Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 
Interviu cu profesoara Carla Rossi Espagnet despre familie

"Familia a devenit țapul ispășitor al tuturor relelor noastre"
de Miriam Díez i Bosch

Căsătoria este văzută tot mai mult ca motivul care stă la baza relelor persoanelor. O mentalitate negativă, explică profesoara Carla Rossi Espagnet, care influențează în mod dramatic tinerii și creează dificultăți serioase pentru alegerea matrimonială. Teologul a acordat un interviu agenției Zenit cu privire la cartea sa intitulată" Familia & Libertatea. Viața familială creștină & Magisteriul Bisericii" (Editura Ares).

Carla Rossi Espagnet este doctor în teologie la Institutul "Ioan Paul al II-lea" pentru Studii despre Căsătorie și Familie din Roma, cu o teză despre Magisteriul obișnuit al papei în materie morală. Din anul 2003 conduce cursul "Iubire, familie, educație" la Institutul Superior de Științe Religioase la Apolinar din Universitatea Pontificală "Sfânta Cruce".

Alegerea căsătoriei este adesea simțită ca un drum plin de obstacole. Care este motivul?

Înainte de toate, observăm că astăzi căsătoria nu se mai bucură de favorul social general și a devenit un pic țapul ispășitor al tuturor relelor noastre: de exemplu, dacă unul are dificultăți relaționale (și cine nu are?) se crede imediat că este vina tensiunilor dintre părinții săi, dacă nu reușește la școală este pentru că i-a lipsit sprijinul familial, dacă nu știe să gestioneze raporturile profesionale arată că a absorbit nesiguranță de mic copil, și așa mai departe. Desigur, în aceste considerații există ceva adevărat, deoarece contextul familial este cel mai important în istoria fiecăruia dintre noi, însă atât în bine cât și în rău. În schimb, dacă este chemat în cauză aproape în mod exclusiv pentru a explica răul, adică fenomenele negative sau dificile ale existenței, căsătoria ajunge să-și piardă valoarea sa pozitivă în ochii persoanelor. Atunci este normal ca un tânăr să fie în îndoială cu privire la avantajul de a se căsători - nu mă refer în acest moment la un avantaj de tip material, care trebuie luat în considerare, ci la bunătatea alegerii ca atare -; adică, la întrebarea: "Nu ar fi mai bine pentru mine să rămân singur?", răspunsul pentru căsătorie nu sună, desigur, ca un avantaj clar. După această ezitare inițială urmează slăbiciunea în înfruntarea dificultăților pe care legătura - ca orice altă angajare - le prezintă o dată cu trecerea timpului. Actualmente iubirea s-a afirmat ca o componentă decisivă a alegerii matrimoniale - și acesta este un pas înainte față de epocile în care căsătoriile erau decise de avantaje economice sau politice - însă adesea în mentalitatea comună nu este clar că iubirea nu constă într-o stare, ci într-un act. Vreau să spun că faptul de a iubi o persoană până acolo încât se vrea împărtășirea propriei vieți cu ea, nu este o situație statică, ci un proces. A iubi înseamnă a săvârși acte de iubire reciproce și noi, și a nu opri timpul în clipa extazului amoros. Pentru aceasta iubirea este mereu noutate, nu stagnare. Însă acest lucru cere o anumită angajare, dorința de a continua construirea raportului, susținându-l acolo unde este slab, dezlănțuindu-l acolo unde este puternic.

- Magisteriul tinde să lumineze. Ce să spunem în fața vocilor care nu văd în magisteriul despre familie și viață o lumină, ci o mentalitate de control?

Există persoane care tind să vadă în Biserică o instituție orientată spre controlul conștiințelor și de aceea în mod instinctiv nu au încredere în învățăturile sale. Aceste persoane uită că se află în fața unei realități care desfășoară cea mai mare operă caritativă care a fost exercitată vreodată în istoria vreunei alte instituții. Nu neg că Biserica are limitele sale și că din păcate și acțiunea ei este marcată de păcat, însă nici nu trebuie uitată contribuția ei pozitivă pentru a alina nenorocirile, sărăcia, bolile, situațiile de nedreptate și de ignoranță ale milioanelor de persoane în toată lumea. Amintesc aceste lucruri, aparent fără legătură cu tema întrebării, deoarece consideră că slujirea carității - care pentru Biserică este esențială, așa cum a amintit Benedict al XVI-lea în enciclica Deus caritas est - își are chiar în învățătură una dintre formele sale cele mai elevate. De altfel, așa consideră tradiția creștină, care printre operele de milostivire spirituală are și acelea de "a-i sfătui pe cei în îndoială, a-i învăța pe cei neștiutori" (cf. Compendiul Catehismului Bisericii Catolice). A învăța înseamnă a lumina mințile cu adevărul științei, al reflecției umane și cu lumina cuvântului lui Dumnezeu. Desigur, într-un fel adevărul ne depășește și nu este niciodată înțeles de inteligența noastră limitată, dar asta nu înseamnă că nu putem ști nimic despre adevăr. Persoanelor care nu au încredere în Biserică le spun să nu uite ce face Biserica în toată lumea și în istorie: este adevărat că are limitele sale, dar are și calitățile sale.

- Ce înseamnă că familia este o Biserică domestică?

Expresia a fost folosită pentru prima dată de Conciliul al II-lea din Vatican, în constituția Lumen gentium (nr. 11), și înseamnă că familia întemeiată pe căsătoria creștină trăiește din iubirea dintre Cristos și Biserică și o răspândește prin viața de rugăciune și viața sacramentală, prin exercitarea iubirii și a tuturor virtuților și prin misiunea educativă reciprocă între părinți și copii. Astfel, în fiecare familie creștină Biserica crește și se reînnoiește.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat