Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Magisteriul pontifical împotriva masoneriei

Publicăm în continuare prefața făcută de Mons. Luigi Negri, episcop de San Marino - Montefeltro, la cartea lui Angela Pellicciari intitulată "Papii și masoneria" (Edizioni Ares, Milano 2007, 320 pag.).

* * *

Dragă Angela,

Sunt foarte fericit să scriu introducerea la această ultimă, așa de semnificativă și utilă trudă. Cartea pe care ne-o oferi este o recitire extrem de inteligentă și documentată a magisteriului papilor în ultimele secole despre problema, deosebit de veche și actuală, a masoneriei și a acțiunii sale distructive a Bisericii și a creștinătății. Ai documentat cu multă precizie și mult echilibru seria de intervenții pe care suveranii pontifi, în ultimele două secole și jumătate le-au făcut, ținând în mod constant pasul cu creșterea, în viața culturii și a societății, a planului masonic și a tentativelor de a participa în manieră hegemonică la marile revoluții laiciste, începând de la cea franceză și încheind, lucru care de acum este suficient de clar, cu revoluția din anul 1917 în Rusia.

Lucrul care m-a uimit în acest magisteriu abundent, pe care l-ai adunat cu punctualitate riguroasă, este profunzimea lecturii pe care papii au făcut-o despre activitatea masonică și în ultimele sale fundamente: antropologice, metafizice, culturale, etice. A fost o lectură care a urmat, pas cu pas, evoluția masoneriei, mergând până la capăt la ideile fundamentale, de multe ori anticipând rezultatele care, pe planul vieții societății și al raportului cu Biserica s-au realizat de fapt după aceea. Deci prima recunoștință este pentru această recitire înțeleaptă, inteligentă, informată care ne pune în măsură să vedem că - cu perfectă coerență și conform logicii continuității, aceea pe care papa Benedict al XVI-lea o numește hermeneutică a evoluției - Biserica nu a cedat, nici măcar un moment, nici unei ispite concordatare sau ireniste.

Masoneria este un dușman al Bisericii; se naște cu această dușmănie și urmărește realizarea acestei dușmănii cu distrugerea Bisericii și a civilizației creștine și cu înlocuirea ei cu o cultură și o societate substanțial ateistă, chiar și atunci când face referință la arhitectul universului. De fapt, este în afara oricărei discuții că este vorba de o referință la o valoare gândită și concepută în cadrul unei mentalități raționaliste și iluministe. Am discutat de multe ori despre acest fapt al raportului dintre Biserică și modernitate. Cartea ta mă confirmă în teza fundamentală, că nu Biserica este antimodernă, ci modernitatea este antieclezială. Modernitatea este antieclezială și punctul de atac maxim împotriva eclezialității este reprezentat chiar de masonerie care, ca element format în mod secret și lansat în mod dinamic pentru crearea unei civilizații alternative la aceea care se naște din credință, reprezintă, după modul meu de a vedea, elementul radical al modernității. În masonerie, modernitatea exprimă maximul de claritate și de identitate și, după părerea mea, cuprinde și maximul de impact cultural și social. Deci această operă a ta este una prețioasă care confirmă, aprofundează, lărgește marea acțiune a Bisericii în fața planului laicist modern, contemporan. Oferă un contrapunct foarte semnificativ pentru doctrina socială a Bisericii, în sensul că acest magisteriu împotriva masoneriei, într-un fel, este deja indicativ pentru tematici fundamentale pe care apoi doctrina socială a Bisericii le va trata și le va expune de-a lungul tuturor articulațiilor pe care planul laicist le va asuma, în decursul fazei moderne și contemporane.

O a doua observație pe care vreau s-o fac citind acest text: masoneria și-a găsit forța, desigur, în caracterul secret, în capacitatea de a găsi și de a asimila în ea leadership de oameni ascultători în mod necondiționat față de directivele sale, ca și în abilitatea pe care a avut-o de a influența straturi tot mai largi ale culturii și ale vârfurilor vieții civile și instituționale. Adică, masoneria a reprezentat în mod strategic un punct de atac, nu numai împotriva principiilor, ci și împotriva mentalității celor care, în mod abstract, ar fi trebuit să devină bastioane ale acestor principii tradiționale și care, în schimb, au devenit total funcționali pentru fenomenul eroziv al tradiției și revoluționar față de ea. Și aceasta este o intuiție care susține magisteriul papilor despre masonerie: papii sunt unanimi în a indica, deși din diferite perspective, faptul că masoneria cucerește, lent dar incontestabil, și pe cei care ar fi trebuit să apere toată bogăția, adevărul și frumusețea poziției tradiționale. Și sub acest aspect, istoriografia este îmbogățită de lucrarea ta pentru că este neîndoielnic faptul că, nu numai masoneria a cucerit avangărzile revoluționare în Europa și în lume, ci, mai ales, că a condiționat puternic regimurile care, născute din aceste revoluții cu caracter masonico-liberale, aveau să devină marile sisteme totalitare. Există desigur o prezență foarte gravă și neliniștitoare, de acum larg documentată, a atâtor masoni afiliați în cadrul marilor sisteme totalitare și cu responsabilități de prim plan.

Așadar, mulțumim pentru această carte, pentru că este prețioasă și judecă o vulgată răspândită intenționat, și de anumite personalități ecleziastice, cu privire la schimbarea poziției Bisericii față de masonerie și pe cei care susțin chiar - așa cum mi s-a întâmplat să aud personal din gura unui reprezentant foarte înalt al clasei ecleziastice italiene - că ar fi de dorit o colaborare între Biserică și masonerie pentru că, în fond, au un domeniu comun, cel al binefacerii, al inițiativelor de solidaritate care sunt, desigur, urmărite cu diferite conotații pentru a ajunge într-un proiect unic: bunăstarea omenirii. Acestea sunt afirmații care nu au nici un fundament și acest studiu al tău demonstrează aceasta.

Cu siguranță, paginile tale nu-i mai permit nici unuia care vrea să trateze serios chestiunea Biserică-masonerie să se oprească asupra acestei superficialități care, dacă este intolerabilă pentru toți, este și mai intolerabilă pentru reprezentanții clasei ecleziastice.

Doresc acestei cărți un succes și mai mare decât cel pe care l-au avut reflecțiile tale despre Risorgiment (perioada mișcării naționale care a culminat cu unirea și independența Italiei în secolul al XIX-lea, n.t.) - care au fost de asemenea cărți fundamentale - deoarece eu cred că acoperă un gol care până acum era absolut evident, și mai ales ne oferă elemente pentru o critică sănătoasă și inteligentă.

Te salut cu afecțiune.

San Marino, 16 mai 2007

+ Luigi Negri
Episcop de San Marino-Montefeltro
Președintele Fundației Internaționale "Ioan Paul al II-lea"
pentru magisteriul social al Bisericii

* * *

Interviu luat lui Angela Pellicciari, autoarea cărții "Papii și masoneria".

Ce este masoneria? O asociație filantropică angajată să răspândească fraternitatea, egalitatea, iluminismul sau un centru ocult de putere? De ce o condamnă Biserica? De unde se naște aversiunea masoneriei împotriva Bisericii Catolice?

La aceste întrebări și la altele încearcă să răspundă o carte abia ieșită cu titlul "Papii și masoneria" (Ares, Milano 2007, 320 pag.) scrisă de cercetătoarea în istoria Risorgimentului, Angela Pillicciari.

Pentru a încerca să înțeleagă care sunt rezultatele cercetării ei, agenția ZENIT a intervievat-o pe autoare.

• Ce este masoneria și care sunt argumentele și motivațiile care au făcut ca Biserica Catolică și papii să o condamne?

Pellicciari: Eu mă ocup de masoneria modernă: aceea care se naște la Londra în anul 1717 și vede propriile principii definite în constituțiile scrise de pastorul James Anderson, în anul 1723. Acest tip de masonerie este condamnată de pontifi practic imediat: Clement al XII-lea dă bula "In eminenti" după numai 21 de ani de la apariția ei. Papa vrea să scutească populațiile de "daunele grave" pe care noua asociație le poate provoca atât în plan spiritual cât și în cel temporal. În această primă bulă papală sunt exprimate in nuce principalele argumente pe care papii le vor dezvolta în decursul a două secole pentru a condamna francmasoneria. Și merită de amintit că pronunțările antimasonice pontificale sunt foarte numeroase: conform călugărului paulin Rosario Esposito, sunt în număr de 586.

Referitor la motivele de condamnare, sunt următoarele:

- caracterul secret al asociației ("dacă n-ar acționa în mod nelegiuit, n-ar urî așa de hotărât lumina").

- jurământul cu care masonii se angajează "să mențină inviolabil tăcerea cu privire la lucrurile pe care ele (societățile secrete) le săvârșesc în secret", jurământ însoțit de "exagerarea de pedepse grave".

În această privință e suficient să luăm în considerare jurământul unui profan (care nu e mason), atunci când intră în Lojă ca ucenic: "Promit și jur să nu dezvălui niciodată secretele francmasoneriei; să nu destăinui nimănui ceea ce mi se va dezvălui, sub pedeapsa de a se tăia gâtul, a se smulge inima și limba, măruntaiele sfâșiate, trupul meu mort să fie tăiat în bucăți, apoi să fie ars și făcut cenușă, iar aceasta să fie aruncată în vânt spre detestată amintire și infamie veșnică".

- indiferentismul în domeniul religios: "se unesc între ei oameni din orice religie și sectă".

A pune pe același plan diferitele credințe religioase înseamnă a le subevalua pe toate, cu unicul avantaj al acelui centru de unire - masoneria - în care toate pot converge "pașnic".

Așa condamnă Pius al XI-lea, în anul 1846, atitudinea masonică față de religie: "Acel sistem care repugnă însăși luminii rațiunii naturale, care este indiferența religiei, cu care aceștia (societățile secrete), elimină orice distincție între virtute și viciu, între adevăr și eroare, între onestitate și mârșăvie, învață că orice religie este la fel de bună pentru a obține mântuirea veșnică, ca și cum între dreptate și patimi, între lumină și întuneric, între Cristos și Belial ar putea vreodată să fie acord sau înțelegere" (Qui pluribus).

• Pentru ce masoneria manifestă ostilitate profundă față de religia catolică?

Pellicciari: Dincolo de propagandă, masonii înșiși sunt foarte conștienți de inconciliabilitatea revelației cu principiile pe care le mărturisesc. În anul 1873 așa scrie Revista Masoneriei Italiene: "Un adevărat israelit sau un adevărat catolic pot fi adevărați fii ai masoneriei? Nu - dacă mai întâi nu recunosc ca false și nu tăgăduiesc acele părți din credința lor religioasă care distrug principiul masonic". Masoneria cere de la cei care trebuie inițiați "renunțarea absolută și negarea acelor dogme ale religiilor revelate, care s-ar împotrivi libertății, egalității și fraternității oamenilor".

În acest sens papii susțin că, în spatele supunerii aparente față de legea morală, a unor masoni, se ascunde un atac frontal împotriva decalogului și a legii naturale.

De fapt, este adevărat că, după constituții, masonul "prin condiția sa" este ținut să asculte de legea morală, însă este adevărat și că legea morală la care masonul face referință este cea stabilită chiar de "frați" în loji. În acest sens, Jean Marie Ragon scrie în anul 1853, cu acceptul explicit că "masoneria nu primește legea, ea însăși o stabilește, din moment ce morala sa, una și imutabilă, este mai extinsă și mai universală decât moralele religiilor din diferite țări, care sunt mereu particulare".

După părerea papilor, influența masonică asupra moralei sociale este deosebit de nefastă. Iată ce scria Leon al XIII-lea în "Humanum genus" din anul 1884: "Deoarece aproape nimeni nu este dispus să slujească așa de pasiv oameni șmecheri și vicleni ca aceia al căror suflet a fost vlăguit și distrus de stăpânirea patimilor, au fost găsite în secta masonilor persoane care declară și propun să se folosească orice viclenie și artificiu pentru a satisface mulțimea cu permisiune desfrânată; făcând aceasta, ele ar subjuga-o apoi față de propria putere arbitrară și ar face-o cu ușurință ascultătoare".

Încă de la prima enciclică pontifii stabilesc clar că nu există loji bune și loji rele: toate sunt la fel de unite în condamnarea universală: "Condamnăm și interzicem amintitele societăți, uniuni, reuniuni, adunări, agregări sau întâlniri ale francmasonilor (sau Francs Maçons), sau numite cu orice alt nume".

• În secolul al XIX-lea internaționala socialistă și nașterea partidelor comuniste se intersectează cu masoneria. Ce au spus papii în acest sens?

Pellicciari: Papii, în magisteriul lor, au anticipat mult faptele. Încă din anul 1849, Pius al IX-lea afirmă că socialismul și comunismul sunt dezvoltarea naturală a acțiunii societăților secrete. Iată ce scrie în alocuțiunea Quibus qunatisque: "Cererile noilor instituții și progresul așa de predicat de acești oameni (membrii societăților secrete) au ca scop numai să mențină mereu vie agitațiile, să elimine orice principiu de dreptate, de virtute, de onestitate, de religie; și să introducă, să propage și să facă să domine pe larg în orice loc, cu dăunarea foarte gravă și ruinarea întregii societăți umane, sistemul oribil și foarte fatal al socialismului sau și al comunismului, contrar îndeosebi dreptului natural și însăși rațiunii naturale".

Și Leon al XIII-lea presupune o legătură de filiație între masonerie și comunism. Așa scrie în Humanum genus: "De propunerile acestora nu ar fi străină secta masonilor, care acceptă cu favoare opiniile lor și are în comun cu ei cele mai importante axiome".

Cu 30 de ani înainte La Civiltà Cattolica afirmase același lucru: "Sectele socialiste care amenință în prezent Europa și care, maxim după anul 1838, au început să capete forme și înfățișări clare, nu sunt altceva decât dezvoltări noi și transformări ale iluminismului, variind numai accidenții. Substanța, scopul, mijloacele, spiritul, principiile, sunt aceleași".

• Conform papilor, masoneria și comunismul sunt deci apropiate?

Pellicciari: În cartea mea prezint o serie de analogii puternice între ideologia masonică și cea comunistă. Mă limitez aici la constatarea unui singur fapt: în centrul drapelului fostei DDR (Republica Democrată Germană) ieșea în evidență desenul unui compas.

• Ce tip de măsuri au fost luate în trecut? Ce validitate au astăzi?

Pellicciari: Papii i-au excomunicat în repetate rânduri pe masoni. În anul 1983 noul Cod de drept canonic, promulgat de Ioan Paul al II-lea nu menționează masoneria. Această circumstanță a oferit "fraților" un punct de plecare pentru a susține sfârșitul condamnării pontificale față de instituția de care aparțin (ceea ce de fapt au afirmat în mod repetat în decursul timpului, mereu în mod nemotivat).

Acesta este contextul în care cardinalul Joseph Ratzinger, prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței, publică în anul 1983 o declarație despre masonerie, cu aprobarea explicită a Sfântului Părinte. Scrie Ratzinger: "S-a pus întrebarea dacă s-a schimbat părerea Bisericii față de masonerie datorită faptului că în noul Cod de drept canonic ea nu este menționată în mod expres ca în Codul anterior. Această congregație este în măsură să răspundă că această circumstanță se datorează unui criteriu redacțional urmat și pentru alte asociații care la fel nu sunt menționate deoarece sunt cuprinse în categorii mai largi. Prin urmare, rămâne neschimbată judecata negativă a Bisericii față de asociațiile masonice, deoarece principiile lor au fost considerate mereu inconciliabile cu învățătura Bisericii și de aceea înscrierea în ele rămâne interzisă. Credincioșii care aparțin asociațiilor masonice sunt în stare de păcat grav și nu pot să primească sfânta Împărtășanie".

• Cum ați ajuns să vă ocupați de masonerie?

Pellicciari: Am studiat mulți ani Risorgimentul care este un fenomen tipic masonic: "Papii și masoneria" este prelungirea naturală a studiilor pe care le-am făcut. Sunt mulțumită că Dumnezeu mi-a dat harul să scriu această carte deoarece consider că magisteriul pontifical despre francmasonerie (eu mă limitez să-l ilustrez cu considerații de tip istorico-documentar) este de mare ajutor pentru a înțelege dinamicile, contradicțiile, dramele, modernității.

Traducere după ZENIT de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 91.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat