Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

O analiză a "Cinei de Taină" a lui Leonardo da Vinci

Mișcarea ca efect al cuvântului

Sâmbătă, 15 decembrie, la sediul revistei "La Civiltà Cattolica" a fost prezentat volumul "Chipul chipurilor, Cristos", care conține actele celui de-al unsprezecelea congres internațional despre această temă. La întâlnire - moderată de părintele Antonio Spadaro, iezuit și scriitor la revista "La Civiltà Cattolica" - au participat card. Fiorenzo Angelini, senatorul Giulio Andreotti, directorul ziarului "L'Osservatore Romano", Giovanni Maria Vian, și istoricul de artă Heinrich Pfeiffer.

Publicăm bucăți ample din referatele iezuiților, părintele Heinrich Pfeiffer și părintele Marko Ivan Rupnik.

"Unul dintre voi mă va trăda" este probabil fraza cea mai teribilă care a ieșit din gura lui Isus. Toți apostolii se întreabă: "Oare eu sunt?". Numai adevăratul trădător rămâne baricadat în inima lui de piatră. Așa este interpretată viziunea Cinei de Taină a lui Leonardo da Vinci de către cercetătorii de artă. Așa cum îl pictează Leonardo, Isus pare să exprime cuvântul dramatic al trădării, dar cu o dublă expresie, cu dăruirea de sine însuși și cu o durere intensă și refuzul trădătorului în suflet. Pictură enormă: măsoară peste opt metri lățime. Spațiul camerei se deschide la o anumită înălțime și toată lărgimea ei cu o iluzie în perspectivă, aproape cu o deschidere pentru privirea spre camera reală a cenacolului. Paralel cu peretele, se întinde masa, în spatele căreia sunt așezați toți apostolii împreună cu Isus. Numai doi dintre ei se află în părțile scurte ale mesei. Masa și apostolii abia își găsesc loc în acest ambient de ficțiune picturală.

Toți sunt în mișcare și fac gesturi cu mâinile; numai Isus și Iuda sunt statici. Este evident că fraza rostită de Isus a trezit toate aceste reacții, așa de diferite. Aceasta este noutatea lui Leonardo: el arată efectul cuvântului, nu se limitează să-l indice. Diferiți apostoli, conform faimoasei descrieri a lui Goethe, par să spună cu gesturile: "Nu sunt eu, n-aș face asta niciodată", exprimându-se cu arătătorul ridicat, cu mâinile strânse pe piept sau ridicate. Un apostol pare că vede scena cu imaginația sa, imitând aceeași întindere a brațelor, așa cum face Isus. Un altul s-a ridicat sprijinindu-se cu mâinile pe masă. Pe dreapta, unul vorbește cu colegul său.

Cine sunt toți acești apostoli? Pot fi indicați toți cu numele lor? Cu certitudine absolută - împotriva recentelor tentative de a voi să se introducă Maria Magdalena în Cenacolul lui Leonardo - îl putem identifica numai pe Iuda, Petru și Ioan. Că persoana lui Ioan poate să fie Maria Magdalena, este o lectură mai mult decât fantezistă, încât contrazice toată iconografia creștină occidentală care a fixat clar trăsăturile și hainele ucenicului preaiubit al lui Isus.

Este foarte probabil ca figura care întinde brațele - și care, după Goethe, pare să vadă deja înlăuntrul său trădarea - să fie Iacob cel mic, "fratele" lui Isus, deoarece trăsăturile lui sunt asemănătoare cu acelea ale Învățătorului. Cine sunt ceilalți? În toată iconografia creștină, cunoaștem numai un alt apostol cu trăsături individuale: Andrei, reprezentat mereu cu părul alb, zburlit și lung, și o barbă albă. Singurul care se aseamănă cu această iconografie este al doilea apostol de la dreapta. Pentru acest motiv, primul personaj din stânga, identificat adesea cu fratele lui Petru, nu poate fi Andrei.

Ce criterii mai avem la dispoziție pentru a-i identifica pe ceilalți apostoli? Liturgia prezintă patru dintre ei în perechi: Simon cu Iuda Tadeul și Iacob cel mic cu Filip. Aceste două perechi au putut fi reprezentate și de Leonardo: poate că prima persoană din stânga - identificată în mod eronat cu Andrei - este în realitate Simon Zelotul, iar a doua ar fi atunci Iuda Tadeul (nu Iacob cel Mic, așa cum a susținut critica). Și acest ultim personaj are o figură asemănătoare cu aceea a lui Cristos. Tradiția spune că tocmai acest apostol a purtat imaginea lui Cristos la Abgar, regele din Edessa.

Cealaltă pereche, formată din Iacob cel Mic și Filip, se află mai la dreaptă, de cealaltă parte față de Isus, cu Filip după Iacob cel Mic. Această identificare a celor doi apostoli este propusă de majoritatea cercetătorilor. Lipsesc doi: apostolul care arată cu degetul arătător în sus și cel după Filip care îndreaptă ambele brațe spre centru, spre Isus. Unul dintre cei doi trebuie să fie Toma, celălalt Iacob cel Mare. În general, apostolul care îndreaptă degetul spre sus este identificat cu Toma: putem fi de acord cu această soluție. Deci, ultimul rămâne Iacob cel Mare, care este alături de Andrei și Matei. Acesta din urmă, ca evanghelist, a relatat ceea ce Leonardo a pictat: "Și în timp ce mâncau, a zis: «Adevăr vă spun, unul dintre voi mă va trăda». Întristați peste măsură, ei au început să-i spună unul după altul: «Nu cumva sunt eu, Doamne?»" (Mt 26,20-22). Pentru acest motiv, Matei a trebuit să se afle într-o poziție importantă, în extrema dreaptă a mesei, aproape ca o semnătură a autorului relatării. El este unicul apostol care a relatat Cina de Taină și instituirea Euharistiei de către Isus.

Compoziția ambientului este construită cu mare rigoare de perspectivă. Prin cele trei deschideri pe fundal se observă un peisaj verde și cerul. Spațiul este astfel conceput ca infinit și gol. Tavanul și pereții, în simplitatea lor extremă, creează doar un fel de cadru pentru cele douăsprezece figuri cu Cristos în centru. Importante sunt persoanele, cu trupurile lor semi-ascunse de masă, cu gesturile lor și cu expresiile fețelor lor.

Cristos este dăruire totală, exprimată prin cele două linii diagonale ale brațelor deschise care coboară spre masă. Toată această dăruire este încă o dată concentrată în mâna stângă, deschisă, care se dezlipește de fața de masă albă și indică o bucată de pâine pe masă. Gestul este însoțit de ochii lui Isus care privesc în aceeași direcție. În schimb mâna dreaptă parcă este cuprinsă de un cârcel care se extinde asupra fiecărui deget și exprimă oroarea și refuzul instinctiv al trădării lui Iuda.

Haina lui Cristos este roșie, conform tradiției picturale, iar mantia lui este albastră. Aceste două culori au o semnificație: roșul este iubirea, albastrul este contemplația cerească. Astfel citim cele două gesturi ale brațelor îmbrăcate și putem spune ceea ce urmează: iubirea este trădată, auto-dăruirea lui Cristos duce contemplația cerească spre oameni.

Să interpretăm bine haina verde deschis a lui Iacob cel Mic care își întinde brațele ca și cum ar trebui să fie răstignit: putem spune, împreună cu tradiția creștină milenară, că verdele indică speranța și astfel a voit și Leonardo să semnifice că numai în cruce există speranță pentru omenire, Cristos este figura centrală și este pusă în mod estetic în contact cu cerul. Infinitul se concretizează într-o persoană umană, în Isus din Nazaret. Încă un alt apostol este arătat în contact cu cerul infinit. L-am identificat cu Toma. Se află în spatele umărului drept al lui Iacob cel Mic și brațul său drept cu degetul îndreptat în sus intersectează brațul drept al "fratelui" Domnului. Cealaltă persoană unită în grupul de trei de către brațele lui Iacob cel Mic este Filip, cu gestul său de neuitat de dăruire a inimii; este îmbrăcat cu o tunică albastră și o mantie de culoarea șofranului, culoarea distincției spirituale conform unui teolog din secolul al XX-lea.

În fața acestui grup de trei se află pâinea indicată de ochii și de mâna stângă a lui Isus. Este ca și cum Isus le-ar spune cuvântul mântuitor: "Acesta este trupul meu" și nu ca și cum ar rosti fraza teribilă: "Unul dintre voi mă va trăda". Este ca și cum cei trei apostoli de la stânga lui Isus ar fi înțeles ceva din misterul insondabil al auto-dăruirii învățătorului lor în pâinea euharistică. Acum înțelegem că degetul ridicat al lui Toma reprezintă aproape un ecou al cuvântului lui Isus: "Eu sunt pâinea cea vie care s-a coborât din cer" (In 6,41).

Să ținem bine minte că cuvântul exprimat de pictură ca și cum ar ieși din gura lui Isus, în raport cu cei trei apostoli reprezentați la stânga lui, poate să fie numai: "Acesta este trupul meu". Cu această nouă interpretare, și structura legăturii dintre cei trei ultimi apostoli trebuie citită și descrisă diferit și nu ca rezultat al vestirii trădării lui Iuda.

Personajul pe care l-am numit Iacob cel Mare este îmbrăcat în contemplație și în speranță, în albastru și în verde. El îndreaptă mâinile către Isus, în timp ce chipul său și trupul său sunt întoarse spre cei doi colegi, Andrei și Matei. Acesta din urmă unește degetul mare și arătătorul de la mâna stânga ca și cum ar avea o ostie consacrată între degete. Cel pe care l-am identificat cu Andrei face cu mâna dreaptă gestul unui care încearcă să se explice mai bine, care vrea să dea trup conceptului pe care-l exprimă. Din păcate, culoarea hainei lui nu s-a păstrat. Haina lui Matei este albă cu umbre albastre; mantia lui este albă cu nuanțe de roz: înseamnă că acest apostol este îmbrăcat cu o credință iubitoare și contemplativă. Toți trei sunt arătați ca în colocviu, provocat de cuvântul lui Isus care se identifică cu pâinea euharistică.

Să vedem partea stângă. Grupul care se află imediat la dreapta lui Isus, dar la o distanță destul de mare de capul lui, este compus din Iuda, Petru și Ioan. Este clar că Petru încă mai are cuvântul trădării în ureche și că îi cere lui Ioan să se adreseze lui Isus ca să știe de la el cine-l va trăda; aceasta cu intenția de a ucide imediat persoana trădătoare cu cuțitul care se află în mâna lui. Că Iuda, inserat în acest grup, formează un bloc triunghiular împotriva lui Isus, a fost deja notat din totdeauna. Bartolomeu, aproape de vârful cuțitului lui Petru, ridică mâinile, în atitudine de refuz deplin al cuvântului trădării. Așa a fost spus, dar este adevărat? Cuțitul poate folosi și pentru a aminti celui care privește că Bartolomeu va muri jupuit, martir pentru Domnul său. În schimb, este posibil ca gestul lui să fie în realitate un gest de rugăciune cu cele două mâini ridicate.

Cât privește Iuda Tadeul, nu însoțește gestul lui Petru, așa cum spun mulți: se pare că el vrea să atingă umărul lui Petru pentru a putea vorbi cu el și a-l face să înțeleagă că Isus, în acest moment, se dăruiește în Euharistie. Iuda Tadeul nu are nici o expresie de oroare pe față; gesturile mâinilor lui sunt ușoare și liniștite; el privește cu atenție în direcția lui Isus. Același lucru îl face apostolul care deschide grupul și pe care eu l-am identificat cu Simon, îmbrăcat în culorile contemplației și ale speranței. La care cuvânt unificator al tuturor gesturilor s-a gândit Leonardo: la vestea trădării sau, mai degrabă, la cuvântul care instituie sacramentul Euharistiei? Așa cum s-a spus deja, ochii lui Isus și mâna lui deschisă sunt îndreptate spre una din pâinile de pe masă. Așadar, și gura lui cu cuvântul exprimat trebuie să se refere la pâine și nu la trădător. Cu cuvântul: "Acesta este trupul meu", Isus a creat Biserica. Cu acest cuvânt Isus a creat unitatea Bisericii, a făcut din Biserică trupul său. Numai Iuda rămâne în afara acestei unități. De aceea, apostolii se unesc cu Isus și această unire se realizează tot în grupuri de câte trei. De aceea, gesturile, deși așa de diferite, unesc grupul și nu creează despărțiri.

Cuvântul vestirii trădării trebuie luat în considerare numai ca temă secundară, în intenția din Cina de Taină a lui Leonardo da Vinci. Această veste răsună numai în două din personajele reprezentate: în Iuda și în Petru. Deja Ioan, al treilea din acest grup, înclinându-se spre Petru formează împreună cu el o figură de consonanță. Cuvântul lui Isus nu transformă numai pâinea în trupul său, ci prin credința apostolilor săi și în trupul social al tuturor celor prezenți, cu excepția lui Iuda. În acest trup social funcțiile fiecărui mădular sunt diferite: un apostol îl corectează pe altul cu mult tact, așa cum face aici Iuda Tadeul cu Petru; unul face să răsune cuvintele abia rostite de către Isus, așa cum face Toma cu degetul îndreptat spre cer; unul intră în dialog cu un coleg, așa cum face Andrei cu Matei.

Brațele lui Isus indică încă un alt conținut universal: fac aluzie la judecata finală a istoriei. Brațul refuzului exprimă condamnarea, mâna dăruirii - care indică pâinea de pe masă - vestește garanția viitoarei cine în împărăția cerească. Totul se decide aici: a fi părtaș de trupul lui Isus sau a rămâne exclus de la acest dar precum Iuda. Leonardo nu-l arată pe Isus în timp ce întinde o îmbucătură trădătorului, așa cum face iconografia medievală; nu-l reprezintă pe Iuda în timp ce primește în manieră sacrilegă Împărtășania din mâinile lui Isus, ci-l exclude pictându-l ca un bloc rătăcitor, incapabil să se elibereze și să intre în comuniune cu ceilalți comeseni.

Ce conținuturi, ce mesaj religios creștin am putut găsi într-o operă care chiar este în ruină! Nu mai putem admira frumusețea sa estetică. Prea multe părți din suprafață picturală s-au pierdut. Restaurările cele mai sofisticate nu mai pot schimba această situație tristă. Leonardo a crezut că poate crea pe perete o suprafață pe care să picteze cu tempera. A fost o mare greșeală. Deja după 20 de ani de la terminarea operei, culoarea a început să se desprindă.

Deși Cina de Taină a lui Leonardo s-a ruinat tot mai mult, influența ei asupra iconografiei posterioare a fost definitivă. După aceea nici un pictor nu s-a putut elibera total de acest model, imitându-i cel puțin vreun detaliu. Compoziția lui Leonardo este așa de perfectă încât ea ne vorbește și prin intermediul ruinei aspectului său material. Este prima dată în toată istoria că un pictor reușește să unească un grup de persoane în jurul învățătorului lor într-o unitate care nu are nimic de conformism, ci respectă reacții distincte și diferențiate.

Dumnezeu respectă libertatea oamenilor, chiar și atunci când omul alege răul. Leonardo arată că cuvântul lui Isus creează trupul social, care se formează chiar în acest moment cu un ecou diferit, dar cu excepția lui Iuda Iscarioteanul. Această unire care se creează este așa de puternică în compoziția lui Leonardo încât rămâne vizibilă și prin deteriorarea picturii. Chiar în starea în care se află astăzi Cina de Taină se naște în noi viziunea unității vii a trupului care este Biserica, ce începe în cenacol cu dăruirea lui Cristos apostolilor săi.

Traducere de Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat