Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Paul WattsonProfilul și istoria inițiatorului tradiționalei octave de rugăciune: Paul Wattson

Paul Wattson pe urmele lui Francisc

Pentru prima dată în urmă cu 100 de ani slujitorul episcopalian Paul Wattson (1863-1940) a dat naștere Octavei de rugăciune pentru unitatea creștinilor. Un ideal, cel al unității, împărtășit de Mary Lurana White, soră anglicană, împreună cu care a întemeiat "Society of the Atonement".

James F. Puglisi, ministru general al fraților franciscani din Atonement.

Duminică, 9 iulie 1893, reverendul Lewis T. Wattson, rector al bisericii episcopaliene "Saint John de Kingston", la New York, a deschis Biblia sa, numită a regelui Iacob, cu un scop precis: acela de a găsi printre paginile ei un nume pentru comunitatea călugărească pe care simțea cu atâta forță că Dumnezeu îl chema s-o întemeieze. Încă de copil îi umbla prin minte ideea de a da naștere unei comunități călugărești. Într-o zi tatăl său, reverendul Joseph Newton Wattson, i-a povestit acest fapt: "Eram în catedrala catolică din Baltimore când Walworth, un părinte paulist, a adresat cuvântul său unei mari mulțimi de oameni care se îngrămădeau la uși. Știi, Walworth și eu eram amândoi studenți la General Theological Seminary... Ceea ce avem nevoie în Biserica Episcopaliană este un ordin de predicatori cum sunt pauliștii". Imediat, copilul de 10 ani a auzit un glas interior care spunea: "Acest lucru l-aș face într-o zi, să întemeiez un ordin de predicatori cum sunt pauliștii".

În duminica aceea, din iulie 1893, părintele Wattson a citit Rom 5,11 care spune: "Dar nu numai atât, ci ne lăudăm în Dumnezeu prin Domnul nostru Isus Cristos, prin care acum am primit reconcilierea".

Reconciliere: iată numele pe care-l va da comunității sale, un nume legat de Cristos, mielul pascal, și de Tatăl. Mai târziu el va scrie maicii Lurana, întemeietoarea Surorilor Franciscane ale Atonement: "În momentul în care ochii mei au rămas asupra cuvântului «reconciliere», acesta părea că s-a dezlipit din acele pagini sacre cu o claritate deosebită și într-o străfulgerare, cred venită din cer, am înțeles că acea comunitate pe care Dumnezeu se pregătea s-o creeze trebuia să se numească: Society of Atonement (Congregația Atonement)".

Împărțit în silabe, cuvântul se citește "at-one-ment". Noua comunitate, întemeiată în sânul Bisericii Episcopaliene, va desfășura slujirea reconcilierii, adică rugăciune și acțiune pentru reconcilierea creștinilor și a Bisericilor lor cu scopul de a le face "una", ca dar al lui Cristos făcut Bisericii, prin lucrarea Duhului Sfânt. Aceasta era ceea ce părintele Wattson avea în minte în anul 1893, timp în care activitățile ecumenice erau foarte departe de a fi actuale în viața și în mărturia celei mai mari părți dintre Bisericile creștine.

Aproape șapte ani au trecut de la ziua aceea, înainte ca să poată fi întemeiată Comunitatea Atonement. În planurile providenței divine va fi cererea unei femei evlavioase ca un catalizator pentru întemeierea comunității. Această femeie era domnișoara Lurana White, novice a Comunității Călugărești Episcopaliene a Sfântului Prunc Isus de Albany, la New York. În primăvara anului 1897, ea a scris o scrisoare părintelui Wattson, care între timp devenise superior al unei comunități călugărești episcopaliene la Omaha, în Nebraska. Opțiunea ei căzuse asupra lui Wattson nu pentru că îl cunoștea personal, ci pentru că auzise că spusese el însuși că susținea "o «Biserică foarte înaltă» (very High Church) și fusese susținător tenace al ritului și al învățământului catolic când era rector al bisericii «Sfântul Ioan la Kingston», New York". În scrisoarea sa, White vorbea despre marea ei dorință de a intra într-o comunitate călugărească a cărei membri să facă voturile de sărăcie și să trăiască după spiritul franciscan. Întrebarea ei, adresată părintelui Wattson era simplă: "Oare cunoaște vreo comunitate călugărească a cărei regulă să fie votul de sărăcie?".

În scrisoarea sa din 31 mai 1897, părintele Wattson a spus: "Îmi pare rău că nu vă pot da un răspuns satisfăcător deoarece nu cunosc suficient regulamentele diferitelor ordine de surori. Nu știu dacă există vreunul care să practice în mod strict votul de sărăcie. Dar nu am dubii că un mare procent din ele nu dispune de nici un mijloc și trăiesc practic pe credință".

Întrebarea lui White și răspunsul lui Wattson au însemnat începutul unei lungi corespondențe în care amândoi exprimau ceea ce, după părerea lor, Duhul le-a pus în inimă. Scrisoare după scrisoare, părintele Wattson a revelat visul său de a întemeia o comunitate călugărească, cu numele Society of Atonement, care să aibă ca obiectiv unitatea creștinilor și opera misionară.

În octombrie 1898, reverendul Lewis Wattson și Lurana White s-au întâlnit pentru prima dată. Întâlnirea a avut loc în casa familiei White la Warwick, New York.

La 7 octombrie, la încheierea unei reculegeri de trei zile, părintele Wattson și Lurana White au făcut un "acord" cu Dumnezeu și între ei să întemeieze Comunitatea Atonement. Și-au dăruit unul altuia un crucifix care, după cuvintele lui Lurana "a reprezentat dăruirea totală de noi înșine în mâinile lui Dumnezeu în vederea întemeierii Comunității Atonement".

Dar de unde să înceapă? Lurana a sugerat un oraș care nu era departe de Garrison, unde, conform prietenilor ei, era o mică biserică abandonată. Așa cum sfântul Francisc începuse vocația sa ascultând cuvintele "Acum mergi, Francisc, și repară biserica mea pentru că se dărâmă", în același mod se potrivea bine să înceapă noua comunitate la biserica "Sfântul Ioan al Singurătății", o bisericuță abandonată în zona așa-numită Graymoor. Și așa a fost. La 15 decembrie 1898, Lurana White și-a stabilit reședința în apropiere de biserică, într-o gospodărie săracă și părăginită numită "Casa lui Diamond".

Această dată este celebrată acum de surorile și frații din Atonement ca ziua întemeierii. Anul următor, după ce a terminat circa 10 luni de pregătire pentru viața călugărească în Ordinul episcopalian al Sfintei Cruci, părintele Wattson a ajuns la Graymoor, unde și-a stabilit locuința într-o veche baracă pe care el însuși a numit-o "Palatul Doamnei Sărăcie".

Părintele Wattson a depus voturile și a luat numele de Paul. Același lucru l-a făcut White, dar și-a păstrat numele său de botez, Lurana. Acum le revenea lor misiunea de a expune și de a face clar scopul comunității. Vocația lor era desigur îndreptată spre unitatea Bisericii conform cuvintelor lui Isus "ca toți să fie una". Însă această convingere va trebui să se concretizeze după modul lor de a înțelege Biserica și ținând cont de încrederea lor în Biserica din Roma. Pentru părintele Paul și maica Lurana unica Biserică a lui Cristos își avea continuarea în Biserica Catolică, în Comuniunea Anglicană și în Biserica Ortodoxă. Fiecare dintre ele era Biserică adevărată și, în timp ce fiecare confesiune reprezenta manifestarea Bisericii unice a lui Cristos, atât Comuniunea Anglicană cât și Biserica Ortodoxă sufereau din cauza rupturii lor cu scaunul din Roma. Pentru părintele Wattson și sora Lurana, scaunul din Roma reprezenta, prin voință divină, centrul unității Bisericii.

Însă rugăciunea lor și gândurile lor dominante erau îndreptate spre iubita Comuniune Anglicană. Dăruirea lui Cristos pentru unitate va deveni mult mai vizibilă dacă Biserica Anglicană s-ar fi reunit ca un trup unic cu Biserica Romei. În centrul rugăciunilor și energiilor lor era reunificarea corporativă a Comuniunii Anglicane cu Roma. Alți episcopalieni, atât în Statele Unite, cât și în altă parte împărtășeau acest proiect. Dar putea o comunitate franciscană, întemeiată în Biserica Episcopaliană, să devină purtătoare de cuvânt a convingerii că nu poate exista nici o unitate autentică în Biserică decât aceea centrată pe catedra lui Petru?

În primele zile din octombrie 1900, maica Lurana a exprimat cu fermitate părintelui Paul riscurile unei asemenea inițiative: "Vă dați seama la ce persecuții, ostracizări, pericole de distrugere veți expune Comunitatea Atonement făcând o asemenea propagandă?". Dar tocmai conform cu ceea ce ea definea "unitatea chemării lui Dumnezeu", răspunsul a fost acela pe care ea îl aștepta: "Da, îmi dau seama. Cu toate acestea, dacă mărturia noastră vine de la Dumnezeu, mai devreme sau mai târziu va reuși chiar dacă lumea întreagă ar fi împotriva noastră".

Astfel, într-o predică făcută la Graymoor, la 28 octombrie 1900, părintele Paul a susținut că credința, transmisă sfinților o dată pentru totdeauna, nu era altceva decât credința sfintei Biserici Catolice Romane. Mare a fost surpriza micii congregații în ziua în care el a afirmat că, din orânduire divină, catedra lui Petru era centrul întregii creștinătăți. Alte puncte asupra cărora întemeietorii au căzut de acord au fost învățătura infailibilității papei, jurisdicția universală de iure divino a succesorului lui Petru și neprihănita zămislire a Mariei. Pe de altă parte, atât părintele Paul, cât și maica Lurana erau convinși că învățătura lui Leon al XIII-ea din anul 1896, conținută în Apostolicae curae, cu privire la validitatea ordinelor anglicane nu era irevocabilă. Promovarea lor pasionată a credinței romane împreună cu exaltarea papalității ca și centru al unității Bisericii i-a făcut pe mulți din prietenii lor episcopalieni, atât laici cât și preoți, să privească cu suspiciune la această nouă comunitate călugărească.

Treptat, un număr mereu crescând de amvoane au fost închise pentru părintele Paul. Donațiile, atât de necesare pentru comunitatea care încerca să se nască, au fost reduse aproape la zero. Sentimente tot mai violente împotriva noilor întemeietori au fost exprimate foarte clar în ultimele rânduri ale unui editorial din Living Church din 5 octombrie 1901, o publicație foarte îndrăgită de mulți episcopalieni. "Întreaga comuniune anglicană respinge absolut învățătura supremației papale, predicată de sincerul, dar descumpănitorul preot din Graymoor".

Cu scopul de a obține un auditoriu care să poată asculta mesajul unității creștinilor, părintele Paul, în colaborare cu maica Lurana, a scos un ziar lunar cu numele "The Lamp" (Candela). În urma insistenței maicii Lurana, la începutul fiecărei pagini figura inscripția Ut omnes unum sint (ca toți să fie una). În prima publicație din februarie 1903, părintele Paul a fixat obiectivul noului ziar cu următoarele cuvinte: "Întâmpinarea Domnului (sfințirea lumânărilor) marchează prima apariție a revistei «The Lamp». Noi am aprins-o ca mărturie a credinței vechi așa cum este concepută de Biserica Engleză, înainte ca un rege aflat în păcat să o despartă de centrul unității. Noi credem că Domnul nostru binecuvântat dorește ca nu numai să ne rugăm, ci să și lucrăm în favoarea unității: și în loc de a sublinia diversitățile dintre noi și Roma, ar trebui să le minimalizăm și deci să pregătim calea pentru pacea pe care, ca și creștini, noi toți o dorim cu putere".

Acum când acele amvoane erau închise pentru el, părintele Paul a avut în "The Lamp" un nou mijloc de comunicare și mesajul a rămas în mod substanțial egal în timp. La începuturile secolului al XX-lea, el a fost împărtășit de alți susținători ai Bisericii Romane în cadrul comunității anglicane. Paginile ziarului, în acei primi ani, au susținut constant reunificarea corporativă a Comuniunii Anglicane cu Roma, subliniind învățătura papei ca succesor al lui Petru, păstrând validitatea ordinelor anglicane și indicând în mod neobosit catedra lui Petru ca centru vizibil al unității Bisericii.

Conform multor cititori ai ziarului "The Lamp" co-fondatorii lui Society of Atonement erau în mod definitiv orientați spre Roma. Ambii au proclamat public că unitatea Bisericii era imposibilă fără reunificarea cu scaunul din Roma, dar până în anul 1907 nici unul din cei doi nu a simțit personal să caute adeziunea la acest mesaj. Era opinia lor că reunificarea colectivă cu Roma nu era scopul, acel desideratum, chiar dacă acest corpus era constituit numai dintr-un număr redus de membri "anglo-catolici" sau "pro romani" din Comuniunea Anglicană. Așa s-a exprimat părintele Wattson în ediția din aprilie 1903 a ziarului "The Lamp": "Dar atunci când cei care au renegat unitatea catolică se vor întoarce în turma lui Petru, ei vor fi din nou un singur trup. S-au despărțit ca trup și vor deveni din nou un singur trup".

Această convingere fermă a întâlnit un nou obstacol în octombrie 1907, când adunarea generală a Bisericii Episcopaliene a votat permisiunea dată slujitorilor nehirotoniți în propria Biserică să predice ocazional de la amvoanele bisericilor episcopaliene, după consimțământul rectorului congregației sau în lipsa lui a episcopului (Mișcarea Amvonului Deschis). În acest sens, a fost mereu vie convingerea pentru părintele Paul și maica Lurana că Biserica Anglicană era, într-un unic trup, o ramură distinctă a unicei Biserici adevărate a lui Cristos. Acum părea că particularitatea, ca și egalitatea eclezială a Comuniunii Anglicane cu Biserica Romană și Ortodoxă, era abandonată în și din cauza deciziei luate de adunarea generală de a permite slujitorilor din celelalte Biserici creștine să predice de la amvoanele Bisericii Episcopaliene.

Ar fi fost oportun să se orienteze spre autoritățile catolice și să se vadă dacă ei înșiși și mica lor comunitate va putea să fie primită corporativ în Biserica Catolică? Maica Lurana a luat inițiativa obținând o întâlnire cu arhiepiscopul de New York, John Farley, la 21 noiembrie 1907. Comentariul ei în această privință a fost: "L-am perceput ca un conservator între conservatori". Viitorul cardinal a oferit încurajare puțină cu privire la primire corporativă a Comunității Atonement în Biserica Catolică. Nu existau precedente în acest tip de primire. În schimb, existau precedente ample de indivizi care proveneau din această sau acea Biserică protestantă care au îmbrățișat pe deplin credința catolică. Și Maica Lurana a plecat cu impresia că va fi bine primită în Biserica Catolică ca și călugăriță în una din multele comunități de surori deja existente. Același lucru s-a întâmplat în mod logic pentru cererea părintelui Paul. Ar fi putut să ceară să fie admis printre iezuiți sau redemptoriști, pasioniști sau franciscani, în comunități stabile care dăduseră deja amplă dovadă de sfințenie și de mărturie a evangheliei. Conform înțelegerii arhiepiscopului, intrarea individuală în Biserica Catolică din partea părintelui Paul și a maicii Lurana și a puținilor lor adepți erau un pas absolut necesar. El nu era favorabil să primească o congregație ca atare și nici să existe în Biserica Catolică ca o comunitate călugărească distinctă.

La rândul său, părintele Paul, descurajat de noua regulă a "amvonului deschis", continua să lucreze în cadrul Bisericii Episcopaliene pentru unitatea dintre creștini. În anul 1907 a scris, împreună cu un susținător al cauzei pro-romane, reverendul englez Spenser Jones, o carte cu titlul The Price of the Apostles. Maica Lurana a scris primul capitol și s-a îngrijit de celelalte. Încă o dată scaunul lui Petru a fost centrul vizibil al unității creștinilor.

Părintele Vincent McNabb, un dominican englez foarte cunoscut, a subliniat această frază în recenzia cărții: "Lucrul cel mai important nu este de a vedea ce se spune, ci cine o spune și dacă ne este permisă fraza, noi credem că titlul este pagina cea mai importantă a cărții".

Între anul 1907, anul regulii "amvonului deschis" și intrarea congregației în Biserica Catolică, adică anul 1909, părintele Paul a început ceea ce va deveni unul din apostolatele sale cele mai durabile: "Octava pentru unitatea Bisericii". Prietenul său englez, Spenser Jones a sugerat să se dedice anual o zi pentru rugăciune și pentru predicarea funcțiilor papalității. A sugerat ziua de 29 iunie, sărbătoarea sfântului Petru, ca ziua cea mai potrivită pentru această devoțiune. Ca răspuns dat reverendului Jones, la 30 noiembrie 1907, părintele Paul a scris: "Sugestia «omiliei lui Petru» este frumoasă; ce părere aveți să inaugurăm săptămâna de rugăciune pentru unitatea Bisericii cu ziua de 18 ianuarie, sărbătoarea Catedrei lui Petru la Roma, pentru a termina cu sărbătoarea sfântului Paul?". Fără să aștepte un răspuns de la reverendul Jones, părintele Paul a început să scrie scrisori clerului și prietenilor din Graymoor, atât catolici cât și episcopalieni, cerându-le să participe la Octava de rugăciune pentru unitatea creștinilor. Peste 2000 de persoane au aderat. La sfârșitul unui articol în "The Lamp" în anul 1908, părintele Paul a exprimat speranța că "Acest obicei, început sub cele mai bune auspicii, să fie urmat, an după an, cu un număr tot mai crescând de consensuri, până la împlinirea rugăciunii lui Isus: «Ut omnes unum sint»". Desigur, nu-și puteau imagina, părintele Paul și maica Lurana, că Săptămâna de rugăciune pentru unitatea creștinilor va fi celebrată într-o zi la nivel universal de cele mai mari Biserici creștine.

În paginile ziarului "The Lamp", în nenumărate scrisori și în conversațiile private, părintele Paul a susținut cu tenacitate dubla mărturie a primatului scaunului lui Petru și validitatea ordinelor anglicane. În primii ani ai secolului al XX-lea erau multe voci cu privire la inconsistența unei astfel de afirmații. De exemplu, însuși părintele Paul citează două din aceste mărturii în ediția din iunie 1903 a ziarului "The Lamp". Un ilustru părinte iezuit în "Sacred Heart Messenger" (Mesagerul Sfintei Inimi) exclamă: "Cum se poate pretinde că se ascultă de papa și se rămâne anglican, depășește orice înțelegere a noastră". Un eminent pastor episcopalian a scris: "Poziția sa nu putea fi susținută absolut deloc. Nu este nici anglicană nici romană și desigur, în concret, nu poate fi considerată catolică".

Dar abia în anul 1909, părintele Paul și maica Lurana au înțeles că poziția lor "nu putea fi susținută absolut deloc". În mai 1909, ep. Frederick Kinsman din Delaware, de puțin timp devenit inspector episcopalian al Societății Atonement, s-a întâlnit cu părintele Paul și a putut să constate direct fidelitatea comunității, atât față de Biserica Catolică Romană, cât și de cea Anglicană. După două luni, într-o scrisoare trimisă părintelui Paul, datată la 5 iulie 1909, ep. Kinsman a provocat ceea ce apoi va deveni îndemnul final care îl va face pe părintele Paul și pe maica Lurana să adere la Biserica Catolică. În acea scrisoare importantă, după ce a descris foarte amănunțit principiile susținute de co-fondatori, ep. Kinsman a scris: "Sfatul meu este ca în interesul unei sincere onestități și devoțiuni față de datorie, să se facă o alegere între cele două Biserici. Nu se poate sluji bine Biserica papei și Biserica Episcopaliană Protestantă în același timp. Ori se abandonează credința într-o papalitate stabilită prin voință divină și în dogmele Bisericii din Roma, ca unică expresie completă a credinței creștine, așa cum ar trebui să facă un anglican coerent, ori se abandonează ordinele anglicane și se face o supunere necondiționată față de Biserica Latină și se devine un bun catolic roman. Nu ezit să vă spun că dacă eu aș fi în poziția dumneavoastră aș alege ultima alternativă".

La 30 octombrie 1909, Society of Atonement a acționat conform sfatului dat de episcopul episcopalian de Delaware. În acea zi, părintele Paul și maica Lurana, împreună cu un alt frate și cu două surori din Atonement, doi novici și 10 laici au făcut supunerea necondiționată față de Biserica Latină. Mărturisirea lor de credință a fost primită de Mons. Joseph Conroy, vicar general al Diecezei de Ogdensburg, ca reprezentant personal al arhiep. John Farley.

Grație influenței card. Merry del Val, secretar de stat al lui Pius al X-lea, de asemenea cititor fidel al ziarului "The Lamp", Sfântul Scaun s-a arătat binevoitor să primească mica comunitate care a fost acceptată ca și comunitate călugărească distinctă, cu un nume propriu și încurajată să aibă ca scop rugăciunea și angajarea pentru unitatea creștinilor și opera misionară. Pentru prima dată din timpurile Reformei, avea loc admiterea juridică a unei corporații, aceea a fraților și surorilor din Atonement, în Biserica Romană.

Multe din slujirile începute deja când comunitatea mai era încă în Biserica Episcopaliană au continuat să progreseze, deși au fost adaptate la viața Bisericii Romane. Între catolicii romani, Octava pentru unitatea creștinilor, cunoscută mai târziu sub numele de Săptămâna de rugăciune pentru unitatea creștinilor, a fost larg promovată de la 18 la 25 ianuarie în fiecare an.

"Putem trece prin poarta ecumenismului numai în genunchi". Aceasta este o frază pe care Yves Congar o repeta des în cursul său despre ecumenism. Este un program care are o istorie lungă. Se poate spune și că l-a început Isus, în ajunul morții sale, s-a rugat "ca toți să fie una" (In 17,21). Începând din acel moment, a încredințat ucenicilor săi rugăciunea pentru unitatea tuturor celor care cred în el. Noi știm bine istoria dureroasă a traiectoriei pe care au făcut-o creștinii în 2000 de ani. Numai în timpurile moderne, creștinii încep să se roage împreună între comunități care nu sunt în comuniune una cu alta. Treptat, Duhul a maturizat timpurile. Conciliul Vatican II a refăcut o ecleziologie de comuniune care a permis participarea Bisericii Catolice însăși la unica mișcare ecumenică ce are la bază un ecumenism spiritual unde există primatul rugăciunii. Decretul Unitatis redintegratio, dând indicații despre exercitarea ecumenismului, pune rugăciunea pentru unitatea creștinilor în acel nucleu pe care-l numește "sufletul" întregii mișcări ecumenice.

(L'Osservatore Romano, 25 ianuarie 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat