Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Prezentarea Mesajului pentru Postul Mare 2008

Conferința de presă în cadrul căreia a fost prezentat Mesajul Sfântului Părinte Benedict al XVI-lea pentru Postul Mare 2008: Cristos, din iubire pentru voi, s-a făcut sărac" (2Cor 8,9) a avut loc marți, 29 ianuarie 2008, la ora 11.30, în aula Ioan Paul al II-lea a Sălii de Presă a Sfântului Scaun.

Intervenția cardinalului Paul Josef Cordes, președintele Consiliului Pontifical "Cor Unum"

Anul acesta, 2008, papa, cu tradiționalul său Mesaj pentru Postul Mare, oferă o reflecție despre pomană și despre colecte. De fapt, a aduna bani astăzi este o practică răspândită în atâtea părți ale lumii. În anumite momente ale anului liturgic, inițiativele promovate de cele mai diferite instituții creștine și scrisorile de cerere de bani ne scufundă. Un moment tipic pentru aceste activități este perioada Crăciunului, cu solicitări multe și foarte diferite. Și timpul de pregătire pentru Paști este dedicat în mod tradițional în multe țări campaniilor speciale de adunări de fonduri.

Ca și creștini putem afirma cu satisfacție că porunca biblică a iubirii față de aproapele a marcat în mod indelebil cultura noastră, așa încât a devenit o referință pentru cei care cred și cei care nu cred. Parabola samariteanului milostiv reprezintă o chemare morală indiscutabilă, cel puțin în ambientele occidentale, și plăsmuiește categoriile noastre de valori. Astăzi nimeni n-ar îndrăzni să conteste în public asistența dată celor nevoiași. Pentru a facilita ajutorul material, dicasterul nostru furnizează și o listă a agențiilor, Catholic Aid Directory (a cărei ediție a șasea va fi publicată în câteva săptămâni).

Cât de impresionante sunt roadele de sensibilitate socială produse de această moștenire iudeo-creștină o demonstrează câteva cifre: în Statele Unite sunt circa un milion și patru sute de mii de agenții oficiale de caritate, înregistrate de stat pe motivul scăderii fiscale. În bani se calculează peste 1.000 de miliarde de USD suma intrărilor lor.

Totuși, deși lupta împotriva mizeriei din punctul de vedere al finanțelor înregistrează succese, mesajul din anul acesta, având ca temă binefacerea, în sine nu deschide larg porți deschise deja. Lumea asistenței merită câteva clarificări. De exemplu, în bilanțurile structurale ale instituțiilor de asistență. Uneori sunt surprinzător de ridicate. Nu acesta este locul pentru a ne opri asupra câtorva din aceste instituții și asupra salariilor colaboratorilor lor. Dar cel care se străduiește să caute anumite date, adesea bine ascunse, din raporturile lor anuale, rămâne uimit de costurile interne: uneori reprezintă mai puțin de 50% din intrări. Desigur, ar fi util dacă cu ocazia apelurilor mediatice, lansate după calamități cum este Tsunami, să nu fie indicat numai numărul de cont curent, ci și procentul pe care îl rețin agențiile pentru a menține propria instituție. L-ar ajuta pe donator să discearnă în ce mod darul său ajunge la cei nevoiași rămânând cât mai în întregime posibil.

Ca urmare a celor spuse, consumul intern al agențiilor de ajutor din Biserică poate să fie considerat exemplar. Dat fiind faptul că trebuie să se tindă mereu spre bine, iată câteva date referitoare la anul 2006: costurile administrative ale Caritas din Italia reprezentau 9% din oferte, cele ale Ordinului de Malta 7% și cele ale agenției Kirche in Not 6%. Pentru fundațiile încredințate lui Cor Unum, cheltuielile structurale sunt și mai puțin relevante: Fundația Ioan Paul al II-lea pentru lupta împotriva deșertificării în zona Sahel și Fundația Populorum progressio pentru America Latină trebuie să ia asupra lor numai costurile referitoare la suportul logistic-administrativ pentru distribuirea donațiilor; în anul 2006 ajungem la 3%.

Așa cum știți, papa Benedict al XVI-lea în enciclica Deus caritas est (2005) a descris pentru prima dată misiunea lui Cor Unum într-un document magisterial oficial. Ne încredințează orientarea și coordonarea organizațiilor și activităților caritative promovate de Biserica Catolică (cf. nr. 32). Deci dicasterul trebuie să contribuie și pentru a scoate corect în evidență importanța eclezială însemnată și activitatea lor. Ea are și un aspect economic și material important, care nu trebuie neglijat, cu atât mai mult pentru că Mesajul pentru Postul Mare din anul acesta tratează despre practicarea pomenii.

Cu toate acestea, trebuie precizat imediat că Mesajul pentru Postul Mare nu se interesează în primul rând de eficiența materială a agențiilor. Urmărește un alt scop. Dat fiind faptul că aspectele materiale ale asistenței sunt necontestate, papa ar vrea, pornind de la credință, să transpară implicațiile lor pentru spiritul celui care dăruiește. Într-o societate dominată de materialism, care contemporan al nostru va putea să dezaprobe vreodată această intenție? Pentru această directivă pastorală a sa, Sfântul Părinte recurge la diferite cuvinte și relatări din evanghelie. El pune darul și pe donator în lumina revelației și astfel face un pas care ne duce dincolo de scara de valori a lumii. De ce să dăm bani, act pe care noi toți îl experimentăm ca formă de dăruire de sine?

În primul rând, papa indică, mai ales pentru creștinii practicanți, legătura indisolubilă dintre evlavie și îngrijirea celor nevoiași (cf. nr. 2). Referința la Scrisoarea întâi a sfântului Ioan este de o claritate uimitoare: "Dacă cineva are bogățiile lumii și-l vede pe fratele său, care este în nevoie, și își închide inima față de el, cum poate să rămână în acela iubirea lui Dumnezeu?" (1In 3,17). În mod și mai tăios a spus acest lucru poetul francez Charles Péguy în fața celor pe care el îi numește "partidul evlavioșilor": "Pentru că nu aparțin oamenilor, cred că sunt ai lui Dumnezeu. Pentru că nu iubesc pe nimeni, cred că-l iubesc pe Dumnezeu" (Nota conjuncta, Wien/München 1956, 167). În paragraful următor al mesajului său (nr. 3), papa vorbește despre intenția donatorului: într-o epocă în care este cinstit binefăcătorul, desigur că este oportun a atrage atenția asupra spiritului gestului său: a nu avea în vedere glorificarea de sine, ci, așa cum cere Domnul în sinoptici (cf. Mt 5,16), glorificarea Tatălui care este în ceruri: iubirea lui Dumnezeu se află la rădăcina oricărei acțiuni bune săvârșită de oameni.

Mesajul papal dezvoltă în sfârșit gândirea apropiindu-ne de un pasaj din evanghelie în centrul căruia este o experiență personală a lui Isus: sacrificiul văduvei (cf. Mc 12,41-44). Îl vedem pe Domnul drept catehet. Colectele noastre în mod normal vor să garanteze finanțarea proiectelor, însă episodul din templul din Ierusalim duce gândul nostru mai departe. Se oprește din nou asupra motivației binefăcătorului, sentimentele sale și scopurile sale, ducând însă la consecințele extreme dăruirea de sine. Astfel transcende caracterul inițiativelor filantropice și ne confruntă cu acea dimensiune a evangheliei care dă scandal.

Chiar dacă pasajul ne este familiar, aș voi mai întâi să-l citez: "Stând în fața vistieriei, privea cum punea mulțimea banii în caseta pentru ofrandă. Mulți bogați puneau mult. A venit și o văduvă săracă și a pus două monede mici, câțiva bani. Atunci i-a chemat pe discipolii săi și le-a zis: Adevăr vă spun că văduva aceasta săracă a pus mai mult decât toți cei care pun în caseta pentru ofrande pentru că toți au pus din surplusul lor, ea însă a pus din sărăcia ei totul, tot ce mai avea la viața ei" (Mc 12,41-44). Ascultându-l pe Domnul, rămânem uimiți și noi.

Nici o instituție monetară nu-mi va da argint pentru arama mea. Nici nu-i nevoie să fac contract cu casierul. El trebuie să calculeze cu cifrele care sunt imprimate pe fiecare monedă. Și așa-i nu numai în secolul nostru, ci în orice epocă, de când banul este folosit ca mijloc de plată.

Această regulă este valabilă, desigur, și în Biserică: atunci când se plătesc salariile angajaților noștri; atunci când spitalele sau azilurile trebuie să calculeze conturile; atunci când se sapă o fântână în Africa în zona Sahel sau când în Mexic după inundații este reconstruită o biserică distrusă. Ajutorul se poate mări numai atunci când intră bancnote mai mari. Ce legătură are acest tip de practică cu evanghelia despre văduva săracă?

Textul pericopei noastre tulbură pe cel care lucrează la ghișeul unei bănci sau pe cel care gestionează finanțele Bisericii. Dar, cu siguranță toți suntem uimiți. Nu datorită scenei care este descrisă; deoarece atunci, ca și astăzi, este experiență comună ca persoanele, chiar și cu daruri mici, să facă posibilă slujirea pe care Biserica o aduce lui Dumnezeu și aproapelui aflat în dificultate; și oamenii din popor adesea sunt mai generoși decât oamenii avuți. Însă interpretarea pe care Isus o atribuie acestei observații a lui descumpănește o interpretare care apare foarte importantă în acest pasaj, dat fiind faptul că se spune în mod expres că Isus îi cheamă la el pe discipoli și că Isus începe în mod solemn spunând "adevăr vă spun". Și apoi afirmă: bănuții văduvei sărace au valoare mai mare decât bancnotele mari ale bogaților. Bunul simț practic pe care îl cunoaștem în mod obișnuit în Isus pare întunecat. Cu toate acestea, îi vom da dreptate dacă ne lăsăm conduși de discursul său.

Folosirea banilor în perspectiva de credință nu cunoaște regulile experienței noastre în lume. Isus ne avertizează că aici sunt valabile legi total diferite. Valoarea darului nostru nu se măsoară pe baza cifrelor imprimate pe monedă. În fața lui Dumnezeu, numai mâna celui care dăruiește determină importanța unui dar. Valoarea sa nu depinde de mărimea portofelului din care este scoasă ofranda, ci de gândurile și de intențiile care l-au determinat să dăruiască. Așa cum se întâmplă des în învățătura lui Isus, inima omului joacă rolul decisiv. Actul vizibil spune puțin. Inima poate să facă din bănuțul pe care-l dăm ca dar un cec care trezește uimire pe neașteptate.

Până aici tentativa de a medita relatarea pe care o găsim în mesajul papei. Evangheliștii prezintă episodul înainte de discursul despre pătimirea lui Isus. Cine știe dacă văduva săracă, încredințându-se total lui Dumnezeu și renunțând la orice formă de autoasigurare, nu l-a încurajat chiar pe Domnul să meargă pe calea sa până la capăt?

Doamnelor și domnilor jurnaliști, această reflecție biblică ar vrea să lumineze pe orice donator cu privire la profunzimea gestului său. Desigur, nu vrea să vă inducă la concluzii greșite: ca și cum colectele în timpul care precedă Paștele ar trebui să constea numai în monede de aramă. În schimb, pentru a motiva să dați mult, l-am invitat pe domnul Hans-Peter Röthlin.

Este președinte din anul 1999 al operei catolice internaționale Kirche in Not / Ostpriesterhilfe, un organism pastoral care în anul 2006 a obținut daruri pentru un total de 81,2 milioane de euro. Cu banii aceia au fost susținute peste 5.000 de proiecte: de la ajutorul alimentar la comunități de surori la oferte pentru Liturghii date preoților, până la construcții de biserici și capele, de la sprijinul dat la 16.724 de seminariști până la biciclete, motociclete, bărci și autoturisme.

Hans-Peter Röthlin este membru al Consiliului Pontifical Cor Unum. Experiența sa îl face deosebit de potrivit să comenteze în mod realist Mesajul pentru Postul Mare al papei Benedict al XVI-lea.

*

Intervenția lui Hans-Peter Röthlin

Eminență, Excelență, iubiți reprezentanți ai mass-media,

Werenfied van Staaten, întemeietorul Operei Ajutor dat Bisericii care Suferă (Kirche in Not), deja când mai era în viață era numit "cel mai mare cerșetor din istoria Bisericii din toate timpurile". O dată cineva a protestat făcând referință la sfântul Francisc din Assisi, un cerșetor cu adevărat mare, cunoscut în toată lumea.

S-a văzut că nu se potrivea comparațiile inutile deoarece lucrurile sunt diferite. Sfântul Francisc, un adevărat gigant al sfințeniei, a cerut pomeni pentru supraviețuirea fraților săi deoarece "nu voiau să aibă altceva decât pe Cristos" și viața sa a fost o mărturie continuă a acestui angajament. Deci avea dreptate prietenul care recunoștea în sfântul Francisc pe "cel mai mare cerșetor din istoria Bisericii".

Dar părintele Werenfried al nostru? Desigur, a făcut mai mulți bani decât sfântul Francisc, cu acei circa două miliarde de euro pe care i-a adunat în lunga sa viață el nu a întemeiat un ordin sau o comunitatea eclezială, ci o operă care vrea să ajute Biserica pretutindeni unde ea însăși nu este în stare să-și desfășoare misiunea fără ajutoare din afară. Ajută chiar și pe actualii adepți ai sfântului Francisc acolo unde le lipsește esențialul pentru a putea rămâne fideli vocației lor.

Vorbesc despre opera noastră așa cum se prezintă astăzi, la cinci ani după moartea întemeietorului. După circa douăzeci de ani de la nașterea operei, el, foarte conștient că se află în fruntea a ceva care va trage după sine orice inițiativă umană, în sintonie cu Biserica Universală, a început să-i dea o structură atât spirituală cât și structurală statutară. Eu însumi am avut bucuria de a-l asista pe părintele Werenfried, când în anul 2000 a făcut ultima retușare la "Directivele spirituale".

Părintele Werenfried, în aceste "Directive spirituale", nu folosește termenul "pomeni", ci vorbește de ofrande. Dincolo de expresiile folosite, rămâne faptul că marea parte a "binefăcătorilor" săi erau și încă mai sunt persoane simple care nu dispun de bogății, ci se aseamănă mai degrabă cu văduva din evanghelie care oferă pomana sa în secretul templului și apoi pleacă. În articolul 36 spune ceva foarte important, adică aceia care împart pomeni "nu trebuie să uite niciodată că nu administrează numai bani, ci mai ales caritatea binefăcătorilor noștri". Aici ne aflăm în punctul central al mesajului Sfântului Părinte care s-ar putea intitula: Secretul pomenii este caritatea.

Mi s-a cerut să spun ceva despre modul cum sunt adunate ofrandele și cărui scop sunt destinate.

Cât timp părintele Werenfried era în viață și în posesia forțelor sale fizice, metoda aproape unică era predica, predica lui. Povestea în ea istoria sa care era sinonimă cu istoria operei sale. Erau mereu noi experiențele actuale, adică proiectele pe care voia să le susțină, mai întâi între refugiații germani după Cel De-al doilea Război Mondial, apoi proiectele de biserici dincolo de cortina de fier în estul și sud-estul Europei și apoi, începând din anul 1960, proiecte în toată așa-numita lume a treia.

Părintele Werenfried a umblat în toată lumea pentru "a șterge lacrimile acolo unde Dumnezeu plânge" și pentru a fi "martor al suferinței fiilor lui Dumnezeu". A umblat îndeosebi în toată lumea occidentală "pentru a trezi conștiința oamenilor" și a cerși pentru cauza lui Dumnezeu.

Desigur, nu era singur în misiunea încredințată lui. Alții, în special preoți, i s-au alăturat pentru campanii de predici, și laici în cele mai variate inițiative cum ar fi cateheza, radio, TV și film, cărți, vizite în școli, adunări de creștini de orice tip, conferințe etc.

În anul 1953 a întemeiat Ecoul iubirii, o revistă de numai patru pagini, mijloc de comunicare spre interior și spre exterior, destinat tuturor binefăcătorilor actuali și pe cât posibil și celor mereu noi. Însuși părintele Werenfried a scris la fiecare șase săptămâni editorialul și și-a propus cu aceasta un alt concept: de fapt, a voit să desfășoare cu aceasta un rol pastoral față de orice posibil cititor: "Pentru ei eu mă simt paroh".

Proiecte legate de însuși scopul Bisericii și de apostolatul ei și conștiința că trebuie s-o slujească așa cum o face bunul păstor au făcut din fundația părintelui Werenfried o operă prevalent pastorală.

Astăzi fondurile sunt adunate în 17 națiuni, între care sunt trei care din țări beneficiare au devenit țări binefăcătoare: Brazilia, Chile și - din anul 2006 - Polonia! Actualmente avem în totalitate circa 600.000 de donatori și ofrandele încredințate nouă sunt utilizate pentru ajutoare de tip pastoral:

- în domeniul edilitar (biserici, conventuri, seminarii, case parohiale, săli pentru cateheză...);

- în domeniul motorizării și transportului (preoți, cateheți, surori);

- în domeniul mass-media (cărți, TV, film, radio);

- și în sfârșit pentru întreținerea persoanelor care se dedică apostolatului și surorilor de clauzură care la rândul lor se roagă pentru opera noastră.

Numai acum am început să scriem istoria noastră, dar părintele Werenfried și-a desfășurat viața și activitățile sale în mod deschis în fața ochilor binefăcătorilor, prietenilor și colaboratorilor săi. Deja acum putem afirma că această istorie este o istorie de caritate care, cu moartea întemeietorului nostru, nu a dispărut.

La acest punct, aș vrea să mă opresc un pic asupra punctului trei din mesajul Sfântului Părinte: "Toate trebuie făcute spre gloria lui Dumnezeu și nu spre gloria noastră". Cred că marea parte a binefăcătorilor noștri face caritate în tăcere. Adesea nu știm numele lor și nici adresa lor. Totuși există o donatoare în istoria noastră care s-ar putea numi "protodonatoare" datorită efectului pe care l-a avut. Mă întorc un pic în urmă, în Flandrele de după război. Părintele Werenfried ajunge într-un sat care avea pe atunci circa 900 de locuitori, unde trupele germane uciseseră cu un an înainte 85 de oameni într-un masacru teribil. Părintele Werenfried vorbește despre reconciliere cu "dușmanii de ieri" și le povestește experiențele sale. Apoi, spune el, către seară, era deja semiîntuneric, se apropie de el o femeie și-i dă 1.000 de franci belgieni și pleacă fără să spună un cuvânt. Mai târziu, părintele Werenfried a aflat că această femeie pierduse de pe urma masacrului făcut de germani pe soțul ei, pe fratele și pe fiul ei. Caritate în tăcere, dar cu mare efect.

Gândindu-mă la punctul patru al mesajului îmi vine în minte câtă lume a venit la părintele Werenfried, sau și la noi, vărsând întregul conținut al portofelului și plecând, având în ochi bucurie și fericire. Înțeleg că trebuie să dea tot. Apoi în biserici, când părintele Werenfried stătea la ușă cu legendara sa pălărie, persoanele alergau având în mână o bancnotă. Adesea voiau să fie primii în întrecerea de iubire. Câteva filme dau mărturie despre aceste episoade extraordinare. La rândul său, părintele Werenfried comenta: "În aproape toate epocile, creștinismul a fost adaptat la slăbiciunile oamenilor mai degrabă decât să-i ducă pe oameni la forța lui Cristos. Când cerem ceva mare, ei sunt mulțumiți că pot face asta. Persoanele simt dispuse la adevărate sacrificii dacă avem curajul să le cerem. Trebuie doar să-i convingem că sunt indispensabili pentru împărăția lui Dumnezeu" (Luptător..., p. 108).

Pe bună dreptate papa amintește, tot la punctul patru, de iertarea păcatelor și suntem mulțumiți că suntem în sintonie cu el pentru că și părintele Werenfried afirmă: "Dumnezeu învăluie pământul, oricât ar fi de negru și întunecat, cu o mantie de sfințenie care acoperă o mulțime de păcate. Opera noastră este o margine a acestei mantii, țesută cu fire de iubire" (Luptător..., p. 69).

Papa scrie în mesajul său (la punctul cinci): "La școala lui [școala lui Cristos] putem învăța să facem din viața noastră un dar total; imitându-l reușim să devenim disponibili, nu atât ca să dăm ceva din ceea ce avem, cât mai ales pe noi înșine". Această frază îmi amintește că, în urmă cu câțiva ani, părintele Werenfried a întâlnit în Brazilia un franciscan german, Frei Hans Stapel. Hans îi povestește că, atunci când era adolescent, l-a auzit vorbind în parohia sa. Hans avea în buzunar cinci mărci. Cu această sumă trebuia să acopere toate cheltuielile sale lunare. În acel moment, Hans a pus deoparte toate grijile sale, și a aruncat cu bucurie toată averea sa mică în pălăria părintelui. Mai târziu a găsit vocația sa de călugăr și întemeietor al "Fazenda da Esperança", un loc unde toxico-dependenții, într-o adevărată școală a evangheliei, învață să trăiască fără droguri și fără criminalitate. Părintele Werenfried și noi îl ajutăm de mulți ani pe Frei Hans în această activitate evanghelică, iar papa, anul trecut, a vizitat una dintre aceste "Fazende" lângă Săo Paulo și nu încetează să comunice bucuria simțită acolo ori de câte ori are posibilitatea.

La sfârșit aș vrea să mai fac o sinteză a operei noastre prin cuvintele părintelui Werenfried: "Opera noastră este un loc de întâlnire a Bisericii mondiale unde fiii lui Dumnezeu, din orice loc, se întâlnesc în iubirea supranaturală și se îmbogățesc reciproc. Pentru cel care dăruiește este un har să se știe unit cu aceia pe care Isus i-a numit «fericiți» pentru că sunt săraci sau suferinzi din cauza persecuțiilor și cel care primește simte bucuria că este unit cu aceia care, datorită milostivirii lor, sunt numiți «fericiți»" (Luptător..., p. 30).

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat