Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Contribuția creștinismului

Numeroasele efecte pozitive ale religiei

Avalanșa de cărți despre meritele și nemeritele prezenței lui Dumnezeu și a religiei pare să nu se termine. Una din ultimele lucrări subliniază contribuțiile numeroase și pozitive ale creștinismului în societate.

Dinesh D'Souza, cercetător la Hoover Institution din Stanford University, a scris un volum intitulat "What's So Great About Christianity" (Regnery Publishing). Una din problemele majore - susține el - este că se tinde să se ignore rolul pe care creștinismul l-a avut de-a lungul secolelor.

În acest sens, un loc comun este că după înaltele nivele de civilizație la care s-a ajuns în perioada greacă și romană, lumea s-a prăvălit în întunericul evului mediu, răscumpărată numai grație întoarcerii la izvoarele clasice în Renaștere. Perioada următoare de înaintare considerată cea a Iluminismului, care a deschis porțile pentru epoca modernă.

Distrugerea imperiului roman nu a fost opera creștinismului, subliniază autorul. A fost o combinație între decadența romanilor și invazia barbarilor. În schimb, creștinismul, în bună parte grație monahismului catolic, a ferit cunoașterea și știința și i-a convertit pe barbari.

Și arta, literatura și muzica occidentale datorează mult creștinismului. Pentru multe secole artiștii necreștini produceau opere inspirate din teme creștine, adaugă D'Souza.

Și noi avem multe pentru care suntem recunoscători creștinismului, cât privește evoluția politicii în lumea occidentală, continuă cartea. Învățătura lui Cristos conținută în Mt 22,21, de a da Cezarului ce este al Cezarului și lui Dumnezeu ce este a lui Dumnezeu, constituie originea separării dintre Biserică și stat.

Limitarea puterii statului

Această separare nu ajută numai la prevenirea exceselor unui stat teocratic, ci dă naștere și conceptului de guvern limitat, deoarece sugerează că puterea statului are o limită și trebuie să respecte conștiința fiecărei persoane.

Laiciștii - avertizează D'Souza - tind să elimine din sfera publică elementul religios și cel al moralei religioase, monopolizând astfel societatea cu viziunea lor. Pe baza acestui mecanism, credincioșii sunt considerați ca niște cetățeni din seria B. Separarea dintre Biserică și stat nu trebuie să fie folosită împotriva creștinismului, ci trebuie să fie izvor de pace socială și de libertate religioasă.

Demnitatea umană este o altă contribuție meritorie a creștinismului, examinată de D'Souza. Învățătura creștină nu numai că apără demnitatea păcătosului și a celor care greșesc, ci invocă respect și față de cei săraci și cei respinși. "Cristos a dobândit transformarea valorilor, în care cel din urmă devine cel dintâi și în care valorile respinse într-o vreme devin idealurile umane cele mai elevate", explică autorul.

Prin intermediul apărării demnității umane, creștinismul a inspirat și alimentat și campaniile pentru a pune capăt sclaviei, pentru a promova democrația și autodeterminarea popoarelor, în afară de primele tentative de a formula o doctrină a drepturilor umane. Multe formulări moderne ale drepturilor umane fac apel la conținuturi proprii ale creștinismului.

Declarația universală a drepturilor omului, adoptată de Națiunile Unite în anul 1948 - subliniază D'Souza - se bazează pe premisa că orice viață umană are o valoare și că toate viețile sunt egale. Aceasta este o învățătură care nu se găsește în toate culturile și religiile, dar care derivă din creștinism. Dacă Occidentul abandonează creștinismul riscă să amenințe și valorile de egalitate pe care el le-a adus lumii, avertizează autorul.

Întorcându-ne la tema politică, conform lui D'Souza, conceptul conducătorilor care trebuie să se considere ca slujitori ai altora a furnizat baza pentru buna guvernare politică și socială. Prin urmare, un politician, un comerciant, un preot, etc., este chemat să slujească persoanele încercând să satisfacă nevoile lor.

Ridicarea societății

O altă contribuție esențială a creștinismului este marea importanță atribuită căsătoriei și familiei. Premisele pe care se întemeiază familia au fost introduse în societate de către creștinism, continuă cartea. În acest sens, familia nu mai este subordonată statului, ci este ridicată prin sacramentul Căsătoriei. Creștinismul a introdus și condiția consimțământului ambilor soți pentru ca să existe Căsătorie; un element esențial pentru a evita ca persoanele să îndure presiuni pentru a se căsători împotriva voinței lor.

Preceptele creștine ale iubirii reciproce și carității sunt la baza dezvoltării instituțiilor cum sunt spitalele și orfelinatele, care astăzi sunt considerate normale de multe persoane care le-au uitat originile.

Creștinismul a avut un rol important și în dezvoltarea capitalismului, conform lui D'Souza. Teologii din evul mediu au fost primii care au elaborat regulile fundamentale ale economiei și mănăstirile răspândite în toată Europa au reprezentat centre importante de activitate economică.

Și știința datorează mult creștinismului, în pofida faptului că de obicei este considerată în opoziție cu religia. D'Souza citează discursul rostit de Benedict al XVI-lea la Regensburg, la 12 septembrie 2006, în care papa atribuie dezvoltarea științei moderne importanței pe care creștinismul a atribuit-o religiei.

De fapt - adaugă autorul - știința modernă se bazează pe contribuția creștinismului medieval și marile descoperiri științifice au fost în mare parte opera creștinilor. Atât în universități, întemeiate de Biserică în timpul evului mediu, cât și în mănăstiri, cunoașterea științifică a fost ocrotită și dezvoltată.

O forță pozitivă

Contribuția religiei la societate nu se limitează la trecut. Scriind în Los Angeles Times din 29 septembrie, Iam Buruma, notează că unele bestseller recente ar vrea să ne facă să considerăm că credința religioasă este semn de înapoiere și de un comportament primitiv. "Ni se spune că religia este responsabilă de violențe, asupriri, sărăcie și multe alte rele", notează Buruma.

Religia nu este perfectă - admite el - dar în multe cazuri reprezintă o forță pozitivă. În acest sens el citează exemplul recent al călugărilor birmani care au sfidat forțele de poliție ale unui regim asupritor.

În același mod creștinii s-au implicat în apărarea democrației în țări ca Filipine, Coreea de Sud și China.

"Într-o lume de asuprire politică și corupție morală, valorile religioase oferă un univers moral alternativ", susține Buruma.

Când religia este slăbită, ca în provincia canadiană Quebec, ies la iveală multe probleme sociale, a declarat arhiepiscopul de Quebec, card. Marc Ouellet. "Adevărata problemă în Quebec este golul spiritual generat de ruptura religioasă și culturală", a afirmat în cadrul unui raport prezentat unei comisii guvernamentale la 30 octombrie.

După ceea ce prezintă Catholic Register la 2 noiembrie în privința acestor comentarii, tensiunile dintre religii și culturi în Quebec se datorează în mare parte unei pierderi a culturii tradiționale, ca și unei crize a familiei și a educației. Cetățenii - continuă cardinalul - au rămas "dezorientați, nemotivați, supuși instabilității și valorilor efemere și superficiale".

Exponentul catolic a criticat și retorica anticatolică prezentă în mass-media, care prezintă patrimoniul religios al provinciei ca ceva de care trebuie să se rușineze și să se mâhnească. O asemenea atitudine - a afirmat el - "distruge sufletul Quebecului".

O asemenea avertizare a fost formulată de episcopul irlandez de Limerick, Mons. Donal Murray, într-un discurs rostit la 6 noiembrie cu privire la raportul dintre sfera religioasă și cea seculară. "Am trecut de la o societate în care credința și manifestarea ei publică erau norma, la o societate care, în cel mai bun dintre cazuri, se rușinează de orice vizibilitate publică a credinței", a notat el.

Trăim într-o perioadă de contrast între credință și ideologia laicistă, a spus Mons. Murray. Laiciștii ar vrea să ne facă să credem că "nu există răspuns la întrebările fundamentale cu privire la sensul și la destinul vieții umane".

Dimpotrivă, credința recunoaște că nu trăim numai cu pâine și ne plasează "pe un teren solid, liberi de a urmări ceea ce dorim cu adevărat ca indivizi și ca societate". Argumente care sunt ca un antidot față de poliloghiile superficiale împotriva religiei care sunt așa de mult la modă.

Pr. John Flynn, LC

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 49.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat