său an. Această operă extraordinară se naște în timp ce este tânăr profesor la Tübingen; despre această perioadă el însuși povestește în autobiografia sa: "Ernst Bloch preda atunci la Tübingen (...); aproape în același timp cu sosirea mea, în facultatea evanghelică de teologie a fost chemat Jürgen Moltmann, care în fascinanta sa carte Teologia speranței regândea complet teologia pornind de la Bloch".

Îmi place să cred că această enciclică este împlinirea, în deplina sa maturitate, a unui vis din tinerețea teologică a lui Joseph Ratzinger: a spune credința în cheie de speranță. Folosind o imagine foarte simplă, aș vrea să prezint dimensiunea teologică o cheie de lectură a enciclicei, în maniera unui ghid turistic care se citește înainte de a vizita un oraș necunoscut, pentru a se orienta și pentru a evalua mai bine ceea ce se va vizita; nu poate înlocui vizita însăși, ci mai degrabă este în vederea ei. Pe de altă parte, ghidul poate să adauge și unele elemente istorice sau artistice care permit să se înțeleagă mai bine ceea ce se va vedea apoi. Înainte de toate, papa stabilește un dialog foarte interesant cu diferite curente religioase și, mai ales, filozofice și științifice, începând de la o examinare a situației culturale din primele secole ale creștinismului. Apoi, tratează îndeosebi perioada modernă, cu Francis Bacon, Revoluția franceză, Emmanuel Kant, idealismul german, îndeosebi Hegel; continuă apoi oprindu-se, în secolul al XIX-lea, asupra comunismului. În sfârșit examinează poziția critică a școlii din Frankfurt, îndeosebi cu Adorno și Max Horkheimer. Nu putem analiza aici în detaliu reflecțiile pe care Benedict al XVI-lea le dezvoltă în acest interesant dialog diacronic, în care, în cadrul limitărilor logice de spațiu și de limbaj, el oferă câteva chei de lectură foarte precise pentru a înțelege care a fost mișcarea gândirii occidentale în ultimele secole și mai ales care a fost atitudinea speranței creștine în fața ei. De fapt în cadrul speranței, mai mult decât în cel al credinței, ies în evidență diferitele maniere de a înțelege omul, lumea și, în perspectiva religioasă, pe însuși Dumnezeu. În fond, întrebarea la care se vrea să se răspundă o găsim la nr. 10: "Credința creștină este și pentru noi astăzi o speranță care transformă și susține viața noastră?". Este limbajul creștin numai "informativ" sau și, mai ales, "performativ"? Adică, transformă viața noastră? În această perspectivă de teologie fundamentală găsim multe elemente din Introducere în creștinism, îndeosebi din prima sa parte. Mă gândesc, de exemplu, la concepția despre adevăr, "Verum quia faciendum", și la întrebările, care se pun aici, cu privire la verificarea credinței, raportul viitor-speranță, angajarea pentru a transforma realitatea. Papa nu face o reflecție sistematică despre speranță, ci mai degrabă face o teologie sistematică în optica speranței: și asta evocă o muncă analoagă, dar în fond diferită în conținuturi și în metodă, față de cea a colegului său evanghelic din Tübingen citat mai înainte. Fără îndoială, enciclica Sfântului Părinte, prin natura ei, nu are pretențiile științifice ale lui Moltmann în Teologia speranței, dar, în scurtimea sa, mi se pare mai clară și sistematică.

Dacă vrem să menționăm, chiar foarte pe scurt, câteva aspecte ale acestei teologii sistematice în orizontul speranței, putem spune: Dumnezeul în care credem este acea realitate personală, "Rațiune, voință, iubire", pe care noi n-am creat-o, dar care ne-a creat pe noi, și care permite să avem, dincolo de "micile speranțe", o speranță radicală chiar și după moarte, în așa fel încât "cine nu-l cunoaște pe Dumnezeu, chiar dacă poate avea multiple speranțe, în fond este fără speranță". Nici judecata nu este izvor de amenințare sau spaimă, ci de speranță, și nu în manieră individuală, ci comunitară și universală; raportul indisolubil, în Dumnezeu, între dreptate și har, care ne permite, folosind titlul unei cărți a lui Hans Urs von Balthasar, "să sperăm pentru toți", dar fără a minimaliza valoarea de acte și decizii din această viață. Purgatoriul nu ca un loc sau timp, ci ca întâlnirea (care poate fi de "o clipă") cu Domnul Isus, foc de iubire care arde, purifică și umple cu aceeași iubire. Rugăciunea pentru răposații noștri: niciodată nu devine inutilă! În această privință, nu pot omite un text foarte frumos din Frații Karamazov de Dostoievski, și datorită sintoniei sale cu gândirea papei: "Amintește-ți și de asta: în fiecare zi, ba chiar, de fiecare dată când poți, repetă înlăuntrul tău: «Doamne, ai milă de toți cei care astăzi au apărut în fața Ta». Pentru că în fiecare oră, în fiecare clipă, mii de oameni își încheie viața pe acest pământ și sufletele lor se prezintă în fața Domnului. Și câți oameni părăsesc pământul în singurătate totală, fără ca nimeni să știe, triști și neliniștiți, pentru că nimeni nu-i plânge și nimeni nu știe nici măcar că au trăit! Atunci, poate că de la capătul celălalt al pământului se înalță în acel moment rugăciunea ta către Domnul pentru pacea aceluia care moare, deși tu nu l-ai cunoscut deloc, nici el nu te-a cunoscut pe tine. Cum se va emoționa sufletul lui atunci când va simți, în clipa în care va ajunge în fața lui Dumnezeu plin de teamă, că se roagă cineva și pentru el, că pe pământ a rămas o ființă umană care îl iubește și pe el. Și Dumnezeu va fi milostiv cu amândoi; pentru că, dacă tu ai avut atâta milă față de acel om, cu cât mai multă milă va avea el, care este infinit mai milostiv și mai iubitor decât tine! Și îl va ierta din iubire față de tine".

Dacă la început am vorbit despre raportul speranței cu credința, acum găsim împlinirea ei deplină în iubire. "Numai iubirea este vrednică de speranță" scria Urs von Balthasar; speranța își găsește obiectul său "vrednic" numai dacă se speră în iubire; mai mult, în Iubirea cu majusculă, care este Dumnezeul lui Isus Cristos. "Această mare speranță poate fi numai Dumnezeu" citim în enciclică, "dar acel Dumnezeu care are un chip uman și care ne-a iubit până la sfârșit (...). Și iubirea lui este pentru noi garanția că există ceea ce doar în mod vag intuim și, totuși, așteptăm în interiorul nostru: viața care este într-adevăr viață". Dar este prezentă și direcția inversă: acolo unde iubirea este subiectul speranței. Aici putem să-l amintim pe sfântul Paul: "Iubirea toate le speră" (1Cor 13,7) și adaugă Søren Kierkegaard: "... și de aceea niciodată nu rămâne de rușine": și explică asta în manieră extraordinară în paginile celei mai importante opere a lui, Actele iubirii. Îndeosebi, papa prezintă această dimensiune în raportul cu ceilalți: cine iubește este unicul care poate spera pentru alții, pentru toți.

Iubirea învață și exercită speranța sa în diferite "locuri", cum le numește Sfântul Părinte: rugăciunea, acțiunea și suferința, care permit celui care crede-speră-iubește să trăiască anumite atitudini tipice: con-solarea (cel care crede nu se simte niciodată singur și încearcă să facă în așa fel încât nimeni să nu se simtă așa); vulnerabilitatea și com-pasiunea.

(L'Osservatore Romano, 23-24 mai 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat