Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Creștinismul și viitorul Europei

Interviu luat lui Mario Mauro, vicepreședinte al Parlamentului European, profesor de istorie a instituțiilor europene și autor al volumului "Dumnezeul Europei", de către Agenția Zenit.

De Antonio Gaspari

Încotro se îndreaptă Europa? Ce vor ajunge rădăcinile creștine? Va supraviețui prăbușirii demografice și crizei morale care o chinuie? Va reuși să reînnoiască și să alimenteze speranța pentru noile generații? În ce mod va reuși să integreze multele și diferitele fluxuri de imigrați? Sunt unele din întrebările la care a răspuns Mario Mauro.

• La ce punct suntem cu Constituția Europeană? Există posibilități pentru ca rădăcinile creștine să fie recunoscute?

Deși se păstrează elemente de neterminare și cu progrese modeste făcute în ceea ce privește procesul decizional, putem afirma, în preajma semnării noului tratat despre Uniunea Europeană, că aspectul democratic al Uniunii va fi desigur mărit.

Organul legislativ și reprezentativ prin excelență, cel care în toate statele naționale are competență exclusivă (sau aproape) în ce privește inițiativa legislativă, adică Parlamentul European și împreună cu el cetățenii europeni, pot afirma că este marele învingător al tratatului de reformă.

Tratat care nu mai are un caracter constituțional, ci menține importante realizări în materie de legitimitate democratică, eficacitate și întărire a drepturilor cetățenilor (cu câteva excepții importante cât privește Regatul Unit și alte state membre): unul din primele articole ale tratatului UE definește clar valorile pe care se întemeiază Uniunea Europeană, un alt articol enunță obiectivele ei. Nemaifiind un document de valoare constituțională, lipsa unei trimiteri la rădăcinile creștine are mai mică importanță și jocul se poate considera redeschis.

• Dumneavoastră sunteți autorul unei cărți cu titlul "Dumnezeul Europei", ne puteți spune care sunt concluziile? În ce anume crede Europa de astăzi?

Cartea nu apare cu obiectivul de a propune o metodă, o cheie de lectură, care să permită o înțelegere mai bună a proiectului politic european și deci să ne poată ajuta să răspundem la întrebări vitale pentru viitorul continentului nostru. Există un fir conducător al istoriei europene care se poate considera reînnodat de legătura și de deciziile istorice ale lui De Gasperi, Adenauer și Schuman? Europa de astăzi mai răspunde proiectului părinților fondatori? Cum e posibil să se ia din nou în mână și să se clarifice chestiuni fundamentale, cum sunt cea a poporului european și a aspirațiilor sale? Ce lipsește astăzi în "respirația europeană"? De ce, în pofida respingerii Constituției Europene, se pare că nimeni nu vrea să trateze cu hotărâre problema principală a identității europene? Care sunt spațiile disponibile pentru protagonismul societății civile europene? Este prezentă o recunoaștere reală și concretă a subsidiarității la nivel european?

Benedict al XVI-lea amintește că marile pericole contemporane pentru conviețuirea între oameni vin din fundamentalism, pretenția de a-l lua pe Dumnezeu ca pretext pentru un proiect de putere, și din relativism, a considera că toate opiniile sunt adevărate în același mod. Involuția proiectului politic pe care o numim Uniune Europeană, astăzi se poate datora tocmai acestor factori.

Problema Europei se naște din faptul că raportul dintre rațiune și politică este deviat în mod substanțial de ceea ce este însăși noțiunea de adevăr. Compromisul, care pe bună dreptate este prezentat ca sens al vieții politice însăși, este conceput astăzi scop în sine.

Pentru aceasta s-a ales să se trateze principalele politici ale Uniunii Europene, folosind ca fir conducător intuițiile părinților fondatori și promovarea demnității umane sădită în experiența creștină. Situația de impas în care navighează Europa trebuie să ne conducă la o reflecție profundă.

Dincolo de capacitatea de a ajunge la un acord bun cu privire la bilanț, bătrânul continent pierde orizontul propriu, dimensiunea proprie. După era Kohl, Europa a fost dominată de politicieni fără curajul necesar ca să poată genera ziua de mâine și fără forța pentru a putea menține încrederea în construcția politică,creată cu puțin mai mult de 50 de ani în urmă, de către părinții fondatori. O generație de politicieni ajunsă la o idee de Europa, respinsă de referendumurile francez și olandez, motiv pentru care integrarea tot mai strictă a devenit valoare în sine însăși.

• Actualmente în Uniunea Europeană este practicat un avort la fiecare 25 de secunde și la fiecare 30 de secunde este o despărțire familiară. În pofida crizei demografice grave, la Parlamentul European se pare că prevalează o cultură care propune forme de familie alternativă celei naturale, căsătorii gay, pilule avortive și eutanasia, în timp ce țări ca Polonia, unde avorturile scad ca număr, sunt criticate. Nu credeți că a continua urmarea unui model cultural malthusian va marca decadența Europei?

Absolut da și este pericolul cel mai mare în care se află astăzi continentul nostru. Decadența continentului nostru este înainte de toate rezultatul unei crize a identității noastre europene de popor.

În acest sens, cred că discursul recent al papei adresat ambasadorilor acreditați pe lângă Sfântul Scaun, în care a dorit ca moratoriul aprobat de ONU cu privire la pedeapsa cu moartea să poată "stimula dezbaterea publică despre caracterul sacru al vieții", constituie inima dezbaterii cu privire la viitoarea Europă.

Pe baza experienței mele consider că cele cinci probleme pe care se joacă viitorul Europei sunt reprezentate de criza demografică, de imigrație, de lărgire, de strategia de la Lisabona și de politica externă. Probleme strâns legate între ele de o minimă denumire comună: identitatea Europei. De fapt, fără a avea clară identitatea sa, Europa nu va putea face nici un pas înainte față de aceste cinci provocări.

Riscăm ca răspunsul la criza demografică să fie pur ideologic, privilegiind opere de inginerie socială. UE nu poate ignora factorul cultural în incidența asupra ratelor de fertilitate, sau convingerile personale care susțin deschiderea spre viață.

• Însă dacă se iese din palatele politicii din Bruxelles și Strasbourg se pare că între noile generații s-a născut o cultură, optimistă și pro viață. La Londra a fost o manifestație contrară avortului. La Madrid familiile au coborât în piață. La 20 ianuarie la Paris s-a desfășurat o manifestare europeană în favoarea vieții. Înainte de Crăciun, la Strasbourg, mișcările europene pentru viață s-au adunat și vor să adune 10 milioane de semnături pentru a cere Parlamentului European recunoașterea persoanei de la zămislire până la moartea naturală. La 40 de ani de la anul 1968, este un semn al timpurilor care se schimbă? Dumneavoastră ce credeți?

De mulți ani continuă să se răspândească, mai ales din partea mijloacelor de comunicare mai puternice și convingătoare și din partea celei mai mari părți a grupărilor politice din Europa, idei despre familie ca să spunem, puțin deformate sau eronate care nu contribuie deloc la ajutorarea societății civile, care nu este deloc făcută mai liberă, ci este în schimb golită de orice siguranță pentru viața sa.

În acest context alarmant, manifestațiile și inițiativele în favoarea vieții și a familiei tradiționale, care au în Europa tot mai multă apreciere, sunt un semn clar că există persoane care încă mai cred și care sunt dispuse să lupte pentru aceasta, respectând demnitatea și sacralitatea vieții umane; viață care de la zămislire se împlinește pe deplin prin naștere, creștere, căsătorie, procreație și moarte naturală.

Cred că în această epocă dominată de incertitudine, cu cât sunt mai puternice răsturnările scenariului internațional și provocările guvernelor, ale partidelor și ale mișcărilor în țara proprie, cu atât mai mult există persoane care se răzvrătesc și răspund, chiar și din piețe, cu o căutare a vieții, a stabilității, a adevărului.

Înainte de a fi politică, provocarea este la nivel educativ și cultural, pornește de la concepția de viață și de persoană, care este pusă în joc și de la onestitatea intelectuală cu care se face confruntarea. Chiar dacă rezistă poziții puternic ideologizate, crește disponibilitatea pentru o confruntare pornind mai degrabă de la elemente de raționalitate, decât de la reacții de tip emotiv.

La nivel european, acest lucru reiese fie între politicieni, fie în opinia publică. Exceptând câteva atitudini, în mod apriorist închise și destinate opoziției sau demonizării adversarului, prinde rădăcini o nouă disponibilitate pentru confruntare, care pornește de la o sensibilitate crescândă față de demnitatea vieții și de la rezultatele pe care le furnizează știința.

Așa cum a declarat recent președintele CEI (Conferința Episcopală Italiană), card. Bagnasco, este necesar ca legile să se adapteze stării cunoștințelor, care se schimbă cu timpul, în special în domeniul bioetic, și pentru aceasta am prezentat, împreună cu alți colegi ai mei, o întrebare scrisă Comisiei Europene cu privire la finanțarea cercetării asupra celulelor staminale embrionare în care cerem "să se evalueze în lumina recentelor descoperiri științifice făcute de oamenii de știință japonezi, dacă mai este necesar să se continue cercetări care distrug embrioni umani".

• După victoria la referendumul cu privire la legea 40 și Ziua Familiei în Italia, are un anumit succes propunerea de moratoriu cu privire la avort, lansată de "Il Foglio". Ce părere aveți?

Că la Londra, Madrid, Paris, Strasbourg și Roma, italienii au coborât în stradă pentru a reafirma o idee despre viață și despre familie "alternativă" la modelele pe care societatea și politica încearcă să ni le impună. Un model care pune în centru omul și căutarea adevărului.

Ce țară va fi Italia în 30 de ani? Este o întrebare care ne privește pe toți, cei de dreapta și cei de stânga, catolici și laici, așa cum îi privește pe toți deteriorarea evidentă a societății italiene și slăbiciunea ei strigătoare în formarea noilor generații.

Pentru că dacă o societate liberă nu reușește să formeze noi indivizi în măsură să gestioneze în mod responsabil libertatea, nivelul său de autoritarism va fi destinat în mod fatal să crească.

Am amintit înainte de recentul discurs al Sfântului Părinte, care la 7 ianuarie face apel la comunitatea internațională pentru ca moratoriul aprobat de ONU cu privire la pedeapsa cu moartea, să poată stimula dezbaterea politică despre caracterul sacru al vieții umane, iar la 8 ianuarie, Giuliano Ferrara, în ziarul "Il Foglio", preia această cerere și lansează o propunere de moratoriu cu privire la avort, care provoacă imediat o dezbatere animată.

Dorința mea este ca guvernele naționale și organismele internaționale să facă claritate cu privire la folosirea ambiguă a unor termeni ca "sănătate reproductivă", care în aplicațiile lor tind să facă din practicile avortive un comportament standard. Instituțiile internaționale, cum ar fi Națiunile Unite și UE, nu se pot transforma într-un fel de supermarket al drepturilor; s-au născut pentru a favoriza pacea și dezvoltarea, adică pentru a tutela viața umană și pentru a garanta legitimitatea unui drept natural, la care întreaga omenire să facă referință.

• Împreună cu Elisa Chiappa, dumneavoastră ați scris o carte pentru copii, "Mic dicționar al rădăcinilor creștine ale Europei" (Edizioni Ares). Care sunt istoriile, personajele și imaginile pe care dumneavoastră le-ați folosi pentru a explica Europa creștină copiilor?

Cu această carte, eu și Elisabetta am încercat să le povestim celor mai mici Uniunea Europeană de astăzi, Europa care a fost și care și-a maturizat de-a lungul secolelor o fizionomie precisă, Europa care va fi, pentru a-i face să înțeleagă lumea și civilizația în care s-au născut și în care, ajungând mari, își vor aduce contribuția lor.

Am încercat să facem asta prin intermediul unui dicționar, cuvinte alese cu grijă și explicate de un text scurt, dar mai ales de imaginile foarte frumoase ale lui Benedetto Chieffo. Pentru a face și mai simplă și interesantă cunoașterea Europei, este adăugat la volum Eurovia, jocul magnific al steagului european, care propune o întrecere captivantă și instructivă prin toate țările Uniunii.

Sunt convins că identitatea civilă și națională a Europei se întemeiază pe rădăcinile culturale și religioase ale unei tradiții bimilenare de istorie. Trebuie să fim capabili astăzi să spunem ceea ce suntem. În ce anume credem.

Pentru a avea o Europă mai bună trebuie din nou să credem, să muncim, să ne batem pentru ea. Europa se naște creștină, sub ocrotirea sfântului Benedict de Norcia, a sfinților Ciril și Metodiu, a sfintei Ecaterina de Siena, a sfintei Brigitta, a sfintei Tereza Benedicta a Crucii, Edith Stein; nu o putem lăsa pradă mistificărilor și instrumentalizărilor. Este suficient un exemplu.

Referința la creștinism este prezentă chiar pe simbolul prin excelență, pe drapel, pentru că acele 12 stele provin din cultul Fecioarei Maria și sunt desprinse de numărul statelor care au aderat. Nu toți știu asta pentru că adevărata origine a drapelului cu 12 stele a fost obiectul unei uitări vinovate în cadrul instituțiilor comunitare. Oricum e nevoie de o trecere ulterioară: există ocazia pentru o întreagă societate să se regăsească pe sine însăși și să-și regăsească propria identitate, propria față, dar și propriul scop, motivul pentru care suntem ceea ce suntem. Avem sau nu datoria de a răspunde acestei provocări? Forma dicționarului are sensul de a clarifica și a reda semnificația cuvintelor care definesc Europa. Un prim pas spre provocarea la care suntem chemați. Aici am ajuns.

• Joi 10 ianuarie, dumneavoastră ați prezidat sesiunea plenară pentru semnarea Cartei musulmanilor europeni ținând discursul introductiv. Ne puteți spune despre ce este vorba? Ce semnificație capătă acest document în anul în care UE îl dedică dialogului interreligios pentru care dumneavoastră aveți delegație? Ați prevăzut alte ocazii de confruntare și dezbatere?

Peste 400 de organizații musulmane care provin din 28 de țări ale continentului, inclusiv Turcia, au semnat Carta musulmanilor din Europa, elaborată prin inițiativa Federației Organizațiilor Islamice din Europa.

În cele 26 de punct ale documentului se amintesc drepturile și responsabilitățile musulmanilor, invitați de "o integrare pozitivă", se stabilește egalitatea dintre bărbat și femeie și se respinge terorismul fundamentalist.

Carta constituie un cod islamic de bună conduită, angajează comunitatea musulmană europeană să participe la construirea unei Europe comune și a unei societăți unite, de asemenea să participe la dezvoltarea armoniei și a bunăstării în societățile noastre și să desfășoare pe deplin rolul de cetățeni respectând dreptatea, egalitatea de drepturi și diferența. Pentru prima dată, o cartă dă musulmanilor din Europa un cod de conduită care nu trebuie să fie în contradicție cu legislațiile europene. Este vorba de un stimulent foarte bun pentru a întări dialogul intercultural și interreligios și în lumina insistenței asupra datoriei pe care o are musulmanul de a-l respecta pe cel care nu este musulman. Este încurajator că în Carta drepturilor, o parte este dedicată familiei ca și condiție indispensabilă pentru fericirea indivizilor și pentru o societate stabilă, și că există deschiderea spre o egalitate între bărbat și femeie.

(Agenția Zenit, 27 ianuarie 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat