Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 
Festivalul de film "Privind copiii": a doua zi

Note pe marginea filmului "Născuți în bordeluri" (Oscar pentru cel mai bun film documentar, 2005. Regia: Zana Brisky, Ross Kauffman. Film prezentat de Centrul Cultural American).

"Un copil are dreptul la protecție împotriva oricăror forme de violență (...), de rele tratamente sau de exploatare, inclusiv actul sexual" (Articolul 19).

Calcutta este considerată capitala culturală a Indiei. Pentru lumea occidentală, Calcutta înseamnă: Maica Tereza; Rabindranath Tagore (poet, pictor, filozof, implicat activ în ridicarea spirituală a tinerei generații - Premiul Nobel pentru literatură în anul 1913), marii eliberați Ramakrishna, Vivekananda... limba bengali, vorbită de mai multe persoane decât limba franceză sau japoneză... și extremă sărăcie.

Un documentar despre supraviețuire, curaj, luptă, disperare și apatie, despre "cartierul roșu", unde cei mai stigmatizați oameni nu sunt prostituatele, ci copiii lor. Un film cu și despre copii, cu imagini surprinse de copii și comentat de copii - "sunt imagini urâte, nu ne place să le vedem, dar trebuie să ne uităm la ele, fiindcă așa e viața" spune Avijit, unul din copiii cartierului... "care ar fi putut fi" un mare artist fotograf. Un film despre visele celor care "ar putea fi" altceva decât sunt și strigătul de ajutor al unei ziariste, în numele lor.

Filmul poate fi "citit" pe trei niveluri: primul: al realității sordide din cartierul prostituatelor; al doilea: ca metaforă a "zborului frânt": fluturii de noapte în jurul becului roșu, copilul care înalță zmee de hârtie de pe acoperiș; fetițele care renunță la perspectivele oferite de școala cu internat ca să se întoarcă alături de mama, bunica, surorile lor în cartierul roșu; al treilea nivel (mai dificil de sesizat pentru cei nefamiliarizați cu filozofia indiană): fundalul religios. Filmul începe cu o melopee care sugerează mantra "AUM", sunet care, potrivit filozofiei indiene, a creat universul. Dar melopeea realizează distorsionarea acelei mantre, așa cum spațiul cartierului roșu realizează distorsionarea universului pur inițial, creat prin iubirea divină. În acel spațiu, la lumina becului roșu, o tânără își pune pe frunte semnul tilak - al "deschiderii celui de al treilea ochi", al intuiției și clarviziunii. Folosește turmeric roșu, ca semn de devoțiune față de zeitatea feminină tutelară. Statuia acelei zeități apare o singură dată pe parcursul filmului - în momentul în care se relatează moartea uneia dintre femeile casei (asasinat rămas nepedepsit de lege). Dar nici intuiția, nici prefigurarea viitorului sordid, nici bunele intenții și ajutorul efectiv nu pot smulge copiii din cercul lor. Copiii își fotografiază destinul - o fotografie reprezintă clipa, care, potrivit aceleiași filozofii, este momentul de eternitate al fiecăruia, momentul în care omul se poate elibera de toate limitările - pentru a se uni cu divinul. Dar în fotografiile copiilor nu există orizont, nu există cer - decât un spațiu îngust, între două șiruri de locuințe mizere, prea sus și prea înalt ca să poată fi atins - sau scările, sufocant de înguste, care nu duc nicăieri. Înseși numele copiilor reprezintă "marca" destinului, așa cum ar fi trebuit să fie într-un alt univers: Shanti ("pace"), Tapasi ("cea care pune în mișcare universul prin sacrificiu"), Puja ("ofranda adusă zeilor"). Și ca expresie a ultimei degradări sociale, chiar aici, în cartierul roșu, trăiesc brahmani de castă - pe care, tradițional, chiar și umbra unei prostituate i-ar fi murdărit. Și peste toate, tumultul străzii în lumina crudă a zilei este acompaniat de un kirtan (muzica devoțională) care sugerează bucuria cu care mulțimile îl însoțeau cândva pe zeul Krishna.

Pentru un occidental nu există explicație la gestul copiilor care se întorc în mediul de unde cu greu fuseseră scoși. Pentru un indian, da. În universul distorsionat în care trăiesc, singurul lucru care rămâne nealterat nu sunt gesturile omului, nici comportamentul lui, ci natura sa divină. Și în acest înveliș efemer de corpuri și fapte, omul își trăiește destinul, așteptând. Așteptându-se pe sine însuși. Iar pentru un occidental rămâne înțelesul iubirii. Pentru că a iubi înseamnă a înțelege. A iubi profund, adevărat, în numele lui Dumnezeu, ca Dumnezeu.

Dr. Ecaterina Hanganu
 


lecturi: 26.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat