Anul pastoral

ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line

comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos

la fiecare click
o altă meditație

VIAȚA DIECEZEI

Un vis împlinit: pelerinajul la Fatima

Orice creștin, mai ales catolic, dorește să ajungă la Fatima, pentru a o venera și acolo pe mama noastră sfântă. În această toamnă, între 4 și 21 septembrie 2007, visul a devenit realitate pentru 35 de persoane din Dieceza de Iași.

Domnul ne-a dăruit acest timp pentru a ajunge la Fatima, la Cova d'Iria, dar și pentru a ne opri la multe alte sanctuare mariane din diversele țări străbătute: Italia, Franța, Spania, Portugalia, Ungaria. Avem și în România sanctuare minunate închinate sfintei Fecioare, dar inima noastră de pelerini pe acest pământ vrea să cunoască, să aibă trăiri alături de alți frați și surori, în locuri despre care am auzit de-a lungul vieții că sunt locuri sfinte, vindecătoare ale sufletului și ale trupului.

Organizatorul acestui pelerinaj, pr. Iulian-Eugen Kropp, l-a pregătit în amănunt, cu șase luni înainte. Am beneficiat atât sufletește, cât și trupește prin programul de rugăciuni și meditații din timpul călătoriei, cât și prin locurile de popas pentru odihna de noapte.

Părinte Iosif Păuleț, decan de Onești, și pr. Mihai Cătău, care ne-au însoțit în acest pelerinaj, dându-i o valoare deosebită, împreună cu părintele Iulian, ne-au îmbogățit sufletele prin rugăciuni, meditații, cântări. Am ascultat, citite de părintele decan, meditațiile concepute de pr. Claudiu Dumea despre Fecioara Maria și tablete moralizatoare din cartea Una pe zi de Bruno Ferrero. Am făcut Laudele și Vesperele, Angelus de trei ori pe zi și în special Rozariul. Am cântat cu toții, mai ales imnul de la Fatima, conduși de părintele Mihai. În acest fel, am ajuns treptat la rugăciunea inimii, după câteva zile.

Părintele Iulian ne-a ținut și scurte prelegeri de geografie spirituală despre țările și orașele mai importante prin care treceam. Splendorile naturii, care întrec orice realizare omenească, contribuiau la înălțarea noastră sufletească.

După o noapte ploioasă, în care ne-am odihnit la un motel din pusta ungară, am ajuns la Viena, după-amiază, tot pe ploaie. Preoții noștri ne-au condus pentru celebrarea Liturghiei la Minoritenkirche, una dintre cele mai vechi biserici din Viena, după catedrala "Sf. Ștefan", plină și de capodopere de artă religioasă.

Am găsit apoi cu dificultate un loc de parcare pentru autocarul nostru și ne-am odihnit la o pensiune vieneză, iar a doua zi, cu bucurie și speranță, am continuat pelerinajul, oprindu-ne la sanctuarul de la Padova, ca toți pelerinii români.

În următoarea zi, drumul nostru a trecut pe lângă Coasta de Azur, cu oprire pentru o noapte la Nisa. Cine nu a auzit de Monaco, San Remo? Ne-am grăbit să fotografiem peisajele magnifice pe lângă care treceam. La Nisa a fost timp și pentru o plimbare pe faleză.

A doua zi am trecut pe lângă Cannes și am luat direcția Lourdes, unde am ajuns în toiul zilei și am participat la Rozariul internațional și la procesiunea de la ora 21. Mulți dintre pelerinii din autocarul nostru mai fuseseră la Lourdes, dar emoția reîntâlnirii era ca și prima oară.

Aici înțelegem că pelerinajul nostru este și unul interior, spre cea mai ascunsă și necunoscută zonă a sufletului nostru pentru a-l descoperi pe Dumnezeu.

Sfântul părinte Ioan Paul al II-lea spunea că apa din fântâna Lourdesului spală mereu conștiința noastră. Bem apa izvorului de la locul aparițiilor și ne spălăm cu ea fețele și chiar trupurile în bazinele speciale.

Participăm cu entuziasm sfânt la sărbătorirea zilei de 8 septembrie, sărbătoarea Nașterii Sfintei Fecioare Maria. Procesiunile nocturne, recitarea Rozariului în mai multe limbi, sfintele Liturghii de la grotă și sanctuar, cortegiul bolnavilor ne-au mișcat mult.

Am avut o revelație: l-am văzut pe Isus într-un copil de 3-4 ani, paralizat total, care era purtat de părinții săi pe un cărucior. Pe fața lui era întipărită toată suferința generațiilor care l-au precedat și a celor actuale. Am simțit ca o lovitură de trăsnet care mi-a cutremurat sufletul în profunzime: am înțeles misterul suferinței umane.

Ne luăm adio de la Lourdes, cei tineri cu dorința de a reveni, cei în vârstă gândind că e ultimul lor pelerinaj și toți îi mulțumesc sfintei Maria pentru acest har. Manifestările legate de împlinirea celor 150 de ani de la apariții se vor desfășura între 8 decembrie 2007 și 8 decembrie 2008.

În a opta zi de la plecarea de acasă intrăm în Spania. În nordul acestei țări, pe care îl străbatem, admirăm frumusețea Pirineilor, verdele crud al ierbii, florile de oleandru de diferite culori de pe autostradă, frumusețea clădirilor din localitățile străbătute.

Ne oprim într-un mare oraș, Oviedo, vizităm catedrala unde este patroană Maria, apoi ne odihnim într-un hotel confortabil.

În ziua următoare, după un traseu turistic frumos, prin zone de deal și munte, ajungem la Santiago, ținta noastră fiind Santiago de Compostela. Intrăm cu emoție în catedrala magnifică "Sf. Iacob", ucenicul lui Isus. Un oraș vechi, bogat, cu case și magazine frumoase, cu o amplă viață culturală: universități, muzee, teatre, dar și multe biserici, majoritatea purtând numele sfintei Maria.

În catedrala "Sf. Iacob" rămânem îndelung pentru a admira totul: altarul principal, în stil baroc, cu statuia prețioasă a sfântului Iacob, pe care o îmbrățișăm, după obiceiul de acolo. Împreună cu preoții noștri, celebrăm Liturghia la un altar lateral al sfintei Maria.

Avem câteva ore apoi la dispoziție pentru a vizita orașul. Cina bogată din acea seară sporea comuniunea dintre noi.

Cu nerăbdare firească, am plecat spre Fatima, dis-de-dimineață, străbătând Portugalia, autostrada trecând în mare parte pe malul Oceanului Atlantic. Portugalia pare o țară mai săracă, dar bogăția ei constă în aceea că are Fatima și pe Maica Domnului ca regină.

Ajungem la Fatima, cuib de verdeață, cu arbori prezenți peste tot, unde ne întâmpină parcă îngerul păcii care le-a apărut celor trei ciobănei. Aproape toți vedeam acest pământ binecuvântat pentru prima oară, dar simțim că am ajuns la casa părintească unde Mama ne aștepta de mult cu iubire. Ne cazăm la un hotel numit chiar "Vergine Maria" și ne grăbim spre sanctuar. Rămânem uimiți în fața pieței sanctuarului care are dimensiuni impresionante. Vedem multă lume, deoarece zilele de 12 și 13 septembrie, zile de aniversare a aparițiilor, implică o participare internațională. Desigur că și în celelalte zile sunt foarte mulți pelerini. În fundalul pieței se află sanctuarul maiestuos, iar înaintea sa, pe stânga, tronează Capela Aparițiilor unde este expusă în permanență statuia Madonei de Fatima. În partea opusă sanctuarului vechi s-a construit un nou sanctuar în forma unui amfiteatru roman, cu o capacitate de 10.000 de locuri, închinat Preasfintei Treimi, care va fi deschis la 13 octombrie 2007. De o parte și de alta a intrării în sanctuar sunt coloane dispuse în semicerc, ce adăpostesc Calea crucii reprezentată prin frumoase mozaicuri.

În sanctuarul sfintei Fecioare impresionează sobrietatea, vitraliile ce prezintă aparițiile, dar mai ales mormintele vizionarilor, Francisc și Iacinta, iar din 2006 și pe cel al Luciei.

Nu departe de sanctuar, pe drumul ce duce spre casele părintești ale celor trei ciobănei se află o altă Cale a crucii, în care stațiunile sunt ca mici capele, cu basoreliefuri realizate cu artă, donație din partea poporului ungar. Vizităm și biserica parohială în care au primit botezul cei trei vizionari.

În preajma sanctuarului se află un frumos monument în piatră albă al momentului aparițiilor. În exterior, lângă gardul sanctuarului, am văzut un fragment din Zidul Berlinului protejat de un cilindru de sticlă.

Suntem la timp pentru a participa la începerea programului internațional de pelerinaj care s-a desfășurat în zilele de 12 și 13 septembrie, sărbătorind a 90-a aniversare a aparițiilor.

Miile de pelerini nu simt ploaia, în seara zilei de 12 septembrie, când participăm cu evlavie la recitarea sfântului Rozariu la Capela Aparițiilor, la procesiune și la Liturghia care se termină târziu în noapte. A doua zi la fel, dar pe un soare blând, are loc Liturghia internațională la care se rostesc, de către preoții celebranți, rugăciuni pentru români și România; părintele decan Iosif Păuleț spune, în limba română, rugăciunea credincioșilor. După binecuvântarea finală, ne luăm rămas bun de la Fecioara de la Fatima, Madona Rozariului, cu lacrimi pe obraz, cu bucurie sfântă în inimi, fluturând eșarfele azurii pe care le purtam la gât de la început. Cântecul de adio, în limba portugheză, este de o duioșie de nedescris. O implorăm și noi pe mama noastră cerească, pentru binele țărișoarei noastre, și îi spunem că și noi, românii, o iubim mult. Statuia sfintei Fecioare, purtată de la altarul liturgic în procesiune spre locul ei din Capela Aparițiilor, poartă pe cap o coroană prețioasă care îi este pusă de câteva ori pe an, coroană care include și faimosul glonț care l-a rănit pe Sfântul Părinte papa Ioan Paul al II-lea.

Toate străzile orașului, care duc spre sanctuar, sunt pline de magazine cu suveniruri. Nu am văzut altfel de magazine.

Există la Fatima un frumos muzeu de ceară care reproduce momentele aparițiilor și vizita Sfântului Părinte Ioan Paul al II-lea.

Desigur că există în holurile hotelurilor și reclame turistice care ne recomandă să vizităm, la câteva zeci de kilometri, peșteri cu formațiuni calcaroase interesante, muzee de artă arhaică și modernă; Oceanul Atlantic se află la doar 50 km, iar Lisabona la 130 km.

Cele două zile de la Fatima au trecut prea repede. O salutăm pe mama noastră cerească din partea tuturor românilor.

Ieșim din Portugalia în a 11-a zi a pelerinajului, îndreptându-ne spre Madrid, Guadalahara, unde ne cazăm. Peisajul Spaniei centrale pare arid, cu multe înălțimi stâncoase, parcă ne decepționează.

La 15 septembrie ajungem la Zaragoza, oraș important, capitală de provincie, cu multe clădiri monumentale. Mergem pe străzile Zaragozei nerăbdători să vedem catedrala "Madona del Pilar", protectoarea orașului. Ajungem la timp pentru a participa la celebrarea sfintei Euharistii. Preoții noștri celebrează împreună cu un preot din America de Sud și un altul din Spania.

În seara aceleiași zile, ajungem la Montserrat, o minune a naturii și a credinței, care ne lasă fără grai. Un munte cu multe formațiuni de granit, de diverse forme, al cărui vârf atinge 1235 m, muntele părând el însuși o catedrală dăltuită de îngeri. La poalele stâncilor, lipită de ele, este abația benedictină din secolul al XI-lea și o măreață catedrală care o slăvește pe sfânta Maria ca Madona Neagră.

După o ascensiune cu autocarul pe serpentinele strânse ale muntelui, suntem primiți cu prietenie și cazați foarte bine, cu toate că pelerinii și vizitatorii erau extrem de numeroși. Pe înserate, vizităm cu pioșenie catedrala, admirăm splendida statuie a Madonei Negre, care datează din secolul al XII-lea, amplasată deasupra altarului, pe care o putem atinge cu mâinile noastre.

Celebrarea Liturghiei solemne de a doua zi dimineață, împreună cu o mulțime de credincioși din toate țările lumii, este o adevărată înălțare sufletească, accentuată și de glasurile angelice ale copiilor face făceau parte din corul școlii de cântăreți a abației. Montserrat este un centru de o desăvârșită spiritualitate. Tinerii întâlnesc aici tot ce doresc pentru a trăi caritatea, pentru a audia concerte, pentru a studia în biblioteci imense. Totul este aici grandios, parcă ar fi o imagine pământească a Ierusalimului ceresc și tot ce am trăit aici ne-a marcat puternic.

Continuăm drumul spre Barcelona, unde ne oprim în fața catedralei de renume mondial, "Sagrada Familia", proiectată de geniul lui Gaudi, care nu este nici în prezent terminată. Unele dintre casele din oraș poartă amprenta lui Gaudi.

Spre seară ajungem la Narbonne, în Franța, o stațiune maritimă cochetă, unde suntem cazați la un hotel de pe chei. La cină ni se servesc creveți, o noutate culinară pentru mulți dintre noi și prilej de multe momente amuzante.

Vizităm a doua zi orașul francez Avignon, reședință a papilor în secolul al XIV-lea. Palatul papal și catedrala sunt construcții monumentale. În acest sanctuar, sfânta Maria este cinstită ca "Madonna del Duomo". Facem o scurtă adorație la un altar lateral, unde este expus în permanență sfântul sacrament, vizităm muzeul situat în biserică, parcul alăturat și... din nou la drum.

Așa cum fac aproape toate grupurile de pelerini români, ajungem în ziua a 15-a la Torino. Ne întâmpină la catedrala în care se află sfântul giulgiu părintele Gelu Miclăuș. Participăm la sfânta Liturghie celebrată de cei patru preoți în frumoasa catedrală. Părintele Gelu ne prezintă istoria giulgiului. Ne luăm rămas bun și plecăm spre Veneția, unde ajungem spre seară, dar nu vrem să renunțăm la a vizita Veneția. Cazarea este într-o stațiune satelită și ajungem la Veneția cu trenul. Pornim vitejește pe o ploaie torențială pe străduțele înguste, de-a lungul canalelor. În Piața "Sf. Marcu" e aproape pustiu din cauza ploii. Totul este închis, fiind trecut de ora 19. Admirăm fațadele bazilicii "Sf. Marcu", Palatul Dogilor, clopotnița și prindem în fugă trenul spre hotel.

Reluăm a doua zi drumul spre țară, prin peisajul măreț al Alpilor Dolomiți din nordul Italiei. Străbatem Austria, cea cu Alpi semeți, trecem pe lângă Viena și înnoptăm în Ungaria.

În dimineața următoare ajungem la ora 10 în Budapesta, facem o plimbare pe Dunăre cu vaporașul, conduși de un ghid român, pe vaporaș servim gulașul și un pahar de șampanie, acompaniați de muzica vieneză din difuzor.

Începe să ne încerce dorul de țară și de cei dragi, dar mai avem o noapte pe care o petrecem la motelul din pustă. Pe cale ne verificăm sentimentele față de cei cu care am făcut pelerinajul. Constatăm că între noi a înflorit prietenia, floare ce nu înflorește decât în grădina lui Dumnezeu și nu se ofilește niciodată. Inevitabil, s-au format prietenii între tinerele Felicia, Angela, Ioana și Claudia; alt grup de prieteni s-au strâns în jurul familiei Blaj, iar cei mai vârstnici, Irina, Iulia și sr. Tereza s-au împrietenit de asemenea.

În ultima zi a pelerinajului, încă în Ungaria, dimineața devreme vizităm sanctuarul greco-catolic de la Mariapocs, cel mai important loc de pelerinaj din țara vecină. Trecem granița română, cu bucuria că ne-am întors cu bine și ne oprim la Carei, unde ne primește cu generozitate pr. Mihai Vătămănelu. Preoții noștri celebrează Liturghia de încheiere a pelerinajului, primim binecuvântarea finală și pornim spre Moldova noastră.

Unora li se pare sărăcăcioasă priveliștea munților și dealurilor din nordul țării, dar acestea, arse pe alocuri de secetă, parcă ne îmbrățișează cu drag. Amintindu-ne că România a fost considerată "grădina Maicii Domnului", ne luăm hotărârea de a contribui și noi la înfrumusețarea naturii.

Ne-am întors din pelerinaj cu sufletele convertite, pline de haruri sfinte: credință, iubire, bunătate, răbdare și iertare. Oare cât le vom păstra neatinse? Depinde de noi.

Noaptea ne rugăm pentru ultima dată împreună Angelus și Rozariul.

La despărțire, pr. Păuleț propune să ne reîntâlnim la Onești, în ziua de 13 mai 2008, invitație la care se alătură și pr. Cătău. Acceptăm cu bucurie și sperăm să fim cu toții de față. Invitat de onoare va fi părintele Iulian-Eugen Kropp.

Adresăm superiorilor noștri bisericești mulțumiri și ne exprimăm iubire și recunoștință pentru că au făcut posibil acest pelerinaj.

Iulia Ioana,

pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro

Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat