Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Fericitul Ieremia, un om bun, plin de Duhul Sfânt și speranță

Duhul Sfânt a fost cel care a lucrat în viața fratelui Ieremia, iar acest lucru pentru că el a fost mereu un om atent la șoapta Duhului. Marea lui căutare de perfecțiune și de a fi cât mai asemenea lui Dumnezeu l-a făcut să dorească să fie pe culmea înaltă a virtuților teologale, care au drept origine, cauză și scop pe Dumnezeu unul și întreit, căci "scopul unei vieți virtuoase este de a deveni asemenea lui Dumnezeu!" așa cum spune sfântul Grigore de Nyssa.

Virtuțile umane practicate de fericitul Ieremia au fost treptat îmbrăcate și purificate de harul divin. Nu este lucru mic să poți menține un echilibru moral și mai ales pentru cel care tinde la o morală și la o spiritualitate înaltă.

Fratele nostru român a fost o persoană virtuoasă care a reușit să practice binele cu toate forțele, sensibile și spirituale. Duhul este cel care ajută la plăsmuirea caracterului și dă ușurință în practicarea binelui, reușind să lumineze și să "îmbolnăvească" și pe cei din jurul său de fericirea practicării virtuților.

Avem un român care a înțeles că "virtuțile teologale întemeiază, însuflețesc și caracterizează comportamentul moral al creștinului", un frate care nu a studiat teologia, dar lumina Duhului Sfânt găsea loc suficient în simplitatea inimii sale, motiv pentru care învățații și mai marii timpului respectiv apelau deseori la sfaturile sale în probleme dificile și importante.

Acest frate simplu, în viața lui, a reușit să vadă în întreaga creatură prezența Creatorului, iar frumusețea creaturii era un motiv de bucurie și de speranță sfântă de a vedea într-o bună zi și frumusețea lui Dumnezeu. Era un om care ținea permanent deschiși ochii credinței, martor fiind surâsul său frumos, motiv pentru care toți ar fi dorit să-l vadă intrând în propria casă sau o scurtă întâlnire cu el.

Dacă a fost un om virtuos a fost și un mare om al speranței, căci nu este greșit să îl comparăm și în speranță cu Abraham, care ne este nouă, creștinilor, izvor și model de speranță. Sfântul Paul vorbește despre speranța lui Abraham în Scrisoarea către Romani 4,18: "Sperând împotriva oricărei speranțe, el a crezut și a devenit astfel părintele multor popoare".

Este potrivit să vorbim despre speranța fericitului Ieremia, dacă luăm în considerație ce spune și Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea în enciclica Spe salvi: "Speranță, de fapt, este un cuvânt central al credinței biblice, până acolo încât, în diferite texte, cuvintele «credință» și «speranță» par interschimbabile".

Fericitul Ieremia dorește nespus de mult să ajungă în împărăția cerurilor și să aibă parte de viața veșnică, punându-și încrederea în făgăduințele lui Cristos, căci așa cum spune Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea în documentul amintit mai sus: "Avem nevoie și de o mare speranță, care poate fi numai Dumnezeu. El este fundamentul speranței, nu un Dumnezeu oarecare, ci acel Dumnezeu care are un chip uman și care ne-a iubit până la sfârșit, pe fiecare om și omenirea în ansamblul ei".

Farmecul și frumusețea virtuților ce iradia în viața fratelui Ieremia erau semne că acela care are speranță, trăiește diferit, i-a fost dăruită viața nouă, iar cine este fără speranță, este fără Dumnezeu.

O viață înfiptă și puternic înrădăcinată în speranță, în Cristos, se poate însuși și exercita în diferite "locuri", așa cum găsim în Spe salvi: "rugăciunea ca școală a speranței; acțiunea și suferința ca locuri de însușire a speranței; judecata ca loc de însușire și de exercitare a speranței".

Putem afirma fără să greșim că fericitul Ieremia a vizitat aceste locuri sfinte ale speranței, le-a practicat și aș vrea să amintesc aici doar un aspect din specificul vieții și spiritualității sale: rugăciunea pentru sufletele din purgator. Ne spune documentul papal amintit mai sus: "De o importanță deosebită este rugăciunea pentru cei răposați. Dacă ei se află în purgator, există speranța că în urma acestei purificări, sunt invitați la fericirea divină. Ca atare, rugăciunea noastră nu trebuie să fie numai pentru noi, ci și pentru cei răposați, căci mântuirea este nu doar un act personal, ci, în Biserică, ea capătă caracter comunitar".

Să ne rugăm pentru ca și în sufletele noastre să se nască o speranță mai mare și permanentă. Speranța să fie și pentru noi "coiful mântuirii noastre" (1Tes 5,8), pentru a putea fi trecători în lumea aceasta care au privirea ațintită spre cele cerești care sunt esențialul vieții noastre.

Fr. Eugen Murariu


 

lecturi: 39.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat