Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 
Un an pozitiv pentru raporturile dintre Biserica Catolică și Bisericile ortodoxe

Bilanț și perspective într-o analiză a Mons. Eleuterio F. Fortino, subsecretar al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor.

În ultimul an, relațiile dintre Biserica Catolică și Bisericile ortodoxe au avut o desfășurare pozitivă atât în relațiile fraterne, cât și în dialogul teologic, deși există aspecte problematice în ambele domenii. Evenimentul cel mai semnificativ a fost constituit de a X-a sesiune plenară a Comisiei Mixte Internaționale care a avut loc la Ravenna între 8-15 octombrie 2007 și care a aprobat al cincilea document comun considerat ca un "progres semnificativ" și "o bază solidă" pentru continuarea dialogului.

Relații fraterne

Schimbul de delegații între Roma și Constantinopol pentru sărbătorile patronale reciproce a fost ocazia fericită pentru a exprima o apreciere comună a relațiilor în curs și pentru a reafirma angajamentul luat și exprimat anul precedent în Declarația Comună care încheiase vizita lui Benedict al XVI-lea la patriarhia ecumenică (30 noiembrie 2006). În ea se afirma că se împărtășesc aceleași sentimente și aceleași dispoziții de fraternitate, de colaborare și de căutare a comuniunii depline.

În mesajul în limba engleză, pe care papa l-a trimis lui Bartolomeu I pentru sărbătoarea sfântului Andrei, se citea: "Prezența delegatului meu la Fanar în acest an, ca și vizita la Roma a unei delegații a Patriarhiei Constantinopolului cu ocazia sărbătorii sfinților Petru și Paul, sunt toate semne autentice ale angajamentului asumat de Bisericile noastre de a aprofunda tot mai mult comuniunea existentă, întărind-o cu relații personale de prietenie, cu rugăciune și cu dialogul carității și al adevărului".

La rândul său, patriarhul Bartolomeu I, în cuvintele sale în limba greacă adresate delegației catolice prezente la biserica "Sfântul Gheorghe la Fanar", după ce a vorbit despre sărbătoare, amintea de vizita lui care a avut loc la Napoli și la Amalfi la 22 octombrie și darul, primit pentru Biserica din Constantinopol, a unei părți din relicvele sfântului Andrei care erau la Amalfi.

"Suntem deosebit de emoționați - afirma el - pentru că anul acesta avem marea binecuvântare și ocazie de bucurie spirituală comemorându-l pe patronul Bisericii din Constantinopol, gloriosul apostol Andrei, protoclitul, în fața relicvelor sale, pe care iubirea Sanctității sale Benedict al XVI-lea a permis, cu generozitate și din toată inima, ca să ne fie dăruite, în timpul vizitei noastre la Napoli, în Italia, și ca de la Amalfi să se întoarcă în sediul patriarhiei, pentru ca să rămână acolo spre sfințirea credincioșilor și semn de comuniune cu apostolul pe care-l sărbătorim astăzi, dar și ca semn de unitate fraternă cu creștinii din toată lumea ecumenică. Păstrăm în amintire, imprimată puternic, întâlnirea amintită mai sus, la Napoli, a umilei noastre persoane cu Sanctitatea sa, ca și conversația edificatoare și fraternă pe care am avut-o acolo. Întâlnirea aceea a contribuit și mai mult la întărirea unui climat de prietenie și colaborare între cele două Biserici și a strâns și mai puternic raporturile noastre. Credem mereu că trăirea pașnică în comun și în spirit de unitate și de armonie între creștini trebuie să constituie pentru noi toți o grijă fundamentală".

Cu ocazia vizitei sale la Napoli, universitatea locală de studii "L'Orientale" i-a conferit patriarhului Bartolomeu un doctorat honoris causa, exprimând stimă profundă pentru contribuția sa culturală și spirituală.

În timpul anului a existat un contact amplu și diversificat între Biserica Catolică și diferite Biserici ortodoxe, nu numai din Roma, prin intermediul Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor și alte dicasterii, ci și a fiecărei dieceze catolice cu Biserici locale ortodoxe.

În România, după moartea patriarhului Teoctist, care promovase bunele relații cu Roma - de două ori a fost în vizită la Roma și la rândul său l-a primit la București pe Ioan Paul al II-lea pentru prima vizită a unui papă într-o țară majoritar ortodoxă - i-a urmat patriarhul Daniel, mitropolit de Iași. Pentru începutul slujirii sale patriarhale (30 septembrie) a fost prezentă o delegație condusă de card. Walter Kasper, președintele Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor.

În România, între 5-9 septembrie, a avut loc A treia Adunare Ecumenică Europeană, eveniment care exprima un context ecumenic amplu cu participarea catolicilor, ortodocșilor, protestanților. În această adunare, Biserica Catolică a fost semnificativ de prezentă și colaboratoare. În această linie de manifestări mai ample, trebuie amintită întâlnirea "Oameni și Religii" pentru pace, care s-a desfășurat la Napoli, între 21-23 octombrie, cu participarea Bisericilor creștine și a reprezentanților din alte religii. Au participat însuși Benedict al XVI-lea, patriarhul ecumenic Bartolomeu I, mitropolitul Kiril, președinte al Departamentului pentru Relațiile Externe al Patriarhiei de Moscova, și alți reprezentanți din Bisericile ortodoxe și din Bisericile antice orientale. Apoi, la 7 decembrie 2007, papa a primit în audiență privată la Roma pe mitropolitul Kiril.

O întâlnire deosebită între catolici și ortodocși a fost la Fundația culturală din Tinos (Grecia), unde a avut loc al X-lea simpozion intercreștin, între două instituții academice, Institutul Franciscan de Spiritualitate din Universitatea Pontificală Antonianum din Roma și Departamentul de Teologie al Facultății Teologice din Universitatea "Aristotel" din Tesalonic. La al XVI-lea centenar al morții (407-2007), simpozionul a avut ca temă: "Sfântul Ioan Gură de Aur, punte între Orient și Occident".

Mai trebuie menționată călătoria pe care patriarhul de Moscova, Alexei al II-lea, a efectuat-o la Strasbourg și la Paris, unde a vizitat autoritățile Bisericii Catolice și a celebrat un molegen în catedrala Notre-Dame, unde a venerat relicva coroanei de spini a lui Isus Cristos.

Aceste contacte între responsabilii bisericești, în afară de faptul că întărește legăturile de cunoaștere și de fraternitate, orientează credincioșii din diferitele Biserici spre sentimente de solidaritate creștină.

În această perspectivă, o slujire deosebită este oferită în mod obișnuit de Comitetul Catolic de Colaborare Culturală din Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor care oferă anual studenților ortodocși 60 de burse de studiu pentru specializări postuniversitare la Roma, la Paris, la Strasbourg și în alte centre universitare. În afară de aceasta, oferă colaborare activă facultăților teologice, institutelor ecumenice și inițiativelor culturale, publicațiilor cu traducerea unor importante texte la Moscova, Minsk și Kiev.

Dialogul teologic

Anul trecut, dialogul teologic dintre Biserica Catolică și Biserica Ortodoxă în ansamblul ei, adică cu participarea tuturor Bisericilor autocefale ortodoxe într-o singură comisie, a făcut un nou pas înainte pe drumul spre unitate. Așa cum s-a amintit deja, la a X-a sesiune plenară a fost aprobat un document important despre "Comuniunea eclezială, conciliaritatea și autoritatea".

Benedict al XVI-lea a amintit de acest eveniment, deschis spre viitor, în mesajul trimis patriarhului ecumenic pentru sărbătoarea sfântului Andrei, la 30 noiembrie 2007: "Anul acesta - scrie el - îi mulțumim Domnului îndeosebi pentru întâlnirea Comisiei Mixte Internaționale, care a avut loc la Ravenna, un oraș a cărui monumente vorbesc în manieră elocventă despre patrimoniul bizantin antic, transmis nouă de Biserica nedespărțită din primul mileniu. Fie ca splendoarea acelor mozaicuri să inspire pe toți membri comisiei să continue misiunea lor importantă cu determinare reînnoită, în fidelitate față de evanghelie și față de tradiție, mereu atenți la sugestiile Duhului Sfânt în Biserica de astăzi". Orașul Ravenna și monumentele sale aminteau de timpul în care Orientul și Occidentul trăiau în comuniune deplină și păreau să constituie auspiciul restabilirii comuniunii depline.

Documentul aprobat la Ravenna vine de departe. Este o dezvoltare naturală a celor patru documente precedente care au tratat tema communio-koinonia. Din ele reieșea viziunea unității Bisericii ca și comuniune de credință, de viață sacramentală și de slujire. În noua fază a dialogului, Comisia Mixtă Internațională și-a propus să tragă "Consecințele ecleziologice și canonice ale structurii sacramentale a Bisericii", perspectivă concordată în prima fază. Și a voit să studieze cum se împart cele două dimensiuni ale "conciliarității și autorității". Aceste două dimensiuni în viața Bisericii sunt reciproc interdependente și legate între ele pentru a garanta unitatea și exercitarea armonioasă a vieții Bisericii. Chestiunea ridicată de Comisia Mixtă Internațională se poate rezuma în două întrebări: În ce mod elementele instituționale ale Bisericii exprimă în mod vizibil comuniunea-koinonia și sunt în slujba misterului ei? În ce mod structurile canonice ale Bisericilor exprima viața lor sacramentală? La aceste întrebări, comisia intenționa, desigur, să dea un răspuns comun, indicând în același timp aspectele nerezolvate care cer ulterioare discuții. Membrii comisiei au lucrat pe această structură: "Am deosebit - afirmă ei - trei nivele ale instituțiilor ecleziale: cel al Bisericii locale, în jurul episcopului său, nivelul unei regiuni care cuprinde un anumit număr de Biserici locale, și nivelul întregului teritoriu locuit (oikumene) care cuprinde toate Bisericile locale" (Ravenna, nr. 17). În aceste trei nivele, în manieră analogică, sunt realizate dimensiunile colegialității și autorității. În cele trei nivele se indică prezența unui protos, un primus, care desfășoară un rol deosebit în cadrul comuniunii.

În raporturile dintre catolici și ortodocși, chestiunea majoră în acest domeniu este rolul episcopului de Roma la nivel universal. În acest punct, aportul documentului este mai relevant. Pornind de la analiza situației ecleziale din primul mileniu, documentul a ajuns la această afirmație: "Ambele părți sunt de acord cu privire la faptul că Roma, ca Biserică ce «prezidează în caritate», conform expresiei sfântului Ignațiu din Antiohia (Către Romani, Prolog), ocupa primul loc în taxis, și că de aceea episcopul de Roma este protos între patriarhi". Totuși, este scos în evidență imediat că "ei nu sunt de acord cu privire la interpretarea mărturiilor istorice în ceea ce privește prerogativele episcopului de Roma ca protos, chestiune înțeleasă în moduri diferite deja în primul mileniu" (Ravenna, nr. 41). Vorbind despre conciliile ecumenice, documentul face două afirmații importante: ele au exercitat conciliaritatea la nivel universal, în ele este implicat un rol activ al episcopului de Roma ca protos între episcopi (Ravenna, nr. 42). Astfel, reiese că primatul la toate nivelele "este o practică puternic întemeiată în tradiția canonică a Bisericii" (Ravenna, nr. 43,1). Pentru nivelul universal, documentul precizează: "În timp ce faptul primatului la nivel universal este acceptat de Orient și de Occident, există diferențe în înțelegerea fie a modului după care el ar trebui să fie exercitat, fie a fundamentelor sale scripturistice și teologice".

Enciclica Ut unum sint (1995) a oferit tocmai pentru această problemă o inedită propunere de dialog. Ioan Paul al II-lea a declarat că a ascultat cererea care i se adresa de "a găsi o formă de exercitare a primatului care, deși fără a renunța în nici un fel la esențialul misiunii sale, să se deschidă spre o nouă situație". El adăuga sub formă de invocație: "Duhul Sfânt să ne dea lumina și să-i lumineze pe toți păstorii și teologii din Bisericile noastre, pentru ca să putem căuta, desigur împreună, formele în care acest ministeriu să poată realiza o slujire de iubire recunoscută de unii și de alții" (Ut unum sint, 95).

Membrii Comisiei Mixte Internaționale, deși conștienți că au concordat la Ravenna afirmații semnificative, declară cu realism: "Rămâne de studiat în mod mai aprofundat chestiunea rolului episcopului de Roma în comuniunea tuturor Bisericilor" (Ravenna, nr. 45).

În concluzie, membrii Comisiei Mixte Internaționale exprimă considerația lor cu privire la rezultatul obținut declarându-se "convinși" că declarația comună "reprezintă un semnificativ progres în dialogul nostru și că ea dă o bază solidă pentru discuția viitoare despre chestiunea primatului în Biserică la nivel universal" (Ravenna, nr. 46).

La încheierea lucrărilor sesiunii din Ravenna, exista o mare și întemeiată satisfacție, dar și un văl de întristare. Datorită unei divergențe între Moscova și patriarhia ecumenică - referitoare la Biserica din Estonia declarată autonomă de Constantinopol, dar nerecunoscută astfel de Patriarhia de Moscova - reprezentanții Patriarhiei de Moscova, contestând prezența la sesiune a delegaților estonieni invitați de Constantinopol, au părăsit reuniunea încă din prima zi.

Benedict al XVI-lea în mesajul trimis patriarhului ecumenic pentru sărbătoarea sfântului Andrei, pentru soluționarea acestei situații problematice a exprimat un auspiciu. "Întâlnirea de la Ravenna nu a fost lipsită de dificultăți - a scris el - dar eu mă rog intens ca acestea să poată fi clarificate și rezolvate curând, în așa fel ca să existe o participare deplină la a XI-a Sesiune Plenară și la următoarele inițiative menite să continue dialogul teologic în caritate și în înțelegere reciprocă. Angajarea noastră de a recompune unitatea este de fapt conformă cu voința lui Cristos Domnul nostru. În primii ani din acest al treilea mileniu, eforturile noastre sunt deosebit de urgente în fața numeroaselor provocări care se prezintă tuturor creștinilor și care cer din partea noastră un răspuns comun și convins".

Domenii de cercetare

Documentul de la Ravenna lasă deschis dialogul și găsește, așa cum s-a amintit, diferite domenii de cercetare. Pentru următoarea sesiune, în anul 2009, a fost decisă tema: "Rolul episcopului de Roma în comuniunea Bisericii în primul mileniu". Comisia mixtă va fi găzduită de Biserica Ortodoxă. La pregătire vor lucra, în prima parte a anului 2008, cele două subcomisii și, apoi în toamnă (27 septembrie-4 octombrie 2008) Comitetul Mixt de Coordonare se va întâlni la Creta pentru a pregăti, pe baza lucrărilor subcomisiilor, un proiect organic care să fie supus sesiunii plenare care va avea loc în toamna anului 2009. Sunt prevăzute alte sesiuni cu privire la rolul episcopului de Roma în al doilea mileniu și în zilele noastre.

(L'Osservatore Romano, 18 ianuarie 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat