Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Caritatea înseamnă a arăta iubirea lui Dumnezeu față de orice bărbat și femeie

Interviu acordat Agenției Zenit de către card. Paul Josef Cordes, președintele Consiliului Pontifical "Cor Unum".

De Jesús Colina

Ce anume diferențiază pe creștini de necreștini în operele de ajutor în favoarea nevoiașilor? Cardinalul Paul Josef Cordes nu are dubii: "Caritatea pentru creștin înseamnă a arăta iubirea lui Dumnezeu față de orice bărbat și femeie".

Născut la Kirchhundem în Germania, în anul 1934, card. Cordes este la conducerea organismului vatican care coordonează inițiativele instituțiilor catolice de ajutor în toată lumea. Dicasterul său împarte și gesturile de caritate ale papei, populațiilor lovite de catastrofe naturale sau războaie.

Când era episcop auxiliar de Paderborn, Cordes a avut ocazia să-l cunoască personal pe card. Karol Wojtyla, care l-a chemat la Roma odată ce a fost ales papă pentru a-l numi mai întâi vicepreședinte al Consiliului Pontifical pentru Laici și, apoi, președinte al "Cor Unum". Ca și colaborator al lui Ioan Paul al II-lea a putut să lucreze și împreună cu card. Joseph Ratzinger.

• Sfântul Părinte v-a încredințat misiunea de a fi președintele Consiliului Pontifical "Cor Unum" care se ocupă de coordonarea spiritului de caritate și a operei instituțiilor caritative ale Bisericii. Care este cel mai important lucru din munca sa?

După Enciclica Deus caritas est a Papei Benedict al XVI-lea, vedem pe de o parte, necesitatea de a ne angaja puternic ca să facem bine oamenilor, pentru a arăta bunătatea lui Dumnezeu, mai ales în fața mizeriei, și să fim sensibili față de ceea ce oamenii au nevoie; și pe de altă parte, și necesitatea de a lega această activitate cu evanghelia.

Isus Cristos a făcut mereu binele în relație cu proclamarea cuvântului și astfel, și istoria redactării enciclicei demonstrează că papa subliniază mult acest lucru. Prima parte vorbește pe larg despre importanța lui Dumnezeu pentru om și eu cred că Biserica, sau creștinii, au această misiune specifică. Există multe inițiative de ajutor: avem Crucea Roșie, avem diferitele instituții ale Națiunilor Unite, agenții filantropice. Și toate acestea sunt foarte bune. Dar dacă privim la specificul creștinului, asta înseamnă a merge dincolo de mizeria umană. Adesea, ajutorul material nu e suficient, dacă oamenii se află într-o așa dificultate încât nu se mai poate ajuta cu pâine sau cu acoperiș, sau cu medicamente pentru sănătate. Ce să-i oferi unui muribund sau unei femei care și-a pierdut copiii într-un cutremur? Ne rămâne doar de dat mângâiere, vorbind despre Dumnezeu care ne-a pregătit viața veșnică. Acest mesaj este foarte important și noi, credincioșii, trebuie să-l ocrotim.

• Dată fiind vastitatea Bisericii Catolice, în ce mod reușiți să transmiteți acest spirit? Aveți posibilități, întâlniri pentru a insera dimensiunea credinței în ajutorul oferit de diferitele organizații catolice în lume?

Acum facem un pic turul conferințelor episcopale. Eu am fost în diferite țări: în Rusia, în Polonia, în Austria, în Spania, merg în India; e vorba de a indica episcopilor această voință a papei și de a sublinia dimensiunea spirituală în ajutor. Și în timpul vizitei lor ad limina. Am făcut un congres important atunci când a fost publicată Enciclica Deus caritas est, și toate aceste lucruri ne ajută. Acum avem o idee nouă, ceva poate original și care ar putea crea puțină uimire. Am programat o mare reculegere spirituală pentru responsabilii activităților caritative în dieceze, adică președinții, directorii... Și vrem să începem cu America de Nord și America de Sud.

Este un pas nou. S-ar putea pune întrebarea: La ce folosește aceasta în mod concret? Dar într-o lume așa de pragmatică, adesea și superficială, grăbită și puțin sensibilă, trebuie să redescoperim rădăcinile, o inimă care ascultă și forța cuvântului lui Dumnezeu. L-am invitat pe părintele Raniero Cantalamessa, care este predicatorul Casei Pontificale și un mare orator, înzestrat cu multă experiență, și vrem, la începutul lunii iunie anul acesta, să ținem această reculegere la Guadalajara, în Mexic. Alesesem un loc care este cam în centrul celor două Americi și pentru a ne apropia puțin de sud am mers în Mexic.

• Dumneavoastră ați fost numit cardinal de Benedict al XVI-lea. După o viață de fidelitate față de Biserică, se pune întrebarea cum s-a născut vocația dumneavoastră de a-l urma pe Cristos încă de când erați tânăr?

Da, am o istorie lungă, este adevărat. Părinții mei aveau un cinematograf, un restaurant și un hotel. De aceea, m-am născut într-un ambient nu foarte ocrotit, să spunem foarte normal. Poate că familia mea s-a mirat puțin atunci când am voit să încep studiul teologiei pentru a fi preot. Dar, în spatele a toate acestea, exista rugăciunea intensă a unei călugărițe, care era în micul meu oraș și care mereu s-a rugat pentru mine ca Domnul să mă facă preot, dar fără a vorbi niciodată cu mine despre aceasta. Nu m-a întrebat niciodată dacă vreau asta. Și atunci când am simțit asta pentru prima dată, nu eram deloc mulțumit. Am mers deci la ea și am criticat-o un pic, pentru că-mi crease mari probleme, deoarece decizia nu fusese ușoară. Și ea zâmbea, râdea de critica mea. Din acel moment am făcut un pact și de fiecare dată când am avut ceva greu de făcut, i-am scris cerând rugăciunile ei. Sunt convins că rugăciunea acestei călugărițe a lansat vocația mea.

• Apoi în vocația dumneavoastră ați fost preot și episcop și l-ați cunoscut pe card. Karol Wojtyla. Când v-ați întâlnit pentru prima dată? Cum a fost raportul vostru?

Deja în timpul Conciliului Vatican II a existat un schimb de scrisori între episcopatul polonez și cel german din cauza războiului, pentru a face pace, pentru a favoriza reconcilierea și între cele două popoare. Pe de altă parte, catolicii din Polonia erau împiedicați de guvernul lor comunist să intensifice aceste contacte cu guvernul german care era liber, alții spuneau capitalist, și relațiile erau dificile.

În anul 1978, pentru prima dată a venit o delegație oficială a episcopatului polonez în Germania. Dar pentru a spune adevărul nu era o comisie a episcopatului, era card. Ștefan Wyszynski, marele primat al Poloniei, și împreună cu el erau câțiva episcopi, aparent mai puțin importanți, cărora nu li se cunoștea nici măcar numele.

Ei bine, muncisem la biroul conferinței episcopale și în ultimul moment m-a chemat secretarul conferinței episcopale spunându-mi: "Am uitat un lucru important. Deoarece pentru o astfel de vizită ar fi nevoie de cineva care să însoțească mereu această delegație". Eu eram între timp un tânăr episcop și astfel mi-au cerut să însoțesc grupul. Cardinalul Wyszynski mergea mereu în prima mașină, cu episcopul locului, iar în a doua mașină împreună cu mine era card. Wojtyla, pe care aproape nimeni nu-l cunoștea. Și astfel am fost câteva zile împreună. Am vorbit. Cardinalul era foarte discret, foarte atent.

În întâlnirile cu lumea, atunci când îi era greu, card. Wyszynski îi spunea confratelui său: "Acum vorbește tu, tu vorbești mai bine în germană". Eu eram foarte impresionat de acest om și când m-am întors în dieceza mea, la Paderborn, am întâlnit un preot și el spunea: "Wyszynski este o mare persoană, a făcut lucrurile foarte bine", iar eu am răspuns în mod spontan: "Wyszynski este bun, dar Wojtyla este mai bun". Acesta a fost comentariul meu.

După aceea, Ioan Paul al II-lea m-a chemat să vin la Roma, pentru a asuma munca în curie. Am acceptat cu plăcere și pentru că voiam să ajut acest personaj autentic, evlavios și simpatic. Fără a cunoaște un cuvânt în italiană, am venit aici la Roma.

• Și apoi la Roma ați avut oportunitatea de a-l cunoaște pe card. Joseph Ratzinger, care acum este Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea, chiar dacă probabil îl cunoșteați deja dinainte...

L-am întâlnit când era încă profesor, la începutul Conciliului Vatican II, probabil în anul 1963, nu-mi amintesc. El ținea o conferință și mă uimeau răspunsurile lui la întrebările noastre, ale studenților, care erau mereu exhaustive, aproape o conferință mică despre o tematică. Atunci când unul dintre noi seminariștii întreba, el avea șapte sau opt argumente, eu mă întrebam: "Dar de unde știa deja această întrebare omul acesta; cum de găsește un răspuns așa de diferențiat la toate nivelele?". Aceasta a fost prima mea impresie. După aceea l-am întâlnit aici și acolo uneori.

Când era prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței ne-am văzut des pentru că eram și eu consultant. După aceea, am luat un apartament în palatul congregației, și când el părăsea biroul, adesea mă întorceam acasă. Astfel, întâlnindu-ne frecvent, vorbeam. Când aveam probleme despre ceva i-am cerut sfatul; era într-adevăr foarte prietenoasă relația noastră. Mi-a dăruit multe din cărțile sale cu o dedicație. Desigur, era o relație foarte frumoasă pentru mine. Este clar că atunci când l-au ales papă eu eram foarte mulțumit.

• Dar într-un anumit sens nu mai există acea apropiere care exista înainte și-mi imaginez că acest lucru este o părere de rău pentru dumneavoastră...

Adesea lumea îmi spune: "Să-l salutați pe papa din partea mea!". A-l saluta pe papa este greu pentru mine acum și, deci, îl salut pe îngerul său păzitor. Pe de o parte, relația este mai complicată, văd că are o așa povară de purtat încât, inițial, refuzase ideea de a deveni papă. Și astfel trebuie să se protejeze, să folosească bine timpul său. Pentru aceasta, contactele sunt mai dificile. Dar eu adesea mă gândesc la el și în rugăciune, pentru că nici el nu se rușinează să ceară rugăciuni. Astfel relația există, chiar fără exprimarea umană pe care o avea înainte.

Uneori m-a și invitat să iau masa cu el. Este o mare plăcere. Este un om foarte simplu, nu face mari ceremonii, nu arată că este papa. Odată, când i-am adus o cartea de-a mea, am rupt și hârtia cu care era învelită cartea în fața lui, deoarece mi-era teamă că nu vedea conținutul pachetului. Eram încurcat pentru că el voia să arunce hârtia pe care o rupsesem eu. O luase ca să meargă la coșul de gunoi. Este un om mare în simplitate, ba chiar în umilință.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 7.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat