Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Radio VaticanPrimatul episcopului Romei în Biserica Universală

Membrii Comisiei mixte catolico-ortodoxe, reuniți la Ravenna, în perioada 8-14 octombrie 2007, au spus "da" primatului episcopului Romei în Biserica Universală, dar rămân de studiat funcții și prerogative ale acestuia. Cardinalul Walter Kasper, președintele Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor a acordat un interviu în acest sens.

Prin istorie și tradiție bisericească, episcopul Romei este considerat ca "protos", adică "primul" între patriarhii atât ai Bisericilor Occidentului cât și ai Bisericilor Răsăritului. Totuși, prerogativele ce derivă din acest primat trebuie studiate mai bine și înțelese pentru a fi împărtășite de cele două tradiții. Aceasta este, într-o extremă sinteză, concluzia la care ajunge importantul document făcut public joi, 15 noiembrie 2007, de Comisia mixtă internațională pentru dialogul dintre Biserica Catolică și Bisericile Ortodoxe.

Cine este capul Bisericii Universale? Întrebarea nu este deloc scontată dacă e pusă într-o perspectivă ecumenică. Cu alte cuvinte: poate fi identificată o figură care, atât pentru catolici cât și pentru ortodocși, să ocupe primul loc, deși "în egalitatea sacramentală" și "în egala demnitate" proprie fiecărui episcop? Și care rol, care funcții ar trebui să exercite acest "primul între egali"?

Timp de o săptămână, de la 8 la 14 octombrie 2007, aceste întrebări au constituit miezul unei dense reflecții doctrinare și bisericești dezvoltată de membrii Comisiei mixte catolico-ortodoxe, reunită la Ravenna. Răspunsul - care ajunge la capătul unui document articulat în 46 de puncte și redactat în circa zece pagini - poate fi rezumat astfel: da, catolici și ortodocși sunt de acord asupra faptului că episcopul Romei - sau papa pentru catolici - este considerat "protos" adică primul între patriarhii din toată lumea, deoarece Roma este, potrivit expresiei sfântului Ignațiu din Antiohia, "Biserica care stă în fruntea carității". Și nu, catolici și ortodocși nu sunt de acord asupra "prerogativelor" acestui primat, deoarece, afirmă documentul, "există diferențe în a înțelege atât modul potrivit căruia acesta ar trebui să fie exercitate, cât și bazele sale biblice și teologice".

Pentru a ajunge la aceste concluzii, documentul de la Ravenna pleacă de la două "temeiuri", realități fundamentale: "conciliaritatea" și "autoritatea". Prima, numită și "sinodalitate", "reflectă - se afirmă - misterul trinitar", în interiorul căruia "a doua" sau "a treia" persoană nu implică "diminuare sau subordonare". În același mod, și Biserica posedă o "dimensiune conciliară" care se exprimă la trei niveluri: local, regional, universal. Primii responsabili ai acestei dimensiuni conciliare sunt episcopii: uniți în comuniune - continuă experții Comisiei mixte - "episcopii ar trebui nu numai să fie uniți între ei în credință, caritate, misiune, reconciliere", dar ei "au în comun aceeași responsabilitate și același serviciu pentru Biserică". Autoritatea derivă, în schimb, de la Cristos, și "se bazează pe cuvântul lui Dumnezeu, și prin intermediul apostolilor ea este "transmisă episcopilor" și "succesorilor lor". Exercițiul său - se citește - este esențialmente "un serviciu de iubire", deoarece "pentru creștini, a guverna este echivalent cu a sluji".

Stabilite aceste două premise, documentul de la Ravenna trece la analizarea triplei lor "actualizări" la cele trei niveluri despre care s-a menționat. La primul nivel, cel "local", Biserica există întrucât "este comunitate adunată de Euharistie" și este prezidată direct sau indirect de un episcop. " O atare comuniune - se reafirmă - este cadrul în care este exercitată toată autoritatea bisericească sau eclezială".

Deja la acest nivel comuniunea care leagă membrii Bisericii "apare sinodală sau conciliară" și episcopul apare deci, ca "protos", adică primul, capul comunității. În mod analog, conciliaritatea și autoritatea se exprimă și la al doilea nivel, cel "regional", în care fac evidentă comuniunea cu "celelalte Biserici care profesează aceeași credință apostolică și împărtășesc aceeași structură bisericească". Punctul 24 al documentului citează un canon acceptat atât în Occident, cât și în Orient care stabilește că "episcopii fiecărei națiuni trebuie să recunoască pe acela care este primul dintre ei și să-l considere cap al lor", nefăcând "nimic important fără consensul său" și totuși "primul" să nu facă "nimic fără consimțământul tuturor", păstrându-se astfel "concordia". Acest principiu de unitate episcopală - explicitat de secole în Răsărit, între altele, prin nașterea de noi patriarhate și în Occident prin instituirea conferințelor episcopale - își află aplicare și la nivelul cel mai înalt, cel "universal", al comuniunii dintre Bisericile din orice loc și din orice timp. Expresie a acestei comuniuni universale sunt conciliile ecumenice care, încă de la începuturile Bisericii, au văzut reunindu-se pentru a rezolva chestiuni de primară importanță episcopii celor cinci principale sedii apostolice - Roma, Constantinopol, Alexandria, Antiohia, Ierusalim - și mai departe al fiecărei alte dieceze.

Aici, în conciliile ecumenice în mod special, este locul în care se recunoaște "rolul activ" exercitat de episcopul Romei, ca personalitatea cea mai ilustră între episcopii sediilor majore. Totuși, unele dificultăți între catolici și ortodocși se nasc în definiția de "ecumenice" dată de Biserica latină unor adunări conciliare care s-au ținut după sciziunea provocată de schismă.

Deci, conclude Comisia mixtă, "rămâne să se studieze în mod aprofundat chestiunea rolului episcopului Romei în comuniunea tuturor Bisericilor", sau care este funcția specifică a episcopului "primului sediu" într-o ecleziologie având la bază "koinonia", adică comuniunea, în raport cu cele afirmate privind dimensiunea conciliară și autoritatea. Rămâne de studiat și în ce mod "învățătura asupra primatului universal al Conciliilor Vatican I și Vatican II poate să fie înțeleasă și trăită în lumina practicii bisericești din primul mileniu".

Este vorba - termină documentul - de întrebări cruciale pentru dialogul nostru și pentru speranțele noastre de a restabili deplina comuniune.

* * *

Cardinalul Kasper despre întâlnirea de la Ravenna

După prezentarea publică a documentului final, care a avut loc joi, 15 noiembrie 2007, la Ravenna, cardinalul Walter Kasper, președintele Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, a acordat un interviu pentru Radio Vatican.

Acest document tratează despre "Consecințele ecleziologice și canonice a naturii sacramentale a Bisericii". Cardinalul Kasper a rectificat de la microfoanele Radio Vatican cele publicate miercuri, 14 noiembrie, de cotidianul italian La Repubblica - potrivit căruia documentul "fixează definitiv și fără echivoc primatul romanului pontif, netezind drumul unificării dintre catolici și ortodocși divizați de schisma din anul 1054" - și afirmă că este vorba de "un prim pas important, dar drumul spre unitate este încă foarte lung".

Cardinalul Walter Kasper: "Acest document vorbește despre tensiune între autoritate și realitatea conciliară sau sinodală, la nivel local, adică al diecezei, la nivel regional și universal. Pasul important este faptul că pentru prima dată Bisericile Ortodoxe ne-au spus da, există acest nivel universal al Bisericii și chiar la nivel universal există conciliaritate, sinodalitate și autoritate; înseamnă că există și un primat: potrivit practicii Bisericii antice, primul episcop este episcopul Romei și nu există îndoială asupra acestui fapt. Însă nu am vorbit despre prerogativele episcopului Romei, am indicat doar practica pentru discuția viitoare. Acest document este un modest prim pas și ca atare dă speranță, dar nu putem să-i exagerăm importanța. Data viitoare va trebui să revenim asupra rolului episcopului Romei în Biserica Universală în primul mileniu, apoi va trebui să vorbim și despre rolul său în cel de-al II-lea mileniu, despre Conciliul Vatican I, Vatican II, și acest lucru nu va fi ușor, drumul este foarte lung și dificil dar acest document ne dă speranță, am realizat un prim pas important. Suntem recunoscători tuturor celor care au colaborat precum și tuturor acelora care s-au rugat în timpul acestei întâlniri la Ravenna, tuturor credincioșilor care s-au rugat într-adevăr iar noi am simțit ajutorul lui Dumnezeu și al Fecioarei Maria".

• În orice caz, la această întâlnire de la Ravenna delegația Bisericii Ortodoxe Ruse a plecat de la reuniune. Într-un anume mod, părăsirea adunării de către delegația Bisericii Ortodoxe Ruse creează probleme pentru valabilitatea acestui document...

"Da, este adevărat, delegația ortodoxă-rusă a plecat deja în prima zi pentru că exista o problemă inter-ortodoxă, privind recunoașterea Bisericii autonome a Estoniei: există puncte de vedere diferite între Constantinopol și Moscova. Aceasta este o chestiune inter-ortodoxă, nu putem interfera, dar noi ne-am întristat și îngrijorat foarte mult deoarece pentru noi este important ca Biserica Ortodoxă Rusă să participe și în viitor la dialogul nostru. De aceea nu putem să ne amestecăm, dar voim să cerem Moscovei și Constantinopolului să facă tot ce pot mai bine pentru a găsi o soluție, un compromis și, dacă vor, putem chiar să înlesnim această soluție sau la nivel bilateral, între Moscova și Constantinopol, sau la nivel pan-ortodox, dar nu este nici o îndoială asupra faptului că noi voim participarea Bisericii Ortodoxe Ruse. Este o Biserică foarte importantă: nu vrem să purtăm dialogul fără ruși și vrem să lucrăm în acest scop".

Radio Vatican (15 noiembrie 2007)


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat