Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Oare am intrat cu adevărat în esența ieslei?

Publicăm pe larg din omilia - textul integral este în Discorsi e scritti milanesi, Brescia, Instituto Paolo VI, 1997, I, pag. 556-562 - pe care, în ziua de Crăciun a anului 1955, pe atunci arhiepiscopul de Milano Giovanni Battista Montini a rostit-o în dom oprindu-se în mod deosebit asupra tradiției ieslei.

Giovanni Battista Montini

"Crăciunul este o dată pe care o celebrăm toți cu plăcere. Dar știm oare cu toții să ne dăm seama de frumusețea sa esențială? Am putea să documentăm toți autenticitatea sas reală? În fond, ce este Crăciunul? Sărbătoarea familiei, a copiilor, a săracilor? Sărbătoarea cadourilor? Iată: există în jurul Crăciunului o înflorire de bunătate, de umanitate, de gentilețe și de caritate, care îl înscrie cu adevărat printre momentele cele mai frumoase ale anului, ba chiar ale vieții, între cele pe care le-am putea numi caracteristice ale unei civilizații, care se numește creștină: este așa de frumos acest aspect al Crăciunului încât nimeni, nici măcar cei care nu-i cunosc sensul intim și activ, nu știe să-l refuze.

Apoi vine aspectul liric și sentimental: la câtă poezie nu a dat naștere Crăciunul? La câte cântece duioase, la câte colinde? La câte nostalgii, contemplații, drame interioare, sentimente, intimități emoționante? Natura, viața au limbajul lor dulce și nevinovat al Crăciunului care ne face să gustăm ceva din armonia primară a creației și care ne redă bucuria lucrurilor adevărate, a lucrurilor simple, a lucrurilor bune, ca o încântare dătătoare de viață.

Însă, imediat în spatele acestui aspect liric și romantic, se manifestă alt aspect, care alterează limpezimea și forța marelui motiv al Crăciunului, că totul este adevăr pentru a introduce elemente de fantezie, de legendă, de joc spectaculos: iată pomul de Crăciun, iată-l pe Moș Crăciun, care înlocuiesc ieslea și încearcă să reducă la mit și la joc caracterul istoric al misterului. Mintea se distrează, dar se zăpăcește; se devine cu plăcere copii, dar așa se rămâne; nu se mai înțelege, nu se mai ajunge la întâlnirea supraumană cu Pruncul ceresc.

Și atunci cu ușurință Crăciunul alunecă în surogat: în dulciuri, în lumini, în urări, în mese festive, care legate cu bucuria originară a sărbătorii religioase au și ele un motiv de a fi, în exprimarea măsurată a unui obicei creștin gentil. Dar, în ele însele, ce sunt? Sărbătoarea începe să simtă golul ei; și, pentru a-l ascunde, începe frenezia distracției și a disipării exterioare și lumești: atunci Crăciunul și-a pierdut orice autenticitate.

Aș vrea ca, pentru o clipă, voi care veniți aici pentru a regăsi, în celebrarea acestor rituri sacre, adevărul Crăciunului, să vă gândiți care este acest adevăr, această autenticitate insurogabilă.

Ieslea, îmi veți spune.

Da, ieslea. Relatarea sfântului Luca este așa de precisă și liniară, așa de cunoscută și elocventă, încât ne face să asistăm la evenimentul foarte plăcut, inefabil. Merită s-o recitim și s-o gustăm (...) (cf. Lc 2,1-14).

Istoria evanghelică este întotdeauna în mod cordial minunată și mereu ne fascinează. Am putea sta fără sfârșit, ca niște copii în fața ieslei, să spunem totul, să explicăm totul. Dar acum chestiunea noastră ne duce mai încolo: asta-i tot? Am înțeles ceea ce s-a întâmplat? Care este realitatea, semnificația, valoarea faptului care ne-a fost relatat? Relatarea ne prezintă modalitățile istorice și exterioare ale evenimentului: dar am pătruns noi în esența acestui eveniment? Faptul, în sine, ce este?

S-a născut Mântuitorul; s-a născut Mesia, Cristos Domnul. Evanghelia ne spune asta. Cadrul se lărgește spre orizonturi nemărginite: Mântuitorul, Mesia! Aici este epilogul unei întregi filozofii, cea a omului, care are nevoie să fie mântuit; cea a omului care nu-și este suficient sieși. (...) Aici este centrul unei întregi istorii, ba chiar a istoriei umane în întregime, care își află în Cristos sensul său și demnitatea sa, legea sa și speranța sa.

Dar știm că astăzi putem îndrăzni mai mult. Cine este acest Mântuitor? Cine este acest Mesia? Și răspunsul vine de la evanghelistul care ne-a dăruit pagina, citită la prima Liturghie de Crăciun din ritul ambrozian, în schimb la a treia Liturghie de Crăciun din ritul roman.

Mântuitorul, Mesia, Isus din Betleem este Cuvântul lui Dumnezeu făcut om. Să cădem în genunchi. Uimirea nu are margini. Adorația nu are suficientă umilință. Bucuria nu are cuvinte îndeajuns.

Cerul s-a deschis larg. Misterul vieții interioare a lui Dumnezeu s-a manifestat. Unitatea transcendentală a lui Dumnezeu s-a arătat rodnică. Încă înainte de nașterea lui Cristos în timp, nașterea sa veșnică în afară timpului ne este vestită. Încă înainte de existența lui printre noi ne este descoperită preexistența lui la Dumnezeu, și el, el însuși ne-a spus că este Dumnezeu: "La început era cuvântul și cuvântul era la Dumnezeu și cuvântul era Dumnezeu". Și acest mister propriu al lui Dumnezeu ni se revelează nouă simultan cu misterul Întrupării, mister propriu al lui Cristos, Dumnezeu și om. "Și cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi". Problemele cele mai înalte ale teologiei se împletesc în mod minunat; în centru misterul lui Cristos.

Așadar cine este pruncul pe care-l admirăm în iesle? Formularea dogmatică a răspunsului la această întrebare a angajat primele secole de rugăciune și de meditație creștină. Marile concilii din Niceea, din Efes, din Calcedon, din Constantinopol au descifrat termenii surprinzători ai misterului lui Cristos, el este unul; o singură persoană aceea a cuvântului lui Dumnezeu; trăiește în două naturi, cea divină și cea umană; de aceea îl are ca Tată pe Dumnezeu, înainte de toți vecii; o are pe Maria ca Mamă în timp, în momentul precis al istoriei evanghelice.

Deja sfântul Ambroziu, ca toți părinții, interesați la maxim să dea Bisericii conceptul exact, atât cât le este dat minților umane să-l definească, a spus despre minunea neprevăzută: "aceasta este credința, că Cristos este Fiul lui Dumnezeu și veșnic al Tatălui, și că s-a născut din Maria Fecioara" (De incarnationis dominicae sacramento, V, 35).

Acest adevăr uluitor pe care creștinii ar trebui să-l aibă mereu prezent în spirit și pe care necreștinii se străduiesc să-l ignore este motivul profund al sărbătorii Crăciunului; și este așa de altoit în destinele noastre încât reflectă asupra fiecărui aspect al vieții razele sale minunate. Totul ar fi de meditat și de evaluat în lumina misterului Întrupării.

Este suficient să spunem că de acest mister sunt reglementate raporturile noastre cu Dumnezeu. Acele raporturi pe care cu greu mintea și inima umană le divinizau între viața umană și divinitate, constituind cheia de boltă a gândirii filozofice și morale, sunt puse în termeni exacți, în istorie și în spiritul uman, cu aspect concret viu; Cristos, Om-Dumnezeu, este puntea religioasă între cer și pământ. Și dacă totul, se poate spune, depinde de concepția religioasă - pozitivă sau negativă pe care o are omul despre viață, totul depinde pentru noi de Cristos, adică de raporturile pe care noi le avem cu Crisots, el este noul Adam; noul izvor al vieții; necesarul. El este piatra din capul unghiului.

Și dacă nu suntem îndărătnici față de marea revelație a lui Dumnezeu făcut om, nu numai realitățile divine ne sunt vestite, ci și realitățile umane. Teologia ieslei este cea mai înaltă, cea mai clară, cea mai mângâietoare antropologia. Viața umană capătă în Cristos semnificația sa, valoarea sa, demnitatea sa, caracterul său sacru, care este libertatea sa, personalitatea sa intangibilă.

Discursul nu s-ar mai termina: apologia omului și exaltarea vieții provin, cu vână inepuizabilă, chiar din misterul Crăciunului, contemplat în autenticitatea sa.

Și după cum de Crăciunul autentic suntem făcuți și ne numim creștini, tot așa de la Crăciun pare să vină la noi o invitație de a fi creștini autentici.

Astăzi acest termen de "creștin" pare vlăguit de cei care încă îl folosesc pentru a da un calificativ foarte general și extrem vieții, culturii, civilizației, care au avut amprenta benefică din partea creștinismului; dar care încearcă, imediat ce pot, să-l uite sau să-l rezolve în alte formule, laice și lăsând la o parte consecințele supreme și vitale pe care numele creștin le poartă cu sine.

Un Crăciun fără Cristos și un nume creștin fără credința în Cristos sunt derâderi ale adevărului divin și ale inteligenței umane.

Să încercăm noi, credincioșii, să dăm Crăciunului valoarea și strălucirea sa autentică: celebrarea misterului Întrupării; și să dăm numelui creștin gloria și puterea pe care el trebuie să-l poarte cu sine, acelea ale unei vieți creștine autentice. Așa să fie.

Traducere după L'Osservatore Romano, 6 ianuarie 2008, de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat