Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Bacău: Icoana Maicii Domnului de Guadalupe (II)

Biserica "Ss. Apostoli Petru și Paul" din Bacău a găzduit, între 10 și 13 noiembrie 2007, o copie fidelă a icoanei Maicii Domnului de la Gaudalupe. În acest timp numeroși pelerini au stat ore întregi la rând pentru a se ruga în fața acestei icoane deosebite.

Prima zi, începând cu ora 13.00, când a sosit icoana, a cuprins un program de rugăciune, adorație și a continuat cu o noapte de veghe la care au participat preoți și credincioși din întreg decanatul de Bacău. Duminică, 11 noiembrie 2007, la ora 10.30, sfânta Liturghie solemnă, a fost prezidată de PS Aurel Percă, episcop auxiliar de Iași. În cadrul predicii, Excelența sa a subliniat necesitatea implicării Bisericii în lupta împotriva avortului, care este o "crimă abominabilă" (EV 58). A urmat o noapte de veghe animată de tinerii parohiei până luni la 07.00. În fiecare seară după sfânta Liturghie de la ora 18.00, au fost proiectate filme pentru apărarea vieții, în conformitate cu mesajul Maicii Domnului de Guadalupe care este protectoarea vieții.

Luni dimineața, în cadrul sfintei Liturghii de la ora 7.00, pr. decan Isidor Dâscă transmis tuturor pelerinilor un mesaj de mulțumire și de încurajare în lupta pentru viață. După consacrarea la Maica Domnului de Guadalupe, icoana a fost condusă în procesiune pentru a merge mai departe în itinerariul stabilit în România.

* * *

Sfânta Fecioară de Guadalupe este singura icoană care s-a "imprimat" ea însăși în interiorul tilmei lui Juan Diego. Portretul ei își păstrează în mod miraculos culorile din anul 1531, iar tilma care îi servește drept suport își păstrează proprietățile naturale. Ea ne arată că trăiește mereu în icoana ei!

Putem să vedem în acest portret chipul autentic al Fecioarei Maria, Maica lui Isus și "femeia" din Apocalips. Însărcinată, ea ne descoperă dorința ei de maternitate asupra fiecăruia dintre copiii ei și asupra întregii lumi pentru a stabili adevărata pace, așa cum a realizat-o în Mexic după aparițiile sale.

În fața tilmei indienii au văzut în icoana Sfintei Fecioare ceva ce spaniolii nu puteau să înțeleagă. În acel timp indienii foloseau scrierea hieroglifică iar faptul că "citeau" icoana era foarte important pentru înțelegerea scopului acestor apariții. Ei o contemplau pe Maria așa cum un copil își contemplă mama. Ei "citeau" o foarte frumoasă doamnă, în picioare, în fața soarelui, ceea ce însemna pentru ei că ea era mai mare decât zeul-soare Huitzilopochtli pe care îl adorau.

Așa cum am văzut, o istorisire veche indiană relata că acea cometa care a provocat dezastre inimaginabile era considerată un zeu mânios, sub forma unui șarpe cu aripi care căuta să se răzbune cerând sacrificii umane. Mulți mexicani au crezut că Fecioara Maria a sfărâmat capul acestui șarpe.

Faptul că, înconjurată de nori, ea era purtată de un înger arăta că ea nu mai era din această lume deoarece îngerul înaripat o ținea departe prin cele două brațe ale sale.

Broșa pe care o purta la gât avea în centru o cruciuliță neagră care amintea emblema fraților spanioli iar mâinile ei frumoase împreunate pentru rugăciune arăta că exista cineva mai mare decât ea.

Totul în această imagine îi învăța ceva important. Totul era foarte clar pentru indieni: aspectul general al frumoasei doamne, semnificația cuvintelor și a veșmintelor ei.

"Lectura" acestei imagini sacre a atras din întregul Mexic triburi întregi venite împreună cu șefii lor pentru a îmbrățișa noua credință catolică.

Spaniolilor, care nu puteau înțelege sensul sacrificiilor, le era foarte greu să-i determine pe indieni să renunțe la această practică. Dar Dumnezeu, care citește inimile, a trimis-o pe Fecioara Maria.

În acest fel viziunea pe care a avut-o Juan, cuvintele pe care le-a pronunțat ea: "Eu sunt Fecioara Maria, mama adevăratului Dumnezeu!", portretul miraculos pe care ea l-a lăsat și ceea ce au văzut aztecii, toate acestea au contribuit la dispariția idolilor păgâni și la încetarea sacrificiilor umane.

Este oare surprinzător că Preacurata Maria, al cărui fiu a fost sacrificat pe o cruce pentru mântuirea umanității, a dorit să șteargă lacrimile mamelor, surorilor și prietenilor celor sacrificați, făcându-i să înțeleagă, prin portretul ei că din acel moment sacrificiile umane erau inutile? Iar mâinile împreunate, pentru implorare, nu dovedesc oare că ea mijlocește pentru ei în fața tronului adevăratului Dumnezeu nevăzut?

Auzind cum Dumnezeu atotputernicul a luat trup omenesc născându-se din Fecioara Maria, apoi a fost răstignit, a fost înmormântat și a înviat, indienii au fost uimiți. Dacă Fiul lui Dumnezeu a fost victima divină care s-a oferit Dumnezeului nevăzut pentru a salva omul, sacrificiile lor erau inutile. Cu bucurie mii de indieni îmbrățișau credința catolică în fiecare zi.

Râu de lumină

"Sfânta Fecioară de Guadalupe" era un nume familiar spaniolilor care o venerau la Guadalupe, în Estramadura, până la invazia arabilor, în anul 711. Atunci statuia a fost îngropată în munții Guadalupe unde un păstor din Dieceza de Toledo a descoperit-o la sfârșitul secolului al XIII-lea. I s-a dat numele locului unde a fost găsită, nume al unui râu care curge nu prea departe, căci în arabă, Guadalupe înseamnă râu de lumină. Statuia reprezintă maternitatea divină a Fecioarei. În mâna stângă ea îl ține pe pruncul Isus, iar în cealaltă un sceptru de cristal.

Regele Alfons al XI-lea a ridicat o capelă în cinstea ei. De-a lungul timpului ea a fost mărită iar astăzi este o biserică măreață, care are alături o mănăstire și un seminar. Cristofor Columb s-a dus să se roage acolo în semn de mulțumire la întoarcerea din călătorie. El a dat numele de Guadalupe unei insule pe care a descoperit-o, insulă care mai apoi a devenit franceză.

Apariția Sfintei Fecioare în Mexic a format o legătură spirituală creând o nouă națiune la sud de Rio-Grande, Mexicul, o națiune formată de Sfânta Fecioară în persoană.

Studierea tilmei miraculoase

Fecioara a apărut pe tilma ca o tânără femeie cu tenul măsliniu, înaltă de aproximativ 1,50 m, îmbrăcată ca o prințesă aztecă. Ea este însărcinată, după cum dă mărturie centura înnodată deasupra abdomenului dar și floricica (Nahui Ollin) numită și tamale, pe abdomenul ei. Nahui Ollin pentru azteci simboliza divinitatea. Această adevărată divinitate a lui Isus Cristos însuși este discretă sub acest simbol, în sânul Mamei. Studii recente au arătat că femeia din imagine era cu adevărat însărcinată.

La gât, Fecioara poartă o agrafă aurită, împodobită cu o cruce. Aceasta o identifică cu religia catolică. Stă în picioare, rugându-se cu umilință. Ea zdrobește cu călcâiul capul șarpelui simbolizat de luna neagră pe care indienii o adorau ca zeul Quetzacoatl. ?ine genunchiul stâng ușor îndoit, ca și cum ar urma să înainteze, arătând că este pe cale și luptă pentru noi. Ea este femeia din Apocalips, îmbrăcată în soare, cu luna sub picioare.

Sfântul arhanghel Mihail ține cu o mâna pelerina ei care reprezintă cerul înstelat, iar cu cealaltă rochia care reprezintă pământul. Ea este regina cerului și a pământului.

Trăsăturile ei sunt foarte frumoase și vii, chipul ei exprimă umilință, tandrețe, blândețe și iubire. Privind-o, se pot înmuia inimile cele mai împietrite.

Tilma este albastru-turcoaz, iar rochia Mariei este brun-roz. Culorile sunt strălucitoare și, după peste 470 de ani, ele sunt la fel de proaspete.

O Icoană nepictată

Țesătura aspră, zgrunțuroasă, a tilmei nu se pretează picturii și în fibre nu există nici un pigment. "Imaginea Maicii Sfinte a fost deci imprimată în mod miraculos: ca și cum ar fi proiecția permanentă a unui diapozitiv", au declarat în anul 1963 experții firmei Kodak din Mexic.

O tilmă nu se conservă în mod normal decât vreo douăzeci de ani, cel mult treizeci. Conservarea sa în stare perfectă până în zilele noastre constituie un alt miracol. Papa Pius al XII-lea a spus despre tilmă: "Această operă nu este din această lume".

Tilma fusese folosită de Juan Diego ca o haină, înnodată în jurul gâtului. Ea putea fi împăturită și prinsă pentru a se putea adapta taliei proprietarului. Partea de jos a tilmei putea fi ridicată aproape de talie formând în acest fel un fel de sac pentru a transporta legume sau fructe. Tilma a fost țesută din fire de cactus Maguey, având două părți de 0,50m pe 2m, cusute împreună pe lungime. Această cusătură este vizibilă pe tilmă în plin centrul imaginii. Capul Sfintei Fecioare este întors spre dreapta ca și cum ar fi evitat această cusătură.

Atunci când este privită din față icoana este opacă, dar văzută din spate ea devine transparentă. Frumusețea extraordinară a tilmei uimește ochiul de la distanță, într-un ansamblu de culori. Icoana sfidează orice explicație umană și este în afara oricărei posibilități de a fi reprodusă. Chiar dacă au fost făcute numeroase tablouri, nici o pictură nu a putut să o reproducă. Este un miracol neîntrerupt.

Totul este miraculos

Papa Benedict al XIV-lea și-a exprimat deja uimirea în fața unei picturi atât de gingașe care a sfidat intemperiile timpului. El scria: "Totul este miraculos în acest portret ieșit din florile culese de pe un pământ complet arid și care nu produce decât spini. Este imprimat pe o pânză fragilă încât putem vedea prin ea. Și totuși nici suprema ei frumusețe și nici strălucirea culorilor nu au fost deteriorate de umiditatea lacului vecin care corodează aurul, argintul și arama. Pentru nici o altă națiune Dumnezeu nu a mai făcut atât de mult". Nici un expert, nici un pictor nu a putut explica cum a putut să reziste acest portret încă din anul 1531.

Văzut de aproape, portretul pare să fie pal, însă de departe, fiecare culoare este intactă. Contrar tuturor picturilor datând din acea epocă, această imagine miraculoasă nu a avut nevoie de nici o restaurare. S-a încercat totuși să se "amelioreze", s-au adăugat îngeri; aceștia s-au șters. Reacoperind cu aur razele de soare, aurul a devenit asemenea solzilor. Tenta argintie care a fost adăugată asupra lunii, s-a transformat în negru și a început să dispară. Cât despre coroana care i-a fost adăugată pe cap, acum abia mai este vizibilă.

Chiar dacă acest autoportret al Fecioarei nu a fost supus unei deteriorări a timpului, entuziasmului orb al mulțimilor sau sălbăticiunii fanaticilor, mesajul și semnificația sa ar fi putut să-și piardă din impact. Trebuie spus că mai bine de un secol, din anul 1531 și până în anul 1647, nu a fost niciodată acoperit și foarte adesea a fost purtat în mod solemn în procesiune.

În orice moment, bolnavii și credincioșii puteau să o sărute, chiar pe față și pe mâini, și să atingă de ea obiecte care ar fi putut să o deterioreze. Cu toate acestea icoana a rămas intactă.

Din cauza neîndemânării unui aurar care a curățat rama, icoana ar fi putut să fie deteriorată deoarece acidul nitric folosit a curs și s-a răspândit de-a lungul părții drepte a hainei. Prin minune, acidul și-a pierdut nocivitatea la atingerea țesăturii și nu a lăsat decât o urmă maro care poate fi văzută pe toate reproducerile bune.

În anul 1924, la 14 noiembrie, în timpul celor mai puternice persecuții ale lui Calles (președintele Mexicului între anii 1924 și 1928) a fost așezată și detonată o bombă pe altar, sub portret. Crucea enormă de bronz, care este acum venerată într-o capelă a bazilicii, s-a încovoiat ca și cum ar fi fost din ceară. Vitraliile și mai multe decorații din marmură au fost pulverizate. Pilonii care susțineau cadrul greu aurit s-au îndepărtat, dar sticla și icoana binecuvântată au rămas întregi. În anul 1647 a fost acoperită cu sticlă dar adesea era scoasă de acolo, pentru perioade îndelungate.

Ochii Fecioarei

Originea divină a acestei opere se observă fie cu ochiul liber fie folosind instrumentele științei moderne. Ochii Fecioarei sunt vii pe tilăa.

Părintele H. J. Rham a făcut o nouă descoperire. În timp ce predica despre Sfânta Fecioară de Guadalupe, el a terminat spunând: "Pe când eram copil, mama mea m-a ridicat și, față în față, mi-a spus: «vezi cât de mult te iubesc, te vezi în ochii mei». Eu am fost foarte surprins să mă văd în ochii mamei mele și am înțeles cât de mult mă iubea. Nu am uitat asta niciodată". Atunci cineva a strigat, arătând spre icoană: "Priviți există un om în ochii ei". De fapt, au descoperit cu uimire că în ochii Fecioarei se reflecta ceva. În anul 1929, Alfonso Marcue, care era fotograful oficial al bazilicii Sfânta Fecioară de Guadalupe din Mexico, a descoperit ceea ce părea a fi o imagine foarte clară a unui bărbat cu barbă în ochiul drept al Fecioarei. La început, nu-i venea să creadă ce vede: cum era posibil? Un bărbat cu barbă în ochii Fecioarei? După căutări repetate ale multor fotografii ale sale, s-a decis să informeze autoritățile bazilicii.

În anul 1956, cinci oftalmologi au examinat ochii Sfintei Fecioare de pe tilmă. Fiecare a declarat că au examinat un ochi uman, incluzând retina în care se reflecta imaginea unui bărbat cu mâinile întinse în față la înălțimea taliei și ale cărui palme întoarse în sus purtau ceva roșu. Era Juan Diego cu trandafirii în mâinile sale. Imaginea în pupilă arată de altfel o distorsiune naturală, cauzată de curbura ochiului Fecioarei Maria.

Noi mijloace au permis mai apoi descoperirea, în afara lui Juan Diego, a Mons. Zumarraga și a interpretului său. Aceste persoane erau prezente în momentul în care imaginea Sfintei Fecioare a apărut pe tilmă. Fecioara era într-adevăr acolo - vie și adevărată - în momentul deschiderii hainei de către Juan și a lăsat reflecția celor prezenți în pupilele ochilor săi, imprimându-se în același timp pe tilmă exact în acel moment. Niciodată o apariție nu a lăsat atâtea probe!

În anul 1979, Jose Aste Tonsmann, angajat al IBM, a obținut, datorită unei foarte bune rezoluții pe scanerul său, o foarte bună fotografie plecând de la originalul chipului Fecioarei pe tilmă. A făcut descoperiri surprinzătoare: nu numai un bust uman este prezent în fiecare din ochi, dar se văd și alte forme umane reflectându-se în ochi! Și-a publicat ultimele studii despre ochii din icoană într-o carte "El secreto de sus ojos" (Secretul ochilor ei) cu detalii complete și cu fotografii ale muncii sale.

Unul dintre cele mai fascinante aspecte ale muncii sale este, fără îndoială, concluzia că Sfânta Fecioară de Guadalupe nu numai că ne-a lăsat o imagine miraculoasă a apariției sale, dar și mesaje importante. Aceste mesaje au rămas ascunse în ochii din icoană până în zilele noastre, timp în care noile tehnologii au permis descoperirea lor, dar și momentul precis în care este necesar în mod deosebit să fie cunoscute.

În aceste timpuri în care familiile sunt supuse la numeroase atacuri în lumea noastră modernă, în centrul ochiului Fecioarei se disting diferite forme umane, printre care copii, chiar și un copil purtat în spate de o femeie, așa cum se făcea în secolul al XVI-lea.

Pelerina înstelată

În cele din urmă, astronomii au reprodus o hartă a cerului din seara apariției Sfintei Fecioare, 12 decembrie 1531. Când această hartă înstelată, întoarsă și aplicată pe o folie transparentă, a fost suprapusă pe imaginea Sfintei Fecioare, stelele coincideau perfect cu stelele de pe vălul Sfintei Fecioare, ca și cum l-am privi din înaltul cerului.

La fel, o imagine transparentă a Sfintei Fecioare a fost aplicată pe o hartă topografică a Mexicului central. Munții, râurile și principalele lacuri coincid cu decorațiile de pe rochia Sfintei Fecioare.

Dumnezeu a rezervat descoperirile acestea pentru secolul al XX-lea, demonstrând scepticilor că tilma este cadoul său miraculos. Iată încoronarea științifică a validării acestui miracol.

Privind chipul

Expresia Sfintei Fecioare este cu adevărat de nedefinit. Chipul ei este atât de tandru, atât de afectuos, atât de uman cu zâmbetul ei enigmatic, încât nicio reproducere nu poate da decât o mică idee despre blândețea ochilor iar contururile buzelor sunt perfecte și strălucitoare.

Însă lucrul cel mai straniu este acesta: în mod normal detaliile unei picturi sunt mai clare atunci când sunt privite de aproape, însă aici se întâmpla contrariul. De aproape, stelele rochiei abia se văd însă de departe sunt strălucitoare. De aproape trandafirii de pe haina ei sunt foarte pali, însă foarte vii când ne îndepărtam; la fel se întâmplă și în cazul culorii albastre a rochiei.

Această constatare care a intrigat specialiștii ține poate de fenomenul "schimbării dimensiunii".

De fapt, tabloul care pare imens atunci când ne aflăm în centrul catedralei, pare să revină la proporții normale când ne apropiem. Însă mereu simțim extraordinara impresie a prezenței, ca și cum ar fi acolo un har magnetic pe care nu-l întâlnim în nici o altă pictură. Nimic nu poate fi comparat cu acest portret al Sfintei Fecioare; singurul lucru care poate fi spus este că ea este prezentă acolo.

Mai există un lucru remarcabil care poate fi văzut de pe treptele altarului: chipul ei pare slab iluminat, ceea ce este fals! Putem să ne gândim că Sfânta Fecioară îl ține puțin în umbră din modestie, deoarece, de aproape, detaliile chipului sunt foarte clare. Și aici este vorba de un alt paradox inexplicabil.

Această prezență blândă, această particularitate plină de vivacitate, acest zâmbet enigmatic, supranatural, Fecioara este mereu la Tepeyac, fiind una si aceeași cu portretul ei.

Sfânta Fecioară a apărut pe tilmă asemenea unui "mestizo", un amestec al rasei indiene cu cea spaniolă, ajutând unirea celor două rase pentru a forma "Raza", noua rasă a poporului mexican. Sfânta Fecioară a unit aceste două popoare, indian și spaniol, dând naștere unei noi națiuni: cea mexicană. O nouă națiune creștină a fost astfel formată prin intervenția Sfintei Fecioare de Guadalupe.

Pr. Valentin Aenoaei
Pr. Alfos-Eugen Zelionka

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 10-12 noiembrie: Bacău: Icoana Maicii Domnului de la Guadalupe


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat