Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Din nou despre cartea "Isus din Nazaret" de Joseph Ratzinger

Card. Georges Marie Martin Cottier, pro-teolog emerit al Casei Pontificale, a acordat un interviu ziarului "L'Osservatore Romano", miercuri, 16 ianuarie 2008, în care vorbește despre lucrarea papei Benedict al XVI-lea intitulată "Isus din Nazaret".

"A reda credinței dreptul de cetățenie împotriva oricărei prejudecăți"

Francesco M. Valiante

În opt luni s-au vândut peste două milioane de exemplare, dar nu este ceea ce se spune despre o carte ușoară sau populară. Vorbește despre Cristos, sau a fost scrisă și pentru necreștini și pentru cei care nu cred. Este lucrarea unui pontif, care însă nu scapă de evidențieri și critici. Se naște dintr-o experiență de credință, dar trebuie judecată înainte de toate cu metrul rațiunii și al intelectului.

Este o lectură cu totul altceva decât prevăzută sau convențională cea pe care card. Georges Marie Martin Cottier, pro-teolog emerit al Casei Pontificale, o propune pentru "Isus din Nazaret" de Joseph Ratzinger. În acest interviu acordat ziarului "L'Osservatore Romano", cardinalul dominican pornește tocmai de la succesul editorial al volumului - a cărui difuzare va ajunge anul acesta în peste 50 de țări din lume - pentru a repropune conținuturile și noutățile unui text care nu are de-a face numai cu cercetarea teologică, ci cu istoria și cu gândirea omului.

• Nu vă surprinde faptul că o carte de felul acesta a ajuns în așa de puține luni la o atare popularitate?

Chiar aș spune că nu, chiar dacă sunt de părere că aceasta nu poate fi considerată o carte populară în sens strict. Cu siguranță este o carte dificilă. Nu atât pe planul limbajului, care în realitate este foarte clar, limpede: papa folosește foarte puțini termeni rezervați numai specialiștilor. Mai degrabă pe planul problematicii, care aparține înainte de toate istoriei gândirii și după aceea exegezei. Este vorba de o reflecție despre natura teologiei. Și, ca atare, presupune o anumită cultură teologică.

• Asta înseamnă a exclude din rândul cititorilor pe cei care nu cred sau nu sunt creștini?

Desigur că nu. Eu cred că trebuie să ne apropiem de orice carte - deci și de un text de felul acesta - străduindu-ne să-i înțelegem sensul profund, dar exercitând și propria reflecție personală. Și acest lucru pot să-l facă toți. Atunci când citesc o carte, încerc s-o înțeleg și de aceea îmi pun întrebări. Este instanța critică. Și este complet legitimă. O carte ne face să gândim, ne transmite un mesaj care nu trebuie să fie primit în manieră pasivă. Este un mesaj viu, care hrănește spiritul. Acest lucru este valabil și mai mult pentru o carte care vorbește despre Isus Cristos.

• Dar pentru a citi aceste pagini este necesară credința sau e suficient a exercita rațiunea?

Este clar că credința și rațiunea nu se contrazic. Dar aș spune mai mult: o lectură pur și simplu raționalistă a cărții este desigur posibilă, dar pentru aceasta nu este mai obiectivă. Toate persoanele care gândesc au în urma lor, într-un fel, o filozofie. Nimeni nu este absolut neutru. În domeniul exercițiului rațiunii, premisa de credință a creștinului are dreptul de cetățenie în același mod ca și premisa celui care se consideră un raționalist. Raționaliștii nu sunt reprezentanții rațiunii în mod absolut, ci reprezentanții rațiunii lor particulare, concrete. Pentru credincios, teologia trebuie să fie considerată ca rațiunea care meditează despre darul primit de la lumina credinței. De exemplu, pentru mine care cred, citirea cărții implică înainte de toate sfera credinței. Totuși ea solicită și gândirea mea, intellectus fidei: încerc să pătrund cu intelectul lucrurile în care cred. În acest sens, lucrarea papei - ca orice text de teologie - este un ajutor pentru a exprima, a aprofunda și a trăi propria credință.

• Și totuși dumneavoastră ați recunoscut că și pentru un credincios citirea ei nu este întotdeauna ușoară.

Am spus că, de fapt, presupune un minim de cultură teologică. Dar acesta nu este un obstacol de netrecut. De exemplu, cartea ar putea fi citită și în grupuri parohiale, conduse de un preot care să-i ajute pe ceilalți să se deschidă spre o citire mai profundă a Scripturii. Toate paginile sale sunt îndreptate spre Isus Cristos, spre primele mărturii relatate în textele sacre. Așadar, este un ajutor pentru citirea evangheliilor, dar un ajutor care pornește de la cercetarea exegetică - uneori chiar discutabilă - care s-a dezvoltat în decursul ultimului secol și care, deci, presupune o anumită cunoaștere a izvoarelor, a metodelor, a formelor de interpretare a Bibliei de-a lungul istoriei. De altfel, Sfânta Scriptură ca atare este cartea poporului lui Dumnezeu. Și locul privilegiat - chiar dacă nu exclusiv - de citire a acestei cărți, ca a tuturor cărților de acest gen, este Biserica.

• Cercetarea lui Benedict al XVI-lea se poate considera o noutate în domeniul cercetării biblice sau numai o operă de evaluare și de sistematizare a muncii desfășurate până acum de exegeți?

Cred că e vorba de o carte nouă. Deja în premisă papa spune că textul este rod al unui drum interior lung. El face referință la propria formare culturală și povestește că tânăr fiind - eu sunt un pic mai bătrân decât el și deci am aceleași amintiri - a citit frumoase vieți ale lui Isus, între care cele de Guardini, de Papini, de Karl Adam, de Daniel-Rops. După acei ani, o anumită parte a exegezei a început să pună în discuție caracterul istoric al evangheliilor și al Sfintei Scripturi. Astfel s-a ajuns la o distincție, transformată apoi într-o adevărată fractură: pe de o parte Cristos al credinței, pe care-l trăim în sacramente, în liturgie, în viața zilnică; pe de altă parte Cristos al istoriei. Despre care - s-a susținut - însăși știința istorică nu poate să ne spună practic nimic. Astfel a intrat în mulți cercetători un fel de schizofrenie spirituală, care i-a făcut pe unii - mă gândesc de exemplu la Bultmann - să ajungă la forme de radicalism. La un moment dat, chiar s-a început să se afirme imposibilitatea de a scrie o viață a lui Isus. Era vorba de o provocare crucială, decisivă. Astfel, card. Ratzinger, devenit acum papa Benedict al XVI-lea, a acceptat această provocare.

• Și cum a rezolvat problema raportului dintre Isus istoric și Isus al credinței?

În această carte papa susține, în manieră foarte convingătoare, că Isus despre care ne vorbesc evangheliile este cu adevărat Isus al credinței. Și face aceasta pornind de la o judecată cu privire la folosirea metodei istorico-critice în exegeză. El nu respinge această metodă, dimpotrivă îi recunoaște valoarea. Dar arată că ea, ca atare, are limite. Pentru aceasta, a face din ea o metodă absolută este o eroare. Există alte posibilități de citire a Bibliei. Din care rezultă, dincolo de toate, că textele sacre nu au apărut dintr-o colectivitate înțeleasă în sens generic, ci de la autori inspirați. Tocmai această inspirație care vine de la Dumnezeu este fundamentul unității Sfintei Scripturi. Autorii biblici nu scriu ca niște literați, ci ca niște "trimiși", adică membri ai poporului lui Dumnezeu, deci conduși și călăuziți de Dumnezeu.

• Asta înseamnă că trebuie mers dincolo de litera textului sacru?

Există un aspect interesant de spus în acest sens. Cuvintele Bibliei sunt adesea reluate în mai multe cărți sacre și de fiecare dată manifestă potențialități noi, despre care însuși autorul nu este mereu conștient. Acesta este rod al inspirației divine. Textele biblice nu sunt închise în ele însele, ci comportă o deschidere spre viitor. În definitiv, este viziunea creștină: toată Biblia converge spre Cristos. Cartea recompune astfel fractura dintre Isus istoric și Isus al credinței, arătând clar că adevărata lectură a lui Cristos este credința. Este vorba de un aspect foarte important, deoarece viziunea raționalistă afirmă, în schimb, că doctrina creștină se construiește numai pornind de la literă, de la elementele din punct de vedere științific sigure ale Sfintei Scripturi. Acest lucru nu e adevărat. Credința însăși permite să citim în profunzime textele Bibliei respectând pe deplin exigențele științifice.

• Dar în felul acesta ne întoarcem la chestiunea de pornire: cum e posibil să conciliem perspectiva de credință cu folosirea metodei istorico-critice?

Papa spune că credința nu este renunțare la seriozitatea științifică, cu totul altceva. De fapt, metoda istorico-critice are pentru noi o valoare deosebită: ne obligă să fim atenți la istorie. Și credința creștină se sprijină pe fapte reale. Discursul biblic nu este un discurs simbolic, ci istoric. Creștinismul nu se poate înțelege fără istorie. În acest sens, cartea dă răspunsuri exhaustive la două mari tentații pe care le văd prezente în gândirea contemporană. Prima este aceea pe care aș defini-o "marcionism" - de la numele ereticului din primele secole Marcion - care respinge total Vechiul Testament pentru a se referi numai la Noul Testament, pierzând astfel sensul continuității dintre textele sacre: continuitate care, desigur, nu înseamnă omogenitate, deoarece trebuie să se confrunte cu noutatea absolută a lui Cristos. A doua tentație, pe care o regăsim de exemplu în Hegel, este gnosticismul. Pe baza lui, faptele istorice sunt văzute ca simboluri, ca traduceri - imaginare sau concrete - de entități care sunt metafizice. În fața acestor tentații, trebuie afirmat caracterul istoric al evangheliilor, care este la baza credinței creștine.

• Cu privire la raportul dintre Vechiul și Noul Testament, papa dedică pagini intense rădăcinilor ebraice ale credinței, îndeosebi referindu-se la opera rabinului Jacob Neusner. În acest sens, cartea poate favoriza dialogul cu evreii?

Desigur, aceasta este cea mai bună dovadă a faptului că nu a fost scrisă numai pentru creștini. În confruntarea la distanță, pe care papa o face cu Neusner, există două aspecte exemplare care sunt valabile pentru orice dialog. Primul este respectul, stima reciprocă: nu trebuie să existe ambiguități, fiecare trebuie să poată spune ceea ce gândește. Al doilea este în curajul de a afirma și de a accepta diferențele. Nu trebuie să avem o viziune utilitaristă a dialogului, care să tindă să obțină un consens cu orice preț. Fiecare trebuie să recunoască problemele. Desigur, scopul dialogului este și acela de a ne uni: cu privire la multe puncte putem colabora și acționa împreună, pentru că avem valori comune. Dar acolo unde rămân divergențele, respectul devine un lucru esențial. Acest lucru este valabil pentru orice dialog, chiar și pentru cel cu islamul.

• Teologul Ratzinger ce vrea să spună colegilor săi cercetători prin intermediul acestei cărți?

Nu este îndoială că opera sa indică o pistă precisă pentru munca teologică, într-o linie cu totul conformă instanțelor Conciliului Vatican II, îndeosebi ale Constituției Dei Verbum, care afirmă că sufletul teologiei este Sfânta Scriptură. Joseph Ratzinger este un teolog care a luat penița după ce a citit atent toată munca exegeților. M-a uimit mult faptul că, în premisa la volum, el se referă și la două lucrări ale Comisiei Pontificale Biblice, al cărei președinte a fost: Poporul ebraic și Sfintele sale Scripturi în Biblia creștină și Interpretarea Bibliei în Biserică. E vorba de un aspect foarte interesant, deoarece revelează că problematica cărții era și problematica personală a teologului Ratzinger. De aceea, cred că această lucrare îi va ajuta, înainte de toate, pe teologi să înțeleagă că astăzi munca lor trebuie să pornească mereu de la textul sacru: lucru pe care, de altfel, l-au făcut mereu în decursul secolelor marii teologi, începând de la părinții Bisericii și de la sfântul Toma de Aquino, care au fost înainte de toate cititori ai Scripturii.

• Isus propus de Benedict al XVI-lea mai poate vorbi omului după 2000 de ani?

Adevăratul Isus este Cel Înviat care șade la dreapta Tatălui, Cel Viu în Biserică. Așadar, evanghelia este mereu actuală. Nu putem crede că Isus este prezent în fiecare zi în Euharistie și să gândim că, în schimb, cuvântul aparține în mod definitiv trecutului. Evanghelia este viață. Este cuvânt viu al poporului viu care este Biserica: un popor care se exprimă în cuvânt, este condus de cuvânt, se regăsește în cuvânt. De aceea, locul său privilegiat este liturgia. Cele două momente principale ale Liturghiei sunt tocmai liturgia cuvântului și liturgia euharistică. Constituie o unitate, așa cum afirmă Conciliul Vatican II.

• Ce raport există între această actualizare a cuvântului și tradiție?

În Scriptură se găsește tradiția vie, care este încredințată Bisericii. Însă Biserica nu este un muzeu. Ea trăiește din cuvânt. În ea se dezvoltă toate potențialitățile cuvântului. Acest lucru se întâmplă deja în interiorul Bibliei însăși, dar se realizează și în cadrul vieții Bisericii. Ce înseamnă că Scriptura este vie? Înseamnă că revelează încontinuu potențialitățile sale și astfel luminează și problemele sociale și morale care au apărut în timpurile care au urmat după timpul lui Cristos. Isus a venit într-un moment precis al istoriei. Dar a venit pentru a rămâne în istorie. Biserica este continuarea lui Cristos. Și creștinii nu pot să nu se gândească la problemele concrete în lumina credinței.

• Să ne întoarcem la popularitatea cărții. Cum se explică, după părerea dumneavoastră, succesul pe care în această perioadă îl au și alte cărți despre Cristos, de orientare diametral opusă celei a papei?

Să spunem înainte de toate, că succesul acestor opere pare să coincidă cu răspândirea unei anumite sete religioase, a unui interes pentru tematicile credinței. Dar e vorba de un interes foarte ambiguu. Există cei care vor într-adevăr să-l cunoască pe Isus. Și există cei pentru care Isus este o figură incomodă, rușinoasă sau chiar de combătut. În orice caz, cartea papei are o calitate pe care nimeni n-o poate nega: onestitatea sa științifică. O calitate pe care, sincer, n-o găsesc în toate celelalte cărți. Desigur, există texte riguroase și oneste despre Isus scrise chiar și de necredincioși. Dar există o vastă literatură de inspirație radical anticreștină. Oricum aș spune că toate acestea aparțin luptei permanente pe care Biserica trebuie s-o ducă în lume. Ba chiar mi se pare că trebuie considerat un semn bun, pentru că vrea să spună că creștinismul nu lasă indiferenți. Oricum, rămân convins că în spatele acestor fenomene se poate recunoaște o aspirație religioasă răspândită, la care trebuie să răspundem. Și această carte este desigur un răspuns frumos.

• Însuși papa, în premisa la volum, nu se sustrage de la eventualele judecăți critice față de lucrarea sa. În cadrul dezbaterii deschise despre carte, există evidențieri sau observații pe care dumneavoastră simțiți că trebuie să le faceți?

Trebuie să mărturisesc că nu am citit volumul cu acest spirit. Desigur, un exeget ar putea să propună evidențieri. Interpretarea unui text nu este mereu univocă. De altfel, aceasta este soarta oricărei cărți. Nici o lucrare nu se poate considera exhaustivă. Cu atât mai mult, textele dificile și complexe trezesc mai ușor divergențe interpretative. Oricum eu am văzut-o drept o lucrare gândită și ponderată foarte serios. De altfel, este semnificativ că, mai ales cu privire la unele puncte controversate, însuși Joseph Ratzinger nu se sustrage de la discuție și intră personal în dezbatere cu mari exegeți ca Rudolf Schnackenburg sau Pierre Grelot. În acest sens, cartea poate fi la rândul său baza pentru o discuție. Totuși, aș sugera să fim atenți cu privire la acest punct, deoarece mi se pare că astăzi s-a răspândit un fel de boală modernă: aceea de a trata un text cu prejudecata criticii. Nietzsche vorbește despre neîncrederea metodologică. Însă, după părerea mea, prima abordare a unei cărți nu trebuie să fie de neîncredere, ci mai degrabă de primire, chiar fără a pierde simțul critic. Același lucru este valabil pentru "Isus din Nazaret".

• Este suficientă această lucrare pentru a înțelege pe deplin gândirea lui Joseph Ratzinger despre Isus sau va fi necesar să așteptăm anunțata parte a doua?

Eu nutresc o mare așteptare pentru volumul al doilea, îndeosebi pentru partea în care va trata despre pătimirea lui Isus și despre misterul pascal. Imnul cristologic din Scrisoarea către Filipeni, citat în premisa la prima carte, deschide în mod ideal tocmai spre misterul crucii. În aceeași premisă papa anticipă că partea a doua a lucrării sale va conține și un capitol despre relatările copilăriei lui Cristos, care, așa cum se știe, ridică probleme și chestiuni deosebite. Personal, sunt foarte curios să-l citesc. Și, pe cât se pare, nu va fi mult de așteptat.

(L'Osservatore Romano, 16 ianuarie 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 13.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat