Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Primatul papei, între recunoaștere și funcționare

Pentru istoria și tradiția eclezială, episcopul de Roma trebuie considerată ca protos, adică "primul" între patriarhi, atât din Bisericile din Occident cât și cele din Orient. Totuși, prerogativele care derivă din acest primat trebuie studiate și înțelese mai bine pentru a fi împărtășite de cele două tradiții. Aceasta este concluzia conținută în importantul document dat publicității joi, 15 noiembrie 2007, de Comisia mixtă internațională pentru dialogul dintre Biserica Catolică și Bisericile Ortodoxe. Documentul este rodul ultimei întâlniri a Comisiei mixte, celebrată la Ravenna între 8-14 octombrie.

Tema în centrul lucrărilor a fost "Consecințele ecleziologice și canonice ale naturii sacramentale a Bisericii: comuniunea eclezială, conciliaritatea și sinodalitatea în Biserică".

Studierea temei începuse deja la precedenta Sesiune Plenară de la Belgrad, între 18-25 septembrie 2006, pe baza unui proiect elaborat la Moscova în anul 1990. În cursul sesiunii actuale, studiul a fost completat și s-a aprobat un document comun, care oferă o bază solidă pentru munca viitoare a Comisiei.

Documentul de la Ravenna, în 46 de puncte cuprinse în circa zece pagini, afirmă că ortodocșii și catolicii sunt de acord asupra faptului ca episcopul de Roma să fie considerat primul între patriarhii din toată lumea, dat fiind faptul că Roma este, conform expresiei lui Ignațiu de Antiohia, "Biserica ce prezidează în iubire".

În schimb, nu sunt de acord cu "prerogativele" acestui primat, deoarece conform documentului "există diferențe în înțelegerea fie a modului după care el ar trebui să fie exercitat, fie a fundamentelor sale scripturistice și teologice".

Documentul de la Ravenna pornește de la două elemente fundamentale: "conciliaritatea" și "autoritatea".

Prima, numită și "sinodalitate", "reflectă misterul trinitar", în care "a doua" sau "a treia" persoană nu implică "diminuare sau subordonare".

Și Biserica, citează documentul, posedă o "dimensiune conciliară", care se exprimă la trei nivele: local, regional, universal. Primii responsabili ai conciliarității sunt episcopii, care "ar trebui să fie uniți între ei în credință, caritate, misiune, reconciliere" și "au în comun aceeași responsabilitate și aceeași slujire adusă Bisericii".

În schimb autoritatea derivă de la Cristos, se "întemeiază pe cuvântul lui Dumnezeu", și prin intermediul apostolilor este "transmisă episcopilor" și "succesorilor lor". Exercitarea ei, explică documentul, este în mod esențial "o slujire de iubire", deoarece "pentru creștini, a conduce echivalează cu a sluji".

La primul nivel, cel local, Biserica există ca o "comunitate adunată de Euharistie" și este prezidată în mod direct sau indirect de un episcop. Deja în acest caz comuniunea dintre membrii Bisericii "apare sinodală sau conciliară", motiv pentru care episcopul este protos.

La nivel regional, conciliaritatea și autoritatea fac evidentă comuniunea cu "celelalte Biserici care mărturisesc aceeași credință apostolică și împărtășesc aceeași structură eclezială".

Punctul 24 din document citează un canon acceptat atât în Occident cât și în Orient pentru care "episcopii din fiecare națiune trebuie să-l recunoască pe cel care este cel dintâi dintre ei și să-l considere conducătorul lor", nefăcând "nimic important fără consimțământul lui" și totuși fără ca "cel dintâi" să nu facă "nimic fără consimțământul tuturor", apărând în felul acesta "concordia".

Acest principiu de unitate episcopală are aplicare și la nivel "universal", cel al comuniunii dintre Bisericile din orice loc și din orice timp, a cărei exprimare sunt Conciliile ecumenice care, încă de la originile Bisericii, i-au adunat pentru a rezolva chestiuni deosebit de relevante pe episcopii din cele cinci sedii apostolice principale - Roma, Constantinopol, Alexandria, Antiohia și Ierusalim - și apoi din orice altă dieceză.

Mai ales în conciliile ecumenice se recunoaște "rolul activ" exercitat de episcopul de Roma.

"Rămâne de studiat în mod mai aprofundat chestiunea rolului episcopului de Roma în comuniunea tuturor Bisericilor" sau care este "funcția specifică e Episcopului din «primul scaun» într-o ecleziologie de koinonia", afirmă Comisia mixtă.

În același mod, trebuie studiat în ce mod "învățătura despre primatul universal al Conciliilor I și al II-lea din Vatican" poate să fie înțeleasă și trăită în lumina practicii ecleziale din primul mileniu.

Sunt "interogative cruciale pentru dialogul nostru și pentru speranțele de a restabili comuniunea deplină dintre noi", notează documentul.

Textul, a explicat monseniorul Eleuterio F. Fortino, subsecretar al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, într-un articol apărut în "L'Osservatore romano" (7 noiembrie 2007), "constituie o premisă validă pentru a continua dialogul, chiar dacă, așa cum s-a amintit, acest document nu angajează deocamdată autoritățile din cele două părți, și nici măcar comisia nu consideră terminat studiul care va trebui să fie continuat".

Lucrările comisiei au fost conduse de cei doi co-președinți ai săi: cardinalul Walter Kasper și mitropolitul Ioannis de Pergam, ajutați de doi co-secretari, mitropolitul Ghenadios de Sassima (Patriarhia ecumenică) și Monseniorul Fortino.

Comisia mixtă instituită la Istanbul de papa Ioan Paul al II-lea și de patriarhul ecumenic Dimitrios I la 30 noiembrie 1979, pentru sărbătoarea Sfântului Andrei - patronul Bisericii din Constantinopol - și-a început drumul în anul 1980 și a reluat lucrările în anul 2006, după o pauză de șase ani datorată unor divergențe.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

* * *

Documentul final de la Ravenna

Consecințele ecleziologice și canonice ale naturii sacramentale a Bisericii

Publicăm "Documentul de la Ravenna", discutat și aprobat în unanimitate de membrii "Comisiei mixte internaționale pentru dialogul teologic dintre Biserica Catolică Romană și Biserica Ortodoxă", în timpul celei de-a zecea sesiuni plenare a comisiei la Ravenna (8-14 octombrie 2007). "Documentul - avertizează Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor - este un produs al unei comisii și nu trebuie să fie înțeles ca o declarație magisterială".

* * *

COMISIA MIXTĂ INTERNAȚIONALĂ PENTRU DIALOGUL TEOLOGIC
DINTRE BISERICA CATOLICĂ ROMANĂ ȘI BISERICA ORTODOXĂ

CONSECINȚELE ECLEZIOLOGICE ȘI CANONICE ALE NATURII SACRAMENTALE A BISERICII. COMUNIUNE ECLEZIALĂ, CONCILIARITATE ȘI AUTORITATE

Ravenna, 13 octombrie 2007

Introducere

1. "Ca toți să fie una, după cum tu, Tată, ești în mine și eu în tine, ca și ei să fie una în noi, pentru ca lumea să creadă că tu m-ai trimis" (In 17,21). Îi mulțumim lui Dumnezeu întreit care ne-a reunit - pe noi, membrii Comisiei Mixte pentru Dialogul Teologic dintre Biserica catolică romană și Biserica ortodoxă - pentru ca să putem răspunde împreună în ascultare față de această rugăciune a lui Isus. Suntem conștienți că dialogul nostru ia un nou început într-o lume care în timpurile recente este profund schimbată. Procesul de secularizare și de globalizare, ca și provocările făcute de noi întâlniri dintre creștini și credincioși de alte religii, cer cu urgență reînnoită de la ucenicii lui Cristos să dea mărturie despre credința lor, despre iubirea lor și despre speranța lor. Fie ca Duhul lui Cristos înviat să permită inimii noastre și minții noastre să aducă roadele unității în relațiile dintre Bisericile noastre, pentru ca să putem sluji împreună unitatea și pacea întregii familii umane. Fie ca același Duh să ne conducă la exprimarea deplină a comuniunii ecleziale, pe care noi o recunoaștem cu recunoștință ca un dar minunat al lui Dumnezeu făcut lumii, un mister a cărui frumusețe strălucește în special în sfințenia la care cu toții suntem chemați.

2. Conform "Planului" adoptat în prima întâlnire de la Rodi, în anul 1980, Comisia Mixtă începuse să trateze misterul koinôniei ecleziale în lumina misterului Sfintei Treimi și al Euharistiei. Acest lucru a permis să se înțeleagă mai profund comuniunea eclezială, atât la nivelul comunității locale adunată în jurul episcopului său, cât și la nivelul relațiilor dintre episcopi și dintre Bisericile locale asupra cărora fiecare [episcop] prezidează în comuniune cu Biserica Una a lui Dumnezeu care se extinde prin univers (Cf. Documentul de la Monaco, 1982). În intenția de a clarifica natura comuniunii, comisia mixtă subliniase relația existentă între credință, sacramente - cu atenție specială față de cele trei sacramente ale inițierii creștine - și unitatea Bisericii (cf. Documentul de la Bari, 1987). După aceea, studiind sacramentul Preoției în structura sacramentală a Bisericii, comisia indicase clar rolul succesiunii apostolice ca garant al koinôniei întregii Biserici și continuitatea ei cu apostolii, în orice timp și în orice loc (cf. Documentul de la Valam, 1988). Din 1990 până în 2000, argumentul principal discutat de comisie a fost "uniatismul" (Documentul de la Balamand, 1993; Documentul de la Baltimore, 2000), argument pe care Comisia Mixtă îl va lua în considerare într-un viitor apropiat. Ea tratează actualmente tema ridicată în concluzia Documentului de la Valam și reflectează asupra comuniunii ecleziale, conciliarității și autorității.

3. Pe baza acestor afirmații comune ale credinței noastre, trebuie acum să tragem consecințele ecleziologice și canonice care derivă din natura sacramentală a Bisericii. Deoarece Euharistia, în lumina misterului trinitar, constituie criteriul vieții ecleziale în întregimea sa, în ce mod structurile instituționale reflectă în mod vizibil misterul acestei koinônia? Deoarece Biserica una și sfântă este realizată în fiecare Biserică locală care celebrează Euharistia și, în același timp, în koinônia tuturor Bisericilor, în ce mod viața Bisericii manifestă această structură sacramentală?

4. Unitate și multiplicitate, relația dintre Biserica una și multele Biserici locale, această relație constitutivă a Bisericii pune și ea chestiunea relației dintre autoritate, inerentă oricărei instituții ecleziale, și conciliaritate, care derivă din misterul Bisericii ca și comuniune. Deoarece termenii "autoritate" și "conciliaritate" cuprind un spațiu foarte vast, vom începe cu definirea modului în care noi îi înțelegem"1.

I. Fundamentele conciliarității și autorității

1. Conciliaritatea

5. Termenul conciliaritate sau sinodalitate derivă din cuvântul "conciliu" (synodos în greacă, concilium în latină), care denotă mai ales o adunare de episcopi care exercită o responsabilitate deosebită. Totuși este posibilă înțelegerea termenului și într-o accepțiune mai largă, în sensul tuturor membrilor Bisericii (cf. cuvântul rusesc sobornost). Prin urmare, vom vorbi mai întâi despre "conciliaritate" în semnificația sa conform căreia fiecare mădular al trupului lui Cristos, în virtutea botezului, are spațiul său și propria sa responsabilitate în koinonia (communio în latină) euharistică. Conciliaritatea reflectă misterul trinitar și își are fundamentul ultim în acest mister. Cele trei persoane ale Sfintei Treimi sunt "enumerate", așa cum afirmă sfântul Vasile cel Mare (Despre Duhul Sfânt, 45), fără ca desemnarea ca "a doua" sau "a treia" persoană să implice o diminuare sau o subordonare. În mod analog, există o ordine și între Bisericile locale, care totuși nu implică inegalitate în natura lor eclezială.

6. Euharistica manifestă koinonia trinitară actualizată în credincioși ca o unitate organică din mai mulți membri, fiecare dintre ei are o carismă, o slujire sau un ministeriu propriu, care sunt necesare, în varietatea lor și în diversitatea lor, pentru edificarea tuturor în unicul trup eclezial al lui Cristos (cf. 1Cor 12,4-30). Toți sunt chemați, sunt angajați și sunt făcuți responsabili - fiecare în mod diferit, dar totuși nu mai puțin efectiv - în îndeplinirea comună a acțiunilor care, prin intermediul Duhului Sfânt, fac prezentă în Biserică slujirea lui Cristos, "calea, adevărul și viața" (In 14,6). Astfel este realizată în neamul omenesc misterul koinoniei mântuitoare cu Sfânta Treime.

7. Întreaga comunitate și fiecare persoană care face parte din ea are "conștiința Bisericii" (ekklesiastikè syneidesis), cum este definită ea de teologia greacă, sau sensus fidelium, conform terminologiei latine. În virtutea botezului și a mirului (sau mirungerii), fiecare membru al Bisericii exercită o formă de autoritate în trupul lui Cristos. În acest sens, toți credincioșii (și nu numai episcopii) sunt responsabili pentru credința mărturisită în momentul botezului lor. Conform învățăturii pe care o împărțim în comun, ansamblul poporului lui Dumnezeu, primind "ungerea Celui Sfânt" (1In 2,20.27), în comuniune cu păstorii lor, nu poate greși în materie de credință (cf. In 16,13).

8. În proclamarea credinței Bisericii și în clarificarea normelor comportamentului creștin, episcopii, din orânduire divină, au o misiune specifică. "Ca succesori ai apostolilor, episcopii sunt resposabili ai comuniunii în credința apostolică și a fidelității față de exigențele unei vieți conforme cu Evanghelia" (Documentul de la Valam, nr. 40).

9. Conciliile constituie principalul mod de exercitare a comuniunii între episcopi (cf. Documentul de la Valam, nr. 52). De fapt, "alipirea de comuniunea apostolică îi obligă pe toți episcopii între ei legând épiskopè din Bisericile locale de colegiul apostolilor. Și ei formează un colegiu înrădăcinat de Duhul Sfânt în acel "o dată pentru totdeauna" al grupului apostolic, martor al credinței în mod unic. Aceasta înseamnă că nu numai ei ar trebui să fie uniți între ei în credință, caritate, misiune, reconciliere, ci că ei au în comun aceeași responsabilitate și aceeași slujire adusă Bisericii" (Documentul de la Monaco, nr. 4).

10. Această dimensiune conciliară a vieții Bisericii aparține de cea mai profundă natură a ei. Aceasta echivalează cu a spune că ea este întemeiată pe voința lui Cristos pentru cei care-l urmează (cf. Mt 18,15-20), deși relațiile sale canonice sunt în mod necesar determinate și de istoria și de contextul social, politic și cultural. Definită în acest mod, dimensiunea conciliară a Bisericii trebuie să fie prezentă în cele trei nivele ale comuniunii ecleziale, local, regional și universal: la nivelul local al diecezei încredințată episcopului; la nivelul regional al unui ansamblu de Biserici locale cu episcopii lor care "îl recunosc pe cel care este cel dintâi dintre ei" (Canonul apostolilor, 34); și la nivelul universal, cei care sunt primii (protoi) în diferitele regiuni, împreună cu toți episcopii, colaborează pentru ceea ce se referă la totalitatea Bisericii. În afară de acest nivel, protoi trebuie să-l recunoască pe cel care este cel dintâi între ei.

11. Biserica există în multe locuri diferite, ceea ce manifestă catolicitatea ei. Fiind "catolică", ea este un organism viu, trupul lui Cristos. Fiecare Biserică locală, dacă ea este în comuniune cu celelalte Biserici locale, este o manifestare a Bisericii lui Dumnezeu, una și indivizibilă. A fi "catolică" înseamnă deci a fi în comuniune cu unica Biserică din toate timpurile și în orice loc. Pentru acest motiv, a rupe comuniunea euharistică înseamnă a răni una din caracteristicile esențiale ale Bisericii, catolicitatea ei.

2. Autoritatea

12. Când vorbim de autoritate, ne referim la exousia, așa cum o descrie Noul Testament. Autoritatea Bisericii derivă de la capul și Domnul ei, Isus Cristos. Primind autoritatea sa de la Dumnezeu Tatăl, Cristos, după învierea sa, a împărtășit-o, prin intermediul Duhului Sfânt, cu apostolii (cf. In 20,22). Prin intermediul lor, ea a fost transmisă episcopilor, succesorilor lor și, prin intermediul lor întregii Biserici. Domnul nostru Isus Cristos a exercitat această autoritate în diferite moduri prin care, și până la împlinirea sa escatologică (cf. 1Cor 15,24-28), împărăția lui Dumnezeu se manifestă lumii: învățând (cf. Mt 5,2; Lc 5,3); săvârșind minuni (cf. Mc 1,30-34; Mt 14,35-36); alungând duhurile necurate (cf. Mc 1,27; Lc 4,35-36); iertând păcatele (cf. Mc 2,10; Lc 5,24); și călăuzindu-i pe discipolii săi pe calea mântuirii (cf. Mt 16,24). În conformitate cu mandatul primit de la Cristos (cf. Mt 28,18-20), exercitarea autorității proprie apostolilor și apoi episcopilor, cuprinde proclamarea și învățătura Evangheliei, sfințirea prin intermediul sacramentelor, îndeosebi Euharistia, și conducerea pastorală a celor care cred (cf. Lc 10,16).

13. Autoritatea în Biserică îi aparține lui Isus Cristos însuși, singurul cap al Bisericii (cf. Ef 1,22; 5,23). Prin intermediul Duhului său Sfânt, Biserica, în calitate de trup al său, este părtașă la autoritatea lui (cf. In 20,22-23). Scopul autorității în Biserică este de a aduna întreaga omenire în Isus Cristos (cf. Ef 1,10; In 11,52). Autoritatea, legată cu harul primit prin hirotonire, nu este posesie privată a celor care o primesc, nici nu este ceva pe care comunitatea o delegă; dimpotrivă, este un dar al Duhului Sfânt destinat slujirii (diakonia) comunității și niciodată nu este exercitată în afara ei. Exercitarea ei comportă participarea întregii comunități, episcopul fiind în Biserică și Biserica în episcop (cf. Sf. Ciprian, Ep 66,8).

14. Exercitarea autorității îndeplinită în Biserică, în numele lui Cristos și prin intermediul puterii Duhului Sfânt, trebuie să fie - în orice formă a sa și la toate nivelele - o slujire (diakonia) de iubire, asemenea cu aceea care a fost a lui Cristos (cf. Mc 10,45; In 13,1-16). Autoritatea despre care vorbim, deoarece exprimă autoritatea divină, poate să subziste în Biserică numai în iubirea dintre cel care o exercită și cel care sunt supuși ei. De aceea, este vorba de o autoritate fără dominare, fără constrângere fie ea fizică sau morală. Ca participare la exousia a Domnului răstignit și preamărit, căruia i-a fost dată orice autoritate în cer și pe pământ (cf. Mt 28,18), ea poate și trebuie să ceară ascultare. În același timp, din cauza întrupării și a crucii, ea este în mod radical diferită de cea exercitată de conducătorii națiunilor și de cei mari din această lume (cf. Lc 22,25-27). Deși este în afara oricărei îndoieli că autoritatea este încredințată unor persoane, care - din cauza slăbiciunii și a păcatului - sunt adesea tentate să abuzeze de ea, cu toate acestea, prin însăși natura sa, identificarea evanghelică a autorității cu slujirea constituie o normă fundamentală pentru Biserică. Pentru creștini, a conduce echivalează cu a sluji. Rezultă că exercitarea și eficacitatea spirituală a autorității ecleziale sunt asigurate prin consimțământul liber și colaborarea voluntară. La un nivel personal, aceasta se traduce în ascultarea față de autoritatea Bisericii pentru a-l urma pe Cristos, care a fost în mod iubitor ascultător față de Tatăl până la moarte și încă moartea pe cruce (cf. Fil 2,8).

15. Autoritatea în Biserică se întemeiază pe Cuvântul lui Dumnezeu, care este prezent și viu în comunitatea discipolilor. Scriptura este cuvântul revelat al lui Dumnezeu, așa cum Biserica - prin intermediul Duhului Sfânt prezent și activ în ea - a perceput-o în Tradiția vie primită de la apostoli. Culmea acestei Tradiții este Euharistia (cf. 1Cor 10,16-17; 11,23-26). Autoritatea Scripturii derivă din faptul că este cuvântul lui Dumnezeu care, citit în Biserică și de către Biserică, transmite Evanghelia mântuirii. Prin intermediul Scripturii, Cristos se adresează comunității adunate și inimii fiecărui credincios. Biserica, prin Duhul Sfânt prezent în ea, interpretează în mod autentic Scriptura, răspunzând nevoilor timpurilor și locurilor. Cutuma constantă în concilii de a întrona Evangheliile în centrul adunării atestă prezența lui Cristos în cuvântul său, care constituie punctul necesar de referință pentru toate dezbaterilor și deciziile lor, și afirmă în același timp autoritatea exercitată de Biserică în interpretarea acestui Cuvânt al lui Dumnezeu.

16. În economia sa divină, Dumnezeu vrea ca Biserica sa să aibă o structură orientată spre mântuire. De această structură esențială aparțin credința mărturisită și sacramentele celebrate în succesiunea apostolică. Autoritatea în comuniunea eclezială este legată de această structură esențială: exercitarea ei este reglementată de canoanele și de statutele Bisericii. Unele din aceste reguli pot să fie aplicate în mod diferit, în funcție de nevoile comuniunii ecleziale, în tipuri și locuri diferite, însă cu condiția ca structura esențială a Bisericii să fie mereu respectată. De aceea, așa cum comuniunea în sacramente presupune comuniunea în aceeași credință (cf. Documentul de la Bari, nr. 29-33), în același mod, pentru ca să fie comuniune eclezială deplină, trebuie să existe, între Bisericile noastre, recunoașterea reciprocă a legislațiilor canonice în diversităților lor legitime.

II. Tripla actualizare a conciliarității și a autorității

17. După ce am evidențiat fundamentele pe care se sprijină conciliaritatea și autoritatea în Biserică, și după ce am prezentat complexitatea conținutului acestor termini, acum trebuie să răspundem la următoarele întrebări: în ce mod elementele instituționale ale Bisericii exprimă în mod vizibil și sunt în slujba misterului koinôniei? În ce mod structurile canonice ale Bisericii exprimă viața lor sacramentală? Pentru a răspunde, am făcut deosebit trei nivele ale instituțiilor ecleziale: nivelul Bisericii locale în jurul episcopului; nivelul unei regiuni care cuprinde un anumit număr de Biserici locale limitrofe; și nivelul întregului pământ locuit (oikumene), care cuprinde toate Bisericile locale.

1. Nivelul local

18. Biserica lui Dumnezeu există acolo unde este o comunitate adunată de Euharistie, prezidată, direct sau prin preoții săi, de un episcop hirotonit în mod legitim în succesiunea apostolilor, care învață credința primită de la apostoli, în comuniune cu ceilalți episcopi și cu Bisericile lor. Rodul acestei Euharistii și al acestei slujiri constă în a aduna într-o comuniune autentică de credință, de rugăciune, de misiune, de iubire fraternă și de ajutor reciproc, pe toți cei care l-au primit pe Duhul lui Cristos la botez. Această comuniune este cadrul în care este exercitată toată autoritatea eclezială. Comuniunea este criteriul acestei exercitări.

19. Fiecare Biserică locală are ca misiune să fie, prin harul lui Dumnezeu, un loc în care Dumnezeu este slujit și cinstit, unde este vestită Evanghelia, sunt celebrate sacramentele, un loc în care credinciosul se angajează să aline lipsurile din lume și unde fiecare credincios poate găsi mântuirea. Ea este lumina lumii (cf. Mt 5,14-16), plămada (cf. Mt 13,33), comunitatea sacerdotală a lui Dumnezeu (cf. 1Pt 2,5.9). Normele canonice care o conduc au scopul de a garanta această misiune.

20. În virtutea aceluiași Botez, care face din ei mădulare ale lui Cristos, fiecare persoană botezată este chemată, conform darurilor unicului Duh Sfânt, la slujire în comunitate (cf. 1Cor 12,4-27). De aceea, prin intermediul comuniunii, care îi pune pe toții membrii unii în slujba altora, Biserica locală apare deja "sinodală" sau "conciliară" în structura sa. Această "sinodalitate" nu rezultă numai în relația de solidaritate, în asistența reciprocă și în complementaritatea, pe care diferiții slujitori hirotoniți o au între ei. Fără îndoială, prezbiteriul este sfatul episcopului (cf. Sfântul Ignațiu de Antiohia, Către credincioșii din Tralle, 3), iar diaconul este "mâna dreaptă" a lui (Didascalia apostolorum, 2,28,6), în așa fel încât, conform recomandării sfântului Ignațiu de Antiohia, orice lucru să se facă în concert (cf. Ef 6). Totuși, sinodalitatea, așa cum cere comuniunea eclezială, îi privește și pe toți membrii comunității în ascultarea față de episcop, care este protos și capul (kephale) Bisericii locale. Conform tradițiilor orientală și occidentală, participarea activă a laicatului, bărbați și femei, a membrilor comunităților monastice și a persoanelor consacrate, se realizează în dieceză și în parohie prin diferite forme de slujire și de misiune.

21. Carismele membrilor comunității au origine în unicul Duh Sfânt și sunt orientate spre binele tuturor. Acest fapt scoate în evidență atât exigențele cât și limitele autorității fiecăruia în Biserică. Nu ar trebui să existe nici pasivitate nici înlocuire de funcții, nici neglijență nici samavolnicia unuia asupra altuia. Toate carismele și slujirile Bisericii converg în unitate sub slujirea episcopului, care slujește comuniunea Bisericii locale. Toți sunt chemați de Duhul Sfânt să se reînnoiască în sacramente și să răspundă într-o convertire (metanoia) constantă, în așa fel încât să fie garantată comuniunea lor în adevăr și în caritate.

2. Nivelul regional

22. Deoarece Biserica revelează catolicitatea ei în synaxis a Bisericii locale, această catolicitate trebuie să se manifeste efectiv în comuniunea cu celelalte Biserici care mărturisesc aceeași credință apostolică și împărtășesc aceeași structură eclezială fundamentală, începând de la cele care sunt vecine între ele în virtutea responsabilității lor comune pentru misiune în regiunea din care fac parte (cf. Documentul de la Monaco, III, 3 și Documentul de la Valam, 52 și 53). Comuniunea între Biserici este exprimată în hirotonirea episcopilor. Această hirotonire este conferită conform ordinii canonice de trei sau mai mulți episcopi, și cel puțin de doi (cf. Conciliul din Niceea, canonul 4), care acționează în numele trupului eclezial și al poporului lui Dumnezeu, primind și ei înșiși slujirea lor de la Duhul Sfânt prin intermediul impunerii mâinilor în succesiunea apostolică. Atunci când acest lucru este făcut în conformitate cu canoanele, este garantată comuniunea între Biserici în dreapta credință, în sacramente și în viața eclezială, așa cum este garantată comuniunea vie cu generațiile precedente.

23. O atare comuniune efectivă între Bisericile locale, fiecare din ele fiind Biserica catolică într-un loc determinat, a fost exprimată de unele practici: participarea episcopilor din sediile limitrofe la hirotonirea unui episcop pentru Biserica locală; invitația adresată unui episcop determinat dintr-o altă Biserică să concelebreze în synaxis a Bisericii locale; primirea extinsă la credincioșii din aceste Biserici să împărtășească masa euharistică; schimbul de scrisori cu ocazia unei hirotoniri; ca și oferirea asistenței materiale.

24. Un canon acceptat în Orient și în Occident exprimă relația dintre Bisericile locale într-o regiune determinată: "Episcopii din fiecare națiune (ethnos) trebuie să-l recunoască pe cel care este primul (protos) între ei și să-l considere capul lor (kephale) și să nu facă nimic important fără consimțământul său (gnome); fiecare episcop poate să facă numai ceea ce se referă la dieceza sa (paroikia) și la teritoriile care depind de ea. Însă cel dintâi (protos) nu va face nimic fără consimțământul tuturor. Deoarece în acest mod concordia (homonoia) va prevala și Dumnezeu va fi lăudat prin intermediul Domnului în Duhul Sfânt" (Canonul Apostolic 34).

25. Această normă, care apare în diferite forme în tradiția canonică, se aplică la toate relațiile dintre episcopii dintr-o regiune, atât cei dintr-o provincie, cât și episcopii dintr-o mitropolie, sau dintr-o patriarhie. Aplicarea ei practică se poate vedea în sinoadele sau conciliile dintr-o provincie, regiune sau patriarhie. Faptul că un sinod regional este compus mereu în mod esențial din episcopi, chiar și atunci când el cuprinde alți membri ai Bisericii, revelează natura autorității sinodale. Numai episcopii au voce deliberativă. Autoritatea unui sinod se bazează pe natura slujirii episcopale însăși și manifestă natura colegială a episcopatului în slujba comuniunii Bisericilor.

26. Un sinod (sau conciliu) implică în sine participarea tuturor episcopilor dintr-o regiune. El este condus de principiul consimțământului și al concordiei (homonoia), care este exprimată de concelebrarea euharistică, așa cum reiese din doxologia finală a Canonului Apostolic 34 citat. Oricum rămâne faptul că fiecare episcop, în exercitarea îngrijirii pastorale, este judecător și responsabil în fața lui Dumnezeu pentru chestiunile care se referă la dieceza sa (cf. Sfântul Ciprian, Ep 55,21); de aceea, el este păzitorul comuniunii catolice cu celelalte Biserici.

27. Rezultă că un sinod sau un conciliu regional nu are nici o autoritate asupra altor regiuni ecleziastice. Cu toate acestea schimbul de informații și consultările dintre reprezentanții diferitelor sinoade sunt o manifestare a catolicității, ca și a acelei asistențe și carități fraterne și reciproce care trebuie să constituie regula între toate Bisericile locale spre folosul mai mare al tuturor. Fiecare episcop este responsabil de întreaga Biserică împreună cu toții colegii săi în una și aceeași misiune apostolică.

28. În felul acesta unele provincii ecleziastice au ajuns să întărească legăturile lor de responsabilitate comună. Acesta constituie unul din factorii care, în istoria Bisericilor noastre, au condus la constituirea patriarhiilor. Sinoadele patriarhale sunt conduse de aceleași principii ecleziologice și de aceleași norme canonice ale sinoadelor provinciale.

29. În secolele următoare, atât în Orient cât și în Occident, s-au dezvoltat unele configurații noi ale comuniunii dintre Bisericile locale. Noi patriarhii și Biserici autocefale au fost înființate în Orientul creștin și, recent, în Biserica latină, a apărut un tip special de grupare a episcopilor, Conferințele Episcopale. Acestea din urmă, dintr-un punct de vedere ecleziologic, nu sunt simple subîmpărțiri administrative: ele exprimă spiritul de comuniune în Biserică, respectând în același timp diversitatea culturilor umane.

30. De fapt, independent de profilul și de regulile canonice ale sinodalității regionale, aceasta din urmă demonstrează că Biserica lui Dumnezeu nu este o comuniune de persoane sau de Biserici locale extirpate din rădăcinile lor umane. Ca și comunitate de mântuire și pentru că această mântuire este "restaurarea creației" (Sfântul Irineu, Adv. Haer. 1,36, I), ea înglobează persoana umană în orice lucru care o leagă de realitatea umană așa cum a fost ea creată de Dumnezeu. Biserica nu este o grămadă de indivizi; este făcută din comunități cu culturi, istorii și structuri sociale diferite între ele.

31. În Bisericile locale grupate între ele la nivel regional, catolicitatea apare sub adevărata sa lumină. Ea este expresie a prezenței mântuirii nu într-un univers nediferențiat, ci într-o umanitate pe care Dumnezeu a creat-o și pe care vine să o mântuiască. În misterul mântuirii, natura umană este asumată în plinătatea ei și, în același timp, este vindecată de ceea ce păcatul a introdus în ea cu auto-suficiența, orgoliul, incapacitatea de a avea încredere în ceilalți, agresivitatea, gelozia, invidia, falsitatea și ura. Koinônia eclezială este darul prin intermediul căruia toată omenirea este adunată împreună, în Duhul Domnului înviat. Această unitate, creată de Duhul, departe de a cădea în uniformitate, cere și deci ferește - și într-o anumită manieră, crește - diversitatea și particularitatea.

3. Nivelul universal

32. Fiecare Biserică locală nu este numai în comuniune cu Bisericile vecine, ci și cu totalitatea Bisericilor locale, cu cele prezente actualmente în lume, cele care existau încă de la început, cele care vor exista în viitor, și cu Biserica aflată deja în glorie. În conformitate cu voința lui Cristos, Biserica este una și indivizibilă, este aceeași, mereu și în orice loc. Catolicii și ortodocșii mărturisesc împreună, în Crezul de la Niceea-Constantinopol, că Biserica este una și catolică. Catolicitatea ei cuprinde nu numai diversitatea comunităților umane, ci și unitatea lor fundamentală.

33. Prin urmare, este clar că o singură și unică credință trebuie să fie mărturisită și trăită în toate Bisericile locale, pretutindeni trebuie să fie celebrată una și aceeași Euharistie, și o singură și unică slujire apostolică trebuie să fie în acțiune în toate comunitățile. O Biserică locală nu poate să modifice Crezul, formulat de Conciliile ecumenice, deși ea trebuie mereu "să dea răspunsuri adecvate noilor probleme, răspunsuri bazate pe Scripturi, în acord și continuitate esențială cu precedentele exprimări ale dogmelor" (Documentul de la Bari, nr. 29). În același fel, o Biserică locală nu poate modifica, nici nu poate celebra Euharistia în izolare voluntară de celelalte Biserici locale fără a dăuna comuniunii ecleziale. Toate aceste lucruri se referă la însăși legătura de comuniune și deci la însăși existența Bisericii.

34. Chiar datorită acestei comuniuni, toate Bisericile, prin intermediul canoanelor, reglementează tot ceea ce se referă la Euharistie și la sacramente, la slujire și la hirotonire, la transmiterea (paradosis) și la învățătura (didaskalia) credinței. Se înțelege clar motivul pentru care sunt necesare în acest domeniu reguli canonice și norme disciplinare.

35. În evoluția istoriei, atunci când au apărut probleme serioase cu privire la comuniunea universală și concordia dintre Biserici - referitor la interpretarea autentică a credinței, sau la slujiri și la relația lor cu întreaga Biserică, sau la disciplina comună pe care o cere fidelitatea față de Evanghelie - s-a făcut recurs la conciliile ecumenice. Aceste concilii erau ecumenice nu numai datorită faptului că ele adunau împreună episcopii din toate regiunile și îndeosebi pe cei din cele cinci sedii mai mari conform ordinii antice (taxis): Roma, Constantinopol, Alexandria, Antiohia și Ierusalim. Ele erau ecumenice și pentru că deciziile lor doctrinale solemne și formulările lor comune de credință, în special despre argumente cruciale, erau obligatorii pentru toate Bisericile și pentru toți credincioșii, pentru toate timpurile și toate locurile. Acesta este motivul pentru care deciziile Conciliilor ecumenice rămân normative.

36. Istoria Conciliilor ecumenice evidențiază caracteristicile care trebuie să fie considerate caracteristicile lor speciale. Această chestiune trebuie să fie studiată ulterior în viitorul nostru dialog, ținând cont de evoluția structurilor ecleziale care a avut loc în secolele mai recente atât în Orient cât și în Occident.

37. Caracterul ecumenic al deciziilor unui Conciliu este recunoscut printr-un proces de primire de o durată lungă sau scurtă, prin intermediul căruia poporul în ansamblul său - prin reflecție, discernământ, dezbatere și rugăciune - recunoaște în aceste decizii unica credință apostolică a Bisericilor locale, care a fost mereu aceeași și pentru care episcopii sunt învățătorii (didaskaloi) și păzitorii. Acest proces de receptare este interpretat diferit în Orient și în Occident, conform respectivelor lor tradiții canonice.

38. De aceea, conciliaritatea sau sinodalitatea implică mult mai mult decât niște episcopi reuniți în adunare. Ea implică și Bisericile lor. Primii sunt depozitarii credinței și dau glas credinței Bisericilor lor. Deciziile episcopilor trebuie să fie primite în viața Bisericilor, în special în viața lor liturgică. Fiecare conciliu ecumenic acceptat ca atare, în semnificația proprie și deplină a termenului, este, prin urmare, o manifestare a comuniunii întregii Biserici și o slujire adusă ei.

39. Contrar sinoadelor diecezane și regionale, un conciliu ecumenic nu este o "instituție" a cărei frecvență poate să fie reglementată de canoane; mai curând este un "eveniment", un kairos, inspirat de Duhul Sfânt, care conduce Biserica pentru ca ea să dea naștere în interiorul ei instituțiilor de care are nevoie și care îi corespund naturii sale. Această armonie dintre Biserică și concilii este așa de profundă încât a făcut în așa fel că ambele Biserici - chiar și după ruptura dintre Orient și Occident, care făcea imposibilă convocarea de concilii ecumenice în sensul abstract al termenului - au continuat să țină concilii de fiecare dată când apărea crize serioase. Aceste concilii adunau episcopii din Bisericile locale în comuniune cu Scaunul din Roma sau, respectiv și deși înțelese în mod diferit, cu Scaunul din Constantinopol. În Biserica catolică romană, unele din aceste concilii ținute în Occident erau considerate ecumenice. Această situație, care a constrâns cele două părți ale creștinătății să convoace concilii proprii pentru fiecare din ele, a favorizat disensiunile care au contribuit la înstrăinarea reciprocă. Trebuie să fie căutate mijloacele care vor permite restabilirea consensului ecumenic.

40. În timpul primului mileniu, comuniunea universală a Bisericilor, în desfășurarea normală a evenimentelor, a fost menținută prin relațiile fraterne dintre episcopi. Aceste relații ale episcopilor între ei, între episcopi și respectivii lor protoi, și chiar între protoi în ordinea (taxis) canonică despre care dă mărturie Biserica antică, a hrănit și consolidat comuniunea eclezială. Istoria înregistrează consultări, scrisori și apeluri la sediile principale, în special scaunul din Roma, care exprimă clar solidaritatea creată de koinonia. Dispozițiile canonice cum ar fi introducerea în diptice a numelor episcopilor din sediile principale și comunicarea mărturisirii de credință la ceilalți patriarhi cu ocazia alegerilor, erau expresii concrete de koinonia.

41. Ambele părți sunt de acord cu privire la faptul că această taxis canonică era recunoscută de toți în perioada Bisericii nedespărțite. În afară de aceasta, sunt de acord cu privire la faptul că Roma, ca Biserică ce "prezidează în caritate", conform expresiei sfântului Ignațiu de Antiohia (Către romani, Prolog), ocupa primul loc în taxis, și că episcopul de Roma este de aceea protos între patriarhi. Totuși, ei nu sunt de acord cu privire la interpretarea mărturiilor istorice din această perioadă în ceea ce privește prerogativele episcopului de Roma ca protos, chestiune înțeleasă în moduri diferite deja în primul mileniu.

42. Conciliaritatea la nivel universal, exercitată în conciliile ecumenice, implică un rol activ al episcopului de Roma, ca protos între episcopii din sediile majore, în consensul adunării episcopilor. Deși episcopul de Roma nu a convocat conciliile ecumenice din primele secole, și nu le-a prezidat niciodată, el nu a fost mai puțin implicat strict în procesul decizional al acestor concilii.

43. Primatul și conciliaritatea sunt reciproc interdependente. Pentru acest motiv primatul la diferitele nivele ale vieții Bisericii, local, regional și universal, trebuie să fie considerat în contextul conciliarității și, în mod analog, conciliaritatea în contextul primatului. Cât privește primatul la diferitele nivele, dorim să afirmăm următoarele punct:

1. Primatul, la toate nivelele, este o practică puternic întemeiată în tradiția canonică a Bisericii.

2. În timp ce faptul primatului la nivel universal este acceptat de Orient și de Occident, există diferențe în înțelegerea fie a modului după care el ar trebui să fie exercitat, fie a fundamentelor sale scripturistice și teologice.

44. În istoria Orientului și a Occidentului, cel puțin până în secolul al IX-lea, și mereu în contextul conciliarității, era recunoscută o serie de prerogative, în funcție de condițiile timpurilor, pentru protos sau kephale, în fiecare din nivelele ecleziastice stabilite: local, pentru episcop ca protos al diecezei sale față de preoții săi și față de credincioșii săi; la nivel regional, pentru protos din fiecare mitropolie față de episcopii din provincia sa, și pentru protos din fiecare din cele cinci patriarhii față de mitropoliții din fiecare circumscripție; și universal, pentru episcopul de Roma ca protos între patriarhi. Această distincție de nivele nu diminuează nici egalitatea sacramentală a fiecărui episcop nici catolicitatea fiecărei Biserici locale.

Concluzie

45. Rămâne de studiat în mod mai aprofundat chestiunea rolului episcopului de Roma în comuniunea tuturor Bisericilor. Care este funcția specifică a episcopului din "primul scaun" într-o ecleziologie de koinonia, în vederea a ceea ce am afirmat în prezentul text cu privire la conciliaritate și autoritate? În ce mod învățătura despre primatul universal al Conciliilor I și al II-lea din Vatican poate să fie înțeleasă și trăită în lumina practicii ecleziale din primul mileniu? Este vorba de interogative cruciale pentru dialogul nostru și pentru speranțele noastre de a restabili comuniunea deplină între noi.

46. Noi, membrii Comisiei Internaționale pentru Dialogul Teologic dintre Biserica Catolică Romană și Biserica Ortodoxă, suntem convinși că declarația de mai sus despre comuniunea eclezială, conciliaritate și autoritate reprezintă un progres pozitiv și semnificativ în dialogul nostru și că ea furnizează o bază solidă pentru discuția viitoare despre chestiunea primatului în Biserică la un nivel universal. Suntem conștienți de multele chestiuni dificile care rămân de clarificat, dar este speranța noastră că, susținuți de rugăciunea lui Isus "ca toți să fie una... ca lumea să creadă" (In 17,21), și în ascultare față de Duhul Sfânt, va fi posibil să înaintăm pe baza acordului obținut deja. Reafirmând și mărturisind: "un singur Domn, o singură credință, un singur botez" (Ef 4,5), dăm glorie lui Dumnezeu Treime, Tată, Fiu și Duh Sfânt, care ne-a adunat împreună.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

 


1 Participanți ortodocși consideră important să sublinieze că folosirea termenilor "Biserică", "Biserică universală", "Biserică nedespărțită" și "trupul lui Cristos", în prezentul document și în celelalte documente elaborate de Comisia Mixtă, nu diminuează în nici un fel înțelegerea pe care Biserica Ortodoxă o are despre ea însăși ca Biserică una, sfântă, catolică și apostolică, despre care vorbește Crezul din Niceea. Din punctul de vedere catolic, aceeași conștiință despre sine implică faptul că: Biserica una, sfântă, catolică și apostolică subzistă în Biserica Catolică (Lumen gentium, 8); aceasta nu exclude recunoașterea faptului că elemente ale adevăratei Biserici sunt prezente în afara comuniunii catolice.


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat