Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Fericitul Ieremia, purtător de cuvânt al celor care suferă

În octava pascală să-ți îndrepți ochii inimii și a sufletului și să vorbești de virtuțile și harurile deosebite ale unui frate simplu și analfabet, dar bogat în cele duhovnicești și un fericit posesor al înțelepciunii lui Dumnezeu este nemaipomenit de frumos și plăcut lui Dumnezeu și însuși sufletului nostru și inimii noastre atât de flămândă deseori de cele duhovnicești.

Aceste acțiuni ne ajută să vedem că Dumnezeu nu a murit și nu și-a vărsat sângele în zadar, ci că au fost și sunt mulți care au văzut în patima și moartea lui Isus sensul și identitatea vieții noastre de creștini și astfel se unesc suferinței lui Cristos colaborând la salvarea și mântuirea oamenilor.

Cred că din titlul citit v-ați dat seama care este tema acestei mici reflecții despre românul care nu a vrut să meargă în iad, fericitul Ieremia, spuneam mai sus că este un purtător de cuvânt al celor care suferă, însă aici nu mă refer numai la cei care suferă în mod fizic, ci mai mult la cei care suferă în purgatoriu, de aceea voi încerca să conturez un pic devoțiunea lui față de sufletele care sunt în aceasta stare purificatoare.

Și am să vă spun încă de la bun început că acest fericit, care a fost numit omul care nu a vrut să meargă în iad, datorită unei intense vieți spirituale ajunge să spună spre sfârșitul vieții că ar fi dorit să stea până în ziua judecății în purgatoriu din iubire pentru sufletele care suferă acolo. Acela care dăruise tot ceea ce avea în sine a murit fără să fi cerut nimic.

A fost un om care a reușit mereu să se dăruiască celor în suferință indiferent de ce natură era suferința, el era mereu prompt spre a fi de ajutor și acest lucru sigur nu a fost ușor pentru el, căci și el a avut de luptat nu numai cu sine, ci și cu satana timp de 20 de ani, apoi a urcat și el spre desăvârșire treptat cum spune și sfântul Ioan Climac sau Scărarul: "În viață trebuie fixată o rânduială asemenea treptelor unei scări: Unii se străduiesc să-și micșoreze patimile; alții cântă psalmii și petrec tot timpul cu asta; alții stăruie în rugăciune; alții își țin privirea ațintită în contemplație, în adâncul lor. Acest drum trebuie săvârșit după chipul scării". Sfântul Isaac Sirul spunea: "Dumnezeu este iubirea pe care cerul o coboară pe pământ; iar omul este iubirea care înalță pământul la cer".

Devoțiunea fratelui Ieremia față de cei morți

Găsim în biografii și în mărturiile de la procesul de beatificare multe mărturii despre aceste viziuni și despre pietatea față de sufletele care suferă. Acesta este un aspect caracteristic și specific vieții și spiritualității fratelui Ieremia. Deși a avut multe viziuni cu cei din purgatoriu, el spunea: "Dacă Dumnezeu ți-ar dărui harul extazului, tu ai fi obligat față de dânsul, dar dacă tu împlinești o faptă de caritate față de cei nevoiași, atunci dânsul e obligat față de tine!"

Frații pe care îi asista și îi îngrijea până în ultima clipă a vieții nu erau uitați de el imediat după moarte. Ei continuau să trăiască într-un anumit fel în el, îi apăreau după moarte pentru a-i spune despre starea lor și să ceară sufragii. El se ruga, se oferea generos pentru ei, pentru ca ei să ajungă cât mai repede în cer; mare este acela care înțelege pe cel ce suferă!

Această comuniune cu cei morți este și punctul de plecare pentru devoțiunea și atenta grijă pentru sufletele care suferă în purgatoriu.

Un exemplu: Într-o noapte pe când se ruga îi apăru un frate mort de câteva luni. Fratele Ieremia îl întrebă: "Cine ești și ce vrei?" "Sunt fratele Ignat. Domnul m-a trimis în purgatoriu. Te rog să mă ajuți cu rugăciunile tale și să-i ceri provincialului să celebreze alte Liturghii pentru mine și în plus să ceară acest lucru tuturor celor din provincie".

Ieremia îi promite că-l ajută, însă și el ca Moise cere un semn pentru a fi crezut de provincial.

"Iată semnul: Toți după cum este obiceiul la noi, capucinii, au celebrat Liturghia în sufragiul meu; doar pr. Agapito nu a făcut". Fericitul nostru se duce la provincial și-i povestește totul cu lux de amănunte. Provincialul vrând să verifice cele relatate chemă preotul care omisese Liturghia. Acesta recunoscu că nu a celebrat Liturghia pentru el pentru simplul fapt că îl stima mult pe fratele Ignat și era convins că pentru virtuțile sale s-ar fi dus direct în paradis. Preotul repară greșeala, iar provincialul făcu cele cerute de răposat. Iată după trei zile apare din nou fratele Ignat și îi spune: "Mulțumesc pentru ce ai făcut pentru mine. purgatoriuul s-a terminat, urmează să merg în paradis!"

Duhul Sfânt care cu siguranță îi inunda sufletul i-a dat acest har să cunoască această realitate a purgatoriului, din păcate puțin prezentă și cunoscută în devoțiunea poporului.

Fiind un mare iubitor al reculegerii și al singurătății, locul cel mai frecventat de el era capela în care își găsea refugiul în orice clipă bună sau mai puțin bună.

Rugăciunile pe care le făcea și le iubea cel mai mult erau Tatăl Nostru și Bucură-te, Marie, spunând că acestea trebuie recitate fără să ne grăbim și trebuie recitate cu inima, căci în aceste rugăciuni găsim totul și totodată sunt cele mai eficiente. Dar fiind un mare devot al Sfintei Fecioare Maria, îndemna pe toți să recite nouă Bucură-te, Regină: de trei ori, dimineața, pentru păcătoși; de trei ori, la amiază, pentru muribunzi; de trei ori, seara, pentru cei din purgatoriu.

Deseori frații îl găseau în capelă în aceeași poziție în care îl lăsaseră la miezul nopții. Nu se mai mirau. Căci îl știau un neobositor al celor mai diferite forme de pietate religioasă caracterizată prin pioasă gingășie și apropiere față de cei morți.

Vladimir Soloviov spunea: "Unindu-se moral în rugăciunea adevărată cu Dumnezeu, omul nu se unește cu el doar pe sine însuși, ci îi unește cu el și pe ceilalți; el devine un inel de legătură între Dumnezeu și creație, între lumea divină și cea naturală. Predându-se liber lui Dumnezeu, voință omenească nu este mistuită de el, ci este asociată ei și devine o forță nouă, divino-umană, în stare să facă lucrarea lui Dumnezeu în lumea oamenilor. Prin aceasta, rugăciunea adevărată, ca o legătură moral-harică cu Dumnezeu, se deosebește de toate celelalte relații umane cu divinitatea".

La intensificarea și dezvoltarea în mod sensibil a pietății sale față de cei morți au contribuit mai mulți factori printre care: tradiția Ordinului Franciscan, locul și timpul în care a trăit și, nu în ultimul rând, cred că și educația primită de la mama lui a fost una consistentă în această privință.

Ceea ce trebuie spus și surprinde este faptul că nu se ruga pentru aceste suflete din proprie inițiativă după cum facem noi de obicei, dar sufletele erau acelea care recurgeau la el. Este greu de imaginat o apropiere de simțiri și de afecțiune mai bună și mai vie decât aceasta.

Ospățul prietenesc al sufletelor alese și bucuria sufletelor în starea de purificare erau pentru fratele Ieremia bucuria și mulțumirea cea mai mare.

Viziunile celor în stare de purificare s-au repetat la diferite intervale, printre ele vreau să amintesc că i-a apărut și mama care fiind mai strălucitoare decât o stea și de o frumusețe supraomenească și i-a spus: "Mă duc în paradis, fiule! La revedere, fiule!!"

Mereu smerit, nu-și dădea seama că trăiește în acea atmosferă divină de unde se răspândesc raze invizibile care țes o aureolă invizibilă, pe care sfântul Paul o numește mireasma plăcut mirositoare a lui Cristos, fiind mireasma lămpii care arde și nu se consumă, pentru a-i lumina pe aceia care sunt înlăuntrul și în afara casei Domnului.

Mama a fost cu siguranță cea care a transmis învățătura Bisericii care bazându-se pe texte biblice ca 2Mac 12,45: "sfânt și mântuitor este gândul de a se ruga pentru răposați ca să fie dezlegați de păcatele lor" și altele (de ex: 1Cor 3,15; 1Pt 1,7), recomandă și pomana, indulgențele și faptele de pocăință în favoarea celor răscumpărați cum ne spune și Ioan Gură de Aur: "Să nu șovăim a-i ajuta pe cei care au plecat și să oferim rugăciunile noastre pentru ei".

Păcat că nu au fost notate toate viziunile fratelui Ieremia de către părintele Severino care a fost spiritualul său timp de 20 de ani.

Fratele Ieremia era mereu împins de dinamica și parfumul iubirii față de Dumnezeu și de aproapele un om cu inimă (spunea un cardinal în Vinerea Sfântă că creștinismul astăzi are multe idei, dar nu are inimă), care știa să se identifice cu suferințele altuia, consumat de dorul de a purta toate sufletele la mântuire, înzestrat cu un zel care-i ardea mintea și inima pentru mântuirea sufletelor nu-i dădea răgaz.

Întrebat de prințesa de Stigliano de ce se ostenește atât pentru acea mulțime de pungași, fratele Ieremia îi spune: "Ah, doamnă, nu oboseala mă interesează, ci sufletele care merg spre pierzanie. Gândul că atâtea suflete se pierd nu-mi dă pic de răgaz, deoarece atunci de ce și-a mai vărsat sângele Cristos? Se risipește zadarnic".

Acest ambasador al sufletelor din purgatoriu, când vorbea despre Dumnezeu, devenea roșu la față, ochii începeau să-i strălucească, iar cuvintele îi deveneau foc și pară, astfel reușea nu numai să aline suferința bolnavilor, ci aprindea în ei dorința de a suferi mai mult.

Atunci când vorbea cu lumea reușea să strecoare în inimile lor o teamă sacră de chinurile purgatoriului, cu intenția de a-i entuziasma pentru săvârșirea binelui și de a-i convinge pe ingrați față de aceia pe care, din motive diferite, aveau sfânta datorie de a-i ajuta.

Cu toate că vorbea mult despre timpurile escatologice, nu lăsa să încolțească în inimile credincioșilor o teamă de suferință și judecată, ci scotea în relief bucuria lor, bucurie provocată de iubirea divină care le face fericite în suferința lor.

Așadar, ajunși la finalul scurtei vizite prin viața celui care ne-a precedat în mărturisirea credinței în Cristos, sper să fim mai atenți cu cei morți și să acordăm mai mare atenție la rugăciunile făcute pentru sufletele din purgatoriu.

Domnul să vă dea harul să fiți niște fântâni din care credincioșii să poată lua apa vieții, apa dătătoare de viață care este Cristos, căci vai de cel care este o fântână cu apă stătută sau, mai rău, de cel care nu mai are apă, iar atunci când oamenii în suferință vin la el cu gălețile goale să plece cu ele tot goale. Căutați să le umpleți sufletele cu harul, lumina și apa vie care este Cristos.

Vă doresc deci ca la sfârșitul vieții să puteți exclama împreună cu fericitul Ieremia: "Sfânt, sfânt purgatoriu! Dacă Dumnezeu mi-ar acorda harul de a muri acum și de a merge în purgatoriu, aș voi să rămân acolo până în ziua judecății".

Și cum i-a răspuns unei prințese care l-a întrebat despre compoziția sufletului: "Prințesă, să nu discutăm despre compoziția sufletului. Să căutăm mai degrabă a-l mântui. Acest din urmă îndemn îl fac și vouă și mie, să ne angajăm mai mult în munca de salvare a sufletului nostru și mai ales a celor încredințați nouă.

Cristos a înviat!

Fr. Eugen Murariu


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat