Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție: Liberalizarea dorinței și convertirea

În liturgia orientală exista un gest la sfârșitul sfintei Liturghii: toată lumea se întorcea spre Răsărit, spre locul originii luminii, ca simbol al întoarcerii spre Dumnezeu, izvorul lumii. Timpul Postului Mare este un timp al convertirii, al primirii luminii divine în propria viață, al primirii eliberării pe care Domnul o realizează prin misterul pătimirii, morții și învierii sale. Pentru a căuta această libertate, care înseamnă reinstaurarea omului în demnitatea pe care a primit-o de la Domnul este necesară conștientizarea existenței sclaviei, nu în timpuri istorice apuse, ci azi, aici, acum, poate chiar în propria viață.

În istoria Suzanei (Dan 13) și a adulterei (In 8,1-11) există un element foarte important pentru viața omului: dorința. Dorința bătrânilor de a păcătui cu frumoasa Suzana, dorința adulterei de a păcătui cu un alt bărbat, dorința pedepsirii, dorința dreptății, dorința iertării... Voința îl poate ridica pe om pe cele mai înalte culmi, și poate să-l târască în cele mai negre abisuri. Are o putere extraordinară asupra omului atunci când obiectul ei promite fericire. Atunci când este scăpată de sub control îi închide orizonturile și îl leagă strâns în lanțurile egoismului făcându-l capabil de cele mai negre acte.

Aceste considerații cred că sunt foarte importante într-o societate în care consumul este fundamental. Când Europa și America erau bântuite de utopia progresului nelimitat se considera că motorul progresului este producția. Dar când au apărut primele stocuri blocate în magazii, specialiștii și-au dat seama că producția nu aduce progres dacă nu este consumată. Și așa se schimbă accentul de pe producție pe consum, iar consumul are nevoie de dorință. Și toate tunurile ideologice au fost țintite spre tot ceea ce putea să-l împiedice pe om să dorească să consume ceea ce i se propunea. Dorința este exploatată, orientată și provocată în toate felurile de căutarea profitului, ascuns sub masca ideologică a promisiunii bunăstării, a fericirii individuale, făcută de multe ori cu un limbaj mesianic. Așa se trece puțin câte puțin, aproape pe nesimțite, spre liberalizarea dorinței: demolând "tabuuri" și construind, subtil, altele, în funcție de interese, care prin extensie nu mai sunt exclusiv economice.

Îmi amintesc încă uimit și îndurerat de cazul unei fetițe rămasă însărcinată la doar 13 ani. Mărturisea ea că se afla sub o presiune socială foarte puternică: "Dacă nu ai un iubit ești proasta satului!". Cuvintele acestea sunt foarte dure pentru o fetiță fragilă care încearcă să se desprindă pentru a-și lua zborul în viață. Nu voia să se vadă marginalizată. Pe de altă parte, tatăl copilului, un tânăr de vreo 20 de ani spune cu un aer de satisfacție și superioritate că pentru un suc sau câteva portocale poți avea orice fetiță din astea neexperimentate. Spre surprinderea mea, jurnalista care relata cazul nu critică cinismul acestui tânăr cu minora lipsită de apărare și debusolată, ci faptul că mamele de la țară nu le învață pe fetițe să folosească un prezervativ. Încă nu mi-am revenit din uimire. În ce degradare poate duce "libertatea". Tabu a devenit să nu mai accepți o propunere de relație sexuală - te duce la marginalizare -, tabu este respectul față de cealaltă persoana, față de demnitatea ei... Singurul lucru care nu se poate refuza este satisfacerea, consumul imediat al dorinței.

Lipovetsky, într-o foarte interesantă lucrare a sa, Crepusculul datoriei, reliefează un paradox al societății noastre: pe de o parte se accentuează până la extrem exigența de libertate de satisfacere a dorinței ("nimeni să nu-mi spună mie ce am voie și ce nu am voie să fac!") atunci când este vorba despre apariția unei relații de iubire, pe de altă parte exigența de fier a fidelității ("te-am prins cu altcineva, te-am lăsat!"). Pe de o parte se dorește ca nimic să nu împiedice realizarea dorinței, pe de alta un sentiment maxim de posesie și proprietate exclusivă a celuilalt. Celălalt este redus la statutul de obiect al propriilor dorințe. Și cum libertatea individuală este una din zeitățile călăuzitoare ale mentalității actuale, "dacă aceste dorințe individuale coincid, bine, dacă nu, adios!" Un fel de "ești bun atâta timp cât am nevoie de tine", când nu, te arunc și iau altul.

Am văzut deja că dorința scăpată de sub control poate să-l conducă pe om spre închiderea în idolatrizarea propriului eu, a propriilor dorințe arbitrare, transformându-l cu ușurință într-un cinic respingător sau într-un tiran înfricoșător.

Trec pe străzile aglomerate din centrul Madridului. Văd printre ei câte unul care iese din mulțime și se îndreaptă spre pereții reci, plini de graffiti sau de var proaspăt care încearcă să-l acopere. Vorbesc ceva aproape la ureche cu niște fete sprijinite de pereți și încerc să mă îndepărtez spre mijlocul străzii, pentru că îmi este rușine să aud că sunt românce. Câte una intră însoțită de un "client" pe câte o ușă murdară. Privesc pe cealaltă parte a străzii și observ grupuri de băieți care se pare că vorbesc înfocat între ei, dar aruncă priviri atente peste drum să vadă cine, cu cine... Privirea mi se oprește o clipă la camerele de supraveghere instalate în zonă și alunecă spre clădirea albastră a poliției, martoră a acestor scene, zi de zi, ceas de ceas.

Dar gândul îmi fuge imediat spre multe drame personale și familiale, de cele mai multe ori doar de Dumnezeu știute și nu neapărat legate de scenele pe care mi le înregistra retina în acele momente, ci mai curând cu cele spuse mai sus. Îmi amintesc de oameni care revendică "dreptul" de a face ce vor. Îmi amintesc de oameni care suferă, victime ale acestei "libertăți". Îmi amintesc de oameni care se justifică. Îmi amintesc de oameni care nu vor să ierte, cu piatra pregătită în mână, gata să pedepsească, de multe ori nu pentru gravitatea actului în sine, ci pentru necorespunderea la propriile dorințe. Îmi amintesc de conștiințe tulburate și de conștiințe adormite sau înșelate. Îmi amintesc de un Isus scriind în praf. Îmi amintesc de o femeie rămasă singură, îndurerată și sigur purificată în dorințe, mai întâi de frica morții iminente, apoi de o iubire îndurerată, dar hotărâtă: "Nici eu nu te condamn. Mergi și nu mai păcătui". Și îmi amintesc că iubirea este posibilă, că eliberarea autentică este posibilă, că viața în libertate este posibilă. Trebuie doar să ne întoarcem spre lumină pentru a vedea cu claritate și pentru a primi putere.

Pr. Leonard Diac


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat