Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Progres și cunoaștere în enciclica Spe salvi

Pretențiile salvifice ale științei moderne

De Georges Marie Martin Cottier, cardinal pro-teolog al Casei Pontificale

Enciclica Spe salvi nu putea să nu se întrebe cu privire la motivațiile "actualei crize a credinței care, în concret, este mai ales o criză a speranței creștine" (nr. 17). De altfel, speranța trebuie să fie considerată în ea însăși, dar și întrucât este inspiratoare a aspirațiilor și a elanurilor care caracterizează o cultură căreia, pe de altă parte, ea îi revelează orizontul său transcendent.

Astfel speranța creștină a ajuns să fie ținta unor critici violente pe baza acuzației că alimentează o preocupare egoistă a mântuirii individuale și că încurajează fuga din fața responsabilităților față de alții.

Procesul intentat în felul acesta își trage susținerea și justificarea dintr-o concepție a raportului omului cu lumea care are origine din beția conștientizării enormelor posibilități de acțiune pe care le oferă știința modernă. Aceste posibilități fascinează, mai mult decât natura acestei științe. Cu alte cuvinte, este vorba propriu-zis de o ideologie care s-a suprapus științei ca atare. Așadar, cei care l-au acuzat pe Benedict al XVI-lea că este "împotriva științei" au tratat textul enciclicei, de altfel foarte explicit, cu grabă și prevedere.

Francis Bacon, pe care papa îl citează de mai multe ori, a fost unul dintre primii care a văzut că noua apropiere de studiul naturii, caracterizată de observare și de formalizare matematică, deschidea pentru inteligența umană un domeniu de explorare nelimitat și mai ales deschidea calea spre "victoria artei asupra naturii", spre victoria lui technè.

Trebuie evocat la fel un alt martor al revoluției culturale moderne, René Descartes: conform lui, grație noii științe, finalitatea practică este explicit afirmată, noi am devenit "stăpâni și posesori ai naturii".

Așa cum subliniază enciclica, se instaurează astfel o nouă corelare între știință și practică. O scurtă formulă îi exprimă spiritul și ambiția: "a ști înseamnă a putea".

Enciclica atrage atenția asupra părții direct teologice a interpretării lui baconiene: noua corelare între știință și practică ar însemna că stăpânirea asupra creației, dată omului de Dumnezeu și pierdută prin păcatul strămoșesc, ar fi restabilită; ceea ce sugerează că noua știință are o însemnătate mântuitoare.

Ideea, încărcată cu reminiscențe biblice, va continua drumul său, prin metamorfoză și meandre, de-a lungul întregului curs al secolului luminilor până în secolul al XX-lea.

Este exprimată de un autor, care, chiar cu imaginația sa extravagantă, a exercitat o influență enormă, până acolo încât socialismul până la Marx pe de o parte, pozitivismul lui Auguste Comte, discipolul său, pe de altă parte, pot face referință la el: Henri de Saint-Simon (1760-1825). În opera Le Nouveau Christianisme, el afirmă că a venit epoca în care este dat să "întrevedem posibilitatea de a efectua marea operație morală, poetică și științifică, care constă în a transfera paradisul pământesc transportându-l de la trecut la viitor". Este vorba de cea mai importantă operație intelectuală care se poate face. Știința pozitivă va perfecționa morala și va elimina "ideea falsă și descurajantă că binele a precedat răul"; va stabili ideea justă, consolantă și stimulantă, conform căreia trudele noastre vor îmbunătăți bunăstarea copiilor noștri. Este vorba de o "idee în mod esențial religioasă, deoarece prezintă paradisul pământesc ca răsplată finală a tuturor lucrărilor care au contribuit la îmbunătățirea condiției speciei umane de-a lungul cursului existenței sale pământești".

În felul său, acest text ilustrează raportul polemic cu speranța creștină care face parte din mitul progresului și ajută la înțelegerea diagnozei propusă la numărul 17 al enciclicei.

Marea majoritate a gânditorilor care, în secolele următoare, vor merge pe urma analizei lui Francis Bacon, vor mărturisi ateismul sau un deism anticreștin. Oricum este sigur că, în sine însuși, proiectul nu se înțelege pe deplin decât în perspectiva spirituală a unei voințe de a înlătura speranța proprie a religiei antice. E vorba de a înlocui împărăția lui Dumnezeu cu împărăția omului.

Unul din cei mai mari reprezentanți ai ateismului modern, Feuerbach, se va prezenta ca acela care, afirmând că omul este dumnezeul omului, va duce la încoronarea sa cristologia, dezvăluindu-i sensul antropologic. Contemporanul său, Auguste Comte, va crea de la început până la sfârșit religia omenirii, religia fiind considerată ca expresie a unei nevoi umane.

Mai aproape de noi, un autor marxist, nutrit cu reminiscențe ale profetismului biblic, Ernst Bloch, își va propune să scoată în evidență inspirația profetică și escatologică capabilă să confere adevăratul său dinamism unei mișcări care revendică un caracter științific.

De fapt, "materialismul dialectic și istoric" s-a prezentat ca știința societății și a istoriei, o știință care-i permite omului să o domine atât pe una, cât și pe cealaltă. Pentru Auguste Comte regina științelor, încoronare a științei pozitive, este sociologia care permite organizarea societății.

În realitate, mitul progresului necesar susține marile ideologii moderne. El se sprijină pe convingerea că o rațiune imanentă conduce istoria spre fericirea speciei umane, spre "paradis", care se va realiza chiar în istorie. Acest rezultat este garantat cu anticipație: progresul este prin definiție progres în direcția binelui. Această realizare se împlinește progresiv în virtutea practicii dominatoare a omului. Practica înseamnă acțiunea rațiunii științifice și tehnice.

Un fundament esențial al credinței în progres este că mersul istoriei, care este mers al rațiunii, conduce în mod infailibil la creșterea continuă a binelui. Experiențele teribile din secolul al XX-lea și apariția bombei atomice au provocat conștientizarea acută că nu e posibil să se pună la margini, ca și cum ar fi vorba de o cantitate nesemnificativă, suferința secolelor și cinismul celor puternici. (Aici nu se pot menționa decât numerele 41 și următoarele din enciclică referitoare la judecată, care ar avea nevoie de o reflecție aprofundată).

Astfel chestiunea pusă este aceea a naturii rațiunii. Atunci când papa Benedict al XVI-lea scrie că "nu știința îl răscumpără pe om" (nr. 26), el se referă la o anumită idee despre rațiune, aceea care inspiră diferitele forme de scientism și de pozitivism.

În acest sens, este semnificativă critica "greșelii fundamentale a lui Marx. El a uitat că omul rămâne întotdeauna om. L-a uitat pe om și a uitat libertatea sa. A uitat că libertatea rămâne întotdeauna libertate, chiar și pentru rău" (nr. 21). Adevărata greșeală a lui Marx a fost materialismul său, în virtutea căruia el făcea din om și din fericirea lui un produs al condițiilor economice favorabile.

Adorno a scos în evidență perfect ambiguitatea progresului, care "oferă noi posibilități pentru bine, dar deschide și posibilități abisale de rău" (nr. 22). Ambiția care animă ideologia scientistă și pozitivistă este de a aplica la ansamblul realității, ca singura valabilă, metoda care a dat dovadă despre sine în științele naturii. Dar aici există o reducție a rațiunii, care împiedică să se vadă în om ceea ce transcende ordinea naturii materiale și care întemeiază demnitatea lui. Asupra acestui argument, Fides et ratio a atras atenția noastră cu forță.

Saint-Simon atribuie celor care în timpul luminilor erau numiți "filozofi" intenția de a înlocui Geneza, în elaborarea lui Encyclopédie, un nou text fondator. Observația, orice s-ar spune despre veridicitatea sa, are meritul de a atrage atenția noastră asupra mizei, cu adevărat importante, în fața căreia ne găsim.

Dumnezeu l-a stabilit pe om, l-a creat după chipul și asemănarea sa, ca administrator al său față de o natură destinată să se îngrijească de necesitățile sale. A administra înseamnă a îndeplini cu fidelitate o misiune. Spus altfel, dimensiunea etică intervine ca element constitutiv al relației omului cu natura și cu sine însuși. Practica umană, ca activitate tehnică, cere, în virtutea unei exigențe care aparține naturii sale, reglementarea etică. Ascultând de legea morală omul găsește adevărata sa libertate, pentru că el experimentează atunci adevărul ființei sale. Dimpotrivă, cedând în fața mirajului unei autosuficiențe depline, el devine prada arbitrului și a dialecticii dominării, unde cei puternici îi strivesc pe cei slabi.

Desigur, se pretinde mereu că se acționează pentru binele omenirii. Dar merită de amintit o teză a lui Auguste Comte, care sună ca o sinistră premoniție: omenirea - cum spune el - nu se identifică cu fiecare dintre ființele umane. Ea este reprezentată de oamenii mari. Astăzi noi am auzit afirmându-se, în indiferența generală, că nu orice membru al speciei umane este prin asta o persoană. Acestei afirmații i se opune frontal adevărul afirmat de Gaudium et spes: "Omul este singura făptură de pe pământ pe care Dumnezeu a voit-o pentru ea însăși" (nr. 24).

Amintind că "nu știința îl răscumpără pe om", papa Benedict al XVI-lea ne atenționează împotriva ideii unei științe care ar fi regulă pentru ea însăși, independent de legea etică, așa cum presupune credința în progres. Îi revine eticii să indice drumul adevăratelor progrese pe care omenirea, conștientă de demnitatea sa, are dreptul să le aștepte de la "știință".

(După L'Osservatore Romano, 11 aprilie 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat