Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Prezentarea enciclicei Spe salvi

În aula Ioan Paul al II-lea al Sălii de Presă a Sfântului Scaun, vineri, 30 noiembrie, la ora 11.30, a avut loc Conferința de Presă de prezentare a enciclicei Sfântului Părinte Benedict al XVI-lea cu titlul: Spe salvi. Au luat parte la conferință cardinalul Gerges Marie Martin Cottier, O.P., proteolog emerit al Casei Pontificale și cardinalul Albert Vanhoye, S.I., profesor emerit de exegeză a Noului Testament, Institutul Pontifical Biblic. Prezentă în continuare intervențiile celor doi cardinali.

Intervenția cardinalului Albert Vanhoye, S.I.

La începutul timpului liturgic al Adventului, Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea ne oferă o enciclică a cărei temă se potrivește în mod excelent cu acest timp, adică o enciclică despre speranță, iluminantă, încurajatoare și stimulantă.

În această nouă enciclică îl regăsim pe papa teolog profund și în același timp păstor atent la necesitățile turmei sale. Alături de reflecții foarte aprofundate despre raporturile dintre speranța creștină și credința creștină, ca și despre evoluția mentalității moderne față de speranța creștină, găsim pagini emoționante despre mari martori ai speranței, începând de la sfântul Augustin (nr. 11-12, 15), care trăia într-o epocă dramatică, și până la timpurile mai recente, cele ale sfintei Giuseppina Bakhita (nr. 3), o africană din anul 1800, făcută sclavă la vârsta de 9 ani, chinuită de stăpâni cruzi, dar până la urmă eliberată și născută la speranță grație întâlnirii cu Dumnezeul creștinilor, mântuitor plin de iubire. Sfântul Părinte citează pe lung și o scrisoare extraordinară a unui martir vietnamez din anii 1800, Paul Le-Bao-Thin (nr. 37), care a îndurat "chinuri crude de tot felul", dar rămâne "plin de bucurie", pentru că nu era singur, Cristos era cu el; el scria: "În timp ce se întețește furtuna, arunc ancora până la tronul lui Dumnezeu: speranță vie care este în inima mea...". Din timpurile noastre, enciclica prezintă cazul "neuitatului cardinal Nguyen Van Thuan" care "din 13 ani de închisoare, dintre care nouă în izolare... ne-a lăsat o broșură prețioasă: Rugăciuni de speranță. În timpul celor 13 ani de închisoare, într-o situație de disperare aparent totală, ascultarea lui Dumnezeu, faptul de a-i putea vorbi, a devenit pentru el o crescândă forță de speranță" (nr. 31 și 34). Aceste cazuri excepționale manifestă bine dinamismul intens al experienței creștine.

Scurta introducere a enciclicei (nr. 1) demonstrează imediat importanța decisivă a speranței, care va fi reafirmată apoi de mai multe ori. Pentru a putea înfrunta prezentul cu toate problemele și dificultățile sale, avem absolut nevoie de o speranță și de o speranță cu adevărat validă și statornică.

Este apoi luată în considerare "cu atenție mărturia Bibliei despre speranță" (nr. 2). "Speranța... este un cuvânt central al credinței biblice - așa încât în diferite texte cuvintele credință și speranță par interschimbabile". Efectiv, credința creștină nu constă înainte de toate în acceptarea unui anumit număr de adevăruri abstracte, ci constă în a da propria adeziune personală la persoana lui Cristos, pentru a fi mântuiți și introduși de el în comuniunea divină. Adevărata speranță ne este dată de întâlnirea personală cu Dumnezeul cel viu și adevărat prin intermediul lui Cristos (nr. 3). La începuturile creștinismului, speranța creștină era exprimată și mărturisită chiar și pe sarcofagele creștine în modul de a-l reprezenta pe Cristos ca adevăratul filozof care conduce la viața veșnică și ca bunul păstor (nr. 6).

În nr. 7, Sfântul Părinte notează că raportul dintre credință și speranță este exprimat în Scrisoarea către Evrei (11,1) într-un "fel de definiție a credinței care împletește strâns această virtute cu speranța". Papa prezintă în acest sens o dispută între exegeți "cu privire la interpretarea unui cuvânt grecesc, hypostasis, tradus în latinește cu «substantia»". Interpretarea antică era obiectivă: "Credința este substanța lucrurilor care se speră, dovada lucrurilor care nu se văd". Astfel relația dintre credință și speranță apare puternică. Luther, în schimb, scrie Sfântul Părinte, căruia "conceptul de substanță, în contextul viziunii sale despre credință, nu-i spunea nimic", s-a decis pentru o interpretare subiectivă: credința ca o dispoziție subiectivă în raport cu ceea ce se speră, și o convingere în raport cu ceea ce nu se vede.

Papa notează că această interpretare s-a afirmat și în exegeza catolică și a fost adoptată de traducerea ecumenică în limbă germană, aprobată de episcopi. Însă papa continuă spunând, pe bună dreptate, că nu este sensul textului, deoarece termenul grecesc tradus "convingere" nu are niciodată acest sens, ci înseamnă dovadă, mijloc pentru a cunoaște, și deci termenul paralel hypostasis trebuie să aibă și sensul său obiectiv, care este sensul său normal. Pentru confirmarea acestei poziții, papa citează o declarație a unui cunoscut exeget protestant, care în Theologisches Wörterbuch zum Neuen Testament, Marele dicționar teologic al Noului Testament, după o cercetare serioasă, conclude că interpretarea subiectivă "nu poate fi susținută". "Credința nu este numai o îndreptare personală spre lucrurile care trebuie să vină [...]; ea ne dă ceva. Ne dă deja acum ceva din realitatea așteptată". Rezultă că speranța creștină este cu substanță.

Folosind un alt text din Scrisoarea către Evrei (10,34), enciclica exprimă un contrast între două baze pentru viața umană, o bază materială, care asigură întreținerea existenței, și baza dată de credință, în raport cu speranța.

Aceste explicații arată o atenție extrem de îngrijită față de toate aspectele temei speranței.

În paginile care urmează, cu titlul: "Viața veșnice - ce este?" (nr. 10-12), Sfântul Părinte exprimă cu viu realism mentalitatea actuală a multor persoane. Viața veșnică este obiectul speranței. Dar astăzi, pentru multe persoane, "viața veșnică nu li se pare un lucru de dorit. Nu vor deloc viața veșnică, ci pe cea prezentă. [...] Desigur, moartea s-ar vrea să se amâne cât mai mult posibil. Dar a trăi mereu, fără un sfârșit - acest lucru, în concluzie, poate să fie doar plictisitor și până la urmă, insuportabil". Pornind atunci de la o scrisoare a sfântului Augustin "adresată lui Proba, o văduvă romană înstărită", Sfântul Părinte precizează ce trebuie să se înțeleagă prin "viața veșnică", adică nu o succesiune interminabilă de momente, ci o plinătate la care aspirăm. "Putem doar, scrie papa, "prevedea că veșnicia nu este o trecere continuă a zilelor din calendar, ci ceva ca momentul plin de satisfacere, în care totalitatea ne îmbrățișează pe noi și noi îmbrățișăm totalitatea. Ar fi momentul scufundării în oceanul iubirii infinite, în care timpul - acel înainte și acel după - nu mai există. [...] Trebuie să gândim în această direcție, dacă vrem să înțelegem la ce tinde speranța creștină, ce anume așteptăm de la credință, de la faptul de a fi cu Cristos" (nr. 12). Acestea sunt cuvinte iluminante și care umplu inima de bucurie.

După aceea, enciclica pune o altă întrebare, asupra căreia va reveni de mai multe ori. Adică ea întreabă dacă "speranța creștină este individualistă" (nr. 13). Un răspuns pozitiv este dat din mai multe părți și este însoțit "în timpul modern" de "o critică tot mai dură: ar fi vorba de un pur individualism, care va abandona lumea în mizeria ei și se va refugia într-o mântuire veșnică doar privată". Sunt citate în acest sens reproșurile adresate creștinilor de către scriitorul francez Jean Giono și respinse de cardinalul De Lubac "pe baza teologiei sfinților părinți în toată vastitatea ei" (nr. 14). Departe de a fi individualistă, speranța creștină autentică aspiră la "o mântuire comunitară"; ea "presupune exodul din închisoarea propriului «eu»" pentru a primi iubirea în toate dimensiunile sale; deci "are de-a face și cu edificarea lumii". Învățătura și exemplul sfântului Bernard de Clairevaux sunt citate în această privință.

La acest moment, enciclica notează că expresia speranță creștină a suferit în ultimele secole o evoluție negativă, care își are rădăcinile sale vechi în opera lui Francis Bacon la sfârșitul secolului al XVI-lea, cu titlul Novum organum, care a promovat știința experimentală și a făcut să se spere restaurarea paradisului pierdut. De acum pentru edificarea lumii, ceea ce trebuia să conteze era "credința în progres", asigurat "de legătura dintre știință și practică". A rezultat că credința creștină a devenit "într-un fel irelevantă pentru lume" și că speranța creștină a fost redusă la o perspectivă individualistă.

"În același timp, spune enciclica, două categorii intră tot mai mult în centrul ideii de progres: rațiunea și libertatea" (nr. 18). Aici enciclica prezintă aspecte importante ale istoriei gândirii moderne și ale etapelor esențiale ale concretizării politice" a speranței care le corespunde. Nu-mi revine mie să le prezint. Enciclica papei compară "adevărata fizionomie a speranței creștine" (nr. 24-29), care are o relație strânsă, nu numai cu credința, ci și cu iubirea care vine de la Dumnezeu și unește cu Dumnezeu și cu frații.

Concluzia acestei părți este clară (nr. 31): "Noi avem nevoie de speranțe - mai mici sau mai mari - care, zi de zi, ne mențin pe drum. Dar fără marea speranță, care trebuie să depășească tot restul, ele nu sunt suficiente. Această mare speranță poate fi numai Dumnezeu [...]. Dumnezeu este fundamentul speranței - nu un dumnezeu oarecare, ci acel Dumnezeu care are o față umană și care ne-a iubit până la sfârșit [...]. Numai iubirea lui ne dă posibilitatea de a persevera [...] zi de zi, fără a pierde elanul speranței, într-o lume care, prin natura ei, este imperfectă".

A doua mare parte a enciclicei descrie "Locurile de însușire și de exercitare a speranței" (nr. 32-48) și deci se referă, în mod mai concret, la viața creștină. Sunt deosebite trei locuri: I. Rugăciunea ca școală a speranței; II. Acțiunea și suferința ca locuri de însușire a speranței; III. Judecata [cu j majusculă] ca loc de însușire și de exercitare a speranței. Analizele oferite sunt de o bogăție și de o profunzime minunate.

Despre rugăciune, enciclica profită de o omilie a sfântului Augustin despre Scrisoarea I a lui Ioan, omilie deosebit de sugestivă, care ilustrează "relația intimă dintre rugăciune și speranță", definind "rugăciunea ca exercitare a dorinței", exercitare necesară pentru că inima noastră "este prea strâmtă pentru marea realitate care îi este stabilită. Trebuie să fie lărgită" (nr. 33). "A ne ruga nu înseamnă a ieși din istorie și a ne retrage în colțul privat al propriei fericiri. Modul corect de a ne ruga este un proces de purificare interioară care ne face capabili pentru Dumnezeu și, chiar așa, capabili și pentru oameni". Pentru a ajunge la acest scop, rugăciunea "trebuie să fie mereu din nou condusă de marile rugăciuni ale Bisericii și ale sfinților, de rugăciunea liturgică, în care Domnul ne învață să ne rugăm în modul corect" (nr. 34). "Astfel devenim capabili de marea speranță" și "slujitori ai speranței pentru ceilalți: speranța în sens creștin este mereu și speranță pentru ceilalți".

Un alt loc unde se exercită speranța este acțiunea, deoarece speranța creștină nu este leneșă, ci stimulează la acțiune. "Orice acțiune serioasă și corectă a omului este speranță în desfășurare" (nr. 35). Speranța creștină susține angajarea zilnică și îmi dă curajul de a acționa chiar și atunci când, omenește vorbind, "nu mai am nimic să sper", pentru că "este marea speranță care se sprijină pe promisiunile lui Dumnezeu".

Și suferința este un loc unde se exercită speranța creștină, ba chiar un loc privilegiat, deoarece "nu evitarea suferinței, fuga din fața durerii, îl vindecă pe om, ci capacitatea de a accepta încercarea și de a crește în ea, de a găsi sens prin unirea cu Cristos, care a suferit cu iubire infinită" (nr. 37) și ale cărui suferințe au devenit, din această cauză, izvor inepuizabil de haruri. Aici enciclica citează mărturia splendidă a unui martir vietnamez, despre care am vorbit la început, apoi vorbește despre împărtășirea suferinței celuilalt și despre "oferirea" propriilor dureri.

În al treilea rând, enciclica prezintă judecata finală a lui Dumnezeu "ca loc de însușire și de exercitare a speranței" într-un sens desigur diferit de locurile precedente, deoarece judecata finală nu este o realitate prezentă așa cum sunt rugăciunile și suferințele. Însă judecata finală trezește speranța, pentru că va elimina răul. Aici enciclica oferă reflecții profunde despre problema teribilă a răului și a dreptății.

Apoi adaugă explicații prețioase despre iad, despre purgator și despre rugăciunea pentru răposați.

Enciclica se încheie cu o contemplare a "Mariei, steaua speranței", un dialog foarte frumos cu ea și o rugăciune intensă.

Termin astfel această prezentare a mea, conștient de neajunsurile ei, sperând doar că am trezit în voi dorința vie a unei cunoașteri directe a textului enciclicei.

Intervenția cardinalului Georges Marie Martin Cottier, O.P.

Prezentarea enciclicei Spe salvi sub aspectul filozofic

Ampla meditație despre speranță ca dimensiune esențială a existenței creștine, cu frumusețea și forța ei de eliberare, pe care o oferă enciclica Spe salvi, pe care am bucuria să o prezint, conține și o invitație de a reflecta în profunzime asupra situației spirituale din timpul nostru, întrebând câțiva mari martori ai modernității și ai conștiinței crizei sale.

Trebuie să spunem că, tratând despre speranță, enciclica vorbește la fel de mult despre credință. De fapt, Scrisoarea către Evrei, de la care pornește reflecția, prezintă "un fel de definiție a credinței care împletește strâns această virtute cu speranța" (nr. 7).

Pe sarcofagele din primele secole creștine, Cristos este reprezentat sub figura filozofului adevărat. El este cel care conduce pe calea dreaptă a existenței, spre plinătatea vieții adevărate, dincolo de moarte (cf. nr. 6). Evocarea acestei imagini sugestive ne face să înțelegem de ce speranța creștină este decisivă pentru cultura și umanismul autentic.

De fapt, reflecția despre speranță ajunge în chestiunea antropologică. Sfântul Augustin, foarte prezent în enciclică, explorator genial al sufletului, a scos în evidență paradoxul dorinței fundamentale care îl împinge pe om la căutarea vieții adevărate, a fericirii, a "vieții veșnice". Citând un cuvânt al lui Paul despre rugăciune (Rom 8,26), Augustin folosește expresia minunată ignoranță doctă (docta ignorantia): ne simțim stimulați spre această viață adevărată, pe care totuși nu o cunoaștem. Tot ceea ce experimentăm sau realizăm nu este ceea ce dorim fără încetare. Aceasta este situația esențială a omului. Scrie Sfântul Părinte: "Acest «lucru» necunoscut este adevărata «speranță» care ne stimulează și faptul de a fi necunoscut este în același timp motivul tuturor disperărilor, ca și al tuturor elanurilor pozitive sau destructive spre lumea autentică și spre omul autentic. Cuvântul «viață veșnică» încearcă să dea un nume acestei necunoscute realități cunoscute".

Numerele 11 și 12 conțin criteriul de interpretare a criticilor și a devierilor speranței creștine proprii timpurilor moderne.

De fapt, speranța creștină a fost obiectul unei critici tot mai dure: ar fi un pur individualism; abandonând lumea în mizeria ei, creștinul s-ar fi refugiat într-o mântuire veșnică numai privată. Așa spune Jean Giono, citat în documentul nostru: bucuria lui Cristos aparține numai persoanei închise în singurătatea ei. "Această singurătate nu o tulbură. Dimpotrivă, ea este tocmai cea aleasă! În fericirea sa trece prin bătălii cu un trandafir în mână". Enciclica nu întâmpină dificultăți să răspundă acestei prezentări foarte apropiate de caricatură. Viața fericită este viață cu Dumnezeu și apartenență la poporul a cărui lege este caritatea. Nu un eu închis în el însuși, ci un "noi". Presupune exodul din propriul "eu" "pentru că numai în deschiderea acestui subiect universal se deschide și privirea asupra izvorului bucuriei, asupra iubirii însăși - Dumnezeu".

Viziunea creștină a vieții fericite orientată spre comunitate tinde spre o realitate care se află dincolo de lumea prezentă, dar tocmai din această cauză are de-a face cu edificarea lumii. Mari figuri ca Augustin sau Bernard de Clairevaux sunt martori. Mănăstirile întemeiate de acesta din urmă sunt cu totul altceva decât locuri de "fugă din lume" (cf. nr. 13-15).

Rămâne o întrebare care nu se poate eluda: cum s-a putut naște ideea că, o dată cu creștinismul, căutarea mântuirii ar fi o căutare egoistă care refuză slujirea celorlalți?

Pentru a da un răspuns este necesar să se ia în considerare "componentele fundamentale ale timpului modern". Examinării critice a temei îi sunt consacrate numerele 16-31. Diagnoza se bazează pe mărturia unor mari reprezentanți ai modernității.

Primul dintre acești martori este Francis Bacon care, pe baza cuceririlor științifice și tehnice, exprimă conștiința unei cotituri epocale caracterizată de o nouă corelație între știință și practică, arta omului fiind de acum încolo capabilă să domine natura. Această noutate este aplicată și din punct de vedere teologic: dominarea asupra creației, dată omului de către Dumnezeu și pierdută prin păcatul strămoșesc, ar fi restabilită.

Cu alte cuvinte, recuperarea bunurilor pierdute nu mai este așteptată de la credința în Isus Cristos. Acum "răscumpărarea", sau restaurarea paradisului pierdut, va fi procurată de noul raport dintre știință și practică: mai mult decât pur și simplu negată, credința este mutată la un alt nivel, cel al lucrurilor private și ultrapământești care sunt considerate ca irelevante pentru lume. Noua problematică are o incidență determinantă pentru criza modernă a credinței și a speranței creștine. Astfel iese la iveală o nouă formă de speranță care se numește credință în progres orientată spre o lume nouă, lumea împărăției omului.

Rezumând, sunt conștient că fac simplificări care nu permit să se prezinte analiza foarte atentă, fină și bogată, pe care numai citirea atentă a textului permite să fie măsurată.

Credința în progres ca atare devine deci tot mai puternic convingerea dominantă a modernității.

Două categorii intră tot mai mult în centrul ideii de progres: rațiunea și libertatea.

Progresul este dominarea crescândă a rațiunii, care este considerată ca o putere a binelui și pentru bine. Progresul este și în depășirea tuturor dependențelor, adică el merge spre libertatea perfectă. În această perspectivă, libertatea se prezintă ca promisiune de plinătate a realizării omului.

Enciclica spune că afirmarea domniei rațiunii și a libertății comportă o dimensiune politică, ce se va preciza progresiv.

Sfântul Părinte notează că în ambele concepte de rațiune și libertate gândirea intră mereu în mod tacit în conflict cu legăturile credinței și ale Bisericii, ca și cu legăturile orânduirilor statale din acea vreme. "Ambele concepte poartă în sine deci un potențial revoluționar cu o forță explozivă enormă" (nr. 18).

Astfel suntem invitați să aruncăm o privire la aceste evenimente majore care au fost Revoluția franceză din anul 1789 și Revoluția rusă din anul 1917.

Într-un prim moment, Europa iluminismului vede în Revoluția franceză posibila instaurare a domniei politice a rațiunii și a libertății. Cu trecerea evenimentelor se nasc perplexitățile.

În acest sens, sunt semnificative variațiile de apreciere ale lui Kant care după puțin ani ia în considerare posibilitatea unui sfârșit pervers al tuturor lucrurilor.

Credința în progres ca nouă formă a speranței umane este la baza proiectului lui Marx al unei revoluții a proletariatului industrial, victimă a dezvoltărilor societății capitaliste. Această revoluție trebuia să constituie pasul definitiv spre mântuirea omului. Progresul spre bine nu ar fi opera științei ca atare, ci a "politicii gândite în mod științific". Promisiunea lui Marx, spune enciclica, "grație caracterului îngrijit al analizelor și indicării clare a instrumentelor pentru schimbarea radicală, a fascinat și fascinează încă mereu din nou. Apoi revoluția s-a verificat în mod radical și în Rusia" (cf. nr. 20).

Nr. 21 conține o reflecție despre eroarea fundamentală a lui Marx. Indicând cu exactitate cum să se realizeze răsturnarea, Marx nu numai că nu a spus cum trebuiau să continue lucrurile după aceea, dar "a uitat că omul rămâne mereu om. A uitat că libertatea rămâne mereu libertate, chiar și pentru rău. Credea că o dată pusă la punct economia, totul ar fi fost în ordine. Adevărata sa eroare este materialismul (...)".

Ceea ce precedă se referă la diagnoza asupra crizei speranței creștine în cultura modernă și a înlocuirii ei cu credința în progres. În decursul istoriei, au apărut tot mai clare aporiile acesteia din urmă. Revine din nou cu insistență întrebarea: ce anume putem spera?

În această perspectivă, nr. 22-23 au o importanță decisivă. Ne spun motivul esențial al enciclicei atât din punct de vedere pastoral cât și cultural.

Aceste pagini conțin o invitație care schițează o misiune de la care, în conștiință, creștinii nu trebuie să se dea înapoi. Trebuie citat: "Este necesară o autocritică a perioadei moderne în dialog cu creștinismul și cu concepția sa despre speranță. Într-un atare dialog și creștinii, în contextul cunoștințelor și al experiențelor lor, trebuie să învețe din nou în ce constă cu adevărat speranța lor, ce anume au de oferit lumii și în schimb ce anume nu pot să ofere. Este nevoie ca în autocritica perioadei moderne să ajungă și o autocritică a creștinismului modern, care trebuie să învețe mereu din nou să se înțeleagă pe sine pornind de la propriile rădăcini".

Apare o primă întrebare: ce este progresul, ce anume permite, ce anume nu permite?

Theodor W. Adorno a putut afirma: văzut de aproape, progresul ar fi fost cel de la praștie la megabombă. Acest aspect al progresului nu trebuie să fie mascat. Progresul este ambiguu, oferă posibilități pentru bine, "dar deschide și posibilități abisale de rău", care mai înainte nu existau. "Dacă nu-i corespunde progresului tehnic un progres în formarea etică a omului, în creșterea omului interior (cf. Ef 3,16; 2Cor 4,16), atunci el nu este un progres, ci o amenințare pentru om și pentru lume".

Însă reflecția noastră trebuie să continue până la întrebarea cu privire la fundamentele înseși, adică rațiunea și libertatea.

Desigur, victoria rațiunii asupra iraționalului este un scop și al credinței creștine. Marele dar al lui Dumnezeu făcut omului, rațiunea nu poate să domine dacă este dezlipită de Dumnezeu sau a devenit oarbă pentru Dumnezeu. În afară de aceasta, rațiunea în amploarea ei este mai mult decât rațiunea puterii și a acțiunii. Am văzut că progresul datorat acesteia din urmă cere o reglementare etică. Rațiunea puterii și a acțiunii trebuie deci integrată "prin deschiderea spre forțele mântuitoare ale credinței, spre discernământul între bine și rău". Numai dacă privește dincolo de ea însăși, rațiunea este capabilă să arate voinței drumul.

A doua temă esențială este tema libertății. Reflecția începe cu o constatare: libertatea umană cere mereu o colaborare a diferitelor libertăți: această colaborare cere "un intrinsec criteriu comun de măsură, care să fie fundament și scop al libertății noastre". Spus în mod simplu, "omul are nevoie de Dumnezeu, altminteri rămână lipsit de speranță".

Am văzut și vedem din nou că domnia omului singur ajunge în "sfârșitul pervers" al tuturor lucrurilor despre care a vorbit Kant.

Amintind de deism, Benedict al XVI-lea adaugă că Dumnezeu intră cu adevărat în lucrurile umane dacă nu este gândit numai de noi, ci dacă el însuși ne vine în întâmpinare și ne vorbește.

Concluzia reia o temă majoră a pontificatului: "Pentru aceasta rațiunea are nevoie de credință pentru a ajunge să fie total ea însăși: rațiunea și credința au nevoie una de alta pentru a realiza adevărata lor natură și misiunea lor".

Aceste afirmații sunt o provocare pentru inteligența creștină. Misiunea ei exclude orice formă de fideism.

Timpul pe care-l am la dispoziție nu-mi permite să mă lungesc. Mă limitez să arăt că analiza critică precedentă își are completarea în secțiunea consacrată adevăratei fizionomii a speranței creștine (nr. 24-31). Găsim aici gânduri de mare relevanță, care trebuie să fie meditate. Ilustrează în același timp esența libertății umane și amenințările care apasă asupra ei. Aș vrea să atrag atenția voastră asupra câtorva teme.

Creșterea cumulativă care este valabilă pentru cunoașterea și stăpânirea materiei nu este valabilă pentru conștiința etică și pentru decizia morală: "Libertatea omului este mereu nouă și mereu din nou trebuie să ia deciziile sale".

Libertatea are nevoie de o convingere, care trebuie recucerită fără încetare. Cele mai bune structuri funcționează numai dacă într-o comunitate sunt vii convingerile. În realitate "omul nu poate fi răscumpărat niciodată pur și simplu din exterior".

"Deoarece omul rămâne mereu liber și deoarece libertatea lui este mereu și fragilă, nu există în această lume împărăția binelui consolidat în mod definitiv... Libertatea trebuie să fie mereu din nou cucerită pentru bine".

De aceea, corecta orânduire pentru lucrurile umane este misiune a oricărei generații (cf. nr. 24-25).

Astfel, meditația noastră este condusă din nou la abordarea misterului creștin și la frumusețea lui.

"Nu știința îl răscumpără pe om. Omul este răscumpărat prin iubire". Experiența unei mari iubiri ne permite să întrevedem aceasta. În realitate, "ființa umană are nevoie de iubirea necondiționată" care depășește fragilitățile și pe care moartea nu o poate distruge.

"Dacă există această iubire absolută cu certitudinea ei absolută, atunci - numai atunci - omul este «răscumpărat», orice i s-ar întâmpla în cazul particular. Aceasta se înțelege atunci când spunem: Isus Cristos ne-a «răscumpărat». Prin intermediul lui am devenit siguri de Dumnezeu (...)".

De asemenea: "Dacă suntem în relație cu acela care nu moare [Isus Cristos], care este însăși viața și însăși iubirea, atunci suntem în viață. Atunci «trăim»" (cf. nr. 26-27).

Mâine seară începe timpul liturgic al Adventului, timp al speranței. Spe salvi va fi un însoțitor prețios pentru a trăi speranța în mod deplin.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat