Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu cu Mons. Gianfranco Ravasi la deschiderea Festivalului Biblic din Vicența

Arhitectura și Sfintele Scripturi: Lumea de astăzi se aseamănă cu Laodiceea, orașul celor indiferenți

de Silvia Guidi

"Conform tradiției rabinice lumea este ca un ochi, albul corneei este marea, irisul este lumea, pupila este Ierusalimul, imaginea reflectată în pupilă este templul. Căutarea centrului marchează topografia fiecărui oraș, în orice cultură: acropole, piatra fundamentală sau palatul regelui. Pentru poporul lui Israel cuvântul divin este singura casă adevărată pentru om".

Monseniorul Gianfranco Ravasi, președintele Consiliului Pontifical al Culturii, ilustrează tema celei de-a patra ediții a Festivalului Biblic care va avea loc la Vicența - cu apendice la Bassano del Grappa, Schio, Piazzola sul Brenta, San Bonifacio - între 29 mai și 2 iunie: "A locui în Scripturi".

Locuința este locul în care se trăiește, în care ne întoarcem în fiecare seară și din care plecăm în fiecare dimineață, este locul sentimentelor familiare și al odihnei; organizatorii Festivalului - între care Dieceza de Vicența, Centrul Cultural "Sfântul Paul", Famiglia cristiana - au voit să ia în serios paradoxul Întrupării și în stabilirea programului, amestecând întâlniri cu teologi, bibliști, arhitecți și scriitori happening pentru copii, expoziții, concerte, nopți albe cu muzică și dans.

Chiar și dialoguri virtuale cu aceia care sunt în închisoare: "A locui deșertul care ne locuiește", de exemplu, nu va fi o întâlnire cu ușile închise; grație tehnologiei toți spectatorii - din închisoare și de afară - vor trăi evenimentul ca și cum s-ar afla într-un singur loc. Un mod concret pentru a sublinia că cuvântul nu este numai un refugiu interior, ci un "cort plantat în mijlocul nostru". Vicența "culisă de teatru", cum îi plăcea să-l definească Piovene, este casa ideală a acestei ediții a festivalului cu piețele, bisericile și vilele sale. Este casa ideală mai mult în acest an 2008, an în care sărbătoresc cinci sute de ani de la nașterea Paladiului său, arhitectul care a schimbat fața orașului. O întâlnire cu Timothy Verdon va ajuta publicul să înțeleagă motivele profunde ale armoniei stilistice a artistului, în timp ce poezia în muzică a lui Alda Merini și Giovanni Nuti va fi ocazie de a se lăsa uimiți încă de paradoxul crucii, experiența învierii chiar în centrul durerii.

• Cuvântul ca o casă în care să locuim. Dar festivalul va ajuta cu adevărat să se cunoască bogăția textului biblic?

Urmăresc această inițiativă de când s-a născut; anul trecut tema era cosmosul, într-o ediție precedentă cele cinci simțuri și Scriptura. Anul acesta voi face introducerea la festival cu Mario Botta, pornind de la versetul "Eram ca un arhitect". A locui și a frecventa textul biblic ne ajută să înțelegem situația în care trăim. Înțelepciunea divină, în timp ce proiectează imensa structură cosmică, este prezentată ca âmon, un hapax legòmenon, adică un cuvânt care apare o singură dată. Termenul poate evoca arhitectul, dar și o tânără femeie care dansează, parabolă evidentă a artistului care creează. Acestei imagini din Cartea Proverbelor i se opune însă realismul scriitorului din secolul al XVII-lea, Abraham Cowley: "Dumnezeu a făcut prima sa grădină, Cain primul oraș". În Cartea Genezei urmează o generație de întemeietori de orașe marcate de sânge, ca Enoh și Lameh; răzbunarea ochi pentru ochi, dinte pentru dinte înmulțește în mod exponențial o violență fără margini, până la ùbris a autodivinizării, a secularizării absolute.

• De unde provine haosul de la Babel?

Pe de o parte este conștiința că există Babel-Babilon, orașul confuziei și, dacă se vrea, al aplatizării, al omologării răspândite, puternice și forțate în care modelele sunt unice și fără respirația libertății, stereotipurile domnesc și banalitatea dezordonată se întinde ca o pată de ulei. Însuși Dumnezeu în creație este pus în contrast cu haosul simbolizat de mare, de abisurile acvatice sau în întunericul beznă sau în peisajul neclar al deșertului. Însă pe de altă parte este apelul neîntrerupt de a construi Ierusalimul nou prospectat de Apocalipsul sfântului Ioan, conform unui modul pătrat simbolic, semn de perfecțiune și de armonie. Așadar, suntem neîncetat suspendați între urât și frumos, între nadirul diabolic al spațiului devastat și al pământului dezolat și zenitul unui oraș fascinant ca o tânără mireasă, al unei construcții plină de perle, luminată de o lumină veșnică, și al unui pământ rodnic în care se întrevede însăși structura înțelepciunii divine.

• Adică Ierusalimul ceresc visat de utopiile din toate timpurile, unitatea imposibilă de construit în istorie numai cu forțele umane...

Conform Bibliei, este necesară să se împletească în orașul istoric, rănit și murdar, nedrept și dezechilibrat, planul unui oraș escatologic în care omul și Dumnezeu vor trăi împreună. La Rusalii fiecare vorbește propria limbă, dar toți se înțeleg, este salvată individualitatea lor și există adevărat dialog, opusul în oglindă al Babelului. Însă lumea noastră se aseamănă mai mult cu Laodiceea, orașul celor lâncezi, al celor indiferenți, nu există nici aspectul dramatic al duelului cu Dumnezeu. În viziunea escatologică din Apocalipsul sfântului Ioan nu va mai fi marea, haosul va fi dispărut; nu va fi nici templul, pentru că totul va fi templu, alianță cu Creatorul. Orașul-ochi, pupilă, soție împodobită cu bijuterii, se opune desfrânatei, femeii transformată în obiect de comerț, umilită ca obiect de vânzare-cumpărare. Nu este numai metaforă, studiile mai recente demonstrează că adesea cuvintele profeților pot să fie interpretate în sens literal. Un exemplu dintre multele. Samaria din secolul al VIII-lea înainte de Cristos este pentru profetul Amos orașul nedreptății pe care-l denunță: "L-au vândut pe cel sărac pentru o pereche de sandale". Studiile despre istoria economică și cele mai recente descoperiri arheologice ne-au revelat că o pereche de sandale de lux costau tocmai cât un sclav. Umanul este umilit de sclavie prin datorii, cetatea-mireasă se degradează în cetatea-desfrânată, în timp ce se adâncește despicătura, dezbinarea dintre atenieni și meteci, dintre rândunele și șoareci ca la Maroția, unul dintre orașele invizibile ale lui Calvin. Cetatea istorică devine loc al răului, în timp ce planimetria Ierusalimului ceresc, în istoria artei, din pătrat devine tot mai mult elipsoidal, tinde spre forma de cerc, spre imaginea perfecțiunii divine. Devine tot mai clar că frumusețea și armonia nu sunt rod al efortului omului, ci sunt un dar al lui Dumnezeu. Nu ne mântuim într-un oraș urât.

• Arhitectura este singura artă care se impune beneficiarului; putem să nu ascultăm o muzică, să nu citim o carte, să nu vedem un film, dar nu putem evita să vedem în fiecare zi fabrica sau biroul în care lucrăm, sau blocul-casa în care locuim. Sau biserica urâtă unde mergem la Liturghie duminica.

În timpul multelor Miruri celebrate în periferie am observat urâțenia extraordinară a bisericilor, capodopere ale groazei, cuburi de beton construite în urmă cu treizeci de ani care se degradează și din punctul de vedere al materialelor. O biserică urâtă este un fel de etică rea. Copilul care ieșea pe ușa casei în Siena din secolul al XIV-lea avea în fața lui Piața Minunilor, era educat în mod automat la frumos. Nu se întâmplă același lucru în anumite zone degradate din Roma. Pentru aceasta am lansat, în acord cu organizatorii, ideea unei Bienale "alternative" la Veneția, pentru a reporni dialogul cu arta contemporană și aș vrea să-i provoc pe artiști ca Jannis Kounellis, Bill Viola sau Anish Kapoor să se exprime cu privire la subiecte deschise spre transcendent.

• Dialogul cu arhitectul Mario Botta a început de mult timp; mă gândesc la catedrala învierii la Evry, dedicată sfântului Corbinian.

În care revine simbologia tradițională a pomului vieții, care-și înfige rădăcinile sale în criptă, în timp ce cei 24 de tei plantați pe elipsa care încoronează absida simbolizează tinerețea perenă a veșniciei. Este foarte interesantă și experimentarea materialelor lui Richard Meier: velele în formă de mâini care se unesc în rugăciune în biserica sa la Tor Tre Teste rămân foarte albe în pofida trecerii timpului pentru că materialul din care au fost construite distruge în mod chimic patina închisă lăsată de poluare, în timp ce tensiunea omului spre infinit este reprezentată de curburile extreme ale sticlei turnată în beton.

Dar sunt excepții care confirmă regula, prea des nu există dialog între arhitect și artistul care trebuie să mobileze biserica; acela care desenează proiectul se teme că tabernacolul, confesionalele, tablourile, statuile murdăresc eleganța liniilor, fără să considere că sunt elemente indispensabile pentru liturgie. Parohul de obicei remediază această absență cu artizanatul, nu cu arta, și se amestecă reproduceri sărăcite de stiluri precedente cu structuri intelectualiste total abstracte de context. Rezultatul final este foarte rău.

• Același dualism și în forma de artă mai răspândită în secolul al XX-lea, cinematografia, între filmul cu finalitate comercială și intelectualismul steril.

Epoca noastră nu are curajul să se privească pe ea însăși în oglinda cuvântului divin; noua traducere a Conferinței Episcopale Italiene va fi o ocazie prețioasă pentru a-i apropia pe cei care cred și nu de Biblie. A pierde din vedere întrebările fundamentale ale vieții nu face bine artiștilor. E suficient să ne gândim la Woody Allen. Nu mai este el; acum se limitează la divertissement, focuri de artificii care lasă timpul pe care-l găsesc. Succesul Festivalului de cinema spiritual în America Latină demonstrează că întrebarea există, regizorii și scenariștii sunt obosiți de banalități și locuri comune; cereri de seminarii și colaborări au venit de la Studios din Los Angeles și de la New York Film Academy. În Italia, Ermanno Olmi lucrează la un proiect despre Isus pentru Rai tre; este greu de a aduce transcendența în artă, dar este singura provocare ce o menține vie.

(După L'Osservatore romano, 29 mai 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat