Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 
Monseniorul Giampaolo Crepaldi comentează enciclica Spe salvi

Publicăm în continuare comentariul Monseniorului Giampaolo Crepaldi, secretarul Consiliului Pontifical "Dreptate și Pace", la a doua enciclică a lui Benedict al XVI-lea, cu titlul Spe salvi.

A lărgi speranța pentru a lărgi rațiunea și a trăi în libertate

A doua enciclică a lui Benedict al XVI-lea Spe salvi este centrată pe speranța creștină în care am fost mântuiți. Deci nu este direct o enciclică socială. Și totuși, de vreme ce doctrina socială a Bisericii face parte integrantă din mesajul creștin, Benedict al XVI-lea, vorbind despre speranță, arată că ea reînnoiește din interior și speranțele, adică micile sau marile speranțe din viața noastră pe pământ, arată că speranța creștină este o "speranță activă" (nr. 34) și că mântuirea pe care ea o promite nu este individualistă, ci comunitară (nr. 14).

Astfel se întâmplă că enciclica deschide scânteieri de lumină și asupra activității noastre în lume printre și pentru frați, stimulându-ne să "participăm cu hotărâre și cu toate forțele la edificarea cetății" (nr. 29). Tocmai pentru că speranța creștină nu este în întregime a lumii, adică nu se reduce niciodată la simplele speranțe, oricât de fascinante ar fi ele în momentul respectiv, ea este adevărata speranță și pentru lume.

Mi se pare că una dintre principalele invitații ale enciclicei este de "a lărgi speranța". Benedict al XVI-lea, în prima sa enciclică Deus caritas est și în multe alte ocazii, vorbise deja pe larg despre necesitatea și urgența de "a lărgi rațiunea".

De vreme ce rațiunea nu se poate lărgi de una singură, ea are nevoie de credință și de purificarea ei. Cu Spe salvi, papa îmbogățește și completează învățătura sa despre aceste puncte nodale: lărgirea rațiunii are nevoie de lărgirea speranței. Progresul omenirii, spune el, nu trebuie să fie numai material, ci și moral, pentru că numai în libertate este posibilă trăirea unei vieți umane.

Cetatea omului, fără libertate, este un iad și lasă în jurul său numai "o distrugere dezolantă" (nr. 21). Pentru ca acest lucru să fie posibil se cere o rațiune în măsură să "arate voinței drumul" (nr. 47). Or, rațiunea nu poate să arate voinței drumul dacă "nu privește dincolo de ea însăși" (nr. 23), adică dacă nu se lasă răscumpărată de speranță.

Dimpotrivă, modernitatea a considerat adesea că poate realiza libertatea umană - regnum hominis - emancipându-l pe om de orice condiționare prin știință și tehnică sau printr-o politică în stare să conducă la un rezultat final de perfecțiune.

Astfel speranța a fost redusă la ceea ce rațiunea umană este în măsură să facă. Așa s-a întâmplat, notează Benedict al XVI-lea, că Marx nu a considerat să scrie nimic despre societatea comunistă și Lenin "a trebuit să-și dea seama că în scrierile maestrului nu se găsea nici o indicație cu privire la modul de a proceda" (nr. 21).

Motivul aceste neglijări voite este că acea societate se va fi realizat și fără voința umană și că în acea societate nu ar mai fi fost deloc nevoie de libertatea umană. Nici pentru ideologia progresului încredințat numai științei și tehnicii nu pare să fie nevoie de libertatea umană. Atunci, restrângerea speranței provoacă atrofierea rațiunii și acest lucru conduce mereu la o lipsă de libertate. Cererea de autocritică pe care Benedict al XVI-lea o adresează modernității cu privire la aceste puncte, comportă - și mi se pare unul dintre textele cele mai angajante și chiar dramatice ale enciclicei - și o autocritică a creștinismului modern care "în fața succeselor științei în structurarea progresivă a lumii, se concentrase în mare parte numai pe individ și pe mântuirea lui. Cu aceasta a restrâns orizontul speranței sale" (nr. 25).

De mare interese sunt multiplele texte din enciclică în care Benedict al XVI-lea corectează ideea că speranța creștină ar avea numai o valență individuală, sau chiar individualistă. Și aceste texte, ca și cele văzute adineauri despre lărgirea speranței, aprind lumini asupra angajării creștinului în societate. "Fericit este poporul al cărui Dumnezeu este Domnul" spune Psalmul 144: viața fericită se trăiește ca popor și poporul este popor pentru Domnul său. Relația cu Dumnezeu are loc prin relația cu Cristos, care "a murit pentru toți", pentru aceasta nu poate să există un creștinism în singurătate. De fapt, din speranță se nasc "participarea la dreptate" și "responsabilitatea pentru celălalt" (nr. 28). Un exemplu însemnat pentru a înțelege această conexiune profundă între speranță și angajarea în lume este imaginea pădurii, pe care Benedict o scoate din învățăturile lui Bernard de Clairevaux (nr. 34). Călugării desțeleneau pădurea desțelenind mai întâi sufletul lor și eliberarea pădurii de uscături și cultivând-o - care este simbol al angajării în munca față de societatea fraților - merge în același pas cu desțelenirea propriei inimi de mândrie. Așadar, nu există opoziție între speranța lui Dumnezeu primită înlăuntrul nostru și truda unei angajări laborioase față de ceilalți în societate, ba mai mult, adevărata forță a acesteia din urmă se află chiar în acea speranță.

Pentru a da un exemplu contemporan de viață creștină plin de speranță care nu a fost trăită niciodată în singurătate, papa propune persoana cardinalului Van Thuân. Vorbește despre el cu aluzii foarte frumoase în paragrafele 32 și 34. Speranța a făcut în așa fel încât cardinalul Van Thuân, în anii lungi de închisoare trăiți în completă izolare, în realitate nu a fost niciodată singur.

"În timpul celor treisprezece ani de închisoare - scrie Benedict al XVI-lea - într-o situație de disperare aparent totală, ascultarea lui Dumnezeu, faptul de a-i putea vorbi, a devenit pentru el o crescândă forță de speranță, care după eliberarea lui i-a permis să devină pentru oamenii din toată lumea un martor a speranței" (nr. 32).

Nu ne rugăm împotriva celuilalt și rugăciunea "este un proces de purificare interioară care ne face capabili pentru Dumnezeu și, tocmai așa, capabili și pentru oameni" (nr. 33).

Enciclica luminează întregul proces al dezvoltării omului modern, în voința sa obsesivă de a construi o lume fără Dumnezeu. Însă o lume fără Dumnezeu este o lume fără speranță: "Cine nu-l cunoaște pe Dumnezeu, chiar dacă are multiple speranțe, în fond este fără speranță" (nr. 27). Ea explică și care este principala problemă a civilizației noastre.

Știința și tehnica procedează prin acumulare, dar libertatea morală în măsură să le conducă nu procedează prin acumulare, fiecare generație și fiecare persoană trebuie să și-o însușească încontinuu (nr. 24). Și structurile cele mai bune funcționează numai în virtutea unei convingeri morale libere, care însă "nu există de la sine" (nr. 24/d). Iată de ce omul "nu poate fi niciodată răscumpărat pur și simplu din exterior" (nr. 25), ci are nevoie de speranță.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Scrisoare pastorală: Triduum memorial

Preasfințitul Petru Gherghel a dat în ziua de 4 decembrie o scrisoare pastorală în care vorbește despre solemnitatea Neprihănitei Zămisliri, sfințirea întru diaconat a 19 tineri (8 decembrie), depunerea sau înnoirea adeziunii în Acțiunea Catolică (9 decembrie) și comemorarea episcopului Anton Durcovici.

Toată frumoasă ești Marie!
Bucură-te, tu care ești plină de har!

Triduum memorial

Neprihănita Zămislire

A. La începutul lunii decembrie comunitățile catolice sunt invitate să descopere demnitatea preacuratei Fecioare Maria, neprihănit zămislită, care s-a învrednicit să fie scutită de pata păcatului strămoșesc, printr-un privilegiu unic al atotputernicului Dumnezeu în vederea meritelor lui Isus Cristos, Mântuitorul neamului omenesc. Este un moment de bucurie și o chemare, ca la începutul unui nou an bisericesc să ne apropiem de ea, mama lui Isus, care a venit în lume și care este și mama noastră a tuturor și așa să mergem în întâmpinarea lui Cristos care vine la noi.

Când o mamă are o sărbătoare, copiii cei buni se adună în jurul ei, îi exprimă toată iubirea și sunt astfel întăriți în iubire comuniune și credință.

Acest lucru vrem să-l facem și noi, fiii și fiicele Bisericii noastre locale, fie prin novena pregătitoare prescrisă, fie prin triduumul premergător, dar mai ales prin participarea la celebrarea acestui măreț mister, în ziua de 8 decembrie.

Maria, cea plină de har, cea curată și sfântă, ne așteaptă și ne invită să trăim cu bucurie întâlnirea cu ea, ca împreună să-l întâmpinăm pe Cristos care vine, spunându-ne: "Faceți ceea ce vă va spune el" (In 2,5).

În aceeași zi Arhiepiscopia de București și Episcopia de Iași se bucură să trăiască împreună un moment deosebit: ridicarea la treapta sfântă a diaconatului a celor 19 studenți teologi din anul VI, gata și ei să-și ofere întreaga viață, iubirea, curăția și slujirea lor lui Dumnezeu, care i-a chemat să-l urmeze pe Isus, Fiul său, și să-i slujească pe oameni după exemplul mamei cerești, care a spus: "Fie mie după cuvântul tău!" (Lc 1,38).

Celebrarea va avea loc în catedrala din Iași, sâmbătă, 8 decembrie, începând cu ora 11.00. Adunați sub privirile ocrotitoare ale Maicii Domnului, ne rugăm și vrem ca răspunsul și oferta lor să fie primite de Dumnezeu, cel ce i-a învrednicit cu această chemare.

Acțiunea Catolică

B. În același spirit și cu mare bucurie, membrii Acțiunii Catolice din întreaga dieceză, în ziua de duminică, 9 decembrie, depun ori reînnoiesc adeziunea lor la o slujire apostolică mai vie și mai conștientă, implorând ocrotirea Maicii Preacurate, prima slujitoare dintre pământeni, și, având mereu exemplul sfântului Iosif, patronul Bisericii Universale și al Acțiunii Catolice din dieceza noastră, se oferă la o muncă rodnică în câmpul mare al apostolatului laic.

Trăind în aceeași atmosferă a zilei Maicii Domnului și având un ideal comun de iubire și slujire, îi înconjurăm pe toți cei ce au ales o trăire mai intensă a credinței și o slujire mai generoasă și mai vie în mijlocul comunității creștine, îi îmbrățișăm cu dragoste părintească, îi îndemnăm să trăiască cu multă intensitate clipa adeziunii lor, iar atunci când vor auzi cuvântul lui Isus: "Vino și urmează-mă!" (Mt 19,21), să răspundă cu hotărâre și curaj ca astfel să devină ucenici ai lui Cristos, prompți și fideli, după programul Acțiunii Catolice din acest an.

Comemorarea episcopului Anton Durcovici

C. Tot în aceeași atmosferă de credință, de iubire și de dăruire, pe care ne-o inspiră Fecioara Preacurată, în ziua de luni, 10 decembrie, facem memoria păstorului nostru, erou al credinței și martir al iubirii, episcopul dr. Anton Durcovici.

Celebrând cu mult respect, venerație și iubire, ziua trecerii lui la Tatăl pentru a primi coroana învingătorului, și admirându-i cultul pentru preacurata Fecioară Maria, în care s-a încrezut și în mâinile căreia a încredințat și consacrat poporul credincios și întreaga Dieceză de Iași, ne unim și noi în rugăciune pentru fericirea veșnică a păstorului nostru sufletesc și pentru declararea lui de fericit și sfânt al Bisericii.

Le mulțumim tuturor celor care, în aceste zile, se îndreaptă spre figura lui de mare apostol și mărturisitor și vrem să-i asigurăm, pe cei din Bad Deutsch Altenburg, Austria, locul unde s-a născut episcopul Durcovici, care îl iubesc, se roagă și așteaptă clipa recunoașterii oficiale a martiriului și sfințeniei sale; pe cei din Arhiepiscopie, care se bucură prețuindu-l ca pe cel care le-a fost mulți ani mare duhovnic, predicator, educator și formator în Seminar, de comuniunea noastră în zilele care premerg ziua de 10 decembrie, ziua morții sale, și, mai ales, în ziua cinstirii și venerării preacuratei Fecioare Maria, neprihănit zămislită, 8 decembrie, ca ea, cea care a fost atât de cinstită și prețuită de episcopul Durcovici, să mijlocească și să grăbească actul declarării sale de sfânt.

În tine, o, Marie, neprihănit zămislită, așezăm toată încrederea, credința și iubirea noastră.
Bucură-te, tu care ești plină de har!

4 decembrie 2007

Petru Gherghel, episcop de Iași
 


lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat