Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Caritatea și speranța în enciclicele lui Benedict al XVI-lea

O reașezare teologică a inteligenței creștine

De Alain Besançon (Institut de France)

În opera lui Benedict al XVI-lea se poate intui un plan de ansamblu care să confere o unitate pontificatului său? Trei ani sunt o perioadă de timp prea scurtă ca să se stabilească acest lucru. Noi circumstanțe pot să imprime activității sale un curs neașteptat. Totuși mi se pare că există un plan profund și l-aș defini astfel: "Reașezarea teologică a inteligenței creștine în Biserică". În felul acesta el continuă opera predecesorului său. Nu face asta numai pentru binele Bisericii, ci pentru binele întregii comunități umane.

Viața spirituală impune căutarea permanentă a adevărului. O credință care nu ar căuta inteligența s-ar altera și inteligența ar degenera în automatism. Biserica Catolică a înfruntat diferite încercări în ultimele secole: provocarea reformelor, provocarea științei moderne, provocarea secularizării. S-a confruntat cu toate acestea, dar, voind să ocrotească turma, nu a încurajat-o mereu să gândească de una singură. O instituție cum este Index-ul, întemeiată urgent în timpul catastrofelor din secolul al XVI-lea, a fost, în definitiv, o idee bună? Nu este neliniștitor faptul că în fața unor personalități ca Rousseau, Kant și Hegel, gândirea catolică nu a găsit în interiorul ei un tânăr David înzestrat cu o bună praștie intelectuală? Aplecarea asupra protecției s-a impus uneori.

În ultimele două secole, Biserica nu numai că a fost combătută frontal, ci a fost și "ispitită" de imitări perverse ale ei înseși. Cea mai gravă a fost marele val al comunismului leninist despre care, pentru o clipă, s-a pus întrebarea dacă nu va scufunda întreaga lume. Papii au rezistat. Nu au cedat nimic din depozitul încredințat lor. Totuși, în fața provocării comuniste, curente foarte active în Biserică s-au pus în poziție de concurență. Deoarece comunismul pretindea că este "social", era necesar ca Biserica să se arate și mai "socială". În imprecizia noțiunilor discernământul nu mai acționa. Religia creștină risca să se contopească cu religia umanitară. Benedict al XVI-lea nu tolerează confuziile intelectuale.

În religia umanitară omul pretinde să fie mai bun decât Dumnezeu. Există nenorociri, pedepse pe care Dumnezeu le permite, adică nu împiedică să aibă loc. Ei bine, omul mai bun decât Dumnezeu, înzestrat cu o iubire mai mare, mai universală, nu le admite.

Atunci cuvântul iubire este depreciat, folosit sub aparențe diferite pentru a justifica toate practicile sexuale, pentru a împiedica recunoașterea unui dușman ca dușman, pentru a participa la proiectele pe care religia umanitară le creează în orice moment. Această falsă iubire dispensează de la gândire. Face să se trăiască în emoție. Virtutea prudenței este uitată.

Prima enciclică a papei Benedict al XVI-lea are ca scop principal acela de a disipa această confuzie. Deus caritas est definește diferența dintre iubirea creștină, caritas, agàpe, sau și philìa, prietenia, și, de cealaltă parte, èros. Nu pentru a condamna erosul, indispensabil vieții, ci pentru a pune și una și cealaltă, clar distincte, în întrepătrundere și în unire. Traducând sistematic cu "iubire" cuvântul "caritate" se riscă deprecierea acestuia din urmă și se erotizează cuvântul iubire, conform climatului epocii noastre.

Caritatea, scrie papa, nu este pentru Biserică o activitate de asistență socială care se poate lăsa altora, ci "este expresia de nerenunțat la însăși esenței sale". "Nu este un mijloc pentru a schimba lumea în mod ideologic (...), ci este realizarea aici și acum a iubirii de care omul are nevoie mereu". Nu se poate separa în mod mai clar misiunea caritativă proprie a Bisericii și ideologia umanitară de proveniență socialistă, sau această includere obligatorie în egalitatea nediferențiată caracteristică a domeniului umanitar democratic contemporan.

Noua enciclică, Spe salvi, tratează teme asemănătoare dintr-un punct de vedere diferit, pornind de la o altă virtute teologală. În fața nihilismului disperat de astăzi sau a utopismului neregulat de ieri, ce este speranța și, vorbind ca și Kant, ce ne este permis să sperăm?

Această scrisoare enciclică este de o bogăție foarte mare. Voi urmări numai una din liniile sale principale.

Speranța, ne învață papa, este vecină cu credința. În Scripturi, cele două noțiuni sunt interschimbabile. Speranța - sau, așa cum preferă să spună papa, "marea speranță" - nu se concentrează pe un proiect special. Și cu atât mai puțin pe un proiect revoluționar; Cristos nu este Spartacus, nici Bar Kochba. Ea se întemeiază pe certitudinea că omul nu este abandonat, că o persoană îl observă cu privire binevoitoare. Totuși, evanghelia nu este numai "informativă" pentru că ne învață o "veste bună", această siguranță, ci este și "performativă" pentru că ne oferă încă de acum un bine obiectiv, un fapt care schimbă viața. Speranța nu este numai o așteptare, ea se gustă în prezent. Creștinul, care aparține societății din lumea aceasta, se bucură de cetățenia unei alte societăți, a unei alte cetăți, ar spune sfântul Augustin, a cărei realitate o anticipă încă de acum.

Creștinul așteaptă viața veșnică. Totuși, și este un punct important al enciclicei, nu știe ce este. Noi știm doar că trebuie să existe ceva spre care ne simțim stimulați. Știm și ignorăm în același timp: docta ignorantia.

Filozofii credeau că se mântuiesc singuri. În schimb, speranța creștină este comunitară. Se referă la întregul popor. "Ea presupune exodul din închisoarea propriului «eu»".

În timpurile moderne, credința-speranța creștină s-a transformat. Bacon, corelând știința și practica, consideră că omul va putea să restabilească dominarea asupra naturii rătăcite cu păcatul original. Ideea progresului s-a născut. Întemeindu-se pe o nouă încredere în rațiune și în libertate, luminile speră să edifice o nouă comunitate perfectă. Astfel Kant definește "credința rațională" care, transcendând credința Bisericii, întemeiază noua "împărăție a lui Dumnezeu". Și totuși, în mod curios, Kant are intuiția unei posibile funcționări rele a acestei împărății, analog cu ceea ce Vico denumea "barbaria reflecției". Înainte de Newman, înainte de Soloviov, el prospectează ca posibilă venirea lui Anticrist. Iată că vine timpul lui Marx unde venirea unei limbi perfect bune provine nu numai de la știință, ci și de la politică și de la revoluție. Lenin credea că știe cum vor fi lucrurile din momentul în care puterea va fi luată. Ideea despre ignorantia nu-l atingea. "Construirea" orbește a celei mai bune dintre lumi durează 70 de ani. Lasă numai o "distrugere dezolantă".

Progresul există, dar rămâne ambiguu. Lucrul cel mai rău ar fi ignorarea limitelor sale. Bunăstarea lumii nu poate fi garantată de structuri mai bune, așa cum presupunea o anumită teologie a eliberării. Domnia plenară a binelui nu va exista niciodată în această lume. Căutarea lui este obiectul fiecărei generații, și va fi necesar mereu să se înceapă din nou. Această enciclică pune limitele la ceea ce "este permisă să se spere".

"Nu știința îl răscumpără pe om. Omul este răscumpărat prin intermediul iubirii". Oricât de justificate sunt numeroasele și diferitele speranțe pe care pot să le aibă oamenii, aceștia din urmă au nevoie de o speranță care "merge dincolo", și care este însuși Dumnezeu. Atunci când speranța, prin har, le este dăruită, descoperă că ea cuprinde și pe aproapele și slujirea lui. Aceasta este "marea speranță".

Speranța se învață, se dobândește și se exercită. Școala ei este rugăciunea, piatra ei de asemănare este în modul de a primi suferința, autenticitatea ei se demonstrează în compasiune și eventual în martiriu. Exigența de dreptate face să se conceapă posibilitatea iadului și chiar ideea de purgatoriu și de rugăciune pentru răposați. De aceea, papa reconstruiește ansamblul dogmei catolice pornind de la speranță, pentru că în catedrala teologică se intră pe diferite uși. Benedict al XVI-lea conclude cu o rugăciune foarte înaltă către Maria, steaua speranței.

Am trasat numai un profil al acestei enciclice. Benedict al XVI-lea a scris-o conform naturii sale și talentului său: cel al unui mare profesor, a unui maestru. Ea se prezintă ca o lecție magistrală, cu aspect un pic în afara timpului nostru, dar centrată pe erorile și pericolele care astăzi amenință credința. Poate că s-ar putea duce mai departe dezbaterea despre Marx, observator rău al realității din timpul său, teoretician respins, al cărui rol în dezvoltarea și în răspândirea comunismului este după părerea mea supraevaluat. Comunismul leninist, care a distrus atâta materie și atâta natură, este, mai curând decât un materialism, o dialectică idealistă care permite să afirmăm că ceea ce este nu este; și ceea ce nu este, este. Dar ce bucurie aduce spiritului această mare lecție așa de clară, așa de erudită, așa de înțeleaptă! Acele excursus filologice, alegerea citatelor din Ambrozie, Augustin, Ilariu, Maxim, compun un rozariu de minunății rare. Acest papă preferă să ia punctele de referință din cultura sa natală, de la Luther la Horkheimer: mă bucur ca francez de această superbă renaștere a marii gândiri germane.

Discernământul, judecata despărțitoare a adevărului și a falsului: aceasta este misiunea cea mai importantă a suveranului pontif. Prima sa enciclică clarifica raportul dintre diferitele forme ale iubirii umane și virtutea teologală a carității. A doua descurcă relația încâlcită dintre speranțele legitime sau iluzorii pe care le nutrește omul modern și virtutea supranaturală a speranței, "marea speranță" care le întemeiază sau permite să se renunțe la ele. În logica acestor două enciclice, este așteptată a treia, care se va referi la credință. Lumea modernă produce relativismul pe care papa îl detestă deoarece este o renunțare la adevăr. În materie religioasă, relativismul formulează o echivalență între religii. Șterge distincția fundamentală între crez, simplă virtute morală a "religiunii", și "credința", virtute supranaturală a cărei "materie" este însuși Dumnezeu. În apropierea lor așa de dificilă de dialogul dintre religii, catolicii, de exemplu, ezită să atribuie islamului credința, sau numai crezarea. Așteptăm cu încredere enciclica ce va realiza discernământul cu privire la acest punct. Dar poate că Benedict al XVI-lea are alte proiecte.

(L'Osservatore Romano, 4 aprilie 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat