Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție: Cum s-a ajuns la dogma Neprihănitei Zămisliri

Și la sfârșit Duns Scotus i-a împăcat pe toți

De Salvatore M. Perella, profesor de dogmatică și mariologie

la Facultatea Teologică Pontificală Marianum, Roma

Ca pentru alte dogme definite de autoritatea conciliară și pontificală, sensus fidei, exprimat mai ales în pietatea liturgică și în devoțiunea populară, i-a stimulat pe teologi și pe papi în căutarea și în aprofundarea teologică a adevărului și la definirea misterului-evenimentului răscumpărării sublime a predestinatei mame a Fiului lui Dumnezeu. Lung și presărat cu dificultăți a fost drumul care a condus la dogmă. Mari sfinți, teologi și școli teologice s-au grupat progresiv pentru sau împotrivă. Chiar și un sfânt arzător și evlavios al Mamei lui Dumnezeu ca Bernard de Clairvaux (+1153), Doctor marialis, s-a opus, în cunoscuta scrisoare 174, Ad canonicos Lugdunenses, introducerii sărbătorii Neprihănitei Zămisliri, considerând-o "o falsă onoare" adusă Fecioarei. Totuși, scrisoarea către canonicii din Lyon conține idei care vor fi acceptate și dezvoltate de marii scolastici din secolul al XIII-lea; idei și chestiuni care reverberează situația teologică înainte și după intervenția rezolutivă a lui Duns Scotus. Chestiune care sintetizează bine un scurt text din documentul-studiul de "mariologie ecumenică" redactat în anul 1998, după ani de studiu de către Groupe des Dombes: "Prima chestiune se referă la situația Mariei față de păcat. S-a născut în păcat sau nu, ca orice creatură umană? Chestiunea Neprihănitei Zămisliri capătă întindere teologică. În secolul al XII-lea, benedictinul Eadmer (+1124) scrie tratatul său Despre zămislirea sfintei Maria, în care el se exprimă în favoarea Neprihănitei Zămisliri. Anselm de Canterbury este de părere contrară, ca și Bernard de Clairvaux (+1153) și Petru Abelard (+1142). În secolul al XIII-lea, conform lui Albert cel Mare (+1280) și Toma de Aquino (+1247), care prezintă distanța existentă între Cristos și Maria, aceasta din urmă a fost purificată în sânul mamei sale și nu a fost zămislită în afara păcatului. Alți teologi, între care îndeosebi franciscanul Duns Scotus (+1308) apără teza Neprihănitei Zămisliri, încât fac din ea o temă recunoscută tot mai bine".

Apariția Maicii Domnului sfintei Ecaterina Labouré (+1876) și răspândirea "medaliei miraculoase" au oferit multor episcopi ocazia de a cere Scaunului Apostolic ca în prefața Zămislirii Mariei să fie introdusă expresia "neprihănită" și ca în litanii să fie adăugată o invocație care să amintească acest privilegiu divin. După anul 1840 au început deja cererile pentru a obține ca aceeași învățătură să fie declarată dogmă de credință; prima dintre aceste cereri a fost aceea a unui numeros grup de episcopi francezi. Totuși, papa Grigore al XVI-lea (1831-1846) nu a considerat că trebuie să concretizeze dorința acestora din cauza opoziției puternice a janseniștilor și a perplexităților, să le spunem rezistențelor, episcopilor englezi, irlandezi și mai ales germani, unde centrele academice de teologie, până la definirea din anul 1854, s-au arătat nefavorabili față de o învățătură pe care o considerau că mai trebui clarificată, și de aceea imatură. Cererile au început din nou cu venirea la pontificat a lui Pius al IX-lea (1846-1878). Toată viața lui de credincios și de păstor a fost caracterizată de iubire și venerație față de Fecioara Neprihănită: viața lui a fost un act pregătitor pentru însăși definiția dogmatică din anul 1854. Timpurile, prin discuții seculare și aprinse între teologi, păstori și credincioși, erau pregătite pentru dogmă.

Începând de la 1 iunie 1848, papa a început lucrările pregătitoare pentru definirea dogmei, care în șase ani s-au desfășurat cu un minunat crescendo de intensitate și extindere, cu Pius al IX-lea puternic protagonist. Și episcopatul universal a fost în mod diferit implicat și interpelat personal în acest proiect prin scrisoarea enciclică Ubi primum din 11 februarie 1849.

Cu o scrisoare circulară adresată nunților apostolici din diferitele națiuni, papa Mastai Ferretti convoca la Roma, pentru noiembrie 1854, o însemnată reprezentare a episcopatului mondial pentru o ulterioară discuție și examinare amănunțită a textului, care a fost făcută în patru adunări (20-24 noiembrie), sub președinția cardinalilor Giovanni Brunelli, Prospero Caterini și Vincenzo Santucci. În afară de aceasta, mulți episcopi au prezentat și în scris vota et consilia lor. Bula de definire a dogmei, promulgată apoi de papa era astfel ultima din cele nouă scheme elaborate succesiv de diferitele comisii care se ocupau de lucrările de pregătire. La 8 decembrie 1854, la ora 11.15, în timpul Liturghiei pontificale, scrisoarea apostolică Ineffabilis Deus a fost promulgată în mod solemn de Pius al IX-lea în bazilica vaticană, în prezența a cincizeci și trei de cardinali, patruzeci și trei de arhiepiscopi, nouăzeci și nouă de episcopi și a teologilor consultați. În miezul bulei dogmatice, papa, în plinătatea slujirii sale petrine, declara, rostea și definea ex cathedra: "Învățătura, care susține că preafericita Fecioară Maria în prima clipă a zămislirii sale - in primo instanti suae conceptionis - prin harul și privilegiul singular al lui Dumnezeu atotputernicul - singulari omnipotentis Dei gratia et privilegio - în vederea meritelor lui Isus Cristos, mântuitorul neamului omenesc - intuitu meritorum Christi Iesu Salvatoris humani generis - a fost păzită neatinsă de orice pată a păcatului strămoșesc - ab omni originalis culpae labe praeservatam immunem - este revelată de Dumnezeu și de aceea trebuie crezută cu fermitate și în mod inviolabil de toți credincioșii".

Actul pontifical a fost primit în mod substanțial cu bucurie în lumea catolică, trezind, dimpotrivă, disensiuni în rândul ortodocșilor și protestanților, care încă mai contestă, din diferite motive, hotărârea din anul 1854. Zămislirea neprihănită a Mariei este un adevăr dogmatic definit, dar nu inventat de Pius al IX-lea, deși reprezintă o excepție în istoria dogmei creștine. Proclamarea ex cathedra a fost, până la urmă, rezultatul matur fie al unei vechi intuiții a pietății poporului creștin, cât și, aceasta în mod preponderent, al dialecticii teologice pasionate care timp de secole a însoțit tema teologică a zămislirii neprihănite a Mariei.

Oricum, ieri ca și astăzi, teologia nu se poate înstrăina de cultură, de formarea religioasă și de viața de credință a poporului lui Dumnezeu. La peste o sută cincizeci de ani de la dogma proclamată de Pius al IX-lea într-un secol dificil și îngâmfat din cauza imperialismului ideologiilor atee și anticreștine, darul răscumpărării feritoare de păcatul strămoșesc făcut Slujitoarei din Nazaret în vederea întrupării Domnului Isus în timp și în istoria umană, este supus în cadrul teologic și ecumenic la aprofundări interesante care reprezintă, cel puțin din punctul de vedere al Bisericii catolice romane, validitatea ei perenă. Dar așa cum afirma în timpul său Joseph Ratzinger, "riscul mereu amenințător de a izola în mod panegiric discursul despre Maria de contextul integral al credinței pare să cedeze, astăzi, în fața riscului mult mai periculos de a sărăci semnificația sa de mister al «celei, care în sfânta Biserică ocupă, după Cristos, locul cel mai înalt și cel mai apropiat de noi» (Lumen gentium, 54). În această privință cazul Neprihănitei Zămisliri este, așa cum se obișnuiește să se spună, de manual. În numele principiului conciliar al Conciliului Vatican II, al hierarchia veritatum - uitând, așa cum a afirmat pe bună dreptate cardinalul Leo Scheffczyk, că această «ierarhie» presupune ordinea structurată, conexiunea adevărurilor între ele conform principiului fundamental al analogia fidei - se tinde din partea unora să se izoleze în cadru secundar și lipsit de caracter normativ dogma mariană din anul 1854, care, în ultimă analiză, este dusă la condiția ante quam de simplă opinie teologică. Teoriile diferite despre păcatul strămoșesc, care s-au afirmat în a doua jumătate a secolului trecut, în același timp au avut influență asupra înțelegerii dogmei mariane. Fără a nega verbal privilegiul Neprihănitei Zămisliri, este dată o explicație care face abstracție total de existența păcatului strămoșesc".

Actul dogmatic dorit cu tărie de Pius al IX-lea a fost expresia cea mai clară a credinței sale absolute în răscumpărarea lui Cristos, așa cum a fost și garanție de iubire filială față de preaiubita Biserică a lui Cristos. Dogma este elaborată în formă negativă: nu se referă direct la sfințenia Fecioarei, nici la ferirea ei de concupiscență, ci numai la imunitatea ei de păcatul strămoșesc. Deoarece aici se face abstracție de "datorie" sau necesitatea de a contracta păcatul, termenul "privilegiu" nu trebuie considerat în sensul strict de derogare de la o lege. Nici nu este definit că e vorba de un privilegiu unic și exclusiv, pentru că adjectivul "singular" menține un sens nedeterminat, vag. Pius al XII-lea, cu enciclica Fulgens corona din 8 septembrie 1953, după enciclica lui Pius al X-lea Ad diem illud din 2 februarie 1904, va determina aceste puncte nedefinite de papa Mastai cu privire la privilegiul "unic" al Fecioarei Neprihănite, răscumpărarea perfectă a Mamei sale din partea Fiului Răscumpărător și Mântuitor al neamului omenesc. În afară de a preciza, cu termeni identici sau echivalenți, atât universalitatea păcatului strămoșesc, cât și excepția unică a Mariei, a cărei ferire este catalogată pe bună dreptate ca răscumpărare, ba chiar "răscumpărarea cea mai sublimă" - sublimiori modo redempta - contextul bulei dogmatice scoate în evidență în mod prevalent aspectul pozitiv de "plinătate de har" în Sfânta Fecioară încă din prima clipă a zămislirii sale. Astfel este evidențiată inițiativa gratuită a Tatălui milostivirilor, fie în a feri de pată, fie în a îmbogăți cu sfințenie sublimă pe predestinata mamă a Fiului său, dar nu fără a prevedea și a include corespunderea fidelă a întregii sale vieți. Figura mamei Sfântului lui Dumnezeu care atrage atenția în acest context este figura celei toată sfântă, așa încât este indisolubil legată, cu legătură foarte strânsă și definitivă, de Cristos Răscumpărătorul omului și deci și al Mamei. O analiză aprofundată a scrisorii apostolice Ineffabilis Deus duce în sfârșit la scoaterea în evidență a dimensiunii sale amartiologică, perspectiva personalistă, contextul trinitar slab dar prezent, motivația agapică, intenția apologetică, orizontul agonic, proprii secolului al XIX-lea, și în mod empatic împărtășite și prezente în magisteriul episcopilor de Roma până la Pius al XII-lea. Dogma din anul 1854 este o hotărâre eclezială care declară în persoana Mariei din Nazaret iubirea salvifică inedită și eficace a lui Dumnezeu Treime, adevărată fantezie a carității divine; mărturisește îndreptățirea ei prin intermediul sola gratia și nu pentru meritele ei; o scoate în evidență pe Maria, creatură umană și soră însoțitoare, ca rodul cel mai sublim al operei răscumpărătoare a lui Cristos; indică prezența Duhului sfințeniei în evenimentul zămislirii și în viața lui Panaghia; semnalează Bisericii, în calitate de ministra pietatis, responsabilitatea pe care o are în vederea chemării la sfințenie a celor răscumpărați de Cristos; manifestă în Femeie creatura care poartă încă de la începutul existenței sale "sigiliul lui Dumnezeu pe frunte" (Ap 9,4; cf. 7,3); epifanizează frumusețea ca strălucire a adevărului, a bunătății, a umilinței, a semnificației teologale și antropologice. Conform învățăturii ireformabile a Bisericii, în prima clipă a existenței sale pământești, fericita Fecioară, în afară de faptul că a fost ferită de vina strămoșească - sfințenie negativă - a fost umplută de harul sfințitor - sfințenie pozitivă; de aceea, Neprihănita Zămislire, în timp ce declară alegerea și vocația Mariei la o participare intensă și originală la misterul cuvântului întrupat și răscumpărător, se arată ca eveniment de frumusețe, de strălucire și de har personal, a cărui reverberații, așa cum învăța deja Von Balthasar (+1988), se simt puternic în existența fiecărui credincios și în viața Bisericii. Acest eveniment, care declară în manieră eclatantă că în mama lui Isus totul este rod al harului și iubirii extraordinare a lui Dumnezeu trinitar, interesează datorită complexității sale istoria Bisericii, teologia în multiplele sale expresii, istoria dogmei, problemele ecumenice și pastorale, dialogul cu cultura și arta, purificarea și corecta înțelegere și evaluare a conceptului de frumusețe transcendentă și permanentă care amintește în mod nemijlocit de autorul său divin.

(L'Osservatore Romano, 4 mai 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat