Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Între caracterul istoric al evangheliilor canonice și contribuția apocrifelor

Interviu luat părintelui Bernardo Estrada, profesor de Noul Testament

De Mirko Testa

Consistența istorică a Evangheliilor canonice se află în însăși geneza lor, adică în continuitatea dintre predica lui Isus, predica apostolică și redactarea lor. Evangheliile apocrife nu ne permit să-l cunoaștem realmente pe Isus, ci ne arată evoluția creștinismului.

Afirmă aceasta într-un interviu acordat agenției ZENIT părintele Bernardo Estrada, profesor de Noul Testament la Facultatea de Teologie din Universitatea "Sfânta Cruce" (Roma), care citează și câteva mărturii extrabiblice care dau valoare conținutului Evangheliilor.

Părintele Bernardo Estrada este convins că apocrifele, deși nu spun nimic mai relevant la nivel istoric față de ceea ce au este afirmat deja de Evangheliile canonice, ne permit totuși să observăm nașterea câtorva tradiții care au influențat asupra religiozității populare și asupra artei creștine

*

Înainte de toate, explicați-ne parcursul care a dus la redactarea Evangheliilor?

Părintele Estrada: Putem spune că Evangheliile încep cu predica lui Isus, care nu a scris cu mâna lui practic nimic decât acele puțin cuvinte trasate pe nisip atunci când i-a fost prezentată o femeie prinsă în adulter. Despre Isus Cristos se știe mai ales că predica. Trebuie spus în această privință că exigența de a predica și a învăța pe de rost era o obișnuință constantă a timpului, deoarece scrierea era impracticabilă în condiții normale.

Totuși, după pătimirea și moartea lui Isus, predica Bisericii s-a întemeiat tocmai pe evenimentul pascal. Acesta este fundamentul întregii noastre credințe, nu numai pentru că Paul spune aceasta la sfârșitul Scrisorii către Corinteni, ci pentru că tocmai kerygma, vestea fundamentală a Bisericii după Rusalii, a fost "Isus Cristos răstignit și înviat". Evanghelia ca atare era, așa cum afirmă sfântul Paul, proclamare a "mesajului de bucurie" că Dumnezeu ne-a mântuit de moartea veșnică prin moartea și învierea Fiului său Isus.

Numai în a doua jumătate a secolului al II-lea, sfântul Iustin, scriind în anul 160 Apologia, afirmă că memoriile apostolilor sunt numite Evanghelii. Este prima mărturie în care se trece de la Evanghelie ca veste predicată la Evanghelia ca text. După această declarație apostolică putem spune că autorii sacri, adică evangheliștii dintre care cel puțin doi erau apostoli au ajuns la scrierea cărților. Pentru aceasta se poate spune că Evangheliile au o consistență istorică, deoarece reflectă aceste trei etape în formarea lor cu o continuitate care nu a încetat niciodată să existe. O continuitate care leagă împreună predica lui Isus, predica apostolică și redactarea Evangheliei.

Evangheliile "canonice", adică Evangheliile primite de Biserică datorită originii lor "apostolice" și datorită "conformității lor cu norma credinței" din primele comunități creștine și din Bisericile mai mari de origine apostolică, au fost compuse între anii 60-100 d.C. Care sunt criteriile care dau mărturie despre caracterul lor istoric?

Părintele Estrada: Exponenții cei mai radicali ai criticii istorice considerau că exista o așa distanță între redactarea Evangheliilor și viața lui Isus, încât o întreagă generație de martori oculari dispăruse. Dar acest lucru nu e adevărat. De fapt, prima Evanghelie, care se știe că a fost scrisă de Marcu, datează din anul 64 d.C., adică 34 de ani după data probabilă a morții lui Isus. În anii aceia ce s-a făcut? În mod esențial s-a predicat Evanghelia în diferite locuri, s-a rumegat asupra acelei vești, dându-i o sistematizare teologică, aceea pe care o face Paul. De fapt, Evangheliile au fost scrise după ce Paul a elaborat practic toată teologia sa. Prin anul 64 d.C., toate Scrisorile fuseseră scrise, inclusiv cele pastorale, dacă este adevărat că el a fost autorul lor. Putem spune că în anii aceia Evangheliile au avut o evoluție mai mult teologică decât biografică, deoarece faptele și cuvintele din viața lui Isus erau deja dovedite.

Și atunci, care sunt criteriile pentru a putea separa cu o anumită siguranță ceea ce este istoric de ceea ce nu este istoric? În a doua jumătate a secolului al XX-lea au fost dezvoltate diferite criterii istorice, între care cel al "discontinuității", care se concentra pe acele cuvinte sau acele fapte ale lui Isus care nu pot să derive nici din iudaismul din timpul lui Isus nici din Biserica primară după el. De exemplu, în Evanghelia după Matei, Isus se confruntă în mod critic cu Scripturile și cu Moise, așa cum n-ar fi făcut niciodată vreun rabin, revelând superioritatea legii noi proclamată de el care nu merge după stilul exterior al fariseilor ci își are sediul în intimitatea inimii. Un alt criteriu este cel care este numit al "rușinării", conform căruia Biserica nu ar fi comunicat niciodată un fapt care l-ar fi umilit pe Isus, pornind de la cruce care este cazul cel mai emblematic și paradigmatic. Botezul dat de Ioan dacă nu ar fi avut loc realmente, nu i-ar fi venit în minte niciunui autor. Tot așa și apariția lui Isus femeilor, pentru că în acel timp femeile nu erau martori calificați pentru Israel.

Afinitățile însemnate între textele lui Matei și Luca i-au făcut pe diferiți cercetători să afirme existența unui izvor comun, așa încât s-a crezut că în realitate ei au apelat la izvoare indirecte și de prima mână. Dumneavoastră ce credeți?

Părintele Estrada: Putem admite că Evangheliile după Matei și după Luca au avut un izvor comun, deoarece există o serie de relatări, mai ales de afirmații, care nu apar în Marcu. Dar ceea ce uimește nu este că Matei și Luca au avut un izvor comun, cât mai ales diferențele lor. De exemplu, amândoi relatează copilăria lui Isus, dar fiecare o face prin intermediul unor evenimente pe care celălalt nici măcar nu le cunoaște. În Matei protagonistul copilăriei lui Isus este Iosif, în timp ce în Luca este Maria. Dacă ar fi fost prea multe afinități, am fi putut presupune că există un acord între cei doi. Desigur cei doi evangheliști aveau un izvor propriu din care luau și un alt izvor pe care l-au împărtășit.

Există izvoare istorice independente de Evangheliile canonice care dau valoare conținutului lor?

Părintele Estrada: Caracterul istoric al Evangheliilor este confirmat numai de Evangheliile înseși, prin intermediul formării lor. Totuși, există mărturii extra-biblice care nu trebuie disprețuite. Prima este aceea a lui Plinius cel Tânăr, care a fost proconsul al Bitiniei în anii 111-113 d.C., și care într-una din epistolele trimise împăratului Traian scrie că creștinii "obișnuiau să se adune înainte de zori și să intoneze în coruri alternative un imn în cinstea lui Cristos ca și cum era un zeu". Deci, afirmă că erau convinși de divinitatea lui Cristos.

Suetoniu, în schimb, în opera sa "Viața celor doisprezece Cezari", prezentând un fapt întâmplat prin anul 50 d.C., afirmă că Claudiu "i-a expulzat din Roma pe iudeii care prin instigarea lui Cresto erau motiv continuu de dezordine" (Vita Claudii XXIII, 4). Suetoniu a scris "Chrestus" în loc de "Christus" necunoscând diferența dintre iudei și creștini și datorită asemănării dintre Chrestòs, care era un nume grec foarte obișnuit, și Christòs care voia să însemne "cel uns", "Mesia". Deci existau la Roma iudeo-creștini și - aș spune - evrei neconvertiți care discutau aprins între ei despre Cristos și care puteau apare în ochii autorității romane ca motiv de dezordine publică.

Și apoi este mărturia istoricului roman Tacitus care în Anale relatează despre incendiul izbucnit la Roma în anul 64 d.C., de care a fost acuzat împăratul Nero, care a făcut orice "ca să înceteze acest zvon" și pentru aceasta "a inventat vinovați și a supus la pedepse foarte rafinate pe cei pe care plebea, detestându-i din cauza nelegiuirilor lor, îi denumea creștini". Tacitus mai afirmă că "originea acestui nume era Cristos, care sub domnia lui Tiberiu a fost condamnat la supliciu de către procuratorul Ponțiu Pilat; și, momentan calmată, această superstiție primejdioasă se răspândea din nou, nu numai în Iudeea, focarul acelei molime, ci și la Roma, unde din toate părțile vine și este ținut la loc de cinste tot ceea ce este urât și rușinos" (Anale XV, 44).

Lista completă a celor 27 de cărți ale Noului Testament este fixată pentru prima dată cu Atanasiu din Alexandria în anul 367 d.C. Cum se ajunge la alegerea acestor patru Evanghelii în canonul Scripturilor?

Părintele Estrada: Deja înainte de sfârșitul secolului al II-lea, sfântul Irineu Episcop de Lyon și martir afirmă într-un text celebră că "deoarece lumea are patru regiuni și sunt patru vânturi principale [...] Cuvântul creator al tuturor lucrurilor [...] revelându-se oamenilor, ne-a dat o Evanghelie cvadruplă, dar unificată de un singur Duh" (Împotriva ereziilor III, 11, 8).

Biserica definise deja atunci cele patru texte care erau folosite în liturgie. Cu douăzeci de ani înainte de Irineu, și Iustin vorbește despre cele patru Evanghelii sau despre memoria apostolilor care erau menționate sau citite în timpul celebrărilor euharistice. Atunci cum s-a ajuns la această selectare? În realitate, s-a ajuns printr-un proces în care Duhul Sfânt și-a deschis o breșă în mod natural și spontan. Atunci când era răspândit un text care afirma ceva straniu, credincioșii înșiși, uniți sub păstorul lor, îl respingeau. Deci nu au fost hotărâte de nimeni chiar dacă în secolul al II-lea exista conștiința că Evanghelia era cvadruplă: adică una singură, deoarece una singură este predica despre viața, faptele și cuvintele lui Isus, dar cu patru imagini diferite, fiecare dintre ele oferă ceva personal.

Cealaltă chestiune care se pune acum este cum de tradiția apostolică a ajuns să insereze între Evangheliile canonice și Evanghelia după Ioan, cea mai diferită față de celelalte cât privește conținutul și expunerea, întrețesută adesea cu reflecții spirituale și teologice. În afară de aceasta, unii cercetători atribuie paternitatea acestei scrieri unor discipoli care aparțineau diferitelor "școli ioanee", așa cum se poate observa în acest text: "Acesta este discipolul care dă mărturie despre acestea și le-a scris, iar noi știm că mărturia lui este adevărată" (In 21,24)...

Părintele Estrada: Nu este împotriva caracterului istoric al Evangheliilor faptul că autorii lor nu erau în mod necesar cei patru care sunt menționați în titluri. Aș vrea să spun și că nici nu există motiv de a ne îndoi dacă nu sunt motive serioase. Cât privește Evanghelia după Ioan este sigur că un nucleu provine de la apostol, dar că au fost discipoli care au reflectat asupra acelor cuvinte ale lui Isus și au găsit alte izvoare și au redactat o Evanghelie care se deosebește un pic de celelalte. De fapt, este Evanghelia cea mai spirituală, unde nu se vorbește niciodată despre răstignire și despre suferință, deoarece pentru evanghelistul Ioan, ora pătimirii se identifică cu glorificarea și "înălțarea" supremă a lui Isus.

Ioan prezintă deja misiunea lui Cristos pornind de la Înviere. Este un Cristos care a triumfat și a învins asupra morții. Pe de altă parte este imposibil de explicat relatarea așa de detaliată și crudă a Pătimirii, decât în lumina convingerii depline a evangheliștilor cu privire la Înviere. Altminteri ar fi fost pur și simplu masochism! Suferința a folosit pentru mântuirea noastră.

Ioan prezintă foarte multe dialoguri ale lui Isus cu Tatăl, ca și cum nu ar atinge pământul, ci ar fi în mod constant cufundat în contemplarea feței lui Dumnezeu și deja glorificat. În timp ce în celelalte Evanghelii Isus este un om cu toate caracteristicile sale și limitele sale umane. Faptul că Evanghelia după Ioan a fost retușată de o comunitate de discipoli, care se afla probabil la Efes, și lărgită și poate asamblată într-un alt mod se întâlnește în textul pe care dumneavoastră l-ați citat, și care este considerat un apendice, o adăugire posterioară din partea unui discipol care face din Ioan un martor vrednic de crezare. De fapt, dacă se citește capitolul 20 se înțelege că suntem în fața unei concluzii: "Acestea însă au fost scrise ca să credeți că Isus este Cristos, Fiul lui Dumnezeu și, crezând, să aveți viață în numele lui" (In 20,31).

Luca în Evanghelia sa, compusă prin anii 80 din secolul I, face aluzie la "mulți alții" care au scris despre viața lui Isus, ca și cum ar da mărturie despre existența unei mulțimi de Evanghelii, chiar acele Evanghelii considerate apoi apocrife...

Părintele Estrada: În realitate, atunci când Luca începe prologul la Evanghelie și spune "Deoarece mulți au încercat să alcătuiască o istorisire a faptelor care s-au împlinit printre noi", nu se referă la cărți, ci la mărturii ale atâtor persoane care au primit predica apostolică și care au încercat să pună în scris faptele și cuvintele lui Isus.

Cu siguranță acelea sunt izvoarele din care au luat și evangheliștii. Dar din aceasta nu trebuie să deducem în mod necesar că era vorba de adevărate cărți. Poate că Luca, el care avea în fața lui Evanghelia după Marcu, și-a dat seama că alții au încercat să pună în scris sau în ordine faptele legate de viața lui Isus. Însă nu se spune că în secolul al II-lea erau răspândite Evangheliile apocrife. Cel mai vechi fragment di Evanghelia după Toma datează de la sfârșitul secolului al II-lea, care probabil este data de compunere a acelei Evanghelii. Nu înainte. În timp ce noi știm că multe Evanghelii sunt datate în secolul I și de citatele conținute în Prima Scrisoare a lui Clement, un text atribuit Papei Clement I (88-97) scris în greacă pe la sfârșitul secolului I.

În Didahia sau Învățătura celor doisprezece apostoli, care poate fi considerată cel mai vechi catehism creștin, fiind scrisă la câteva decenii după moartea lui Cristos, se citează "Tatăl nostru", așa cum îl recităm noi astăzi.

Apoi știm că cel mai vechi fragment din Noul Testament este conținut în papirusul Rylands (P. 52), care prezintă părți din Evanghelia după Ioan și datează circa din anul 125 d.C., și deci este o copie scrisă la cel puțin 30 de ani de la original.

Deși sunt respinse deoarece nu conțin adevăruri revelate în mod divin, unele Evanghelii apocrife au ajuns până la noi în fragmente lungi cum este Evanghelia coptă a lui Toma sau Evanghelia lui Petru, fiind folosită printre monahii creștini din Siria și din Asia Mică. Ce valoare au? Adaugă informații de vreo utilitate la relatarea celor patru evangheliști?

Părintele Estrada: Înainte de toate este necesar să spunem că între Evangheliile apocrife există unele care prezentând figura lui Isus sau repropunând învățătura lui se inspiră din gnosticism, care este acea teorie filozofico-religioasă care în primele secole ale creștinismului (I-IV) s-a opus în mod violent Bisericii catolice. În anul 1945, în satul Nag Hammadi, în Egiptul de Sus, a fost descoperită o veche bibliotecă coptă care păstra 13 coduri, toate scrise în secolul al IV-lea, dintre care unele prezentau cuvinte ale lui Isus, pentru a exprima totuși concepte necreștine.

Toți cercetătorii sunt de acord, de exemplu, să afirme că Evanghelia lui Toma - cea care a trezit interes mai mare - este o Evanghelie gnostică ce prezintă învățăturile și orientările unei comunități născute ca erezie în interiorul creștinismului și care pretindea să-i aplice lui Isus mântuirea și toate principiile credinței creștine conform propriului punct de vedere. De fapt, ele nu recunosc moartea pe cruce, deoarece singura mântuire ar veni de la "gnoză", adică de la cunoaștere. În timp ce materia este mereu cauză de păcat sau legată de diavol. Evanghelia lui Toma, ca și celelalte Evanghelii gnostice, se limitează să prezinte cuvintele ale lui Isus fără a le insera în relatarea a ceea ce el săvârșește. Este un fel de "Confucius creștin" din secolul al II-lea.

La acest punct ne putem întreba: Evangheliile apocrife conțin vreun adevăr? Desigur. De exemplu, protoevangheliile ne relatează primii ani din viața lui Isus. În acest sens, cea mai vestită este Protoevanghelia lui Iacob, atribuită lui Iacob, fiul lui Iosif, care l-ar fi avut pe acesta, împreună cu trei frați și două surori, dintr-o căsătorie precedentă căsătoriei cu Maria. Acest text a avut o anumită influență în tradiție și în iconografie, așa încât prezența boului și a măgărușului în peștera Nașterii și numele părinților Mariei, Ioachim și Ana, ne vin tocmai de la acest izvor. Desigur, conținutul Evangheliilor apocrife poate să difere. Unele conțin adevăruri, amplificări fanteziste față de Evangheliile canonice și un gust teatral propriu unui creștinism popular, deși rămân în albia ortodoxiei; în timp ce multe altele, mai ales cele de orientare gnostică, conțin falsități deoarece vor să convingă cu privire la validitatea ereziei lor.

Sub profil istoric, nu ne spun nimic mai mult decât știm deja din Evangheliile după Matei și după Luca, de care ele depind. Intenția lor nu este istorică, ele vor să facă operă de edificare. În fața sobrietății Evangheliilor care relatează și realități supranaturale în manieră "naturală" și sobră, fără a adăuga circumstanțe inutile, s-a ales să se meargă în întâmpinarea dorinței poporului creștin adăugând în manieră mai amplă și colorată amănunte pentru a evidenția aspecte sau evenimente din copilărie și din prima tinerețe a lui Isus și a Mariei. Dar de fapt în felul acesta ele oferă o imagine a lui Isus neconformă cu realitatea, așa cum se întâmplă în Evanghelia copilăriei după Toma, unde este descris ca un copil deja în stare să facă minuni.

Deci, se poate spune că dacă nu ar fi conținut chiar un mic nucleu de adevăr nimeni nu le-ar fi acceptat. Importanța lor se află în faptul că arată o epocă, o dezvoltare a creștinismului, o confluență de diferite curente teologice și religioase. Utilitatea lor se află în faptul că reușesc să arate evoluția creștinismului.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 63.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat