Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecții pe marginea Notei Congregației pentru Doctrina Credinței

Evanghelizarea între înțelegeri greșite și interpretări eronate

Secretarul Congregației pentru Doctrina Credinței va ține o conferință despre recentul document al dicasteriului său miercuri, 16 ianuarie la Universitatea Pontificală Urbaniană din care publicăm fragmente largi.

Angelo Amato

Arhiepiscop secretar al Congregației pentru Doctrina Credinței

Se pun multe întrebări: într-un climat așa irenic de dialog interreligios și ecumenic mai este posibilă evanghelizarea? Dacă este posibilă, este ea legitimă? Și dacă este legitimă, este ea necesară astăzi, din moment ce religiile sunt considerate toate căi mântuitoare?

La aceste întrebări încearcă să dea un răspuns autoritar Nota Congregației pentru Doctrina Credinței, care repropune învățătura lui Isus, Învățătorul nostru divin.

Evanghelizarea a fost o constantă a Bisericii în cei două mii de ani de existență a ei. În ultimele secole a fost extraordinară proclamarea evangheliei în Americi, în Asia, în Africa, mai ales prin lucrarea călugărilor franciscani, dominicani, augustinieni, iezuiți, trinitari, carmelitani, salezieni și a congregațiilor foarte numeroase masculine și feminine, a căror carismă era tocmai activitatea de vestire a evangheliei la toate neamurile. În felul acesta numele lui Isus a fost vestit pretutindeni, harul său s-a revărsat cu îmbelșugare asupra popoarelor și națiunilor și rugăciunea către Dumnezeu Treime s-a ridicat din toate colțurile pământului. Această activitate misionară - numită missio ad gentes - constituie aspectul cel mai dinamic al vieții Bisericii în istorie. În pofida acestei invitații clare la misiune și în pofida constatării că tot mai numeroase comunități umane par să ignore evanghelia, astăzi activitatea evanghelizatoare suferă o anumită stagnare dacă nu o adevărată criză. Pare că se trece - mai ales din partea institutelor misionare - printr-o perioadă de rătăcire fie teoretică, fie practică. Concepte precum evanghelizare, convertire, botez, încorporare în Biserică nu mai apar ca ținte ale acțiunilor spirituale nobile, ci ca un atentat la adresa libertății religioase a celuilalt și mai ales expresie de colonialism creștin depășit de acum sau care trebuie depășit cât mai repede.

Pe planul practic, se pare că, mai mult decât predicarea evangheliei, astăzi este necesară și suficientă angajarea de promovare umană pentru a îndeplini porunca misionară a Domnului Isus: ajutorarea aproapelui, prin inițiative concrete de acțiune, de asistență și de promovare a demnității umane, cooperând pentru ca populații întregi să se bucure de un minim de bunuri materiale pentru a putea trăi o existență demnă. Adică e vorba de a se limita la o mărturie în social, făcută de misionari angajați în școli și universități, în cooperarea agricolă, în apărarea drepturilor umane, în spitale. Se pune surdină dimensiunii religioase a vestirii lui Cristos și a invitației la convertire și la Botez.

Teoretic, această cotitură practică a misiunii este motivată de indicații ideologice precise, care în mod substanțial consideră depășită și impracticabilă de acum o adevărată misiune. Dacă înainte era valabil motoul extra Ecclesiam nulla salus, astăzi în schimb - conform tot acestui curent ideologic - ar fi mai potrivit să se afirme extra Ecclesiam multa salus. Prin urmare, nu ar exista o necesitate stringentă a activității misionare și a evanghelizării, ci ar trebui să se limiteze la mărturia tăcută și la recunoașterea posibilității de mântuire pentru toți în cadrul propriei religii, din moment ce toate credințele ar fi la fel de valabile. Planul mântuitor al lui Dumnezeu nu ar fi numai cel realizat în misterul întrupării Fiului său dumnezeiesc, ci s-ar fi manifestat în curcubeul multicolor al diferitelor religii ale lumii.

În fața acestor afirmații eronate, Congregația pentru Doctrina Credinței, care dăduse deja un cadru doctrinal complet despre această problematică în Declarația Dominus Iesus din anul 2000, răspunde acum cu o Notă doctrinală despre unele aspecte ale evanghelizării, amintind de magisteriul fie conciliar, fie postconciliar. În afară de Conciliul al II-lea din Vatican, Nota face referință la exortația apostolică Evangelii nuntiandi (1975) a lui Paul al VI-lea și la magisteriul pontifical al lui Ioan Paul al II-lea, mai ales la enciclica sa Redemptoris missio (1990), care reprezintă magna charta a evanghelizării astăzi mai ales ținând cont de provocările celorlalte religii.

Nota cuprinde cinci scurte capitole mici, pentru un total de treisprezece articole. În Introducere se repropune mandatul misionar al lui Isus, care, trimis de Tatăl ca să vestească evanghelia, îi cheamă pe toți oamenii la convertire și la credință, încredințând apostolilor continuarea misiunii sale evanghelizatoare. Ceea ce s-a întâmplat la început, trebuie să continue de-a lungul întregului curs al istoriei: "La începutul celui de-al treilea mileniu a răsunat iarăși în lume invitația pe care Petru, împreună cu fratele său Andrei și cu primii discipoli, a auzit-o de la Isus: "Înaintează în larg și aruncați-vă năvoadele pentru pescuit" (Lc 5,4). Iar după minunea unei mari pescuiri, Domnul i-a vestit lui Petru că va deveni "pescar de oameni" (Lc 5,10)" (nr. 1).

Nota clarifică conținutul termenului evanghelizare, care se adresează întregii omeniri și care în concret "nu înseamnă numai a învăța o doctrină, ci a-l vesti pe Domnul Isus prin cuvinte și acțiuni, adică a deveni instrument al prezenței și acțiunii sale în lume" (nr. 2).

Dacă orice persoană umană are dreptul să primească darul cuvântului lui Dumnezeu, Biserica are obligația de a evangheliza. Sfântul Paul scria: "Dacă vestesc evanghelia nu am nici un motiv de laudă pentru că datoria mă obligă. Vai mie dacă nu vestesc evanghelia!" (1Cor 9,16; cf. Rom 10,14).

Introducerea vorbește, în sfârșit, despre confuzia care îi induce pe mulți astăzi să lase neascultată și inactivă porunca misionară a Domnului. În mod substanțial sunt două obiecții în această privință.

Înainte de toate, activitatea evanghelizatoare a Bisericii ar fi o limită pusă libertății celuilalt: "Ar fi permis numai a expune propriile idei și a invita persoanele să acționeze conform conștiinței, fără a favoriza o convertire a lor la Cristos și la credința catolică" (nr. 3).

În al doilea rând, unii consideră că nu ar trebui să fie vestit Cristos necreștinilor nici să se favorizeze aderarea la Biserică, "ar fi posibil să fie mântuiți și fără o cunoaștere explicită a lui Cristos și fără o încorporare formală în Biserică" (nr. 3).

Textul Congregației pentru Doctrina Credinței vrea să răspundă la aceste dificultăți, respectând conștiința și libertatea oricărei persoane umane. Pentru aceasta se amintește de aspectul triplu al evanghelizării: aspectul antropologic, ecleziologic, ecumenic.

Aspectul antropologic

Evanghelizarea este un dar oferit libertății umane și capacității sale de a cunoaște și a iubi ceea ce e bun și adevărat, mai ales dacă e vorba de a cunoaște și a iubi adevărul mântuitor și de a adera la persoana lui Cristos Mântuitorul.

Dar - obiectează unii - este legitim astăzi a propune altora ceea ce se consideră adevărat pentru sine? Acesta nu este un atentat la adresa libertății celuilalt?

În realitate, a vorbi despre libertatea umană desprinsă de referința sa indisolubilă la adevăr nu este altceva decât expresie a acelui relativism, care nu recunoaște nici un adevăr reducând totul la un pluralism nediferențiat. Adică se neagă omului o capacitate intrinsecă a lui, adică posibilitatea de a cunoaște și a urma adevărul. Dar "Dacă omul neagă capacitatea lui fundamentală de adevăr, dacă devine sceptic cu privire la facultatea lui de a cunoaște realmente ceea ce este adevărat, el ajunge să piardă ceea ce în mod unic poate captiva inteligența lui și fascina inima lui" (nr. 4).

În afară de aceasta, în căutarea adevărului omul nu se poate încrede numai pe propriile forțe, din moment ce încă de la nașterea sa el nu face altceva decât să primească numeroase tradiții și adevăruri multiple, care constituie echipamentul limbajului său și al formării sale culturale și spirituale. Nimeni nu poate nega faptul că sunt mai numeroase adevărurile pur și simplu "primite" și "crezute" decât cele dobândite prin propria verificare personală.

Ori, această necesitate indispensabilă de a se încrede în cunoștințele primite este cu atât mai urgentă atunci când e vorba de acel adevăr în stare să lumineze și să conducă sensul existenței personale. Primirea adevărului revelat - prin credință și în cea mai absolută libertate de conștiință - face parte din dinamica căutării adevărului. Și adevărul evanghelic nu se impune decât în virtutea adevărului său: "De aceea, a solicita cu onestitate înțelegerea și libertatea unei persoane la întâlnirea cu Cristos și cu evanghelia sa nu este un amestec necuvenit în treburile sale, ci o legitimă ofertă și o slujire care poate face mai rodnice raporturile dintre oameni" (nr. 5).

În afară de aceasta, evanghelizarea, adică activitatea cu care creștinul le comunică altora evanghelia favorizând primirea ei, nu numai că este în profundă sintonie cu natura procesului uman de dialog și de însușire, dar răspunde și unei alte realități antropologice, adică aceea de a-i face părtași pe alții de propriile bunuri.

Pentru aceasta, adeziunea la Cristos și la adevărul evangheliei sale și intrarea în Biserică nu limitează și exaltă libertatea umană, ci o îndreaptă spre împlinirea ei. Evanghelizarea, chiar antropologic vorbind, este un dar inestimabil pe care Biserica îl face în cea mai absolută gratuitate și libertate întregii omeniri, făcând-o părtașă de propria bogăție de adevăr și de har. De fapt, motivul originar al evanghelizării este iubirea lui Cristos pentru mântuirea veșnică a oamenilor.

Aspectul ecleziologic

O caracteristică a evanghelizării este invitația la credință, la convertire și la sequela Christi. Dacă apelul la convertire este valabil pentru necreștini, chemați la primirea liberă a harului, și pentru creștini, chemați la schimbarea zilnică a mentalității, încorporarea în Biserică nu este altceva decât intrarea în comuniunea cu Isus și în bunurile spirituale ale împărăției lui Dumnezeu: "Împărăția lui Dumnezeu nu este - așa cum susțin unii astăzi - o realitate generică ce se află deasupra tuturor experiențelor sau tradițiilor religioase și la care ele ar trebui să tindă ca la o universală și indistinctă comuniune a tuturor celor care-l caută pe Dumnezeu, ci este înainte de toate o persoană, care are chipul și numele lui Isus din Nazaret, imaginea lui Dumnezeu cel nevăzut" (nr. 9).

Deci încorporarea în Biserică este intrare în împărăție și comuniune cu Cristos. Nu se poate despărți împărăția de Biserică, așa cum nu se poate despărți Cristos de împărăție și de Biserică, trupul său mistic.

În acest sens trebuie depășită o altă obiecție care provine din gândirea relativistă și pluralistă, prin care pentru mulți credincioși nu este clară însăși motivația de a fi a evanghelizării: "Ba chiar se afirmă că pretenția de a fi primit în dar plinătatea revelației lui Dumnezeu ascunde o atitudine de intoleranță și un pericol pentru pace" (nr. 10).

În realitate, dacă libertatea nu este indiferență, ci tindere spre bine, respectul față de libertatea religioasă a oricărei persoane umane nu trebuie să ne facă indiferenți față de adevărul și binele care trebuie comunicat cu gratuitate și caritate și în respectul absolut față de conștiința celuilalt.

În "deșertul" contemporan al obscurității lui Dumnezeu și al golirii conștiinței și al demnității umane, propunerea evanghelizatoare este un act generos de caritate și în același timp un drept și o obligație a omului liber la care nu se poate renunța: "Un drept care, din păcate, în unele părți ale lumii, încă nu este legitim recunoscut iar în altele nu este respectat în fapte" (nr. 10).

În afară de aceasta, evanghelizarea se realizează fie prin predicarea publică a evangheliei, fie prin mărturia personală de fidelitate, de coerență și de sfințenie. Cuvântul și mărturia se luminează reciproc. Dacă cuvântul este dezmințit de conduită, rămâne steril. Dar și mărturia, dacă nu este susținută de o vestire clară și incontestabilă a Domnului Isus, rămâne și ea neputincioasă.

Aspectul ecumenic

Evanghelizarea promovată de Biserică are o rază universală și se realizează în mod diferit în funcție de comunitățile umane și religioase cărora se adresează. Documentul, propunând cazul concret al evanghelizării în țări cu veche tradiție creștină, amintește de respectul care trebuie avut față de tradițiile lor și față de bogățiile lor spirituale. Reafirmă și urgența angajării ecumenice, prin ascultare, discuție teologică, mărturie. În acest sens se reafirmă că, oriunde s-ar afla și ori de câte ori ar voi, credinciosul catolic are dreptul și obligația de a da mărturie și de a propune și motiva vestirea deplină a propriei credințe. Pentru aceasta nu poate fi acuzat credinciosul catolic de "prozelitism" - în sensul peiorativ al cuvântului, adică "presiune necuvenită asupra conștiinței celuilalt" - dacă el, în libertate, în respect și în gratuitatea carității, manifestă propria credință catolică prin cuvânt și mărturie.

Benedict al XVI-lea afirma în omilia ținută la München, în Bavaria, la 10 octombrie 2006: "Credința noastră nu o impunem nimănui. Un asemenea tip de prozelitism este contrar creștinismului. Credința se poate dezvolta numai în libertate". Nota propune și un caz concret, care nu este rar în timpurile noastre: "În acest sens trebuie notat că dacă un creștin necatolic, din motive de conștiință și convingere a adevărului catolic, cere să intre în comuniunea deplină a Bisericii Catolice, acest lucru trebuie respectat ca lucrare a Duhului Sfânt și ca expresie a libertății de conștiință și de religie. În acest caz nu este vorba de prozelitism, în sensul negativ atribuit acestui termen. Așa cum a recunoscut în mod explicit Decretul despre Ecumenism al Conciliului al II-lea din Vatican, «este evident că lucrarea de pregătire și de împăcare individuală a persoanelor care doresc comuniune deplină cu Biserica catolică se deosebește, prin natura sa, de inițiativa ecumenică; totuși nu există nici o opoziție între ele, deoarece și una și alta izvorăsc dintr-o minunată orânduire a lui Dumnezeu». De aceea, această inițiativă nu privează de drept și nici nu scutește de responsabilitatea de a vesti în mod deplin credința catolică celorlalți creștini, care acceptă în mod liber să o primească" (nr. 12). Mărturia dată adevărului trebuie făcută nu cu forța, nici cu artificii necuvenite ci în libertate și în respectarea conștiinței celuilalt. Cuvântul lui Dumnezeu și harul Duhului Sfânt conving și convertesc inimile și mințile: "Misiunea creștină se află în puterea Duhului Sfânt și a adevărului însuși proclamat" (nr. 12).

Misiunea

"Nimic nu este mai contrar credinței decât un creștinism în familie", comenta Rino Fisichella. Și adăuga: "Evanghelizarea nu este una din multele activități ale creștinilor: împreună cu celebrarea euharistiei este fundamentul credinței creștine" (Avvenire, sâmbătă, 15 decembrie 2007, pag. 1).

Dar nimic nu este mai contrar credinței decât încețoșarea cristologică, care înseamnă întunecarea adevărului întrupării mântuitoare a Fiului lui Dumnezeu: "Inima omului - reafirmă Nota - așteaptă să-l întâlnească pe Isus Cristos" (nr. 10). Evanghelizarea este dinamismul de nesuprimat al carității lui Cristos - Caritas Christi urget nos (2Cor 5,14) - care se îndreaptă spre inima oricărei ființe umane.

Atunci când se pierde simțul misiunii și se insinuează teorii ambigue și eronate, atunci credința slăbește. Se creează un circuit de confuzie. Evanghelizarea nu este o problemă de supraviețuire sau de supremație, ci de coerență cu adevărul propriei credințe. De fapt, credința creștină are o intrinsecă legătură cu adevărul. Creștinii au certitudinea că sunt în adevăr, care este Cristos în persoană. De aici se naște exigența misiunii și a împărtășirii marelui bine al adevărului. O împărtășire făcută cu iubire și în respect față de libertatea de conștiință a celuilalt, convinși că conștiința este "vicarul originar al lui Cristos" (J.H. Newman) în inima oricărui om.

Nota Congregației pentru Doctrina Credinței vrea să-i cheme pe toți credincioșii catolici mai ales preoții, călugării și călugărițele la angajarea misionară. După o perioadă de rătăcire ideologică și practică, poate că a sosit momentul de a relansa evanghelizarea, din moment ce întregi continente, cum ar fi, de exemplu, Asia, încă așteaptă cuvântul de viață și de adevăr al lui Isus.

Persoanele consacrate sunt interpelate în mod deosebit de acest document, pentru că în istoria Bisericii Providența a încredințat ordinelor și congregațiilor masculine și feminine misiunea minunată a evanghelizării, fie ca vestire, fie ca mărturie. Acest lucru îl atestă harta mondială a prezenței misionare a persoanelor consacrate în toate continentele. Acesta este o bogăție a Bisericii Catolice și o mărturie de nedepășit din partea persoanelor consacrate, de care nu putem să nu fim mândri.

Apoi, evanghelizarea nu este numai o misiune socio-asistențială, ci propriu-zis apostolică; nu numai de promovare umană, ci mai ales de încredințare a cuvântului de viață veșnică persoanelor și popoarelor care au nevoie de lumina evangheliei și de harul mântuitor al lui Isus. Misionarul și misionara alături de darul hranei, al asistenței, al instruirii umane nu pot să-l priveze pe aproapele de marele dar al cunoașterii lui Isus, al încorporării în comuniunea cu el în Biserică prin Botez și al invitației la convertire și la sfințenia vieții.

Unul din multele roade ale evanghelizării catolice poate fi considerat tânărul araucan Zeffirino Namuncurà, de nouăsprezece ani, beatificat la 11 noiembrie 2007 la Chimpay, în Argentina. Fiu al unui mare cachico Mapuche și convertit la creștinism de misionari, voia să devină preot pentru a apăra propriul trib de samavolniciile celor puternici, dar mai ales pentru a promova demnitatea umană și spirituală a neamului său prin învățătura evangheliei și comuniunea cu Isus, căruia i-a fost fidel în mod eroic până la moarte. În întreaga lume mii de tineri așteaptă cuvântul lui Isus și darul credinței. Această trezire misionară a fost repropusă cu urgență de documentul de la Aparecida din mai 2007 și va fi sufletul apropiatei Zile Mondiale a Tineretului (Sydney, iulie 2008), care are ca temă: "Veți primi puterea Duhului și îmi veți fi martori" (Fap 1,8). Misiunea rămâne și astăzi inima dinamică a Bisericii.

(Traducere de pr. Mihai Pătrașcu după L'Osservatore Romano, 16 ianuarie 2008)


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat