Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 
Între avort și dreptul copilului la viață

Publicăm în continuare articolul apărut în L'Osservatore Romano (27 aprilie 2008) și scris de Mons. Elio Sgreccia, președintele Academiei Pontificale pentru Viață, comentând rezoluția 1607, aprobată la 16 aprilie de adunarea parlamentară a Consiliului Europei.

Adunarea parlamentară a Consiliului Europei a aprobat la 16 aprilie rezoluția 1607 care invită cele 47 de state membre să-și orienteze, acolo unde este necesar, propria legislație în așa fel încât să garanteze efectiv femeilor "dreptul de acces la avort sigur și legal". Documentul a fost aprobat cu 102 voturi pentru, 69 împotrivă și 14 abțineri, după o lungă dezbatere care a hotărât cu privire la includerea în textul provizoriu a 72 de amendamente propuse anterior.

Rezoluția aprobată începe reafirmând principiul că în nici o circumstanță avortul nu trebuie să fie înțeles ca un mijloc de planificare familiară și că, pe cât este posibil, el trebuie să fie evitat (cf. nr. 1). În acest scop, rezoluția recomandă ca să fie pus în acțiune orice mijloc, cu condiția să fie compatibil cu drepturile femeilor, pentru a reduce atât sarcinile nedorite cât și avorturile înseși. Așadar, se pare că, cel puțin în linie de principiu, introducerea la document recunoaște și afirmă clar că avortul este o realitate negativă în ea însăși, care trebuie evitată pe cât e posibil cu orice efort.

Apoi, este amintit în text prezența în cea mai mare parte a statelor membre a unor dispoziții de lege care, în condiții și circumstanțe precise, "permit" avortul în cazurile prevăzute. Aici rezoluția arată o preocupare concretă: pericolul ca în unele țări din Consiliul Europei unde avortul este permis, de fapt, să nu poată fi garantat femeilor care l-ar cere "un acces efectiv la serviciile pentru avort care să fie sigure, de susținut, acceptabile și corespunzătoare" (nr. 2), și asta din cauza unor condiționări excesiv de restrictive prevăzute de respectivele dispoziții legislative, care ar ajunge să provoace efecte discriminatorii printre femei.

Și tocmai la acest punct în text apare cuvântul "drept", cu referință la accesul efectiv la avort. Asta uimește deoarece este pentru prima dată când într-un document oficial al Consiliului Europei - așa ca în cele ale Națiunilor Unite - se vorbește despre avort ca despre un "drept". De fapt, din punct de vedere legislativ, una este a permite sau a nu penaliza avortul efectuat în circumstanțe determinate, și alta este a-l defini ca un "drept", căruia în mod logic ar trebui să-i corespundă o "obligație" de tutelare a respectivului drept.

Dar este cu adevărat posibil a cere în mod întemeiat un "drept la avort"? Pe ce baze s-ar putea justifica dreptul de a întrerupe viața unei ființe umane nevinovate și, mai mult, slabe și lipsite de apărare? În afară de a adopta criterii antropologice discriminatorii și arbitrare, care nu recunosc oricărei ființe umane demnitate egală și drepturi fundamentale, această pretenție este total nefondată și arogantă; ea poate fi justificată numai de modele de gândire puternic ideologice și parțiale, care nu pun persoana umană - sau cel puțin orice persoană umană - ca scop ultim și măsură a vieții sociale și deci a reglementării legislative.

Și afirmația că "avortul nu trebuie să fie interzis în limite gestaționale raționale" (nr. 4) ridică întrebări și perplexități. Raționalitatea la care se face referință pare să fie, de fapt, măsurată după motive referitoare exclusiv la sănătatea femeii și la costurile sociale. În schimb, nu se spune nimic despre realitatea ființei umane (embrionul) care trebuie avortată, a cărei demnitate esențială este legată de însăși natura ei, de însuși faptul că aparține speciei umane și nu de etapele dezvoltării sale biologice. Așadar, în raport cu "dreptul" său de ocrotire a vieții nu există și nu pot exista "limite gestaționale raționale" în care să fie posibilă derogarea de la acest drept fundamental, deoarece viața umană individuală posedă valoarea sa specială și inalienabilă în orice moment al istoriei sale personale.

În aceeași direcție, continuând citirea rezoluției 1607, un alt element creează perplexități puternice; e vorba de reafirmarea (cf. nr. 6), în sine oportună și justă, a dreptului oricărei ființe umane - și nu se înțelege de ce textul simte nevoia de a specifica "inclusiv femeile", lucru care apare foarte clar și, deci, ofensator față de femeile înseși - la respectarea propriei integrități fizice și la libertatea gestionării propriului trup. Pe baza acestei afirmații, textul conclude că "ultima decizie de a recurge sau nu la avort este o chestiune care aparține femeii interesate, care trebuie să aibă mijloacele pentru a exercita acest drept în manieră eficace".

Concluzia nu pare complet coerentă cu afirmația inițială de principiu. De fapt, dacă este recunoscut dreptul la ocrotirea integrității corporale a oricărei ființe umane, acesta trebuie revendicat pentru toate ființele umane, fără deosebire; ori, în cazul avortului, femeia este numai una dintre ființele umane implicate în mod direct, nu singura ființă umană. Și copilul, embrion sau făt, este ființă umană. Dacă este sacrosantă revendicarea respectului față de integritatea corporală a mamei, la fel este afirmarea și revendicarea integrității corporale a copilului, cu atât mai mult cu cât acesta din urmă nu este în măsură să reclame și să apere de unul singur propriile interese.

În cazul avortului, din acest punct de vedere există două fronturi de interes care trebuie ocrotite împreună: sănătatea mamei și cea a copilului. Cel zămislit desigur că nu poate fi redus la "parte a trupului femeii gravide", așa cum demonstrează de acum fără nici o incertitudine rațională embriologia modernă.

Rezoluția 1607 glisează prea repede peste acest aspect fundamental, încercând să considere complet evidente afirmații cu semnificație antropologică și de valoare care sunt în schimb discutabile, dacă nu măcar în numele acelui pluralism de gândire atât de revendicat chiar de susținătorii acestor afirmații. Prin urmare, este total artificială și "populistă" acuza repetată, adusă împotriva Bisericii Catolice din partea unor parlamentari în momentul discutării documentului, că acționează și vorbește cu scopul de "a le priva pe femei de dreptul lor cel mai fundamental: acela de a dispune de trupul lor".

O astfel de idee este absolut străină de învățătura și de intențiile Bisericii, dar mai ales reprezintă o clară reducție distorsionatoare a realității: avortul voluntar nu poate fi redus la o simplă chestiune de gestionare a trupului femeii; de fapt, el include în același timp alegerea dramatică de a distruge o viață umană, cea a copilului, a cărui valoare de fond este egală cu aceea a mamei.

O ultimă precizare trebuie făcută cu privire la soluțiile posibile pe care documentul le prospectează pentru a elimina pe cât posibil fenomenul avortului. În acest scop se face referință la politicile corespunzătoare de "sănătate sexuală și reproductivă", dar mai ales la exigența de a face "obligatorie" o educație sexuală și relațională (modelată după vârsta și după "genul" subiectului) adresată tinerilor. Oferta unei propuneri educative pe planul sexualității și al relaționalității este fără îndoială o valoare, care constituie de altfel o obligație a adulților față de cei mai tineri, mai ales din partea părinților față de copiii lor; în același timp, pentru părinți această angajare reprezintă și un drept, care trebuie exercitat în libertate de alegere a valorilor și a semnificațiilor care trebuie transmise propriei descendențe.

În schimb, pare foarte dificil de imaginat ce poate să fie societatea în ansamblul său - școala? alte structuri? - care desfășoară acest tip de funcție educativă, deoarece ar trebui de ales și în mod inevitabil de impus un model de valoare și interpretativ, încălcând libertatea de alegere a părinților înșiși. Ori să gândim, așa cum face un pic "naiv" rezoluția 1607, că e posibil a da despre aceste tematici fundamentale simple informații "neutre", fără valori etice, fără puncte de referință antropologice. De fapt, nu întâmplător documentul reafirmă importanța de a răspândi în largă măsură cunoștințe și instrumente de contracepție în rândul populațiilor, cu convingerea că făcând astfel se va obține o puternică diminuare a fenomenului avortului.

Pe baza statisticilor oficiale și a convingerilor antropologice total diferite, considerăm că trebuie să repropunem calea angajării pentru o educație integrală la valoarea vieții umane, la iubire și la afectivitate (care cuprinde și sexualitatea), mai ales în sarcina părinților față de copii, ca drum principal și eficace pentru a îndepărta plaga avortului, oricum ar fi el legal sau clandestin. Credem și că întreaga societate, și îndeosebi cei care au responsabilitatea conducerii ei, trebuie să acționeze în mod eficace pentru a încerca să înlăture orice dificultate concretă (materială, sanitară, psihologică, economică, socială și așa mai departe) care s-o determine pe femeie să recurgă la avort.

Concluzând, afirmația referitoare la "dreptul de avort" introdusă împotriva logicii prevenirii și a educației, ar ajunge în orice caz să anuleze dreptul la viață al copilului zămislit și reprezintă o interpretare selectivă și subiectivă a dreptului însuși, contrar accepțiunii originale a drepturilor umane în care dreptul la viață este originar, fundamental și preliminar față de toate celelalte drepturi ale omului.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 29.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat