Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu cu pr. Joseph Langford

Lumina Mariei în noaptea întunecată a Maicii Tereza

De Annamarie Adkins

În urmă cu câtva timp presa a insistat asupra "crizei de credință" pe care Maica Tereza a trăit-o timp de decenii. În realitate, în acea perioadă Maica Tereza s-a bucurat de un mare sprijin din partea Mariei. Pentru a aprofunda această chestiune agenția Zenit a cerut clarificări de la părintele Joseph Langford, misionar al carității și co-fondator împreună cu Maica Tereza a Congregației Părinților Misionari ai Carității, de asemenea autor al lucrării "Mother Teresa: In the shadow of our Lady", editată de "Our Sunday Visitor".

Părintele Langford a revelat agenției Zenit că Maica Tereza a rămas mereu strâns legată de Sfânta Fecioară în timpul "nopții întunecoase" și că și noi putem să ne apropiem de Maria urmând exemplul Maicii Tereza.

• Ce anume v-a indus să revelați chiar acum acest aspect al istoriei Maicii Tereza?

Părintele Langford: Decizia de a publica "In the Shadow of Our Lady" și de a revela ceva mai mult din viața interioară a Maicii Tereza este rod al convergenței a două evenimente: a zecea aniversare a morții sale și recenta polemică despre "noaptea întunecoasă" a spiritului.

Dată fiind confuzia care domnea cu privire la figura Maicii Tereza și la viața ei, mi s-a părut important să revelez o altă dimensiune a luminii și a frumuseții operei lui Dumnezeu în sufletul ei. O lumină care strălucește și mai tare atunci când credința ei devine eroică.

• Cum ați descrie perioada întunecoasă a Maicii Tereza și ce credeți despre recentele polemici despre această "noapte întunecoasă"?

Contrar la ceea ce este prezentat în presă, Maica Tereza nu a suferit niciodată de o "criză de credință". Problema ei nu se referea deloc la credință, ci la faptul dispariției "sentimentului" credinței; a nu mai simți prezența divinului. Atunci când ieșea din convent pentru a intra în cocioabele din Calcutta, ceea ce a fost consolarea ei normală în rugăciune dintr-o dată a încetat.

Înțelegerea acestei schimbări a venit abia mai târziu, dar între timp i se cerea să împărtășească aceeași întunecime interioară, aceeași încercare de credință, proprie săracilor și celor lipsiți; și să facă asta pentru ei și din iubire față de Domnul.

I-a fost dat să simtă ca și cum Dumnezeu nu ar exista. Inițial a suferit de acest contrast între sentimentele sale și credința sa. Dar niciodată lipsa ei de sentimente nu s-a transformat într-o lipsă de credință.

Dimpotrivă, noaptea ei întunecoasă a scos în evidență profunzimile ascunse ale credinței Maicii Tereza așa cum nici o altă dificultate nu ar fi putut. Întunericul ei nu numai că i-a permis să exercite extraordinara sa credință până la capăt, dar ne permite și nouă - discipoli moderni și adesea "cu puțină credință" - să descoperim însemnătatea efectivă de care este capabilă credința, chiar și în dificultate și în noapte.

Maica Tereza ne-ar fi încurajat să facem asemenea ei în Calcutta noastră, în noaptea noastră întunecoasă. În loc să facem din încercările noastre și din durerea noastră închisoarea noastră, putem - așa cum a făcut ea - să transformăm durerea noastră într-o punte spre ceilalți, într-o legătură de solidaritate, într-un catalizator al carității.

• În ce mod raportul cu Maria a ajutat-o pe Maica Tereza în momentele ei de încercare?

Așa cum israeliților le-a fost dată o coloană de foc care să-i conducă în timpul nopții, tot așa Maicii Tereza i-a fost dată Fecioara Maria pentru ca s-o conducă în noaptea credinței.

Darul mamei lui Isus - încredințată sfântului Ioan pe Calvar și discipolilor și sfinților în decursul istoriei - i-a dat forță Maicii Tereza pentru a suporta durerea sa și pentru a alina durerea săracilor.

Sfânta Fecioară a ajutat-o nu numai să mențină credința în timpul nopții, ci să iubească în momentele de ariditate; să transforme misterul crucii în semințe de înviere, în ea și în ceilalți.

Așa cum sfânta Fecioară l-a însoțit și ajutat pe sfântul Ioan - unicul dintre cei doisprezece - să stea cu fidelitate pe Calvar, tot așa sfânta Fecioară a ajutat-o și însoțit-o pe Maica Tereza prin marea de suferință în care era cufundată, pentru ca să-i poată lumina pe săraci cu lumina iubirii lui Dumnezeu.

• Ce ați învățat despre sfânta Fecioară de la Maica Tereza?

Cartea este un compendiu a ceea ce eu am învățat despre Sfânta Fecioară în decursul anilor, privind-o și ascultând-o pe această Sfântă a săracilor. Viața ei este pur și simplu o apologie a Mariei, neîmbrăcată în polemici, ci în umilele veșminte feminine ale uneia dintre cele mai credibile și accesibile martore ale evangheliei.

Este imposibil de observat credința Maicii Tereza fără a aminti credința sfintei Fecioare. Deși întunericul ei a avut alte forme și dimensiuni, și Maria din Nazaret a trăit noaptea credinței.

E suficient să ne gândim la lunile de îndoială ale lui Iosif; faptul de a nu găsi loc la Betleem; fuga în Egipt; anii de absență ai lui Isus de la Nazaret; orele agoniei sale de pe cruce; agonia ei în timp ce el zăcea în mormânt. Acestea sunt lecții de credință pe care Maica Tereza le-a luat de la sfânta Fecioară.

Însăși viața Maicii Tereza și ideea ei despre rolul Maicii lui Dumnezeu se poate rezuma într-o "continuă Vizitare", acel a merge "în grabă" pentru a-l duce pe Dumnezeu celorlalți. Această viziune mariană se întemeia pe experiența proprie a Maicii Tereza, dar era și puternic înrădăcinată în Scripturi.

Relatarea evanghelică a Vizitării, în primul capitol din Luca, amintește în mod evident "vizita" arcei alianței la David, și ea în "munții din Iudeea". Nimeni nu contestă că arca avea o specială ungere a harului și a prezenței divine, așa încât să fie ea însăși "theotokos" ("purtătoare a lui Dumnezeu"), deși încă era făcută doar din lemn.

Nu ar putea Dumnezeu să facă același lucru sau mai mult, într-un următor testament, cu o arcă nouă și mai bună? Ne scandalizăm de faptul că Dumnezeu poate să facă din carne ceea ce într-o vreme era din lemn? Sau această generație nu cunoaște "nici Scripturile și nici puterea lui Dumnezeu"?

În definitiv, Maica Tereza nu ar trebui să fie obiect de discuție, ci un mister marian despre care să spunem pur și simplu, așa cum ea însăși făcea des despre misterul lui Cristos ascuns în cei săraci: "Vino și vezi".

• În ce mod viziunile Maicii Tereza ca tânără au influențat evlavia ei mariană?

Într-o zi din anul 1947, după un har extraordinar în care Isus i-a explicat în detalii misiunea pe care trebuia s-o întreprindă, Maica Tereza a avut o viziune în care erau cuprinse principalele elemente ale noii sale chemări.

A văzut o "mulțime mare" de săraci de toate tipurile, "învăluită în întuneric", un întuneric pe care ea însăși îl va împărtăși în curând. Sfânta Fecioară era în mijlocul lor, considerându-i ca fii ai ei.

Maica Tereza s-a văzut pe ea însăși ca "o copilă mică" ce stătea chiar în fața sfintei Fecioare, așa de aproape încât părea un singur lucru cu ea, literalmente învăluită de prezența ei. Ceea ce Maica Tereza a văzut în această viziune în ziua aceea va avea loc efectiv, așa încât misiunea ei a devenit un fel de "extindere a sfintei Fecioare" la Calvarele din lumea aceasta.

Atunci când directorul ei spiritual a întrebat-o cum voia să ducă la capăt această misiune imposibilă pe care Isus i-a încredințat-o, Maica Tereza a răspuns simplu că își punea "toată încrederea ei" în prezența sfintei Fecioare.

Nu s-a îndoit niciodată, inspirată de aceeași credință care a susținut-o pe mama lui Isus în ora cea mai întunecată pe Calvar să creadă că, sub "hainele chinuitoare" ale celui care împărtășea pătimirea sa, se ascundea Fiul lui Dumnezeu. Așa cum proclamă Isus în Evanghelia după sfântul Matei și cum îi plăcea Maicii Tereza să repete: "ori de câte ori ați făcut acestea unuia dintre acești frați ai mei mai mici, mie mi-ați făcut".

De la viziunea ei din anul 1947 și până la moarte, Maica Tereza a avut-o pe sfânta Fecioară ca referință constantă, ca model și sprijin nelipsit.

• În cartea dumneavoastră vorbiți despre patru importante "atitudini ale sufletului necesare pentru ca sfânta Fecioară să poată interveni în viața noastră". Ni le puteți descrie pe scurt și ne puteți relata în ce mod ele ieșeau în evidență din viața și din munca Maicii Tereza?

Prima precondiție în raportul nostru cu sfânta Fecioară este atitudinea de puținătate și de sărăcie a duhului; o atitudine care deschide porțile împărăției. Așa cum reafirmă evanghelia: "Cine nu primește împărăția lui Dumnezeu asemenea unui copil, nu va intra în ea" (Lc 18,19).

Aceasta era nota dominantă a Maicii Tereza și caracteristica aleasă de sfânta Fecioară în toate aparițiile sale.

A doua precondiție este atitudinea de încredere, de credință simplă în prezența, în puterea și în rolul sfintei Fecioare în planul lui Dumnezeu, și de încredințare intervenției sale și mijlocirii sale, cu încrederea unui copil.

A treia, sfânta Fecioară care a proclamat "fie mie după cuvântul tău" cere tuturor copiilor ei aceeași ascultare umilă, aceeași docilitate și flexibilitate a duhului pe care o vedem în Maica Tereza și în cei care au trăit în intimitate cu Maria.

A patra precondiție pentru a ne apropia de sfânta Fecioară este atitudinea contemplativă fie în rugăciune, fie în viață. Sensul de uimire propriu copiilor în fața maiestății ființei sale și a frumuseții creației sale; capacitatea de uimire în fața darurilor sale și a binecuvântărilor sale.

• În ce mod sfânta Fecioară a dus-o pe Maica Tereza, și poate să ne ducă și pe noi, mai aproape de Cristos?

Maica Tereza a descoperit că prezența sfintei Fecioare, în timp ce era în cartierele cele mai sărace, făcea totul mai curat, oricât ar fi fost de murdar, și totul mai frumos, oricât ar fi fost de urât. Deschidea orizonturile cele mai sumbre la lumina harului lui Dumnezeu.

Pentru Maica Tereza, sfânta Fecioară era ca un nor care cobora pe cortul adunării în Vechiul Testament, aducând cu sine o atmosferă sacră plină de prezența lui Dumnezeu și oferind un refugiu care purifică și transformă orice lucru, ducându-ne la divin și pregătindu-ne pentru întâlnirea cu Dumnezeu.

Maica Tereza era convinsă că în acest spațiu sacru tot ceea ce îi cerea Dumnezeu se va realiza. În sfânta Fecioară, Maica Tereza a găsit un drum privilegiat spre misterul iubirii trinitare revelată în Isus.

Pentru ea, sfânta Fecioară reprezenta "răspunsul maxim" al omenirii dat lui Dumnezeu, cel mai înalt și mai complet răspuns dat invitației sale de a iubi și de a ne lăsa iubiți. Așa cum sfânta Fecioară a reprezentat pentru sfântul Ioan soluția la dilema slăbiciunii umane, în timp ce el urca muntele Calvarului, tot așa sfânta Fecioară era pentru Maica Tereza soluția la aceeași dilemă, în timp ce se prăbușea în profunzimile cocioabelor din Calcutta.

Maica Tereza ne invită, așa cum le invita pe surorile sale, să-i permită sfintei Fecioare să devină soluția noastră, în timp ce înfruntăm încercările și exigențele proprii ale urmării lui Isus, "luându-ne crucea în fiecare zi", în Calcuttele ascunse ale inimii noastre.

Cu toată inima ei - și cu ce rezultate extraordinare - Maica Tereza urma, și ne încurajează să urmăm, invitația solemnă a lui Isus adresată discipolului: "Iată mama ta!".

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 33.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat