Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Discursul Papei adresat participanților la Congresul pentru Humanae vitae

Prezentăm cuvintele rostite de Benedict al XVI-lea sâmbătă, 10 mai 2008, primind în audiență în Sala Clementină din Palatul Apostolic pe participanții la Congresul internațional promovat de Universitatea Pontificală Lateran cu ocazia aniversării a 40 de ani a Enciclicei "Humanae vitae".

* * *

Venerați frați întru episcopat și întru preoție,

Iubiți frați și surori,

Cu deosebită plăcere vă primesc la încheierea muncii, care v-a angajat să reflectați despre o problemă veche și mereu nouă cum este responsabilitatea și respectul pentru nașterea vieții umane. Îl salut în mod deosebit pe Mons. Rino Fisichella, rector magnific al Universității Pontificale Lateran, care a promovat acest congres internațional și-i mulțumesc pentru expresiile de salut pe care a voit să mi le adreseze. Salutul meu se extinde apoi la iluștrii conferențiari, profesori și la toți participanții, care cu contribuția lor au îmbogățit aceste zile de muncă intensă. Contribuția voastră se inserează în mod eficace în cadrul acelei producții mai vaste care, în decursul deceniilor, a crescut cu privire la această temă așa de controversată și, totuși, așa de decisivă pentru viitorul omenirii.

Deja Conciliul al II-lea din Vatican, în Constituția Gaudium et spes, se adresa oamenilor de știință solicitându-i să unească eforturile pentru a ajunge la o unitate a științei și la o certitudine consolidată cu privire la condițiile care pot favoriza o "onestă reglementarea a procreației umane" (GS 52). Predecesorul meu de venerată amintire, slujitorul lui Dumnezeu Paul al VI-lea, la 25 iulie 1968, publica Scrisoarea enciclică Humanae vitae. Acel document a devenit foarte repede semn de contradicție. Elaborat în lumina unei decizii frământate, el constituie un gest semnificativ de curaj în reafirmarea continuității învățăturii și tradiției Bisericii. Acel text, adesea greșit înțeles și greșit interpretat, a provocat multe discuții și pentru că se afla la începuturile unei profunde contestări care a marcat viața unor întregi generații. La patruzeci de ani de la publicarea sa acea învățătură nu numai că manifestă neschimbat adevărul său, dar revelează și clarviziunea cu care problema a fost tratată. De fapt, iubirea conjugală este descrisă în cadrul unui proces global care nu se oprește în fața împărțirii între suflet și trup nici nu se află numai sub sentiment, adesea fugar și precar, ci ia asupra sa unitatea persoanei și a împărtășirii totale a soților care în primirea reciprocă se oferă pe ei înșiși într-o promisiune de iubire fidelă și exclusivă care provine dintr-o genuină alegere de libertate. Cum ar putea o asemenea iubire să rămână închisă la darul vieții? Viața este mereu un dar inestimabil; de fiecare dată când se asistă la apariția ei percepem puterea acțiunii creatoare a lui Dumnezeu care se încrede în om și în felul acesta îl cheamă să construiască viitorul cu forța speranței.

Magisteriul Bisericii nu se poate dispensa de a reflecta în manieră mereu nouă și aprofundată asupra principiilor fundamentale care se referă la căsătorie și procreație. Ceea ce era adevărat ieri, rămâne adevărat și astăzi. Adevărul exprimat în Humanae vitae nu se schimbă; dimpotrivă, tocmai în lumina noilor descoperiri științifice, învățătura sa devine mai actuală și provoacă la reflecție asupra valorii intrinsece pe care o are. Cuvântul cheie pentru a intra cu coerență în conținuturile sale rămâne acela al iubirii. Așa cum am scris în prima mea enciclică Deus caritas est: "Omul devine realmente el însuși atunci când trupul și sufletul se găsesc într-o profundă unitate... Nu este doar spiritul sau doar trupul care iubește; omul, persoana iubește ca o creatură unitară, din care fac parte trupul și sufletul" (nr. 5). Dacă se elimină această unitate se pierde valoarea persoanei și se cade în pericolul grav de a considera trupul ca un obiect care se poate cumpăra sau vinde (cf. ibidem). Într-o cultură în care prevalează a avea asupra lui a fi, viața umană riscă să-și piardă valoarea. Dacă exercitarea sexualității se transformă într-un drog care vrea să supună partenerul la propriile dorințe și interese, fără a respecta timpurile persoanei iubite, atunci ceea ce trebuie să se apere nu mai este numai adevăratul concept al iubirii, ci în primul rând demnitatea persoanei însăși. Ca și credincioși nu am putea niciodată să permitem ca dominația tehnicii să anuleze calitatea iubirii și sacralitatea vieții.

Nu întâmplător Isus, vorbind despre iubirea umană, face referință la ceea ce a făcut Dumnezeu la începutul creației (cf. Mt 19,4-6). Învățătura sa trimite la un act gratuit cu care Creatorul a voit nu numai să exprime bogăția iubirii sale, care se deschide dăruindu-se tuturor, ci a voit să imprime și o paradigmă după care trebuie să se adapteze acțiunea omenirii. În rodnicia iubirii conjugale bărbatul și femeia participă la actul creator al Tatălui și fac evident că la originea vieții lor nupțiale există un "da" genuin care este rostit și realmente trăit în reciprocitate, rămânând mereu deschisă vieții. Acest cuvânt al Domnului rămâne neschimbat cu adevărul său profund și nu poate fi șters de diferitele teorii care în decursul anilor s-au succedat și uneori chiar s-au contrazis între ele. Legea naturală, care este la baza recunoașterii adevăratei egalități între persoane și popoare, merită să fie recunoscută ca izvor din care să se inspire și raportul dintre soți în responsabilitatea lor de a da naștere la noi copii. Transmiterea vieții este înscrisă în natură și legile sale rămân ca normă nescrisă la care toți trebuie să facă referință. Orice tentativă de a abate privirea de la acest principiu rămâne ea însăși sterilă și nu produce viitor.

Este urgent să redescoperim din nou o alianță care a fost mereu rodnică, atunci când a fost respectată; ea vede în primul rând rațiunea și iubirea. Un învățător atent ca Guillaume de Saint Thierry putea scrie cuvinte pe care le simțim profund valabil și pentru timpul nostru: "Dacă rațiunea instruiește iubirea și iubirea luminează rațiunea, dacă rațiunea se transformă în iubire și iubire permite să se lasă ținută între granițele rațiunii, atunci ele pot face ceva măreț" (Natura și măreția iubirii, 21,8). Ce este acest "ceva măreț" la care putem asista? Este apariția responsabilității pentru viață, care face rodnic dăruire de sine pe care o face fiecare celuilalt. Este rod al unei iubiri care știe să gândească și să aleagă în libertate deplină, fără a se lăsa condiționat peste măsură de eventualul sacrificiu cerut. De aici provine miracolul vieții pe care părinții îl experimentează în ei înșiși, văzând că se împlinește ceva extraordinar în ei și prin intermediul lor. Nici o tehnică mecanică nu poate înlocui actul de iubire pe care doi soți îl schimbă între ei ca semn al unui mister mai mare care îi are pe ei protagoniști și co-părtași ai creației.

Din păcate, se asistă tot mai des la evenimente triste care-i implică pe adolescenți, ale căror reacții manifestă o cunoaștere incorectă a misterului vieții și a implicațiilor riscante ale gesturilor lor. Urgența formativă, la care fac referință des, vede în tema vieții un conținut privilegiat al său. Doresc cu adevărat ca mai ales tinerilor să le fie rezervată o atenție cu totul specială, pentru ca să poată învăța adevăratul sens al iubirii și să se pregătească pentru aceasta cu o educație corespunzătoare la sexualitate, fără a se lăsa abătuți de mesaje efemere care-i împiedică să ajungă la esența adevărului aflat în joc. A furniza iluzii false în domeniul iubirii sau a înșela cu privire la responsabilitățile genuine pe care sunt chemați să le asume cu exercitarea propriei sexualități nu face cinste unei societăți care face referință la principiile de libertate și democrație. Libertatea trebuie să se conjuge cu adevărul și responsabilitatea cu forța dăruirii pentru celălalt chiar cu sacrificiu; fără aceste componente nu crește comunitatea oamenilor și riscul de închidere într-un cerc de egoism asfixiant este mereu la pândă.

Învățătura exprimată de enciclica Humanae vitae nu este ușoară. Totuși, ea este conformă cu structura fundamentală prin care viața a fost mereu transmisă încă de la crearea lumii, respectând natura și în conformitate cu exigențele ei. Atenția față de viața umană și salvgardarea demnității persoanei ne impun să nu lăsăm nimic neîncercat pentru ca toți să fie părtași de adevărul genuin al iubirii conjugale responsabile în adeziunea deplină la legea înscrisă în inima oricărei persoane. Cu aceste sentimente, vă împart tuturor binecuvântarea apostolică.

Benedict al XVI-lea

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat