Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Sfântul Toma de Aquino și teologia sfințeniei

Cardinalul José Saraiva Martins, prefectul Congregației Cauzelor Sfinților, a rostit o omilie în timpul celebrării euharistice desfășurată luni, 28 ianuarie 2008, la Universitatea Pontificală Sfântul Toma de Aquino din Roma, cu ocazia sărbătorii patronului Ateneului, pe care o prezentăm în continuare.

1. Rectore magnific, ilustre autorități academice, onorați profesori și dragi studenți, întoarcerea în aceste celebre aule de la Angelicum îmi trezește emoție și bucurie pentru multele amintiri de ex-student, evocate de circumstanța de astăzi, care am avut bucuria de a obține doctoratul în teologie chiar aici, în Universitatea Pontificală "Sfântul Toma de Aquino" din Roma.

Apoi bucuria se dublează datorită măreției sfântului pe care-l celebrăm, care a luminat mereu pașii noștri în domeniul cercetării teologice, al învățământului și chiar în viața de zi cu zi. Un om care, așa cum a spus papa Ioan al XXIII-lea delegaților care îi cereau canonizarea: "... a ilustrat Biserica mai mult decât toți ceilalți învățători: se obține mai mult profit într-un an din cărțile sale decât toată viața din celelalte" (cf. B. Mondin, La metafisica di S. Tommaso d'Aquino, ESD, Bologna 2002, p. 8).

Ne ajută încă o dată cunoscutul episod din copilăria lui Toma, când, la vârsta de cinci ani este încredințat, în anul 1230, de către părinții săi, puternicilor feudali din Roccasecca, ca oblat la Abația din Montecassino, pentru prima instruire. Toma era un copil care vorbea puțin, foarte liniștit și atunci când în curțile interioare ale mănăstirii întâlnea un călugăr, nu ezita să-l întrebe: "Spuneți-mi, părinte, cine este Dumnezeu?" (cf. Guglielmo da Tocco, Hystoria beati Thomae, c. 5).

O întrebare simplă și clară, deloc naivă, revelatoare a orientării fundamentale a întregii vieți și activități a lui Toma de Aquino (cf. Toma de Aquino, L'esistenza di Dio, ed. "La Scuola", Brescia 2003, sub îngrijirea lui Zuanazzi, p. 7).

Mai mult, trebuie spus că e vorba de o întrebare pe care fiecare dintre noi, în special cel care-și consacră viața în slujba adevărului, deci profesorii și studenții de teologie în primul rând, o au în fața ochilor lor, uniți de aspirația oricărui om de a-l vedea pe Dumnezeu, de a-i cunoaște chipul într-o zi, singurul lucru care ne va face veșnic fericiți.

2. Am ascultat în evanghelie aceste cuvinte: "Consacră-i în adevăr; cuvântul tău este adevăr". Această invocație a lui Isus, în așa-numita rugăciune sacerdotală, se poate traduce și "Sfințește-i în adevăr; cuvântul tău este adevăr": așa traduce Vulgata ("Sanctifica eos in veritate; sermo tuus veritas est") și nu fără motiv, deoarece cuvântul grec folosit aici (ágiázein) derivă din ágios care înseamnă tocmai "sfânt", și este același cuvânt care, folosit în rugăciunea învățată de Isus, este tradus cu "sfințească-se numele tău". Veți înțelege fără îndoială că prefectul Congregației Cauzelor Sfinților preferă traducerea: "Sfințește-i în adevăr; cuvântul tău este adevăr".

În acest pasaj din rugăciunea lui Cristos la începutul pătimirii sale, propus de liturgie pentru sărbătoarea sfântului Toma de Aquino, putem, după părerea mea, să vedem fundamentul fizionomiei spirituale a doctorului comun și al sfințeniei sale. Pentru a înțelege aceasta, e suficient să ne lăsăm conduși de el însuși.

Așadar, Isus îi cere Tatălui să-i sfințească pe apostoli. A sfinți înseamnă, cum se știe, a face sfânt și, aici, prima observație care trebuie făcută este că Tatăl e cel care sfințește, nu omul se face sfânt; cu alte cuvinte, sfințenia, ca și îndreptățirea care este fundamentul ei, este dar al lui Dumnezeu, rod al harului habitual: sfântul Toma vorbește despre gratia sanctitatis (II-II, q. 185, a. 3, ad 3m) și afirmă că sanctificare homines proprium Dei opus este: dicitur enim Levit. 22 [32]: ego Dominus, qui sanctifico vos (4 CG 17) "sfințirea oamenilor este lucrarea proprie a lui Dumnezeu; de fapt se spune în Levitic 22,32: "Eu, Domnul, vă sfințesc pe voi"; această lucrare de sfințire este atribuită în mod diferit Fiului și Duhului Sfânt, deoarece Duhul este însuși darul sfințirii, în timp ce Fiul este autorul acestui dar1.

3. Acum, va fi util să ne punem o întrebare: deci în ce constă sfințenia? Iată răspunsul lui Toma de Aquino: sanctitas dicitur per quam mens hominis seipsam et suos actos applicat Deo (II-II, q. 81, a. 8, c.), "se numește sfințenie atitudinea prin care mintea omului se aplică pe sine însăși și actele sale la Dumnezeu", sau în mod mai puțin tehnic și articulat, dar total echivalent: In hoc est sanctitas hominis ut ad Deum vadat (Super ev. Ioannis, c. 13, l. 1, n. 4, Marietti, n. 1743), "În asta constă sfințenia omului: ca să meargă spre Dumnezeu". Deci a fi sfânt, înseamnă a face din Dumnezeu scopul nostru ultim și a ne comporta ca atare.

Însă, pentru om, ce înseamnă a-l lua pe Dumnezeu ca scop ultim? Desigur, înseamnă, înainte de toate, ca omul să-l ia pe Dumnezeu ca scop a ceea ce-l specifică pe el ca om, adică mintea sa și facultățile ei, adică intelectul și voința. Deci, a fi sfânt înseamnă a-l cunoaște și a-l iubi pe Dumnezeu ca scop ultim al propriei vieți, lucru care nu poate avea loc fără harul divin (cf. II-II, q. 89, a. 6, c.).

Sensibilitatea voastră teologică, de acum fină, știe faptul că pentru a-l putea iubi pe Dumnezeu trebuie să-l cunoaștem într-o anumită măsură, deoarece, așa cum spune sfântul Augustin, Non [...] diligitur quod penitus ignoratur (Tract. 96 in Ioann. ev., n. 4, CCL 36, 571), "Nu se poate iubi ceea ce se ignoră total", care a fost tradus cu bine cunoscuta maximă: Nihil amatum nici praecognitum. Și pentru ca acesta să-l iubească din caritate trebuie să-l cunoască - și normal în mod explicit - ca și Creator și Mântuitor, ca întrupat și înviat în Cristos, deci trebuie să adere în credință la Dumnezeul creștin. Și aici găsim versetul din evanghelia după Ioan de la care am pornit; comentându-l, sfântul Toma spune: "Sfințește-i, punând în ei pe Duhul Sfânt, și aceasta în adevăr, adică în cunoașterea adevărului credinței și a poruncilor tale... De fapt, suntem sfințiți prin credința și cunoașterea adevărului..." (Super ev. Ioannis, c. 17, l. 4, Marietti, n. 2229).

4. Însă trebuie precizat imediat că această sfințenie pe care ne-o dă Dumnezeu nu este o perfecțiune suprapusă naturii umane și fără raport intrinsec cu ea. Dimpotrivă, sfințenia duce natura umană spre perfecțiunea sa, dacă este adevărat că intelectul, al cărui bine este adevărul, nu va găsi odihnă decât atunci când pása va ajunge la cunoașterea "întregului adevăr", áléteia (In 16,13), și acest adevăr este adevărul dintâi, adică Dumnezeu. A cunoaște acest prim adevăr este scopul natural al oricărei creaturi intelectuale; însă acest scop este atins în mod deplin numai de cei fericiți care-l văd pe Dumnezeu față-n față, așa cum este el, ajungând, în felul acesta, la fericirea perfectă și ultimă, așa cum spune doctorul angelic: "Aici pe pământ, nimic nu este mai asemănător cu această fericire, decât viața celor care contemplă adevărul, atât cât este posibil în această viață" (3 CG 63).

Și această contemplare nu este un exercițiu rezervat unui grup restrâns de suflete de excepție; este natural pentru orice creștin autentic și este un alt nume al sfințeniei. De fapt, așa cum învață sfântul Toma, "aparține prieteniei conversația cu prietenul. Ori omul conversează cu Dumnezeu contemplându-l; după cum spunea apostolul (Fil 3,20): «nostra conversatio in coelis est», conversația noastră este în ceruri. Așadar, deoarece Duhul Sfânt ne face capabili să-l iubim pe Dumnezeu, rezultă că suntem constituiți de Duhul Sfânt contemplatori ai lui" (4 CG 22). Și putem adăuga, urmându-l tot pe sfântul Toma (II-II, q. 180, a. 7, ad 1m), că dacă-l iubim cu adevărat pe Dumnezeu, dorim să-l cunoaștem mai mult și că, cu cât îl cunoaștem mai mult, cu atât îl iubim mai mult, și în această circulatio între operațiunea voinței și operațiunea intelectului, între iubire și cunoaștere, între caritate și credință, constă însăși contemplația.

5. Iubiți prieteni, voi care aveți privilegiul de a vă dedica, în această Universitate pontificală, studiilor care sunt orientate, în mod mai mult sau mai puțin apropiat, spre cunoașterea lui Dumnezeu și care merită, deci, într-un fel, așa cum spune tot sfântul Toma (II-II, q. 180, a. 4, c.), numele de contemplație, și voi, mai ales, care vă dedicați studiului teologiei sau, așa cum preferă să spună sfântul nostru, a sacra doctrina, care este conform lui doctor communis, velut quaedam impressio divinae scientiae (I, q. 1, a. 3, ad 2m), trebuie să-i mulțumiți lui Dumnezeu că vă dă posibilitatea de a vă dedica, cu ajutorul mijloacelor cele mai potrivite, îndeosebi al învățământului profesorilor voștri, acestei contemplații care este însăși viața sufletului creștin.

Însă mai trebuie să facem un pas pentru a înțelege, într-adevăr, ce vrea să spună Isus când îi cere Tatălui să-i sfințească pe ucenicii săi în adevăr. De fapt, Isus, în versetul următor adaugă: Nu mă rog numai pentru ei, ci și pentru cei care vor crede în mine, prin cuvântul lor. Aceasta arată că Isus, rugându-se pentru ucenici, are în vedere și misiunea lor de vestitori ai adevărului mântuitor. Dar ceea ce e important aici, este de a înțelege bine că vestirea evangheliei nu este o slujire extrinsecă sfințirii în adevăr, ci o dezvoltare normală a acestei sfințiri. Sfântul Toma explica asta foarte bine... (îndeosebi în chestiunea disputată De Caritate, a. 11, ad 6m, vezi și II-II, q. 188, a. 6).

Nu e greu de a vedea aici motivele pentru care tânărul Toma a voit să părăsească prevăzuta sa carieră la Montecassino, pentru a intra în Ordinul Predicatorilor. Și în mod mai general, putem recunoaște că programul de sfințire pe care el îl trasează în textele pe care am încercat să le adun și să le rezum aici, a fost, înainte de toate, programul de sfințire pe care el însuși a voit să-l pună în practică în viața sa. Sfântul Toma care nu vorbește aproape niciodată la persoana întâi, a făcut-o o singură dată, împrumutând cuvintele sfântului Ilarie; de fapt, scrie în capitolul al II-lea din prima carte a operei Summa contra Gentiles, expunând "intenția autorului": "pentru a folosi cuvintele lui Ilarie: sunt conștient că datoria principală a vieții mele față de Dumnezeu este ca fiecare cuvânt al meu, fiecare exprimare a mea să vorbească despre el". La această declarație, sunt ca un răspuns cuvintele spuse lui Toma, către sfârșitul vieții sale, de Cristos în viziunea de la Napoli: Bene dixisti de me, Thoma, "Ai vorbit bine despre mine, Toma", și ceea ce a urmat după această viziune ilustrează bine ceea ce am spus până acum, deoarece Isus continuă întrebând: "Ce răsplată vei primi pentru munca ta?" și sfântul Toma răspunde: Domine, non nisi te, "Doamne, nimic altceva decât pe tine" (Tocco, c. 34).

Deci Toma a știut, în viața sa, să obțină această sfințire în adevăr, despre care, la școala lui, am încercat să evoc câteva aspecte. Așadar, să încercăm, cu harul lui Dumnezeu, să imităm exemplul său, consacrând nu numai timpul de studii, ci toată viața noastră, pe cât posibil, ca să-l contemplăm pe Dumnezeu și să transmitem fraților noștri adevărul cunoscut astfel, pentru a ajunge într-o zi, împreună cu ei, la definitiva gaudium de veritate la care suntem chemați.

(Agenția Zenit, 28 ianuarie 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


1 "[...] Spiritui Sancto, inquantum procedit ut Amor, competit esse sanctificationis donum; Filio autem, inquantum est Spiritus Sancti principium, competit esse sanctificationis huius Auctorem" (Ia, q. 43, a. 7, c.).


 

lecturi: 68.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat