Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

O meditație despre enciclica speranței

Plinătatea credinței, respirația carității

De card. Albert Vanhoye

Printre multe gânduri profunde care sunt exprimate în ultima enciclică a lui Benedict al XVI-lea, merită, după părerea mea, o atenție specială învățătura cu privire la relațiile strânse care unesc speranța creștină cu celelalte două virtuți teologale, credința și dragostea. În aceasta, enciclica se inspiră desigur din Sfânta Scriptură.

Primul lucru care e afirmat este că "«speranța» este de fapt un cuvânt central al credinței biblice" și relația este așa de strânsă "încât în diferite texte cuvintele «credință» și «speranță» par interschimbabile. Astfel Scrisoarea către Evrei leagă strâns de «plinătatea credinței» (10,22) «neclintita mărturisire a speranței» (10,23)". În acest sens, e interesant de notat că Scrisoarea către Evrei pentru speranță termenul "profesiune" (grecește homologìa) care este tradus în altă parte "mărturisire de credință" (cf. 2Cor 9,13; Ev 3,1;4,14). Astfel sfântul Paul declară: "Dacă îl mărturisești cu gura ta pe Domnul Isus și crezi în inima ta că Dumnezeu l-a înviat din morți, vei fi mântuit, căci cu inima se crede pentru a obține justificarea, iar cu gura se dă mărturie pentru a obține mărturia" (Rom 10,9-10). Deci este clar că "plinătatea credinței" conține în sine "mărturisirea speranței". De fapt, credința este adeziune la Cristos ca mântuitor. Enciclica observă, pe bună dreptate, că în același sens merge textul din Prima Scrisoare a lui Petru care "îi îndeamnă pe creștini să fie mereu gata să dea un răspuns cu privire la logos-ul - sensul și rațiunea - speranței lor (cf. 3,15)". În acest text "«speranța» este echivalent cu «credința»". În cele două texte din sfântul Paul, chiar se poate vedea că, într-un anumit sens, credința este subordonată speranței: se crede pentru a spera. În Rom 15,13 citim: "Dumnezeul speranței să vă umple de toată bucuria și pacea în «credință», ca să prisosiți în «speranță» prin puterea Duhului Sfânt". Și în Gal 5,5: "Căci în Duh, noi așteptăm «din credință speranța» justificării".

Evangheliile manifestă în mod paradoxal legătura strânsă care unește credința și speranța, pentru că nu folosesc niciodată termenul "speranță", ci numai termenul "credință", chiar și atunci când e vorba efectiv de o credință plină de speranță, de exemplu cea exprimată, înainte de vindecare ei, de "femeia care suferea de hemoragie de doisprezece ani". Ea își spune: "De mă voi atinge fie și numai de mantia lui, voi fi vindecată" (Mt 9,21). Atunci când a atins marginea mantiei lui Isus, el i-a spus: "Credința ta te-a mântuit" (Mt 9,22; Mc 5,34; Lc 8,48). Aceeași afirmație a lui Isus se găsește de mai multe ori în Evanghelii, mereu în circumstanțe analoge.

Deci enciclica poate exprima în mod repetat legătura dintre speranță și credință; vorbește, cu privire la sfântul Augustin, despre "«speranța» care îi venea din «credință»" (nr. 29) și pentru alții despre "forța «speranței» care provine din «credință»" (nr. 37); pe de altă parte, pune în paralel: "la ce tinde «speranța»" și: "ce așteptăm de la «credință»" (nr. 12); întrebarea dacă "«credința» creștină este astăzi și pentru noi o «speranță» care transformă și susține viața noastră" (nr. 10) și observă că "actuala criză a «credinței», în concret, este mai ales o criză a «speranței» creștine" (nr. 17).

În încheierea enciclicei este adresată Preasfintei Maria această frază: "În această «credință», care și în întunericul din Sâmbăta Sfântă era certitudine a «speranței», ai mers la întâlnirea dimineții de Paști" (nr. 50). Credința trezește speranța, nu este deplină fără speranță. Pe de altă parte, întemeiată pe credință, speranța creștină nu se poate limita pe sine însăși la orizonturi materiale și restrânse, ci trebuie să deschidă spre orizonturi spirituale foarte ambițioase. În Noul Testament, legătura strânsă dintre credință și speranță este exprimată în mod deosebit "în capitolul al unsprezecelea al Scrisorii către Evrei (v. 1)". În acest text, spune enciclica, "se găsește un fel de definiție a credinței, care împletește strâns această virtute cu speranța" (nr. 7). Efectiv, credința este definită acolo "hypòstasis a lucrurilor care se speră, dovada lucrurilor care nu se văd". Enciclica are dreptate să spună că e vorba de "un fel" de definiție a credinței, deoarece această frază nu exprimă esența credinței, care este înainte de toate o relație interpersonală, ci definește credința prin efectele sale: credința este un mod de a poseda cu anticipație lucrurile care se speră, un mijloc pentru a cunoaște realități care nu se văd. Însă este foarte semnificativ că în Ev 1,1 credința este definită astfel înainte de toate prin intermediul relației sale cu speranța. Enciclica observă că această relație nu este doar subiectivă, așa cum sugerează o traducere prea răspândită, care adoptă pentru hypòstasis sensul de "fermitate a sufletului", sens care nu merge bine cu genitivul: de fapt, "fermitate a sufletului a lucrurilor care se speră" este o expresie incoerentă; pe de altă parte, paralelismul stabilit de frază între hypòstasis și elènchos, termen care nu are niciodată un sens subiectiv - elènchos înseamnă "dovadă", "mijloc pentru a cunoaște" - acest paralelism ne face să înțelegem și hypòstasis în sens obiectiv. Relația dintre fraza din Ev 11,1 și Ev 10,34, unde se spune că credincioșii știu "că au o proprietate (hypàrxis) mai bună", această relație confirmă pentru hypòstasis sensul obiectiv de "mod de a poseda" (nr. 8). Rezultă că între credință și speranță raportul este substanțial. Credința "ne dă deja acum ceva din realitatea așteptată" (nr. 8).

Pe relația dintre speranță și caritate, enciclica nu se exprimă în mod așa de explicit cu o face pentru relația dintre credință și speranță. Ea conține cu toate acestea o învățătură clară în acest sens, atunci când pune întrebarea: "Speranța creștină este individualistă?" (nr. 13) și tratează îndelung această problemă. Dacă speranța creștină ar fi individualistă, ea nu ar avea un raport cu caritatea. Enciclica observă că s-a reproșat creștinilor că au o speranță de tip individualist și explică faptul că, în decursul secolelor, a existat o evoluție care mergea în această direcție, deoarece descoperirea metodei experimentale pentru știință și tehnică a avut ca și consecință aceea de a trezi, pentru organizarea lumii, o imensă speranță profană, întemeiată pe "credința în progres". A rezultat că credința creștină - și cu ea speranța creștină - a fost "mutată pe un alt nivel - cel al lucrurilor doar private și ultrapământești - și în același timp devine într-un fel irelevantă pentru lume" (nr. 17). Împotriva acestei evoluții negative enciclica reacționează în mod destul de hotărât și aprofundat, demonstrând că progresul material este incapabil să satisfacă aspirațiile cele mai profunde ale persoanelor umane și, pe de altă parte, că speranța creștină nu poate deloc să fie izolată la nivelul "lucrurilor doar private și ultrapământești", ci se extinde la toate dimensiunile carității și deci ale existenței.

Speranța creștină își are baza în Dumnezeu, care este iubire, și deci stimulează la înaintare continuă în iubire în această existență pământească, prin intermediul tuturor condiționărilor, până ce se ajunge în viața de dincolo la unirea definitivă cu Dumnezeu și cu toți în iubire. Pentru acest motiv, speranța creștină nu poate fi individualistă. "Speranța în sens creștin este mereu și speranță pentru alții" (nr. 34 și 48). "Și este speranță activă", care stimulează la intervenirea în lume, "pentru ca lumea să devină un pic mai luminoasă și umană" (nr. 35). Enciclica face aluzie la exemplul sfântului Augustin, arătând că speranța l-a făcut să acționeze cu iubire; ea, "în contrast total cu temperamentul său introvertit, l-a făcut capabil să participe cu hotărâre și cu toate forțele la edificarea cetății" (nr. 29).

Enciclica proclamă că "Dumnezeu este fundamentul speranței" și imediat precizează: "nu un dumnezeu oarecare, ci acel Dumnezeu care are un chip uman și «care ne-a iubit» până la sfârșit: pe fiecare om și omenirea în ansamblul ei"; apoi adaugă: "Numai «iubirea lui» ne dă posibilitatea de a persevera cu toată sobrietatea zi de zi, fără a pierde elanul "speranței", într-o lume care, din natura sa, este imperfectă" (nr. 31). Legăturile dintre speranță și caritate sunt deci multiple și puternice. Învățătura enciclicei în acest sens corespunde cu ceea ce scrie sfântul Paul: "«Speranța» nu înșală pentru că «iubirea» lui Dumnezeu a fost revărsată în inimile noastre prin Duhul Sfânt care ne-a fost dat" (Rom 5,5).

În ultimele rânduri ale enciclicei apare bine unirea celor trei virtuți teologale. Către Preasfânta Maria, invocată ca "Mamă a speranței", este adresată această rugăciune călduroasă: "Învață-ne să credem, să sperăm și să iubim cu tine" (nr. 50). Astfel este încheiată optim această enciclică, care, în fidelitate perfectă față de revelația din Noul Testament (cf. 1Tes 1,3; 5,8; 1Cor 13,13; Ev 10,22-24), arată legăturile strânse care unesc speranța de credință și de caritate.

(După L'Osservatore Romano, 18 aprilie 2008).

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 25.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat