Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție: Arta creștină și Înălțarea

Isus ca punte între cer și pământ

De Alessandro Scafi

Pentru o religiozitate olimpică, adică în tradițiile homerice și esiodee din Grecia antică, există absolută contrapoziție de natură și destin între zei și oameni. Zeii sunt în înălțimi și fericiți, oamenii sunt jos și suferinzi. Zeii sunt nemuritori, oamenii sunt destinați mai întâi să moară, apoi pentru o supraviețuire vagă în Ade. Cântul destinului lui Hiperion de Friedrich Hölderlin poate folosi ca lucrare exemplară a acestui tip de sensibilitate religioasă. Poetul exprimă aspirația omului la o viață fericită și împăcată, unde zeii rămân însă departe de destinul neliniștit al creaturilor muritoare: ei în înălțimi, noi jos. Creștinismul celebrează un orizont complet diferit: Isus este Dumnezeul întrupat, Dumnezeu care se face om, adică el coboară de sus spre jos, pentru a-i permite omului urcarea. Cel care preexistă în veci ca Dumnezeu se înjosește până la moartea pe cruce, pentru a fi iarăși ridicat la demnitatea divină, ridicând cu el omenirea căzută. În arta creștină e posibilă explorarea acestei duble mișcări de coborâre și urcare în care Isus, Fiul lui Dumnezeu, este protagonistul.

Sfântul Paul ne sugerează parcursul. În Scrisoarea către Filipeni, apostolul neamurilor celebrează coborârea și urcarea lui Isus, înjosirea lui și înălțarea lui pe cruce. Cristos - spune sfântul Paul - deși avea natura divină, s-a nimicit pe sine însuși, devenind asemenea oamenilor, și s-a umilit până la moartea pe cruce. Pentru aceasta Dumnezeu l-a înălțat mai presus de orice lucru, în cer, pe pământ și în adâncuri. Moartea pe cruce este punctul central al acestei mișcări a lui Isus, care merge de la divinitatea sa spre om, și este și culmea care-l înalță ca Dumnezeu și-i permite să îndumnezeiască omenirea.

Chiar dacă evangheliile nu oferă detalii despre modurile în care Isus a fost pironit pe lemn, artiștii au reprezentat adesea înălțarea crucii. Posibilitatea că Isus Cristos a fost înălțat în timp ce crucea fusese deja înălțată, de exemplu cu o scară, pentru a fi pironit pe ea, a fost exclusă în general, urmând în aceasta direcția picturii bizantine. În renașterea italiană timpurie se găsesc câteva exemple rare în care Mântuitorul este văzut urcând pe o scară sau călăii pironindu-l de brațele crucii, deja ridicată de la pământ. Altminteri s-a presupus că Isus a fost mai întâi pironit pe cruce și apoi, împreună cu ea, înălțat. Ridicarea crucii împreună cu trupul lui Cristos pironit a fost reprezentată mai ales în pictura nord-europeană între secolele XVI-XVII. În mijlocul unei mulțimi de spectatori se văd oameni robuști și musculoși care împing în sus o extremitate a crucii, în timp ce alții o ridică prin intermediul frânghiilor. Astfel se realizează evenimentul prevăzut de Isus însuși, care într-o zi, vorbind cu Nicodim, a spus că Fiul Omului trebuia să fie înălțat pentru a putea dărui oamenilor viața veșnică. Cristos pare aproape să-i vorbească lui Hölderlin și tuturor celor care suferă separarea între uman și divin: "Nimeni nu s-a suit la cer" - îi spune Isus lui Nicodim - "în afară de Fiul Omului care a coborât din cer".

Alte opere de artă descriu coborârea de pe cruce a trupului mort al lui Isus. Episodul urmează imediat după răstignire. Iosif din Arimateea, membru bogat și respectat al sinedriului și un discipol în secret al lui Isus, a obținut de la Pilat permisiunea să ia trupul lui Cristos de pe cruce. Iosif, care a luat cu el un giulgiu de lână, și Nicodim, care avea cu el mir și aloe pentru a conserva trupul, au depus trupul lui Isus și l-au învelit în giulgiu. Tablourile îi arată pe cei doi în timp ce scot cuiele din trupul lui Isus sau momentul în care îl dau jos de pe cruce. Primele exemple în arta occidentală se inspirau din compoziții bizantine între secolele X-XI și prezentau patru figuri principale: Nicodim care extrage cu cleștele cuiul din mâna stângă, Iosif care prinde trupul și-l susține, Fecioara care ține mâna dreaptă deja liberă și apostolul Ioan care apare în picioare și suferind la o oarecare distanță. Prin secolele XIV-XV se văd de obicei două scări, care se sprijină de cele două extremități ale transversalei crucii și pe aceste scări Iosif și Nicodim. Jos, la picioarele crucii, se află Fecioara cu alte femei și sfântul Ioan. În arta renascentistă și barocă, compoziția devine mai complexă și populată de figuri. Ne gândim la marea dezvoltare a acestei teme în manieriști ca Pontormo sau Rosso Fiorentino. Crucea poate fi văzută oblic, ca de exemplu în versiunea lui Rubens în catedrala din Anvers; adesea sunt patru scări, cu doi oameni care se sprijină de transversala crucii pentru a ajuta la coborârea trupului, trecându-l lui Iosif și Nicodim.

Isus, Dumnezeu făcut om, a coborât de sus în jos. El care este rege s-a umilit ca un slujitor, el care este judecător s-a lăsat judecat. Pentru aceasta este vrednic să fie înălțat deasupra cerurilor. El, care este creatorul vieții, a acceptat moartea pe cruce și a coborât în întunericul mormântului pentru a fi înghițit de moarte. În capela Scrovegni din Padova, Giotto a pictat plânsul îngerilor, în timp ce Fiul lui Dumnezeu este depus în pământ. Dar exista în arta medievală un subiect - care forma una din scenele ciclului pătimirii lui Cristos - care indica indice o coborâre ulterioară: aceea a lui Cristos în limb, o temă care a continuat să fie reprezentată în întreaga Renaștere. Deja în secolul al II-lea diferite scrieri descriau coborârea lui Cristos în iad, adică modul în care Fiul lui Dumnezeu l-a înfrânt pe Satana, eliberând sufletele sfinților din Vechiul Testament. Istoria este relatată în detaliu într-o evanghelie apocrifă, probabil din secolul al V-lea: porțile iadului s-au sfărâmat, morții au fost eliberați de lanțurile lor. Primii sfinți părinți au conclus că zona în care se aflau patriarhii, profeții și martirii pre-creștini nu era iadul, ci o regiune la marginile lui, limbul, din latinescul limbus, care înseamnă "margine". În tablouri îl vedem pe Cristos care, ținând stindardul învierii, cruce roșie pe fond alb (sau invers), trece un prag. Porțile sunt scoase din țâțâni și prăbușite la pământ, strivindu-l pe Satana sub greutatea lor. În timp ce diavolii fug în întuneric, o mulțime de persoane iese dintr-o peșteră pentru a prinde mâna lui Cristos. Primul este Adam, bătrân și cu barbă cenușie. În urma lui vine Eva, apoi Abel, cu toiagul de păstor, uneori îmbrăcat în piele de animal. Urmează Moise, regele David, tâlharul cel bun, căruia Cristos i-a promis cerul, apoi Ioan Botezătorul, ultimul dintre profeți. Mai mici, urmează alți regi și sfinți. În pictura lui Domenico Beccafumi păstrată în Pinacoteca Națională din Siena, ceata de morți eliberați urcă din adânc spre Mântuitorul aflat în prim plan. Coborârea este completă, misiunea este împlinită.

În schimb, înălțarea Domnului reprezintă mișcarea spre înalt. În artă, Cristos se înalță adesea pe tavanul cupolei centrale a bisericilor. Versiunea completă a înălțării este împărțită în două părți, superioară și inferioară, cer și pământ. În cer figura lui Cristos este în centru, cu piciorul pe un nor și înconjurat de heruvimi aranjați în formă de migdală. Uneori ține în mână stindardul învierii și binecuvântează cu mâna dreaptă. În cele două părți, pentru a echilibra compoziția, pot fi alți îngeri care cântă la instrumente muzicale. Pe pământ apostolii privesc cu uimire și teamă la figura care se îndepărtează și sunt îngenuncheați în rugăciune. În general Fecioara este cu ei, simbol al Maicii Biserici pe care Cristos o lasă pe pământ. În cele două părți ale sale se pot vedea sfântul Petru, care ține în mână cheile, și sfântul Paul cu sabia, simboluri ale evreilor respectiv ale neamurilor cărora le-a fost dus mesajul creștin.

Grație acestei mișcări de coborâre și de urcare, Isus a devenit calea noastre spre ceruri. Dacă el se înalță, Ierusalimul ceresc coboară pe pământ. Isus care a coborât este același care s-a înălțat deasupra tuturor cerurilor, pentru a umple universul cu el. Isus, Dumnezeu și om, cade și se ridică, se umilește și se îmbracă în maiestate, se prăbușește în abisuri și se lansează spre înălțimi. Și însuși Dumnezeu care-l ridică pe cel care a căzut, îi reduce la neputință pe cei puternici și-i îmbracă pe cei slabi cu putere, îi înfometează pe cei sătui și-i hrănește pe cei înfometați, pe cea sterilă o face să nască și pe cea rodnică o face sterilă, îi face săraci pe cei bogați iar pe cei săraci îi face bogați, îl așază în înălțimi pe cel care este jos iar pe cel care este sus în așază jos. Cristos înălțat pe cruce este axa care reunește tot ceea ce este în înălțimi cu ceea ce este jos, prin care circulă viața în univers. Dumnezeu a coborât, omul a urcat, într-o providențială coincidență a termenilor opuși.

(L'Osservatore Romano, 4 mai 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 26.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat