Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Isus, provocare și semn de contradicție pentru cultura laică

Dialog între arhiepiscopul Gianfranco Ravasi și Giuliano Ferrara.

Figura lui Isus Cristos, deși adesea întunecată și limitată în sfera privată pe baza unei închideri preconcepute a rațiunii, continuă în ziua de azi să provoace discuții și să provoace mentalitatea laică modernă.

Aceasta a reieșit la 13 noiembrie 2007 din dialogul dintre arhiepiscopul Gianfranco Ravasi, președintele Consiliului Pontifical al Culturii, și Giuliano Ferrara, directorul publicației "Il Foglio", despre cartea "Isus din Nazaret" a lui Joseph Ratzinger - Benedict al XVI-lea, ținut în bazilica "Sfântul Ioan din Lateran", umplută de peste 5000 de persoane.

Cu această întâlnire și-au reluat drumul, după aproape trei ani de întrerupere, "Dialoguri în catedrală", promovate de Dieceza de Roma. Este vorba de o inițiativă, apărută imediat după misiunea citadină începută de Ioan Paul al II-lea în anul 1996, care vede confruntându-se cu privire la lumea de azi personalități ecleziastice și reprezentanți ai culturii.

Introducerea la dezbatere a fost făcută de cardinalul vicar Camillo Ruini, care a indicat intenția fundamentală a lui Benedict al XVI-lea de "a arăta identitatea dintre Isus al istoriei și Cristos al credinței Bisericii", care reprezintă "piatra unghiulară a catolicismului și a oricărui creștinism care vrea să fie creștinism credincios".

În discursul său, Ferrara a afirmat că această carte a lui Ratzinger este "o carte care reprezintă un eveniment în istoria lumii moderne", dar care "nu este numai o carte eclezială, un manifest de caritate și de iubire, o nouă mărturie de credință".

De fapt, a continuat el, "este o carte care propune o metodă pentru a citi Scriptura, cu încrederea că incomprehensibilitatea divinului, alteritatea și depărtarea sa, pot fi, dacă nu cunoscut, cel puțin spuse, scrutate, cercetate, transmise".

"Scriind această carte - a continuat Ferrara - papa a trebuit să desființeze câteva dogme laice: de exemplu, aceea care duce la acceptarea lui Isus ca om și a negarea posibilității mesianice a Întrupării. Sau, acceptarea carismei morale a evangheliilor și negarea misterului lor, Învierea".

"Sau, acceptarea istoriei creștine ca trecut și negarea memoriei creștine, a mărturiei - cuvânt cheie al întregului creștinism - care se perpetuează ca prezent veșnice".

"Joseph Ratzinger - a precizat Ferrara - nu se limitează să creadă în Isus din evanghelii, adaugă ceva la credința sa, adaugă că figura lui Isus Cristos este logică, este din punct de vedere istoric chibzuită și convingătoare, numai dacă este examinată și pentru a spune așa argumentată în lumina evangheliilor".

"Papa - a continuat el - nu se joacă cu cuvintele și știe că în lumea modernă rațiunea și credința trăiesc vieți separate. Știe că rațiunea experimentală este încă regina vieții publice și știe că credința este încă larg considerată ca supunere față de mister, întuneric ce vine din întuneric, dată acelei obscurități de care rațiunea științifică ne eliberează și ne emancipează".

Totuși, a adăugat el, "papa știe și că această lume adultă, prea adultă, îmbătrânește văzând cu ochii" și "știe că bărbații și femeile din epoca noastră trăiesc în amurgul raționalismului și în noaptea relativismului și că se răzvrătesc împotriva acestei lipse de lumină".

"Pentru aceasta - a subliniat Ferrara - Isus întrupat al lui devine o semnificație și pentru cel care nu crede"; și în același timp o provocare pentru mentalitatea modernă, un raționament care spulberă "dogmele" culturii laice.

Giuliano Ferrara, odinioară conducător comunist și acum exponent al acelei arii laice pe care unii o definesc "teocon" pentru că este favorabilă învățăturilor Bisericii în materie de morală și bioetică, a spus că privește la credință cu "neliniște" și "curiozitate".

"Rațiunea mea îmi spune limita ei - a explicat el -. Dacă n-aș recunoaște aceasta aș fi stăpânul vieții mele și al morții mele, aș fi un nihilist. Rațiunea mea îmi spune că sunt un credincios, deși nu dispun de o credință personală și confesională trăită în mod practic".

Credința sa, a continuat el, este o credință "în conceptul matematic și fizic de infinit, care marchează limita mea și o descrie. Cred că tatăl meu și mama mea nu sunt originea biologică a ADN-ului meu ci un simplu și nerezolvat mister de iubire".

În sfârșit, Ferrara a încheiat cu "crezul" său de "laic" care respectă credința celuilalt: "Cred că celălalt sau persoana umană, sau chiar și proiectul sau amintirea sa este titulară de drepturi care sunt în același timp obligații".

Mai ales, a adăugat el, "cred că nu totul este negociabil și relativ. Și asta deja este o credință, vă asigur".

După aceea, arhiepiscopul Ravasi a spus că "elementul cel mai surprinzător al lui Isus din Nazaret este distincția care străbate în mod subtil multe pagini între realitatea istorică și realitatea în sens strict, care nu corespunde complet conceptului de istorie".

Deci "angajarea fundamentală pentru a cunoaște în mod autentic fața lui Cristos este, nu numai a reuși definirea profilului său istoric, documentar, care este și el obiect de cercetare și are o validitate proprie, ci este și tentativa de a descoperi sensul secret și profund al istoriei însăși", printr-un "alt canal de cunoaștere, care este cel al teologiei, al cercetării spirituale, al cercetării religioase".

Ravasi a trasat apoi un scurt excursus cu privire la diferitele metode istorico-critice de cunoaștere a Scripturii, propunând o reconstruire a chipului "real" al lui Isus prin două coordonate: "locul" și "timpul".

Ca "loc", arhiepiscopul a indicat nu numai "orizontul iudaic concret, cu fundal greco-roman", ci "orizontul indispensabil" reprezentat de "relația unică a lui Cristos cu Tatăl": "Locul este misterul de comuniune cu Tatăl. Condiția de fiu este inima conștiinței lui Cristos".

Și apoi există "timpul" care "nu este numai cel istoric": "Există în el o altă unitate de măsură care merge dincolo de cronologie. Veșnic și istorie se unesc în el. Tocmai pentru că are în fața sa timpul veșnicului, Isus poate fi contemporanul nostru".

Această "împletire" în Isus reprezintă un element de "scandal" care trezește în unii adeziunea filială iar în alții "deranjul", a spus el.

"Există unii care-l simt așa de contemporan încât îl iubesc din totdeauna, împărtășindu-i crucea în viața de fiecare zi", "însă figura sa vorbește și celor care sunt în mod serios în căutare", a spus el.

"Avea dreptate Simeon - a încheiat monsenior Ravasi - când a luat în brațe această creatură și a văzut în ea un semn de contradicție care va însoți și va străbate istoria".

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 11.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat