Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu cu ES Jean-Claude Périsset

Iubiți-l pe Cristos cu inimă romană

După anul 1990 România a avut trei nunți apostolici. Primul a fost ES John Bukovsky, timp de patru ani și câteva luni; a urmat ES Janusz Bolonek, timp de trei ani și câteva luni; apoi ES Jean-Claude Périsset care își încheie mandatul după nouă ani cât a fost reprezentantul papei Ioan Paul al II-lea, apoi al papei Benedict al XVI-lea, în România. La 1 ianuarie 1998, Guvernul României a revenit la vechea tradiție ca nunțiului apostolic să-i fie recunoscută onoarea de decan al Corpului Diplomatic. Acum arhiepiscopul Jean-Claude Périsset se pregătește să fie reprezentantul Sfântului Părinte în chiar țara de origine a acestuia: Germania. Excelența sa a avut amabilitatea să ofere un interviu pentru Lumea catholica. După biografia nunțiului vă oferim textul acestui interviu.

* * *

Mons. Jean-Claude Périsset s-a născut la 13 aprilie 1939, la Estavayer-le-Lac, în Dieceza de Lausanne, Geneva și Fribourg, din Confederația Helvetică (Elveția). A urmat studiile gimnaziale la Estavayer-le-Lac și la Colegiul "St. Michel" din Fribourg. În anii 1958-1959 a urmat cursurile de filozofie clasică la Colegiul Cantonal din Sarnen. A făcut studiile teologice la Seminarul diecezan din Fribourg (1959-1964). După încheierea studiilor, la 28 iunie 1964, a fost hirotonit preot în capela Colegiului "St. Michel" din Fribourg. Și-a început activitatea pastorală la bazilica "Notre Dame" din Geneva (1965-1969), unde a funcționat ca vicar.

Din anul 1969 a activat ca un colaborator al Congregației pentru Cler și al Biroului pentru Pastorația Turismului (până în anul 1970), și apoi al Congregației pentru Episcopi (până în anul 1971). În paralel cu cursurile Universității Pontificale Gregoriene (1969-1973), unde și-a luat doctoratul în Drept canonic (1973), a urmat și cursurile de Științe Diplomatice ale Academiei Pontificale Ecleziastice (1971-1973). A intrat în serviciul diplomatic al Sfântului Scaun la 4 iulie 1973. Și-a desfășurat activitatea în cadrul Reprezentanțelor Pontificale din Africa Meridională (1973-1976), Peru (1976-1980), Franța (1980-1983), Pakistan (1983-1984), Japonia (1984-1986). Ulterior a fost rechemat în dieceza de origine, unde a primit misiunea de vicar judecătoresc al Diecezei de Lausanne, Geneva și Fribourg (1986-1991).

La 15 septembrie 1991 s-a reîntors în serviciul Sfântului Scaun, activând până în anul 1996 ca auditor în Secretariatul de Stat al Vaticanului, în sectorul de Relații cu Statele. Din 18 mai 1992 a fost numit consilier în cadrul aceluiași organism. La 16 noiembrie 1996 a fost numit episcop titular de Accia și secretar adjunct al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor. Consacrarea ca episcop a avut loc la 6 ianuarie 1997, în bazilica "Sfântul Petru", de către papa Ioan Paul al II-lea. La 12 noiembrie 1998 a fost numit nunțiu apostolic în România, al treilea nunțiu de la reluarea în anul 1990 a relațiilor diplomatice cu Vaticanul. Șase luni mai târziu, mulțumită și eforturilor sale diplomatice, papa Ioan Paul al II-lea vizita România (7-9 mai 1999), pentru prima oară când un episcop al Romei a vizitat o țară majoritar ortodoxă.

A publicat numeroase lucrări, dintre care cele mai importante sunt: "Curé ou Presbytérium paroissial" (teza de doctorat), Analecta Gregoriana, Roma, 1983; "La Paroisse" și "Les biens temporels de l'Eglise" în "Le nouveau droit ecclésial", comentariu la Codul de drept canonic.

* * *

• Excelență, ați venit aici în anul 1998, cu câteva luni înaintea vizitei papei Ioan Paul al II-lea în România. Ați muncit mult pentru ca această vizită să devină realitate. Privind înapoi și știind că ați contribuit la un eveniment istoric, suntem siguri că simțiți satisfacție. Ce a reprezentat pentru dvs acest eveniment?

După cum am spus la puțin timp după vizita pastorală a papei Ioan Paul al II-lea, aceasta a reprezentat pentru mine, ca și pentru România, trei zile de har, nu doar pentru că Sfântul Părinte este unic în lume, ci datorită prezenței lui strălucitoare. Pentru mine, reprezentantul său în România, vizita a fost ca un stimul pentru a-mi îndeplini mai bine sarcinile, pentru a face într-un fel prezentă în România persoana episcopului Romei, centru vizibil al unității Bisericii. De fapt, în vizitele mele în toate diecezele, parohiile, la întâlnirile culturale și la celelalte evenimente, am fost surprins să văd cât de mult este iubit și ascultat Sfântul Părinte, cât de mult doresc oamenii să audă despre el. Când zilele pe pământ i s-au apropiat de sfârșit, am simțit aici îngrijorarea multora legat de sănătatea sa, dar și de viitorul Bisericii. Funeraliile lui au fost o dovadă a acestei preocupări a oamenilor, nu doar din România, ci și din lumea întreagă.

• Acum, după atâția ani, care este cea mai prețioasă amintire din vizita făcută de defunctul pontif?

Cel mai mult m-a impresionat tăcerea din cimitirul Bellu din București, în dimineața zilei de sâmbătă, 8 mai 1999, când papa Ioan Paul al II-lea a îngenuncheat în rugăciune pentru opt minute în fața capelei, unde erau expuse portretele celor șapte episcopi martiri ai Bisericii Române Unite cu Roma, Greco-Catolice. Am putut simți profunda comuniune a papei cu acești martiri, de înțeles dacă ne gândim că el însuși a cunoscut ce înseamnă persecuția sub regimul comunist. Apoi a urmat întâlnirea cu cardinalul Alexandru Todea și sfânta Liturghie în rit bizantin în catedrala "Sf. Iosif".

• Excelența dvs a fost nunțiu în România timp de aproape nouă ani. Care credeți că sunt provocările specifice pentru un nunțiu în România?

Provocările pentru un nunțiu apostolic în România sunt aceleași ca oriunde: să fie o "punte" validă între Sfântul Scaun și Biserica locală, precum și în raport cu celelalte Biserici și autoritățile civile. Reconstrucția țării în procesul de aderare la Uniunea Europeană, devenită fapt la 1 ianuarie 2007, a însemnat nu doar pentru societate în general, ci și pentru Biserică o lărgire a viziunii. A te simți membru al unei societăți mai largi - lucru natural pentru membrii Bisericii Catolice - înseamnă atât afirmarea propriei identități cât și deschiderea față de noile stiluri de viață, față de noile idei, noile moduri de acțiune în societate. Astfel, această situație concretă a trebuit să fie asumată și de nunțiu, ca ambasador, ținând cont de realitatea societății românești și de misiunea pe care Biserica Catolică o are în această societate.

• Cât timp ați fost nunțiu în România ați avut multe ocazii să cunoașteți îndeaproape Biserica Catolică din România. Ați fost la multe întâlniri (cu episcopi, preoți, persoane consacrate sau laici), la hirotoniri de preoți, la sfințiri de biserici, la hramuri, pelerinaje... Care credeți că sunt punctele tari și punctele slabe ale catolicilor români?

Nu aș dori să discut despre punctele tari și slabe ale catolicilor români, deoarece începem fiecare Liturghie rugându-ne la Dumnezeu să ne ierte pe noi, păcătoșii. Ceea ce m-a impresionat însă întotdeauna când am luat parte la celebrări, pelerinaje, întâlniri și altele, a fost profundul angajament al fiecăruia față de credința catolică, siguranța că aparține Bisericii lui Cristos, despre care trebuie să dea mărturie. Recenta istorie de persecuție a catolicilor români încurajează această atitudine, și sper că noile generații își vor aminti mereu de fidelitatea strămoșilor lor față de Cristos, pentru a face la fel.

• România este prima țară majoritar ortodoxă vizitată de un papă după marea schismă. Dar România - ca și Ucraina - este de asemenea și țara tensiunilor dintre ortodocși și greco-catolici. Credeți că România poate împinge înainte sau înapoi dialogul ecumenic internațional? Care poate fi contribuția României?

România a fost de-a lungul istoriei un puternic promotor al dialogului ecumenic, și nu cred că dificultățile concrete pe care le avem în această țară, legate de restituirea bisericilor și bunurilor care au aparținut Bisericii Greco-Catolice înainte de scoaterea ei în ilegalitate de către regimului comunist, la 1 decembrie 1948, pot să aibă un impact decisiv asupra dialogului ecumenic general. Deschiderea României față de lumea occidentală reprezintă un plus într-un astfel de dialog, și nu doar în raport cu Biserica Catolică. Acum, considerabila emigrație a românilor în Occident, unde catolicii și protestanții și-au deschis bisericile pentru ortodocșii români, reprezintă un nou mod de construire de legături între Bisericile noastre. Sperăm însă că la aceste gesturi se va răspunde cu reciprocitate și aici, în România, acolo unde folosirea alternativă a unei biserici ar fi de folos catolicilor.

• Veți lăsa în spatele dvs o țară pe care ați vizitat-o în lung și în lat. Ați fost în fiecare dieceză a ei, pentru a întări în credință credincioșii și pentru a transmite binecuvântările și mesajele papei. Vă rugăm să profitați de această ocazie pentru a transmite un cuvânt de păstor catolicilor români.

Mesajul pe care aș dori să îl transmit catolicilor români este același dat de sfântul Paulin de Nola sfântului Niceta de Remesiana - care a fost misionar în teritoriul dac - la trecerea din secolul IV în secolul V: "Iubiți-l pe Cristos cu inimă romană", adică fiți fideli păstrând mereu prezentă în minte comuniunea cu centrul vizibil al unității Bisericii. Misiunea încredințată de Cristos sfântului Petru, de a-i întări în credință pe frații săi, rămâne valabilă și astăzi după cum a fost la începutul evanghelizării. Fiecare în misiunea pe care o are - ca episcop, preot, persoană consacrată, căsătorit, tânăr sau copil - trebuie să facă aceasta, în conformitate cu responsabilitatea și slujirea pe care o are în Biserică și în societate.

• După Africa Meridională, Peru, Franța, Pakistan, Japonia și România, vă îndreptați acum spre Germania. Cu ce gânduri?

Mă voi duce în Germania așa cum am venit în România, și așa cum mi-am început toate misiunile pe care le-am primit după hirotonirea mea în anul 1964: gata să fac voia lui Dumnezeu, așa cum îmi este ea comunicată de superiorii mei. De fapt aceasta o spune motoul meu episcopal: "Fiat voluntas tua!" În esență, misiunea de nunțiu este aceeași oriunde, modul concret de îndeplinire depinzând de situația locală. România este o țară majoritar ortodoxă, iar Germania este o țară majoritar luterană, dar aici și acolo sunt mulți credincioși deja angajați în ecumenism. România a fost timp de patruzeci de ani sub un regim ateu, și la fel și Germania de Est, acum reunită cu Republica Federală. Speranța este cel mai bun stimul pentru acțiune, și cum acțiunile mele sunt pentru Biserică, cu ajutorul și harul lui Dumnezeu, merg în Germania încrezător că voi putea sluji acolo Biserica așa după cum am făcut-o în România.

• Excelență, vă mulțumim foarte mult și vă dorim succes în noua misiune.

Interviu realizat de Radu Capan


 

lecturi: 21.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat