Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Sănătatea ca tindere spre armonie

Cardinalul Javier Lozano Barragán, președintele Consiliului Pontifical pentru Pastorația Sănătății, a ținut o lectio magistralis vineri, 18 ianuarie 2008, în sediul companiei farmaceutice multinaționale "GlaxoSmithKline" din Verona, Italia. Redăm în continuare conținutul acestei prelegeri.

Ce este sănătatea? Cu toții experimentăm sănătatea atunci când o avem și boala atunci când sosește. Însă de la experiment la concept lucrurile se schimbă, deoarece nu este atât de ușor a descrie sănătatea. De fapt, sănătatea este ceva care ocrotește viața și a intra în misterul vieții nu este un lucru ușor.

I. Sănătatea

1. Diferite definiții ale sănătății

Câteva definiții ale sănătății au fost enunțate astfel: 1. Sănătatea este tăcerea organelor; 2. Sănătatea constă în lipsa bolilor; 3. Sănătatea este o stare de perfectă bunăstare fizică, mentală și socială, și nu numai lipsa bolilor; 4. Sănătatea este nivelul de eficacitate funcțională și/sau metabolică a unui organism, atât la nivel micro (celular), cât și la nivel macro (social); 5. Sănătatea este un echilibru dinamic în continuă mișcare de la o stare de sănătate la o altă stare de boală, aceste oscilații depinzând de numeroși sau variabili factori biologici, psihologici și/sau sociali, în interacțiune intimă și continuă; 6. Sănătatea constă în capacitatea de a reacționa la factori adverși de orice tip, fără a compromite sistemul de viață; 7. Sănătatea este un proces, este capacitate și dispoziție de a trăi în formă autonomă, solidară și cu capacitatea pentru veselie și bucurie; 8. Sub profilul mintal, se afirmă că sănătatea este capacitatea de a iubi, de a se bucura și de a tolera.

Se spune că factorii care influențează în sănătate ca determinanți generali sunt: "biologia umană", "ambientul", "forma de viață" și "organizarea sănătății". Se consideră ca factori foarte importanți: exercițiul fizic, nutriția și sănătatea mintală1.

2. Adnotări la definițiile sănătății

Examinând aceste opt definiții, sau mai bine zis descrieri ale sănătății, vedem că provin din concepția care există despre om, adică presupun o întreagă antropologie care stă la bază. De la o antropologie mecanicistă materialistă nu putem aștepta altceva decât o definiție a sănătății de tip exclusiv biologic, care să se enunțe în termeni pur materiali. Astfel, unele din aceste definiții au conceput sănătatea numai ca lipsă a bolilor, sau în domeniul exclusiv al senzațiilor corporale. Atunci când se abandonează această mentalitate, sănătatea se contemplă nu numai centrată pe boală, sau pe bolnav în complexitatea sa. Sunt definiții care includ aspecte psihologice și sociale. Între acestea, cea mai acceptată astăzi este cea formulată de OMS, care a afirmat că sănătatea "este o stare de perfectă bunăstare, fizică, mentală și socială, și nu numai absența bolilor".

Această definiție are meritul de a depăși concepția pur mecanicistă și de a lua în considerare, pentru a defini sănătatea, nu numai bolile, ci și pe bolnav. Din acest punct de vedere, depășește celelalte definiții care provin dintr-un cadru mecanicist și se deschide spre dimensiunile mentale și sociale. Însă, din păcate, definiția de mai sus, cuprinzând în conceptul de sănătate o bunăstare perfectă, iese din realitate și nu depășește o simplă dorință la care, pe de altă parte, nu se poate ajunge. Prin urmare, această sănătate nu s-ar afla nicăieri și tot ceea ce se concepe, având ca bază această definiție, riscă să fie un adevărat eșec. Să ne gândim la frustrarea întregii științe medicale, a tuturor lucrătorilor sanitari care lucrează tocmai pentru ca pacienții să aibă acces la sănătate. Și totuși, aceasta nu va putea fi avută, de vreme ce starea de perfectă bunăstare nu se va putea obține niciodată. Mai mult, moartea inevitabilă a bolnavului va fi frustrarea cea mai mare.

Există alte definiții care tind mai degrabă să ajungă la o anumită armonie. O definiție ne vorbește de a armoniza sănătatea cu boala; o altă definiție susține că sănătatea este capacitatea de a nu ne lăsa tulburați de factorii externi negativi care izbucnesc în individ; sau capacitate de a rămâne mereu în veselie și bucurie, trăind în formă autonomă și solidară.

Mi se pare că aceste definiții au deja un merit în plus, deoarece caută armonia. Dar tot aceste definiții cad și în ficțiune, vorbind de armonie, de bucurie și de veselie când, în realitate, persoana se află mai degrabă tulburată de boală. În afară de aceasta, a defini sănătatea ca armonie între boală și sănătate nu ne rezolvă problema, de vreme ce ar trebui să se spună mai întâi ce este sănătatea, pentru a o putea compara cu boala, altminteri s-ar afirma același lucru pentru același lucru, adică, sănătatea este sănătatea. Fiind realiști, armonia în totalitatea sa nu există în această lume, nici în domeniul individual fizic sau mintal, nici la nivel social. Totuși, această aluzie la armonie cred că ne pune, într-un fel, pe un traseu pe care dacă-l urmăm putem să ne apropiem mai mult de un concept realist despre sănătate.

II. Sănătatea ca tindere spre armonie

• Definiția sănătății dată de Ioan Paul al II-lea

Mă refer la conceptul pe care ni l-a dat slujitorului lui Dumnezeu, Ioan Paul al II-lea, în mesajul său pentru Anul Jubiliar 2000. În acel mesaj, Ioan Paul al II-lea afirmă că sănătatea este: "Tinderea spre armonia fizică, psihică, socială și spirituală, și nu numai lipsa bolilor, care îl capacitează pe om să îndeplinească misiunea pe care Dumnezeu i-a încredințat-o în viața sa"2.

• Substratul definiției lui Ioan Paul al II-lea

Este clar că această definiție a sănătății are ca fundament întreaga concepție creștină. Putem spune că dorința oricărei religii este ca divinitatea să ne dea sănătatea. Această sănătate se pierde fie din cauzele naturale ale evenimentelor cosmice, fie datorită istoriei rele a oamenilor, și se poate recăpăta atunci când din punct de vedere cultural se domină aceste cauze naturale, sau oamenii se eliberează de acțiunile rele săvârșite.

Totul este diferit în concepția creștină de sănătate. Sănătatea nu se află în orânduirea corectă a elementelor, ori în acțiunile umane care ne eliberează de o istorie rea. De fapt, sănătatea nici nu este un dar obiectiv pe care ni-l dă Dumnezeu, ci însuși Dumnezeu ni se dăruiește nouă în Isus Cristos. Concepția creștină de sănătate este o concepție holistică ce ia totul din persoana umană, în toate dimensiunile sale, prezente și viitoare, așa încât sfârșitul dorit de orice creștin se numește tocmai sănătate veșnică.

Deja în Vechiul Testament apare conceptul de sănătate ca: "a crea un spațiu", "a se elibera de dușman", "a ajunge la victorie", "a ajuta", "a vindeca", "a mântui", și cel care dă sănătatea este Domnul. El este refugiul împotriva amenințărilor la adresa sănătății, împotriva dușmanilor care pot lua sănătatea. El este stăpânul vieții și al morții, dăruiește viața și eliberează de moarte. În Noul Testament sănătatea este dată de Mântuitorul. Toată opera lui Cristos se concepe ca sănătate, el se prezintă pe sine însuși ca sănătate, și cel care ne eliberează de tot ceea ce se împotrivește sănătății. Sănătatea este împărăția sa. Nu în altă formă se interpretează minunile de vindecare săvârșite de Isus care, deși redau sănătatea vremelnică, se îndreaptă spre sfârșit ca spre o vestire a sănătății definitive, tocmai aceea pe care Mântuitorul ne-o aduce. Trebuie să insistăm că-l interesează sănătatea vremelnică, dar aceasta nu se desparte de sănătatea întreagă, ci mai mult, sănătatea despre care ne vorbește Noul Testament nu este numai ceva spiritual, ci este totală, care ajunge și la reînnoirea totală a cosmosului1.

Bazându-ne pe această concepție antropologică, să încercăm să explicăm descrierea sănătății pe care ne-a lăsat-o slujitorul lui Dumnezeu, Ioan Paul al II-lea.

• Elementele definiției lui Ioan Paul al II-lea

1. Tindere

Să începem cu primul concept: tindere. Sănătatea este, înainte de toate, ceva care se află nu numai în organele omului, ci implică omul întreg și-l stimulează să tindă spre înainte. Acel "înainte" se plasează în linia speranței. Se așteaptă ceva. Sănătatea este capacitatea de a aștepta, capacitatea de a spera. Cine nu speră nimic și rămâne închis în el însuși a pierdut sănătatea. Această "tindere spre înainte" înseamnă că sănătatea are grade și că poate fi obținută în măsuri diferite, dar rămâne mereu deschisă posibilitate de perfecționare a ceea ce s-a obținut. Această posibilitate de perfecționare este scara speranței: se bazează pe ceea ce se posedă și de la această realitate se tinde spre un viitor mai bun. Astfel se dă naștere unui elan continuu care nu se oprește niciodată și care, conceput în manieră corectă, ocrotește împotriva oricărei deprimări. Speranța reală constituie imunitatea împotriva oricărei frustrări.

2. Armonia

Ceea ce se speră, acel spre care se tinde este armonia. Desigur, armonia deplină nu poate fi obținută în această viață. Așadar, nu este real a aștepta, așa cum spune definiția OMS, "o stare de perfectă bunăstare". Dar ceea ce este real este a tinde spre armonie; cu alte cuvinte, lent, a mări în noi înșine armonia parțială pe care o posedăm. Deci sănătatea este o luptă împotriva a tot ceea ce se împotrivește armoniei în om. Această afirmație se clarifică spunând că armonia este confluența ordonată a elementelor distincte, adică unitatea. Și unitatea este viața, de vreme ce tocmai dezintegrarea este moarte. A tinde spre armonie, înseamnă a lupta pentru a avea și a crește viața, și sănătatea este tocmai maniera unică pentru a conserva și a crește viața. Privind ce clasă de armonie este aceea care cere sănătatea, vedem că în această tindere nu e vorba numai de simple dorințe, ci de fapte concrete care realizează încontinuu armonia în tindere, în practică cele care fac să crească ceea ce se posedă și corectează defectele de nearmonie care pot exista. De fapt, se tinde spre o armonie cvadruplă, adică: fizică, psihică, socială și spirituală. Este clar că această armonie se referă la fiecare aspect, dar nu se poate referi la fiecare decât atunci când există armonie în ansamblul celor patru aspecte, în maniera vaselor comunicante.

3. Fizică

A construi armonia fizică înseamnă a construi întregul aspect biologic al sănătății, aspect asupra căruia se concentrează atâtea concepții actuale ale medicinei, care nu se refuză, dar care relevă parțialitatea sa. Sănătatea este și lipsă a bolilor, dar nu numai asta. Așadar, a lupta împotriva bolilor și cu toată forța face parte din însuși conceptul de sănătate. Este clar că în armonia fizică, în lipsa bolilor, există grade; se poate avea mai multă sau mai puțină sănătate fizică.

4. Psihică

Atunci când se vorbește de armonie psihică, vorbim despre armonie în autoconducere. Ne amintim de faimosul mit al vizitiului despre care ne vorbește Platon în Dialogul lui Fedru și care povestește astfel: "Zbura prin lumea inteligibilă un vizitiu, condus de doi cai, unul trăgea bine, celălalt rău. Unul alb, celălalt negru. Deodată, din cauza calului negru, vizitiul pierde controlul și toți cad în abis și carului i se rup aripile. Carul înaripat este sufletul, intelectul, partea rațională, vizitiul care conduce; conduce celelalte părți, deși uneori discută. Calul alb este partea irascibilă a omului, curajul, impulsul, bravura, acțiunea. Calul negru este partea concupiscentă, dorința, satisfacerea necesităților fizice. Nașterea fizică a unei persoane aduce cu sine căderea sufletului în trup, se pierde controlul carului înaripat care cade în abis. Se rup aripile sale și nu mai poate zbura, dar cu aripile frânte mai are sensibilități și neliniști care îl fac încet-încet să urce din nou". Fără a accepta amprenta dualistă a lui Platon, putem afirma totuși că armonia psihologică constă în armonia celor doi cai, cel alb și cel negru, și acea armonie este condusă de vizitiu. Intelectul, voința, partea irascibilă a omului, curajul, impulsul, bravura, acțiunea și partea concupiscentă, dorința, satisfacerea necesităților fizice, etc., trebuie să se echilibreze și să fie în armonie, pentru a putea parcurge în mod corespunzător drumul vieții. Adică armonia psihologică constă în propria auto-transparență și conducerea conștientă de noi înșine spre un scop vrednic și capabil, în special atunci când bolile fizice se intensifică, sau când factori extrinseci, fizici sau afectivi, amenință persoana. Intelectul, voința, sentimentele, impulsurile vitale, toate în armonie perfectă. A șasea și a șaptea definiție a sănătății, indicate la început, ating acest aspect.

5. Socială

Persoana umană are, ca să spunem așa, două versante care o constituie, versantul individual și versantul social. Armonia spre care se tinde în sănătate este armonia individuală, dar și armonia socială. Armonia socială este armonia de completare cu alte persoane. Este armonia iubirii. Înseamnă dreptatea, pacea, iubirea. Înseamnă a găsi cealaltă persoană, individual și colectiv, a se dărui ei și a o primi în același timp. Merge de la armonia familiară și de la prietenie la cea socială în diferitele tipuri de manifestare, atât politice, cât și economice, științifice și în general culturale. Aici putem vorbi și de armonia ambientală, care înseamnă ocrotirea ambientului împotriva poluării. Distrugerea ambientului distruge și sănătatea socială, psihică și fizică.

6. Spirituală

Când vorbim de sănătatea spirituală, înțelegem gradul de unificare umană totală. Persoana umană se unifică atunci când are un obiectiv vital spre care tinde în totalitate. Sănătatea spirituală coordonează, ca să spunem așa, sănătatea fizică, sănătatea psihică și sănătatea socială, deoarece le conduce pe toate trei spre acest obiectiv vital. Dacă persoana este pierdută și nu știe ce trebuie să facă în viață, la ce anume sau spre cine trebuie să orienteze existența sa, acea persoană nu se bucură de sănătate spirituală. Deci, obiectivul vital trebuie să fie în sine vrednic și capabil de a orândui spre sine sănătatea fizică, sănătatea psihică și sănătatea socială. O eroare în alegerea acestui obiectiv face în așa fel încât nu se obține armonia dorită și, într-adevăr, nu se posedă sănătatea. În măsura în care acest obiectiv domină existența, se va avea armonia astfel și sănătatea.

7. Unificarea

Pentru aceasta, Ioan Paul al II-lea afirmă că sănătatea depinde de îndeplinirea misiunii pe care Dumnezeu a încredințat-o diferitelor persoane. Misiunea este obiectivul vital care trebuie să unifice toată viața. Această misiune, în forme multiple, constă în faptul că fiecare trebuie să depășească moartea și să aibă o viața care nu se termină niciodată. Adică, misiunea fiecăruia ar consta în dobândirea plinătății vieții. Sănătatea este pentru a conserva viața. Spiritualitatea sănătății nu constă numai în conservarea vieții prezente, ci în multiplicarea ei într-o manieră aproape infinită.

Această sănătate spirituală nu este în contrast cu sănătatea fizică, psihică și socială, ci în afară de faptul că le unifică, așa cum s-a spus, în îndeplinirea misiunii proprii, le prelungește până la frontiere inimaginabile.

8. Drumul

Drumul acestei sănătăți spirituale este oferit gratuit fiecărei persoane de însuși Dumnezeu în Isus Cristos. El este unica sănătate. El ne asumă în moartea și învierea sa, prin marea iubire care este Duhul Sfânt. A îndeplini misiunea, înseamnă a răspunde cu toată iubirea umană la această iubire divină și, astfel, a unifica întreaga existență în iubire.

Această iubire nu este numai între Dumnezeu și o persoană în particular, ci este o iubire care se extinde la toată familia umană, începând cu propria familie și ajungând la întreaga omenire. Ba mai mult, este o iubire totală care cuprinde întregul Univers. Iubire, unitate, armonie, sănătate sunt concepte interschimbabile.

9. Diversități de sănătate

Tinderea spre armonie și armonia obținută are, de aceea, grade care, în fond, depind de configurarea cu Cristos mort și înviat; adică depind de darul de iubire al Duhului Sfânt și de gradul de iubire umană cu care se răspunde în mod liber acestei iubiri divine.

Diversitățile darurilor divine primite de la această iubire constituie diversitatea niciodată repetabilă a misiunilor, diversitatea fiecărei persoane umane, diversitatea caracterelor distincte, diversitatea circumstanțelor în care se trăiește. Astfel, se configurează diferitele spiritualități și se configurează armoniile distincte. Prin urmare, se ajunge la diversitatea de sănătate și a gradelor de sănătate. Astfel, este clar că sănătatea este mereu diferită între o persoană și alta, și este diferită și în funcție de etapa vieții în care se află fiecare.

Ca o adnotare finală, observăm că acest obiectiv vital este un obiectiv pentru toată omenirea; totuși, conform planurilor divine, se prezintă în mod diferit fiecăruia. Deci nu se poate spune că e valabil numai pentru catolici, sau pentru cel care are credința creștină. Este pentru toți. Cum obțin această armonie în practică aceia care nu împărtășesc credința creștină este ceva care până la urmă numai Dumnezeu cunoaște.

Concluzie:

Sănătatea este armonia.

Aceasta se obține în diferite grade care determină gradele de sănătate, care se generează prin tinderea spre armonie.

Această armonie este fizică, psihică, socială și spirituală.

Se obține numai învingând moartea.

Unica formă reală și istorică pentru a învinge moartea este a fi încorporat în moartea și învierea lui Cristos.

Această încorporare o face Duhul Sfânt, iubirea infinită a lui Dumnezeu și armonia lui deplină.

Astfel, sănătatea, armonia, viața și unitatea sunt concepte care se implică reciproc.

Afirmația centrală în această reflecție este că sănătatea este armonia, și aceasta din urmă se obține numai învingând moartea; singura cale pentru a învinge moartea este a fi, în realitate deplină, încorporați în moartea și învierea lui Cristos.

Astfel putem înțelege mai bine de ce Ioan Paul al II-lea ne-a lăsat această descriere a sănătății ca tindere spre armonia fizică, psihică, socială și spirituală, și nu numai lipsă a bolilor, care capacitează persoana pentru a îndeplini misiunea pe care Domnul i-a încredințat-o.

(Agenția Zenit, 26 ianuarie 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


1 http://es.wikipedia.org/wiki/Salud.
2 Messaggio dell'Anno Giubilare del 2000, n. 13.
3 cfr. W. Koester, Heil, In LThk., 5,76-77: J. Ratzinger, ibid, 78-80.


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat