Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Fața dublă a lui Harry Potter

Nu puterea succesului, ci umilința dăruirii de sine

Opinii în comparație cu privire la cel mai vestit mag din lume

Paolo Gulisano

Legenda lui Harry Potter a ajuns la sfârșitul său: și în Italia a fost publicată traducerea a ceea ce a fost vestit ca ultimul din seria de șapte volume care povestesc aventurile dar și creșterea evolutivă (de la 11 la 18 ani) a personajului principal Harry, în timpul perioadei școlare în Școala de magie și vrăjitorie din Hogwarts, unde fiecare volum povestește un an de școală. Această legendă de genul fantasy, destinat copiilor și adolescenților, unei generații care citește puțin mai mult decât SMS-uri, a obținut un succes extraordinar și a implicat și milioane de cititori adulți.

"Există mai mult adevăr și mai multă înțelepciune în lumea basmelor decât în lumea pretinsului raționalism", scria Gilbert Keith Chesterton, marea conațională a autoarei engleze a lui Potter, Joanne Kathleen Rowling, și în basmul tânărului mag din Hogwarts nu-i lipsește înțelepciunea. În spatele aventurilor uimitoare ale diferitelor personaje se poate întrevedea o viziune antropologică a autoarei, care descrie contextul lumii actuale postmoderne ducându-l pe cititor de la o viziune de om individualist spre o viziune de om condus de valori morale, cum sunt alegerea binelui, dăruirea, sacrificiul, prietenia, iubirea. Autoarea scrie un text pentru copii, încercând să comunice micului cititor adevărurile de bine în care ea crede, însă fără a folosi discursuri moraliste, ci încercând să-l facă pe cititor să înțeleagă că "a face binele" este lucrul cel mai just ce trebuie făcut. Astfel este scos în evidență că succesul obținut fără trudă, bogăția, o viață veșnică pe acest pământ, nu sunt nimic, sunt numai iluzii și că ceea ce contează cu adevărat sunt angajarea, prietenia, iubirea.

Istoria este situată în Anglia contemporană și eroul istoriei este un băiețel orfan de la vârsta de un an de ambii părinți, uciși de nelegiuitul Voldemort, un mag puternic a cărui ambiție este aceea de a domina lumea, dar care găsește chiar în familia Potter obstacolul decisiv în calea proiectelor sale, îndeosebi în iubirea mamei față de Harry, care își dăruise viața pentru el. Autoarea scoate în evidență în legenda sa faptul că omul postmodern, care caută siguranță în lucrurile materiale, care îi folosește pe alții ca obiecte la propria dispoziție, care etalează superioritate căutând să se afirme pe el însuși, pentru că până la urmă îi este frică de tot ceea ce depășește mica lui grădiniță. Îi este frică, deoarece mitul rațiunii din secolele precedente l-au dezamăgit: de la marile ideologii precedente au rezultat lagărele de concentrare naziste și gulagurile rusești, pentru a ajunge la un timp în care e suficient ca un președinte al unui stat puternic să apese un buton pentru a duce la un război mondial nuclear și la sfârșitul vieții pe planeta Pământ. Este omul care l-a pierdut pe Dumnezeu și deci nu se mai cunoaște nici pe sine însuși. Crede că se posedă și în schimb este posedat chiar de lucrurile pe care le are. Este omul care nu mai știe să spere, pentru că nu mai are un cer la care să privească. Este omul care nu mai știe că este creatură a unui Creator, pentru că l-a tăgăduit. Este omul care face din indiferență unitatea sa de măsură, adică nu se măsoară, nu-și pune întrebări cu privire la originea sa, cu privire la viitorul său, trăiește ziua de azi construindu-și necesități noi, deoarece consumismul l-a redus să fie considerat numai consumator de bunuri.

Voldemort este simbolul omului care se pune în centrul universului și din creatură a lui Dumnezeu încearcă să se facă el însuși creatorul său, înșelându-se că totul îi este cu putință, cel puțin în potență. Voldemort are însă un punct slab, care se va manifesta de-a lungul povestirii și a celorlalte volume: are o mare frică de moarte, pentru că, după aceasta din urmă, vede numai nimicul. Și acest lucru este tipic pentru omul care a pierdut un orizont care îl transcende.

De aici provine căutarea neliniștitoare a mitului plăcerii, a unei vieți lungi pe acest pământ și teroarea morții. Dorința unei vieți nemuritoare, la care tânjește Voldemort, este aceeași a multor oameni de știință, cercetători moderni: ne gândim de exemplu la promisiunile utopice de rezolvare a problemelor din partea biologiei, a biotehnologiilor, a științei computerelor, a roboticii.

Rowling pornește de la această claritate tragică a postmodernității pentru a se depărta de ea și a încerca să ilustreze viziunea sa despre om și despre viață, folosind un stil deosebit de adaptat și comprehensibil pentru publicul de copii căruia îi este adresată cartea.

Harry, protagonistul principal al cărții, după ce a trăit o copilărie fără adevărate relații semnificative, mereu supus la samavolnicii, nu cunoaște adevărata sa identitate și până când nu se întâmplă ceva deosebit (sosirea scrisorii care-l invită la Hogwarts) care dă început unui adevărat parcurs de formare. Fundamental pentru dezvoltarea lui Harry este oportunitatea de relații pe care i-o prezintă noua viață: de la cele cu persoanele care-l iubesc, prietenii, paznicul de vânătoare Hagrid, președintele Silente, la cele cu persoanele care-l disprețuiesc, profesorul Piton, familia Malfoy. Harry învață din aceste raporturi să se cunoască, să se aprecieze, și să lupte pentru a se apăra pe sine însuși și pe ceilalți. Descoperă o parte din el pe care n-o cunoștea, o lume de sentimente care îl îmbogățesc în drum și-l ajută să crească în conștiința a cine este el în fața sa și în fața celorlalți.

Pe acest drum de perfecționare a naturii sale, aceste valori au un rol absolut mai decisiv decât cel al magiei, care reprezintă elementul cel mai spectaculos din istorii (și care a trezit îngrijorări în mulți educatori), care desfășoară o funcție spectaculoasă și încântătoare în ochii micilor cititori, dar care nu este totul. Harry, intrând în lumea magilor, descoperă că magia nu este un mic joc pentru copii, nu e suficient a avea o baghetă magică pentru a rezolva problemele, ci este mult de studiat și de trudit pentru a învăța arta magiei. Însăși autoarea scoate bine în evidență acest lucru încă de la primul roman, Harry Potter și piatra filozofală, unde Hagrid îi explică lui Harry că există un Minister al Magiei și Harry întreabă: "Dar ce face Ministerul Magiei?". "Ei, misiunea cea mai importantă este ca Babbanii să nu afle că prin țară mai există încă vrăjitoare și magi". "Și de ce?". "De ce? Hai, măi Harry, pentru că atunci toți vor să rezolve problemele lor cu magia" (pag. 65-66). Sau mai departe, când se spune: "Așa cum Harry a descoperit destul de repede, magia era cu totul altceva decât simpla agitare a baghetei magice rostind cuvinte incomprehensibile" (pag. 127-130).

Așa cum scria marele scriitor irlandez Clive Staples Lewis, autor operei Cronicile din Narnia, există "o magie mai mare" decât aceea a vrăjitorilor și ghicitorilor. Într-o lume cum e cea contemporană, unde pare să nu existe un adevăr obiectiv la care să se tindă și să se adere, ci numai adevăruri subiective pe care și le creează fiecare, și Rowling prezintă conceptul său de adevăr. Adevărul este prezentat ca un lucru minunat și teribil care trebuie tratat cu atenție, ca un lucru prețios care nu poate fi manipulat după propria plăcere, conform propriilor interese.

Există un alt aspect pe care autoarea vrea să-l comunice: nu marile gesturi eroice contează, au valoare, ci gesturile mici făcute din altruism chiar de persoane "mai puțin dotate" sunt mult mai prețioase. Accentul nu este pus pe puterea succesului, ci pe umilința dăruirii de sine; slăbiciunea învinge, nu forța mușchilor. Este clar referința la un alt mare autor creștin din Anglia din secolul al XX-lea, John Ronald Reuel Tolkien, ai cărui eroi sunt micii, umilii Hobbit, contrarul exact al super-eroilor mândri, care au pretenția să se facă total de la sine și să domine lumea. Și ca în Tolkien, și în Rowling este prezentă cu forță tema morții. Această temă la prima vedere surprinde într-o carte pentru copii, și pentru că în contextul de astăzi moartea este adesea ascunsă copiilor de către cei mari. În schimb în această istorie ea are un loc bine definit și "central". Se vorbește despre realitatea morții, despre nemurire, și se încearcă să se intuiască faptul că poate exista o lume de dincolo.

Cu expresia "locul central al temei moarte" se înțelege că episodul fundamental care este un fond pentru istorie este dăruirea propriei vieți din partea mamei pentru a-l salva pe fiul Harry. De mai multe ori acest episod este reluat pentru a evidenția forța iubirii unui astfel de gest. În mitul lui Harry Potter se poate întâlni deci o lectură inteligentă a epocii pe care o trăim. Sub formă de simboluri, metafore, referințe directe și indirecte, folosind și mitologia, rezultă o lectură sapiențială a timpului de astăzi. Nu puterea, nu succesul, nu viața ușoară duce la bucuriile cele mai adevărate și mai profunde, ci prietenia, dăruirea de sine, sacrificiul, adeziunea la un adevăr neconstruit după imaginea omului însuși.

Omul are dorințe mari (vezi oglinda dorințelor), dar nu poate să le transforme în necesități ce trebuie satisfăcute imediat: dacă încearcă să facă asta își pierde însăși identitatea de om; el în schimb este chemat să adere la un proiect care-l depășește. De la cine vine acest proiect? Rowling nu explică în mod clar, dar lasă în suspensie o întrebare, aceea care se naște ori de câte ori omul încearcă să înțeleagă sensul existenței sale.

* * *

O imagine greșită a eroului

Edoardo Rialti

În succesul lui Harry Potter de Joanne Kathleen Rowling mulți au voit să vadă o paralelă cu marile opere fantastice ale lui John Ronald Reuel Tolkien și Clive Staples Lewis, autorii creștini ale basmelor cele mai iubite din secolul al XX-lea, doi oameni care cu frumusețea limpede a operelor lor au făcut pentru un număr infinit de persoane ceea ce atâția alții nu au știut sau nu au voit să facă: i-au expus în fața transcendenței, a frumuseții infinite a marii istorii providențiale în care "trăim, ne mișcăm și existăm".

Totuși, deși suprafața prezintă multe aparente puncte în comun, izvorul imaginativ și propunerea educativă pe baza romanelor lui Rowling este foarte diferit de cel al lui Tolkien și Lewis și comunică o viziune despre lume și despre om plină de erori profunde și de sugestii periculoase, cu atât mai seducătoare pentru că sunt puse în mijlocul unor jumătăți de adevăruri și al unei scrieri implicatoare. Dar așa cum avertiza Lewis, "otrăvurile, atunci când devin dulci, nu încetează din această cauză să ucidă". Adevărata mare fantezie a tradiției occidentale sănătoase a fost mereu o fereastră deschisă larg asupra ordinii profunde a universului creat și asupra drumului omului. Tolkien în lucrarea sa fundamentală Despre basme, amintea că povestitorul de basme se poate îndepărta de ordinea fizică a universului creat, dar nu de ordinea sa morală: putem să ne imaginăm un univers luminat de un soare verde, dar nu trebuie să cedăm ispitei de a prezenta ca pozitivă o realitate unde structura morală și spirituală să fie inversate sau încurcate: o lume unde răul să fie bine.

Și exact acest lucru se întâmplă în Harry Potter. În pofida fiecărei valori pozitive care poate fi întâlnită în povestire, la baza acestei povești este propusă ca ideal pozitiv vrăjitoria, manipularea violentă a lucrurilor și a persoanelor grație cunoștințelor oculte, apanaj pe puțini aleși: scopul, în fond, justifică mijloacele pentru că înțelepții, intelectualii știu cum să controleze și puterile obscure și să le îndrepte spre bine, nu-i așa? Sinistra "civilizație a mașinilor" de care ne-au avertizat Lewis, Bernanos, Ioan Paul al II-lea trece și pe aici.

Aceasta este o minciună gravă și profundă, vechea tentație gnostică de a face să coincidă mântuirea și adevărul cu o cunoaștere secretă: iată de ce Harry Potter este bogată în valori creștine, dar chiar acele valori sunt dezlipite de izvorul adevărat care le face să existe, adevărata ordine a lucrurilor. Protagonist al basmelor a fost mereu un băiat normal implicat într-o aventură extraordinară: magia a fost mereu ori o reprezentare vizibilă a forțelor răului care amenință drumul, ori, pe versantul pozitiv, o imagine la fel de vizibilă a harului: magii înțelepți și zânele bune reprezintă Providența care nu ne lasă singuri pe drum. Dar este vorba tocmai de puteri care îl însoțesc sau îl împiedică pe om, și nu de puteri pe care însuși omul trebuie să le cucerească în mod prometeic pentru a domina și a învinge. Acestea sunt puteri care-i revin numai lui Dumnezeu și mesagerilor lui, așa cum ne avertizează Sfânta Scriptură.

Însuși Tolkien ținea să precizeze aceasta atunci când scria că lumea basmelor "s-ar putea traduce oare în maniera cea mai apropiată cu magia - dar e vorba de o magie și de o modalitate și putere deosebite, la antipozi față de trucurile vulgare ale magului ingenios și științific" ca să adauge apoi că "am folosit mai înainte magie, dar nu ar fi trebuit să fac asta: magia ar trebui să fie rezervată operațiunilor magului (...) magia produce, sau pretinde că produce, o alterare în lumea primară (...) nu e o artă, ci o tehnică; ceea ce dorește este puterea în această lume, dominarea de lucruri și voința".

El distinge tot în lucrare între "artă sau vrăjire", minunatul pozitiv care ne expune frumuseții creației și marii drame care se desfășoară în ea, și "înșelătoriile perfide ale magilor". Harry Potter este tocmai acest mag ingenios și științific. Ca învățător a avut posibilitatea de a verifica bine încărcătura care educă prost a unei asemenea propuneri pentru copii. În schimb, protagoniștii marilor basme nu devin niciodată magi, și seducția magiei are mereu consecințe foarte grave și deosebit de destructive: istoriile lui Tolkien și Lewis relatează toate refuzarea magiei și a puterii, nu a unei anumite puteri sau a unei anumite magii, ci a puterii și a magiei pur și simplu. Nu există erou mai antitetic lui Harry Potter decât tânărul Frodo din Tolkien sau decât frățiorii Pevensie din Lewis. Drumurile lor sunt parcursuri de trudă, ofertă și despuiere.

Este descoperirea extraordinară a creștinismului autentic, pentru care protagonist al istoriei nu este omul excepțional, ca în păgânismul antic și în recrudescențele sale în ideologiile de astăzi, ci omul care spune da, așa cum este, inițiativei misterului lui Dumnezeu. Acest lucru exaltă și valorizează dincolo de imaginabil experiența umană a fiecăruia dintre noi, acolo unde cărți ca Harry Potter arată un dispreț clar față de "babbani", oamenii obișnuiți care nu au magia: nu se mai învață că există lucruri urâte și rele care trebuie refuzate în sine, ci numai forțe care trebuie supuse. Aceasta este atitudinea cu adevărat "diabolică", deoarece este opusă lui "simbolică": acolo unde simbolul ne ajută să percepem legăturile dintre lucruri, dezbinarea (dia-bàllo) făcută de aceste romane între lucru și semnificația sa obiectivă ne fac pradă a unor minciuni grave. Ni se spune că în fond anumite lucruri nu sunt rău în sine, dacă sunt folosite în scopuri bune: violența devine bună, dacă e în mâinile juste și în persoanele juste, eventual în doze juste. Harry Potter propune o imagine a eroului greșită și needucativă, o imagine nereligioasă, care este chiar mai rea decât o propunere explicit antireligioasă: Diavolul în Sfânta Scriptură nu spune niciodată "Nu există Dumnezeu", ci seducția mult mai perfidă "Voi veți fi ca Dumnezeu", că el există sau nu, voi nu veți mai avea nevoie de iubirea lui, pentru că veți avea însăși puterea lui.

Harry Potter se inspiră aparent din aceeași formă narativă folosită de Tolkien și Lewis, dar golindu-i semnificația. Nu întâmplător aceste romane ale lui Rowling nu educă la adevărata transcendență, ci la o vagă spiritualitate new-age. Sunt adevărate opere de evadare, de fugă de realitate, pentru că fac să credem că vom fi fericiți "dacă": dacă am avea anumite puteri, dacă am avea o anumită tehnică necunoscută de alții, și nu în faptul de a descoperi că suntem iubiți și stimați pentru ceea ce suntem de cineva mai mare, bun și înțelept decât noi care se leagă de viața noastră și de drumul nostru.

Iată în schimb "iluzia bolnăvicioasă" de care Tolkien ne-a avertizat mereu: iluzia unei puteri care face apel la acea dorință de ocult și formule magice pe care Lewis le-a definit în mod subtil un "desfrâu spiritual". Și însemnata creștere de interes față de magia neagră și față de satanism din partea tinerilor cititori ai lui Harry Potter ar trebui să ne facă să reflectăm și să ne îngrijorăm, așa cum ne-a amintit părintele Gabriele Amorth. Este mai profundă ca niciodată judecata exprimată de cardinalul de atunci Ratzinger la adresa criticilor serioase ale ziaristei germane Gabriele Kuby despre Harry Potter: "Este un lucru bun că ea clarifică cazul lui Harry Potter, deoarece conține seducții subtile care acționează în profunzime și cu mare efect și care îi corup pe tinerii creștini în suflet, mai înainte ca acesta să fie format complet".

(Traducere de pr. Mihai Pătrașcu după L'Osservatore Romano, 14-15 ianuarie 2008)


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat