Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Scrisoarea papei pentru cel de-al XVI-lea centenar al morții sfântului Ioan Gură de Aur

Publicăm în continuare scrisoarea pe care Benedict al XVI-lea a adresat-o episcopilor și tuturor credincioșilor cu ocazia celui de-al XVI-lea centenar al morții sfântului Ioan Gură de Aur, episcop și învățător al Bisericii.

Scrisoarea a fost dată publicității joi dimineața la deschiderea Întâlnirii Internaționale "Chrysostomika II", care are loc la Institutul Patristic "Augustinianum" între 9 și 10 noiembrie 2007.

Venerați frați întru episcopat și întru preoție, iubiți frați și surori în Cristos!

1. Introducere

Anul acesta este a șaisprezecelea centenar al morții sfântului Ioan Gură de Aur, mare părinte al Bisericii la care privesc cu venerație creștinii din toate timpurile. În Biserica antică Ioan Gură de Aur se remarcă prin faptul că a promovat acea "rodnică întâlnire dintre mesajul creștini și cultura elenă" care " a avut un impact durabil asupra Bisericilor din Orient și din Occident"1. Atât viața cât și magisteriul doctrinar al sfântului episcop și învățător răsună în toate secolele și trezește și astăzi admirația universală. Pontifii romani au recunoscut mereu în el o vie sursă de înțelepciune pentru Biserică și atenția lor față de magisteriul său s-a ascuțit ulterior în decursul ultimului secol. În urmă cu o sută de ani, sfântul Pius al X-lea a comemorat al cincisprezecelea centenar al morții sfântului Ioan invitând Biserica să imite virtuțile sale2. Papa Pius al XII-la a scos în evidență marea valoare a contribuției pe care sfântul Ioan a adus-o istoriei interpretării Sfintelor Scripturi cu teoria "condescendenței", adică a "synkatábasis". Prin intermediul ei, Ioan Gură de Aur a recunoscut că "cuvintele lui Dumnezeu, exprimate cu limbă umană, s-au făcut asemănătoare limbajului uman"3. Conciliul al II-lea din Vatican a încorporat această observație în constituția dogmatică Dei verbum despre revelația divină4. Fericitul Ioan al XXIII-lea a subliniat înțelegerea profundă pe care Ioan Gură de Aur o are despre legătura intimă dintre liturgia euharistică și grija față de Biserica Universală5. Slujitorul lui Dumnezeu Paul al VI-lea a revelat modul în care el "a tratat, cu un limbaj așa de elevat și cu o pietate așa de subtilă, misterul euharistic"6. Vreau să amintesc gestul solemn cu care mult iubitul meu predecesor, slujitorul lui Dumnezeu Ioan Paul al II-lea, în noiembrie 2004 a încredințat relicve importante ale sfinților Ioan Gură de Aur și Grigore Nazianzenul Patriarhiei Ecumenice de Constantinopol. Pontiful a observat că acel gest era într-adevăr pentru Biserica Catolică și Bisericile Ortodoxe "o ocazie binecuvântată pentru a purifica memoriile noastre rănite, pentru a întări drumul nostru de reconciliere"7. Eu însumi, în timpul călătoriei apostolice în Turcia, chiar în catedrala Patriarhiei de Constantinopol, am avut ocazia să-i amintesc "pe iluștrii sfinți și păstori care au vegheat asupra scaunului din Constantinopol, între care sfântul Grigore din Nazianz și sfântul Ioan Gură de Aur, pe care și Occidentul îi venerează ca învățători ai Bisericii... Într-adevăr, ei sunt vrednici mijlocitori pentru noi în fața Domnului"8. De aceea sunt fericit că această circumstanță a celui de-al XVI-lea centenar al morții sfântului Ioan îmi oferă oportunitatea de a reevoca figura sa luminoasă și de a o repropune Bisericii Universale pentru edificarea comună.

2. Viața și slujirea sfântului Ioan

Sfântul Ioan Gură de Aur s-a născut la Antiohia Siriei la jumătatea secolului al patrulea. A fost instruit în artele liberale conform practicii tradiționale din tipurile sale și s-a dovedit deosebit de înzestrat în arta discursului public. În timpul studiilor sale, în timp ce era încă tânăr, a cerut Botezul și a primit invitația episcopului său, Melețiu, să exercite slujirea de lector în Biserica locală9. În acea perioadă credincioșii erau tulburați de dificultatea de a găsi un mod adecvat pentru a exprima divinitatea lui Cristos. Ioan se aliniase cu acei credincioși ortodocși care, în sintonie cu Conciliul Ecumenic din Niceea, mărturiseau divinitatea deplină a lui Cristos, deși făcând așa atât el însuși cât și ceilalți credincioși nu întâlneau la Antiohia favoarea guvernului imperial10. După Botez, Ioan a îmbrățișat viața ascetică. Prin influența învățătorului său Diodor din Tars, a decis să rămână celibatar pentru toată viața și s-a dedicat rugăciunii, postului riguros și studiului Sfintei Scripturi11. Îndepărtându-se de Antiohia, timp de șase ani a trăit viață ascetică în pustiul Siriei și a început să scrie tratate de viață spirituală12. După aceea, s-a întors la Antiohia unde, încă o dată, a slujit ca lector Biserica și, mai târziu, timp de cinci ani, ca diacon. În anul 386, chemat la preoție de Flavian, episcop de Antiohia, a adăugat și slujirea predicării cuvântului lui Dumnezeu la aceea a rugăciunii și a activității literare13. În cei doisprezece ani de slujire preoțească în Biserica din Antiohia, Ioan s-a remarcat mult prin capacitatea sa de a interpreta Sfintele Scripturi într-un mod comprehensibil pentru credincioși. În predica sa el se străduia cu fervoare pentru a întări unitatea Bisericii revigorând în ascultătorii săi identitatea creștină, într-un moment istoric în care ea era amenințată atât din interior cât și din exterior. Pe bună dreptate, el intuia că unitatea dintre creștini depinde mai ales de o adevărată înțelegere a misterului central al credinței Bisericii, acela al Preasfintei Treimi și al Întrupării Cuvântului divin. Totuși, conștient de dificultatea acestor mister, Ioan punea mare angajare în a face învățătura Bisericii accesibilă persoanelor simple din adunarea sa, atât la Antiohia cât și la Constantinopol, mai târziu14. Și nu se ferea să se adreseze și celor care erau în dezacord cu el, preferând să folosească față de ei mai degrabă răbdarea decât agresivitatea, deoarece credea că pentru a învinge o eroare teologică "nimic nu este mai eficace decât moderația și gentilețea"15.

Credința robustă a lui Ioan și abilitatea lui de a predica i-au dat posibilitatea de a-i împăciui pe antioheni atunci când, la începuturile preoției sale, împăratul a mărit presiunea fiscală asupra orașului provocând o răscoală în timpul căreia câteva monumente publice au fost distruse. După răscoală oamenii, temându-se de furia împăratului, s-au adunat în biserică, doritori să asculte de la Ioan cuvinte de speranță creștină și de mângâiere: "Dacă nu vă vom mângâia noi, unde veți putea găsi mângâiere?", le-a spus el16. În predicile sale din timpul Postului Mare din acel an, Ioan a trecut în revistă evenimentele legate de insurecție și le-a amintit ascultătorilor săi atitudinile care trebuie să caracterizeze angajarea civică a creștinilor17, îndeosebi respingerea mijloacelor violente în promovarea schimbărilor politice și sociale18. În această perspectivă îi îndemna pe credincioșii bogați să practice caritatea față de cei săraci, pentru a construi o cetate mai justă și, în același timp, recomanda ca aceia care sunt mai instruiți să accepte să fie învățători și ca toți creștinii să se adune în biserici pentru a învăța să poarte poverile unii pentru alții19. Când trebuia știa și să-i consoleze pe ascultătorii săi revigorându-le speranța și încurajându-i să aibă încredere în Dumnezeu, atât pentru mântuirea temporală cât și pentru cea veșnică20, de vreme ce "încercarea aduce răbdare, răbdarea virtute, virtutea speranță" (Rom 5,3-4)21.

După ce a slujit Biserica antiohiană ca preot și predicator timp de doisprezece ani, Ioan a fost consacrat episcop de Constantinopol în anul 398 și aici a rămas timp de cinci ani și jumătate. În acea funcție, el s-a ocupat de reformarea clerului, îndemnându-i pe preoți, atât prin cuvinte cât și prin exemplu, să trăiască în conformitate cu evanghelia22. I-a susținut pe monahii care trăiau în oraș și s-a îngrijit de necesitățile lor materiale, dar a încercat să reformeze și viața lor, subliniind că ei și-au propus să se dedice exclusiv rugăciunii și unei vieți retrase23. Atent să fugă de orice ostentație de lux și să adopte, deși episcop al unei capitale a imperiului, un stil modest de viață, a fost foarte generos în a da de pomană celor săraci. Ioan se dedica predicii în fiecare duminică și în sărbătorile principale. Era foarte atent să facă în așa fel încât aplauzele, primite adesea pentru predica sa, să nu-l inducă să piardă aspectul aspru al evangheliei pe care o predica. De aceea, uneori se plângea că prea des adunarea care aplauda omiliile sale îi ignora îndemnurile de a trăi în mod autentic viața creștină24. A fost neobosit în denunțarea contrastului care exista în oraș între risipa extravagantă a bogaților și lipsurile săracilor și, în același timp, în a le sugera bogaților să-i primească în casele lor pe cei fără adăpost25. El îl vedea pe Cristos în cel sărac; de aceea îi invita pe ascultătorii săi să facă la fel și să acționeze în consecință26. Așa de persistentă a fost apărarea săracului și reproșul față de cel care era prea bogat încât a trezit neplăcerea și chiar ostilitatea împotriva lui din partea unor bogați și a celor care dețineau puterea publică în oraș27.

Între episcopii din timpul său Ioan a fost extraordinar prin zelul misionar; el a trimis misionari să răspândească evanghelia printre cei care încă nu o auziseră28. A construit spitale pentru îngrijirea bolnavilor29. Predicând la Constantinopol despre Scrisoarea către Evrei, a afirmat că asistența materială a Bisericii trebuie să se extindă la toți cei nevoiași, fără a ține cont de crezul religios: "Cel nevoiaș îi aparține lui Dumnezeu, chiar dacă e păgân sau evreu. Chiar dacă nu crede, este vrednic de ajutor"30.

Rolul de episcop în capitala imperiului din Orient îi impunea lui Ioan să medieze relațiile delicate dintre Biserică și curtea imperială. El s-a fost adesea obiect de ostilitate din partea multor oficiali imperiali, uneori din cauza fermității sale în a critica luxul excesiv de care ei se înconjurau. În același timp, poziția sa de arhiepiscop mitropolit de Constantinopol îl punea în situația dificilă și delicată de a trebui să negocieze o serie de chestiuni ecleziale care implicau alți episcopi și alte sedii. Ca urmare a intrigilor puse la cale împotriva lui de opozanți puternici, atât ecleziastici cât și imperiali, de două ori a fost condamnat la exil de împărat. A murit la 14 septembrie în urmă cu 1600 de ani, la Comana din Pont în timpul călătoriei spre ținta finală a celui de-al doilea exil al său, departe de iubita sa turmă din Constantinopol.

3. Magisteriul sfântului Ioan

Începând din secolul al cincilea, Ioan Gură de Aur a fost venerat de întreaga Biserică creștină, orientală și occidentală, pentru curajoasa lui mărturie în apărarea credinței ecleziale și pentru generoasa lui dedicare slujirii pastorale. Magisteriul său doctrinar și predica sa, ca și grija sa față de liturgia sacră i-au meritat foarte repede recunoașterea de părinte și învățător al Bisericii. Și faima sa de predicator era consacrată, începând deja din secolul al șaselea, cu atributul "Gură de Aur" în greacă "Crisostomul". Despre el sfântul Augustin scrie: "Vezi, Iulian, în ce adunare te-am introdus. Aici este Ambrozie din Milano..., aici Ioan Gură de Aur, ... aici Vasile, ... aici ceilalți, și consensul lor minunat ar trebui să te facă să reflectezi... Ei au strălucit în Biserica Catolică datorită studierii doctrinei. Îmbrăcați și protejați de armele spirituale au dus războaie puternice împotriva ereticilor și, după ce au dus la capăt cu fidelitate lucrările încredințate lor de Dumnezeu, dorm în sânul pământului... Iată locul în care te-am introdus, adunarea acestor sfinți nu este multitudinea poporului: eu nu sunt numai fii, ci și părinți ai Bisericii"31.

Vrednic de atenție specială este apoi efortul extraordinar depus de sfântul Ioan Gură de Aur pentru a promova reconcilierea și comuniunea deplină între creștinii din Orient și din Occident. Îndeosebi, a fost decisivă contribuția sa în a pune capăt schismei care despărțea sediul din Antiohia de cel de la Roma și de celelalte Biserici occidentale. În perioada consacrării sale ca episcop de Constantinopol, Ioan a trimis o delegație la papa Siriciu, la Roma. În sprijinul acestei misiuni, în vederea proiectului său de a pune capăt schismei, el a obținut colaborarea episcopului de Alexandria Egiptului. Papa Siriciu a răspuns în mod favorabil la inițiativa diplomatică a lui Ioan; astfel schisma a fost rezolvată pașnic și s-a restabilit comuniunea deplină între Biserici.

După aceea, spre sfârșitul vieții sale, întors la Constantinopol din primul exil, Ioan i-a scris papei Inocențiu și episcopilor Veneriu din Milano și Cromațiu din Aquileia, pentru a le cere ajutorul în efortul de a repune ordine în Biserica din Constantinopol, dezbinată din cauza nedreptăților comise împotriva lui. Ioan solicita de la papa Inocențiu și de la ceilalți episcopi occidentali o intervenție care "să acorde - așa cum scria el - bunăvoință nu numai nouă, ci întregii Biserici"32. De fapt, în gândirea lui Ioan Gură de Aur, atunci când o parte a Bisericii suferă din cauza unei răni, toată Biserica suferă din cauza aceleiași răni. Papa Inocențiu l-a apărat pe Ioan în câteva scrisori adresate episcopilor din Orient33. Papa afirma comuniunea sa deplină cu el, ignorând depunerea lui pe care o considera ilegitimă34. Apoi i-a scris lui Ioan pentru a-l consola35 și a scris și clerului și credincioșilor din Constantinopol pentru a manifesta sprijinul său deplin față de episcopul lor legitim: "Ioan, episcopul vostru, a suferit pe nedrept", recunoștea el36. În afară de aceasta, papa a adunat un sinod de episcopi italieni și orientali cu scopul de a obține dreptate pentru episcopul persecutat37. Cu sprijinul împăratului din Occident, papa a trimis o delegație de episcopi occidentali și orientali la Constantinopol, la împăratul din Orient, pentru a-l apăra pe Ioan și a cere ca sinodul ecumenic de episcopi să-i facă dreptate38. Atunci când, cu puțin înainte de a muri în exil, aceste proiecte au eșuat, Ioan i-a scris papei Inocențiu ca să-i mulțumească pentru "marea consolare" pe care a avut-o din sprijinul generos acordat lui39. În scrisoarea sa Ioan afirma că, deși despărțit de marea distanță a exilului, el era "zi de zi în comuniune" cu el și spunea: "Tu l-ai depășit chiar și pe tatăl cel mai afectuos în bunăvoința ta și în zelul tău față de noi". Totuși îl implora să persevereze în angajarea sa de a căuta dreptate pentru el și pentru Biserica din Constantinopol, deoarece "acum bătălia care se află în fața ta trebuie să fie dusă în favoarea aproape a întregii lumi, a Bisericii umilite până la pământ, a poporului risipit, a clerului agresat, a episcopilor trimiși în exil, a vechilor legi încălcate". Ioan a scris și celorlalți episcopi occidentali ca să le mulțumească pentru sprijinul lor40: între ei, în Italia, lui Cromațiu de Aquileia41, lui Veneriu din Milano42 și lui Gaudențiu din Brescia43.

Atât la Antiohia cât și la Constantinopol Ioan a vorbit cu pasiune despre unitatea Bisericii răspândite în lume. El nota în această privință: "Credincioșii, la Roma, îi consideră pe cei care sunt în India ca mădulare ale trupului lor"44 și sublinia că în Biserică nu există spațiu pentru dezbinări. "Biserica - exclama el - există nu pentru ca aceia care sunt reuniți să se dezbine, ci pentru ca aceia care sunt dezbinați să se poată uni"45. Și găsea în Sfintele Scripturi ratificarea divină a acestei unități. Predicând despre Scrisoarea întâi a sfântului Paul către Corinteni, le amintea ascultătorilor săi că "Paul se referă la Biserică în calitate de Biserică a lui Dumnezeu46, arătând că trebuie să fie unită, pentru că dacă este a lui Dumnezeu, este unită, și nu numai la Corint, ci și în lume; de fapt numele Bisericii nu este un nume de separare, ci de unitate și de înțelegere"47.

Pentru Ioan unitatea Bisericii este întemeiată în Cristos, Cuvântul divin care cu întruparea sa s-a unit cu Biserica așa cum se unește capul cu trupul său48: "Unde este capul, acolo este și trupul"49. El înțelesese că în întruparea Cuvântul divin nu doar s-a făcut om, ci s-a și unit cu noi făcându-ne trupul său: "Deoarece nu era suficient pentru el să se facă om, să fie lovit și ucis, el se unește cu noi nu numai prin credință, ci și de fapt ne face trupul său"50. Comentând textul din Scrisoarea sfântului Paul către Efeseni: "De fapt toate le-a pus la picioarele sale și l-a constituit peste toate lucrurile în fruntea Bisericii, care este trupul său, plinătatea celui care se realizează în întregime în toate lucrurile"51, Ioan explică: "este ca și cum capul ar fi completat de trup, deoarece trupul este compus și format din diferitele sale părți. Așadar, trupul este compus din toți. Prin urmare, capul este complet și trupul este făcut perfect atunci când noi toți suntem strânși împreună și uniți"52. De aceea, Ioan conclude că Cristos unește toate mădularele Bisericii sale cu sine și între ele. Credința noastră în Cristos cere să ne angajăm pentru o efectivă, sacramentală unire între mădularele Bisericii, punând capăt tuturor dezbinărilor.

Pentru Ioan Gură de Aur, unitatea eclezială care se realizează în Cristos este mărturisită în mod cu totul special în Euharistie. "Denumit doctor euharistic datorită vastității și profunzimii învățăturii sale despre preasfântul sacrament"53, el învață că unitatea sacramentală a Euharistiei constituie baza unității ecleziale în și prin Cristos. "Desigur există multe lucruri pentru a ne ține uniți împreună. O masă este pregătită în fața tuturor... tuturor le-a fost oferită aceeași băutură sau, mai degrabă, nu numai aceiași băutură, ci și același potir. Tatăl nostru, voind să ne conducă la o afecțiune gingașă, a dispus și aceasta, ca noi să bem dintr-un singur potir, lucru care se potrivește unei iubiri intense"54. Reflectând asupra cuvintelor din Scrisoarea întâi a sfântului Paul către Corinteni, "pâinea pe care noi o frângem nu este oare împărtășire cu trupul lui Cristos?"55, Ioan comentează: așadar, pentru apostol, "așa cum acel trup este unit cu Cristos, tot așa și noi suntem uniți cu el prin intermediul acestei pâini"56. Și mai clar încă, în lumina următoarelor cuvinte ale apostolului: "Deoarece noi, deși suntem mulți, suntem o singură pâine, un singur trup"57, Ioan argumentează: "Ce este pâinea? Trupul lui Cristos. Și ce devin ei atunci când o mănâncă? Trupul lui Cristos; nu multe trupuri, ci un singur trup. După cum pâinea, deși este compusă din multe boabe, devine una..., tot așa și noi suntem uniți atât unul cu celălalt cât și cu Cristos... Deci dacă suntem hrăniți de una și aceeași pâine și devenim cu toții același lucru, de ce să nu arătăm și aceiași iubire, așa încât să devenim și sub acest aspect un singur lucru?"58.

Credința lui Ioan Gură de Aur în misterul de iubire care îi leagă pe credincioși cu Cristos și între ei l-a condus să exprime o profundă venerație față de Euharistie, o venerație pe care a alimentat-o îndeosebi în celebrarea liturgiei divine. Una dintre cele mai bogate expresii ale liturgiei orientale poartă tocmai numele său: "Dumnezeiasca liturgie a sfântului Ioan Gură de Aur". Ioan înțelegea că dumnezeiasca liturgie îl pune în mod spiritual pe credincios între viața pământească și realitățile cerești care i-au fost promise de către Domnul. El îi exprima lui Vasile cel Mare teama sa reverențioasă în celebrarea sfintelor taine cu aceste cuvinte: "Atunci când tu îl vezi pe Domnul jertfit zăcând pe altar și preotul care, stând în picioare, se roagă asupra victimei... te mai poți gândi că ești printre oameni, că ești pe pământ? Dimpotrivă, nu ești imediată transportat în cer?". Riturile sacre, spune Ioan, "nu sunt doar minunate de văzut, ci extraordinare prin teama reverențioasă pe care o trezesc. Acolo stă în picioare preotul... care face să coboare Duhul Sfânt, el se roagă îndelung ca harul care coboară asupra jertfei să poată lumina în acel loc mințile tuturor și să le facă mai strălucitoare decât argintul purificat în foc. Cine poate disprețui această taină vrednică de venerație?"59.

Cu mare profunzime Ioan Gură de Aur dezvoltă reflecția despre efectele împărtășirii sacramentale în credincioși: "Sângele lui Cristos reînnoiește în noi imaginea regelui nostru, produce o frumusețe de nedescris și nu permite să fie distrusă noblețea sufletelor noastre, ci încontinuu o irigă și o hrănește"60. Pentru aceasta Ioan îi îndeamnă adesea și cu insistență pe credincioși să se apropie vrednicește de altarul Domnului, "nu cu ușurătate..., nu din obișnuință și formalitate", ci cu "sinceritate și curăție a spiritului"61. El repetă neobosit că pregătirea pentru sfânta Împărtășanie trebuie să includă căința de păcate și recunoștința pentru jertfa făcută de Cristos pentru mântuirea noastră. De aceea, el îi îndeamnă pe credincioși să participe în mod deplin și evlavios la riturile din dumnezeiasca liturgie și să primească sfânta Împărtășanie cu aceleași dispoziții: "Vă implorăm, nu lăsați să fim uciși de necuviința voastră, ci apropiați-vă de el cu evlavie și curăție, și atunci când îl vedeți pus în fața voastră, spuneți-vă vouă înșivă: «În virtutea acestui trup eu nu mai sunt pământ și cenușă, nu mai sunt prizonier, ci liber; în virtutea acestuia eu sper în paradis și să primesc bunurile sale, moștenirea îngerilor și să conversez cu Cristos»"62.

Desigur, din contemplarea misterului el trage apoi și consecințele morale în care îi implică pe ascultătorii săi: le amintește că împărtășirea cu trupul și sângele lui Cristos îi obligă să ofere asistență materială săracilor și celor înfometați care trăiesc printre ei63. Masa Domnului este locul unde credincioșii îl recunosc și-l primesc pe cel sărac și pe cel nevoiaș pe care poate că înainte îl ignoraseră64. El îi îndeamnă pe credincioșii din toate timpurile să privească dincolo de altarul pe care este oferită jertfa euharistică și să-l vadă pe Cristos în persoana săracilor amintindu-și că grație ajutorului dat celor nevoiași ei pot oferi pe altarul lui Cristos o jertfă plăcută lui Dumnezeu65.

4. Concluzie

Ori de câte ori îi întâlnim pe acești părinți ai noștri - a scris papa Ioan Paul al II-lea cu privire la un alt mare părinte și învățător, sfântul Vasile, "suntem confirmați în credință și încurajați în speranță"66. Al XVI-lea centenar al morții sfântului Ioan Gură de Aur oferă o ocazie deosebit de propice pentru a intensifica studiile despre el, a-i recupera învățăturile și a răspândi devoțiunea față de el. La diferitele inițiative și celebrări, care sunt organizate cu ocazia acestui al XVI-lea centenar, sunt prezent în mod spiritual cu suflet recunoscător și binevoitor. Aș vrea să exprim și dorința mea arzătoare ca părinții Bisericii "în a căror voce răsună constanta tradiție creștină"67 să devină tot mai mult un punct statornic de referință pentru toți teologii Bisericii. Întoarcerea la ei înseamnă a merge înapoi la izvoarele experienței creștine, pentru a-i gusta prospețimea și puritatea. Așadar, ce urare mai bună aș putea adresa teologilor decât aceea a unei angajări reînnoite în recuperarea patrimoniului sapiențial al sfinților părinți? Nu va putea rezulta decât o îmbogățire prețioasă pentru reflecția lor și asupra problemelor din aceste timpuri ale noastre.

Îmi place să termin această scriere cu un ultim cuvânt al marelui învățător, în care el îi invită pe credincioșii săi - și pe noi, desigur - să reflecteze asupra valorilor veșnice: "Cât timp vom mai fi pironiți de realitatea prezentă? Cât va mai trebui înainte de a putea să ne trezim? Cât vom mai neglija mântuirea noastră? Lăsați-ne să vă amintim de ce anume ne-a făcut vrednici Cristos, lăsați să-i mulțumim, să-l preamărim, nu numai cu credința noastră, ci și cu faptele noastre efective, ca să putem obține bunurile viitoare prin harul și gingășia iubitoare a Domnului nostru Isus Cristos, prin care și cu care să-i fie glorie Tatălui și Duhului Sfânt, acum și în vecii vecilor. Amin"68.

Tuturor binecuvântarea mea!

Castel Gandolfo, 10 august 2007, al treilea an de pontificat.

Benedictus pp. XVI

 



1 Cf. Benedictus XVI, Discurs în biserica patriarhală "Sfântul Gheorghe" la Fanar, Istanbul, 29 noiembrie 2006.
2 Cf. Pius X, Epistola venerabili Vincentio S.R.E. Card. Vannutelli (22 Iulii 1907): Acta Sanctae Sedis, Ephemerides Romanae, 40 (1907) 453-455.
3 Cf. Pius XII, Litt. Enc. Divino afflante spiritu (30 septembrie 1943): AAS 35 (1943) 316.
4 Cf. Concilium Vaticanum II, Dei verbum, n. 13, 18 noiembrie 1965. Cf. Paulus al VI-lea, Discurs adresat profesorilor italieni de Sfânta Scriptură cu ocazia celei de-a XXII-a săptămâni biblice naționale, 29 septembrie 1972.
5 Cf. Ioannes XXIII, Litt. Enc. Princeps pastorum (28 noiembrie 1959): AAS 51 (1959) 846-847.
6 Cf. Paulus VI, Litt. Enc. Mysterium fidei, n. 17 (3 septembrie 1965): AAS 57 (1965) 756. Cf. Benedictus XVI, Discurs în timpul recitării rugăciunii Angelus, Castel Gandolfo, 18 septembrie 2005; id., Sacramentum caritatis, n. 13, 22 februarie 2007.
7 Cf. Ioannes Paulus II, Scrisoare către patriarhul ecumenic de Constantinopol, Sanctitatea sa Bartolomeu I, 27 noiembrie 2004.
8 Cf. Benedictus XVI, Discurs în biserica patriarhală "Sfântul Gheorghe" la Fanar, Istanbul, 29 noiembrie 2006.
9 Cf. Johannes Chrysostomus, De sacerdotio 1,1-3 (SCh 272,60-76); Palladius, Dialogus de vita Joannis Chrysostomi 5 (SCh 341,104-110).
10 Cf. Theodoretus Cyrrhensis, Historia religiosa 2,15; 8,5-8 (SCh 234, 226-8; 382-92).
11 Cf. Johannes Chrysostomus, Laus Diodori episcopi (PG 52,761-766); Socrates, Historia ecclesiastica 6,3 (GCS, n.f. 1,313-315); Sozomenus, Historia ecclesiastica 8,2 (GCS 50,350-351).
12 Cf. Palladius, Dialogus de vita Joannis Chrysostomi 5 (SCh 341,108-110).
13 Cf. Palladius, Dialogus de vita Joannis Chrysostomi 5 (SCh 341,110-112).
14 Cf. Johannes Chrysostomus, De incomprehensibili dei natura, (SCh 28bis, 93-322). Cf. id., In illud: Pater meus usque modo operatur (PG 63,511-516); id., In illud: Filius ex se nihil facit (PG 56,247-256).
15 Cf. Johannes Chrysostomus, De incomprehensibili dei natura 1,352-353 (SCh 28bis, 132).
16 Cf. Johannes Chrysostomus, Ad populum Antiochenum 6,1 (PG 49,81).
17 Cf. Johannes Chrysostomus, Ad populum Antiochenum 2-21 (PG 49,33-222); id., Ad illuminandos catecheses 2 (PG 49,231-240).
18 Cf. Johannes Chrysostomus, Ad populum Antiochenum 2,1-3 (PG 49,33-38).
19 Cf. Johannes Chrysostomus, Ad populum Antiochenum 2,5; 12,2; 17,2 (PG 49,40. 129. 180).
20 Cf. Johannes Chrysostomus, Ad populum Antiochenum 3,2; 16,5 (PG 49,49-50; 168 169).
21 Cf. Johannes Chrysostomus, Ad populum Antiochenum 4,1 (PG 49,62), citând Rom 5,4.
22 Cf. Socrates, Historia ecclesiastica 6,4 (GCS, n.f. 1,315-316); Sozomenus, Historia ecclesiastica 8,3 (GCS 50,352 353); Palladius, Dialogus de vita Joannis Chrysostomi 5 (SCh 341,112).
23 Cf. Johannes Chrysostomus, De Lazaro 3,1 (PG 48,932).
24 Cf. Johannes Chrysostomus, In illud: Pater meus usque modo operatur (PG 63,511-516); id., In Acta apostolorum 30,4 (PG 60,226-228); id., Contra ludos et theatra (PG 56,263-270).
25 Cf. Johannes Chrysostomus, In Acta apostolorum 35,5; 45,3-4 (PG 60,252; 318-319). Cf. Palladius, Dialogus de vita Joannis Chrysostomi 5 (SCh 341,124).
26 Cf. Johannes Chrysostomus, In epistulam ad Colossenses 1,4 (PG 62,304-305).
27 Cf. Johannes Chrysostomus, Cum Saturninus et Aurelianus 2 (PG 52,415-416).
28 Cf. Theodoretus Cyrrhensis, Historia religiosa 5,31 (GCS 44,330-331); Cf. Johannes Chrysostomus, Epistulae ad Olimpiadem 9,5 (SCh 13bis, 236-238).
29 Cf. Palladius, Dialogus de vita Joannis Chrysostomi 5 (SCh 341,122).
30 Cf. Johannes Chrysostomus, In epistulam ad Hebraeos 10,4 (PG 63,88).
31 Cf. Augustinus Hipponensis, Contra Iulianum libri sex, 1,7,30-31 (PL 44,661-662).
32 Cf. Johannes Chrysostomus, Epistula ad Innocentium papam 1 (SCh 342,93).
33 Cf. Palladius, Dialogus de vita Joannis Chrysostomi 3 (SCh 341,64-68); Innocentius I, Epistula 5 (PL 20,493-495).
34 Cf. Palladius, Dialogus de vita Joannis Chrysostomi 3 (SCh 341,66-68).
35 Cf. Sozomenus, Historia ecclesiastica 8,26 (GCS 50,384-385).
36 Cf. Sozomenus, Historia ecclesiastica 8,26 (GCS 50,385-387).
37 Cf. Palladius, Dialogus de vita Joannis Chrysostomi 4 (SCh 341,84).
38 Cf. Palladius, Dialogus de vita Joannis Chrysostomi 3-4 (SCh 341,80 86).
39 Cf. Johannes Chrysostomus, Epistula ad Innocentium papam II (PG 52,535-536).
40 Cf. Johannes Chrysostomus, Epistulae 157-161 (PG 52,703-706).
41 Cf. Johannes Chrysostomus, Epistula 155 (PG 52,702-703).
42 Cf. Johannes Chrysostomus, Epistula 182 (PG 52,714-715).
43 Cf. Johannes Chrysostomus, Epistula 184 (PG 52,715-716).
44 Cf. Johannes Chrysostomus, In Joannem 65,1 (PG 59,361-362).
45 Cf. Johannes Chrysostomus, In epistulam i ad Corinthos 27,3 (PG 61,228).
46 Cf. 1 Cor 1,2.
47 Cf. Johannes Chrysostomus, In epistulam i ad Corinthos 1,1 (PG 61,13).
48 Cf. Johannes Chrysostomus, In epistulam i ad Corinthos 30,1 (PG 61,249-251); id., In epistulam ad Colossenses 3,2 3 (PG 62,320); id., In epistulam ad Ephesios 3,2 (PG 62,26).
49 Cf. Johannes Chrysostomus, In epistulam ad Ephesios 3,2 (PG 62,26).
50 Cf. Johannes Chrysostomus, In Matthaeum 82,5 (PG 58,743).
51 Cf. Ef 1,22-23.
52 Cf. Johannes Chrysostomus, In epistulam ad Ephesios 3,2 (PG 62,26). Cf. ibid., 20,4 (PG 62,140-141).
53 Cf. Benedictus XVI, Discurs în timpul recitării rugăciunii Angelus, Castel Gandolfo, 18 septembrie 2005.
54 Cf. Johannes Chrysostomus, In Matthaeum 32,7 (PG 57,386).
55 Cf. 1 Cor 10,16.
56 Cf. Johannes Chrysostomus, In epistulam i ad Corinthos 24,2 (PG 61,200). Cf. id., In Ioannem 46,3 (PG 63, 260-261); id., In epistulam ad Ephesios 3,4 (PG 62,28-29).
57 Cf. 1 Cor 10,17.
58 Cf. Johannes Chrysostomus, In epistulam i ad Corinthos 24,2 (PG 61,200).
59 Cf. Johannes Chrysostomus, De sacerdotio 3,4 (SCh 272,142-146). Cf. Benedictus XVI, Sacramentum caritatis, n. 13, 22 februarie 2007.
60 Cf. Johannes Chrysostomus, In Ioannem 46,3 (PG 63,261).
61 Cf. Johannes Chrysostomus, In epistulam ad Ephesios 3,4 (PG 62,28). Cf. id., In epistulam i ad Corinthos 24 (PG 61,197-206); id., In epistulam i ad Corinthos 27,4 (PG 61,229-230); id., In epistulam i ad Timotheum 15,4 (PG 62,583-586); id., In Matthaeum 82,6 (PG 58,744-746).
62 Cf. Johannes Chrysostomus, In epistulam i ad Corinthos 24,4 (PG 61,203).
63 Cf. Johannes Chrysostomus, In epistulam i ad Corinthos 27,5 (PG 61,230-231), id., In Genesim 5,3 (PG 54,602-603).
64 Cf. Johannes Chrysostomus, In epistulam i ad Corinthos 27,5 (PG 61,230).
65 Cf. Johannes Chrysostomus, In epistulam ii ad Corinthos 20,3 (PG 61,540). Cf. id., In epistulam ad Romanos 21,2-4 (PG 60,603-607).
66 Cf. Ioannes Paulus II, Patres Ecclesiae, n. 1 (2 ianuarie 1980).
67 Cf. Benedictus XVI, Discurs în timpul Audienței, 9 noiembrie 2005.
68 Cf. Johannes Chrysostomus, In Ioannem 46,4 (PG 63,262).


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat