Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Chemarea irezistibilă a sacrului

Întoarcerea lui Dumnezeu în modernitatea deziluzionată

Marți, 29 ianuarie 2008, la Institutul Național de Studii Romane, a fost prezentată opera Religiile în lume a cardinalului Paul Poupard, publicație îngrijită de Mons. Pasquale Iacobone și realizată în ediție specială cu tiraj limitat de Franco Maria Ricci. Publicăm introducerea cardinalului francez.

În monumentala sa operă Histoire des croyances et des idées religieuses, 1976-1983, Mircea Eliade scoate în evidență permanența fenomenului religios, unitatea sa fundamentală și noutatea inepuizabilă a exprimărilor sale. Mitul primitivului, credința naivă în progresul uniform și continuu, în care apariția lui "homo sapiens" determina dispariția lui "homo religiosus", evoluționismul simplist au eșuat.

Istoricul Arnold Toynbee recunoștea asta: nu a existat nici o mare civilizație până în timpurile noastre care să nu fi fost religioasă. De fapt, omul este prin natura sa "homo religiosus". El este mereu dornic de o spiritualitate și de o credință în lumea de dincolo asociată cu credința în această viață (Georges Friedmann).

De milenii, prin universalitatea sa unită cu o diversitatea extremă, fenomenul religios nu a încetat să hrănească reflecția oamenilor și să trezească, prin marile spații socio-culturale ale universului, întrebări esențiale.

În declarația Nostra aetate despre relațiile Bisericii cu religiile necreștine, la 28 octombrie 1965, Conciliul Vatican II prezintă astfel această exigență fundamentală: "Oamenii așteaptă de la diferitele religii răspunsul la enigmele ascunse ale condiției umane care, astăzi ca și odinioară, tulbură adânc inima omenească: Ce este omul? Care este sensul și scopul vieții noastre? Ce este binele și ce este păcatul? Care este originea și rostul suferinței? Care este calea spre adevărata fericire? Ce este moartea, judecata și răsplata după moarte? În sfârșit, ce este acel ultim și inefabil mister care ne cuprinde existența, din care ne tragem și spre care ne îndreptăm?

Din cele mai vechi timpuri și până astăzi, există la diferitele popoare o anumită percepere a puterii tainice care este prezentă în mersul lucrurilor și în evenimentele vieții omenești, ba, mai mult, există uneori și o recunoaștere a divinității supreme sau chiar a Tatălui. Această percepere și recunoaștere le pătrunde viața de un adânc sentiment religios. În relație cu progresul culturii, religiile se străduiesc să răspundă la aceste întrebări prin noțiuni mai subtile și printr-o limbă mai elaborată" (nr. 1-2, passim).

Posibilitățile de comunicare - neimaginate de părinții noștri - date de mijloacele tehnologice moderne, punțile amețitoare pe care le creează prin timp și spațiu și legăturile pe care ele le manifestă de la civilizațiile dispărute până la culturile aflate în schimbare, nu fac decât să reanimeze dorința înrădăcinată de a înțelege, în complexitatea manifestării sale, mesajul fundamental al marilor religii, adevărată bogăție a patrimoniului întregii omeniri.

Dorința de Dumnezeu este imprimată în inima omului. Numai în el găsește adevărul și fericirea pe care nu încetează să le caute, germen de veșnicie pe care-l poartă în sine însuși, care nu poate fi redus numai la materie, deschis spre infinit. Homo religiosus, "omul îl depășește infinit pe om" (Blaise Pascal). El îl dorește în mod neobosit pe Dumnezeu: "Ne-ai făcut pentru tine, Doamne, și neliniștită este inima noastră până nu se va odihni în tine" (Sfântul Augustin, Confesiuni).

"De la epoca pietrei până la era atomică, suferind schimbări surprinzătoare și multe metamorfoze, religia trăiește în mod indisolubil unită cu spiritul uman, cu cultura mondială. Fluviul religiei curge de acum cu ape îmbelșugate" (Aleksandr Vol'fovic, Les sources de la religion, 1991). Afluenții săi sunt multiplii, exprimările sale nenumărate.

Pentru a răspunde acestei necesități am publicat Grande Dizionario delle Religioni (Casale Monferrato, Piemme, 2000, 2.494 pag.), cu colaborarea prețioasă a două sute de specialiști în științe ale religiei, ale religiilor antice, ale Bibliei și ale iudaismului, ale creștinismului și ale istoriei sale, și ale altor religii din Africa, Asia și Oceania. Un indice analitic sectorial îi permite cititorului, doritor să aprofundeze informația sa și reflecția sa, să găsească, sub formă de lexic și în ordine alfabetică, acele indicații care-i permit să cunoască mai bine religiile care au marcat, de la început până în zilele noastre, evoluția intelectuală și spirituală a omenirii.

Volumul acesta, îmbogățit cu un însemnat aparat iconografic care comentează și însoțește vizual textele despre diferitele religii, reia aceste date esențiale în formă succintă și divulgatoare, trimițându-l totuși pe cititor la dicționar pentru toate aprofundările.

Fenomenul religios merge în același pas cu actualitatea. După epopeea scientismului, metamorfozele materialismului, stimulentul secularizării, răspândirea indiferenței în fața eclipsei sacrului, religiosul explodează din nou de la înmulțirea sectelor la apariția mișcărilor carismatice. Dumnezeu reapare în inima orașelor laice. Fascinația sa zdruncină societățile secularizate. Forța sa îi mobilizează din nou pe oamenii care sunt în căutarea iubirii și a dreptății, a adevărului și a libertății.

"Homo religiosus" nu provine numai din lumile antice: paleolitic, neolitic, hitit, egiptean, grec, roman, etrusc, celt, germanic, slav, mesoamerican. Este în inima marilor religii din Asia - hinduism, budism, taoism, confucianism și șintoism - din Africa și din Australia. Își trăiește cu fervoare credința sa în cele trei religii care constituie posteritatea lui Abraham: ebraică, creștină, islamică.

Departe de a fi însoțită, așa cum au crezut unii, de o slăbire progresivă a sentimentului religios, modernitatea "deziluzionată" (Max Weber) din diferența crescândă dintre infinitul dorințelor omului și caracterul finit al existenței sale, dintre dorința sa nelimitată de fericire și povara sa fatală de suferință, dintre voința sa de a trăi și certitudinea sa că va muri, caută noi motive pentru a spera în pofida a toate.

Lamennais, în secolul al XIX-lea, se preocupa: "Secolul cel mai bolnav nu este acela care este pasionat de eroare, ci secolul care neglijează, care disprețuiește adevărul" (Essai sur l'indifférence en matière de religion, 1817).

Dar deja tânărul Victor Hugo îi răspundea (Odes et Ballades, 1824): "Trebuie spus și repetat, nu e o nevoie de noutate care chinuiește spiritele, e o nevoie de adevăr; și este imensă". Astăzi adăugăm: o nevoie nu mai puțin infinită de fericire.

Aspirația la fericire este în inima istoriei, ca și în inima oricărei existențe personale. Și terenul bogat al experienței umane a văzut apărând un număr uimitor de religii, pentru a răspunde la această dorință de fericire, la această nevoie de mântuire, la această căutare de speranță. "Pe drept cuvânt putem considera că soarta omenirii viitoare se află în mâinile acelora care sunt în stare să transmită generațiilor de mâine rațiuni de a trăi și de a spera" (Gaudium et spes, nr. 31).

Marxism-leninismul ateu, cu toate mijloacele unei puteri totalitare moderne, a pretins să elimine credința din inima omului și creștinismul din societate. Tentativa sa de a crea o lume fără Dumnezeu a dus la o lume inumană.

Eșecul său răsunător îi face pe mulți să redescopere caracterul indispensabil al lui Dumnezeu pentru om. La începutul celui de-al treilea mileniu, în care o porțiune însemnată din societățile secularizate trăiește fără nici o referință la valorile și la instanțele religioase, în lumea occidentală iese în evidență în mod vioi o nouă căutare de spiritualitate. În același timp, presiunea Islamului devine tot mai evidentă și neliniștitoare, în măsura în care violența fundamentalistă și terorismul orb, aflate în expansiune după atentatele de la 11 septembrie 2001 la New York, de la 16 mai 2003 la Casablanca, de la 11 martie 2004 la Madrid, de la 7 iulie 2005 la Londra și de la 11 iulie 2006 la Mumbai, pretind că revendică o justificare religioasă.

Pe de altă parte, apar pe scena mondială noi mișcări religioase, cu caracteristici nesigure cum este mișcarea definită New Age, dar și noi comunități aducătoare de reînnoire în cadrul Bisericilor creștine. În căutarea coerenței și fericirii, a comuniunii și reconcilierii, a înțelepciunii și mântuirii, omul din era atomică, ca și cel din peșteri, face în experiența religioasă descoperirea sacrului care fundamentează existența sa, transcende caracterul său finit și asigură modestei sale aventuri pământești ancorarea sa și viitorul său veșnic.

Paul Poupard, cardinal președinte emerit al Consiliului Pontifical al Culturii și al Consiliului Pontifical pentru Dialogul Interreligios

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat