Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

A intrat în vigoare documentul "Summorum pontificum"

În sărbătoarea Înălțării Sfintei Cruci, vineri, 14 septembrie, a intrat în vigoare documentul motu proprio intitulat "Summorum pontificum" al lui Benedict al XVI-lea, prin care se reglementează folosirea liberă a Liturghierului roman din anul 1962.

Însuflețit de spirit de "reconciliere", așa cum papa însuși a subliniat într-o scrisoare către episcopii din toată lumea. documentul a fost însoțit de temeri și preocupări. Dimpotrivă, cum însuși Sfântul Părinte a relevat că "știri și judecăți făcute fără suficientă informare au creat nu puțină confuzie".

Redacția centrală Radio Vatican a adresat câteva întrebări preotului teolog Nicola Bux, consilier al Congregației pentru Doctrina Credinței, tocmai asupra unor puncte ce constituie obiect de mai mare confuzie din partea mijloacelor de informare.

Unii susțin că prin motu proprio "Summorum pontificum" are loc o întoarcere la perioada dinaintea Conciliului Vatican II. E adevărat?

Ultimul lucru pe care papa l-ar putea dori este să folosească autoritatea sa pentru a interzice un rit, acela care de la Conciliul Vatican II până astăzi a marcat viața a două generații de catolici. Prin urmare, este absolut diferit de impunerea unei reforme elaborate de experți. Cred apoi că orientalii ortodocși înțeleg aceasta bine și nu întâmplător - mi se pare - că sprijinul cel mai bun pentru acest motu proprio a venit de la patriarhul ortodox al Moscovei, cu motivația că "orice recuperare a tradiției liturgice trebuie salutată pozitiv și apropie creștinii unii de alții". Pentru cine îl cunoaște pe Benedict al XVI-lea, niciodată el nu ar abuza de autoritate pentru a atinge un scop aparent bun, atât este de profundă cunoașterea pe care el o are despre raportul intim dintre liturgie și viața credincioșilor.

Dar, în fond, acest Liturghier a fost vreodată abrogat?

Acest Liturghier s-a presupus că a fost abrogat de Conciliul Vatican II, dar nu este absolut astfel, deoarece - cum spunea cardinalul John Henry Newman - în cursul istoriei sale - Biserica nu a abolit sau interzis niciodată forme liturgice care nu contravin credinței, întrucât acest lucru ar fi străin însăși spiritului Bisericii.

Se spune din mai multe părți: "Nu întoarcerii la latină, o limba moartă, pe care credincioșii nu o înțeleg". Dar latina nu este oare încă limba oficială a Bisericii?

Importanta limbii latine în liturgie trebuie văzută tocmai în cadrul referinței - aș zice - inevitabile la o limba, desigur, clasică, dar - în același timp - instrument de unitate. Într-un fel cum se întâmpla pentru ortodocși cu limba greaca sau cu limba slava: ei continuă de fapt să o folosească pentru texte și cântări, alături, evident, de limba vorbită. Mă gândesc că nu trebuie să existe nici o problemă în această privință.

Pentru unii, prin această liberalizare al Liturghierului lui Pius al V-lea există riscul să se formeze Biserici paralele. Există acest pericol?

E cunoscut că chestiunea liturgiei stă în centrul gândirii papei, deja de când era teolog și cardinal și, prin urmare, pentru el reprezintă într-un fel centrul oricărei reînnoiri a Bisericii, și pentru că din totdeauna este izvor de convertire și de schimbare a multor oameni, de orice limbă și națiune. Exemplul celebru al lui Augustin și liturgia lui Ambrozie. De aceea, așa cum se știe, documentul motu proprio care permite o folosire largă a liturgiei a avut o perioadă lungă de pregătire. În consecință, să fie liniștiți: nimeni nu va obliga pe cineva să o celebreze, dar este foarte trist că persoane care trec drept liberale și tolerante se scandalizează de un act care lărgește spații de libertate. Este cunoscut că papa cu acest act liberal a lansat un mare semnal de eliberare. Nu a abolit noul rit pentru a spune "să se folosească cel vechi", ci a pus accent și pe acest rit.

Documentul lasă pe seama preoților decizia de a primi cererile credincioșilor adepți ai precedentei tradiții liturgice. De aceea, unii au afirmat că episcopul este redus la rangul de notar. E adevărat?

Oricine cunoaște premisele cărților liturgice știe că Sfântul Scaun - și, în consecință, episcopul Romei - are o prerogativă ultimă în reglementarea liturgiei. Cum e cunoscut, marele risc în ultimele decenii este acela ca fiecare să facă propria liturgie, în timp ce trebuie să existe o unitate fundamentală a liturgiei romane, deși în diferențele ei. Cred că aceasta o poate garanta doar episcopul Romei, care este principiul vizibil al unității Bisericii, cum afirmă constituția conciliară "Lumen gentium".

Pentru unii, documentul "Summorum pontificum" este dovada tradiționalismului lui Benedict al XVI-lea. Dar nu a fost deja Ioan Paul al II-lea, în anul 1988, care a promulgat un motu proprio despre folosirea Liturghierului din anul 1962?

Trebuie avut încredere în Benedict al XVI-lea. El va purta treptat chibzuința imaginației catolice în viața liturgică a Bisericii de azi. Și aceasta, întrucât înțelege bine cât de mult creativitatea și genialitatea nu sunt ostile tradiției, ci fac parte din ea ca limfă a Duhului Sfânt. Nu este un tradiționalist reacționar, papa, dar nici un oportunist liberal. Este un administrator înțelept, care știe să scoată lucruri noi și lucruri vechi, cum spune Isus în evanghelie.

Radio Vatican, 14 septembrie 2007

* * *

Cardinalului Darìo Castrillòn Hoyos despre motu proprio "Summorum pontificum"

A intrat în vigoare, vineri, 14 septembrie, documentul motu proprio a lui Benedict al XVI-lea "Summorum pontificum" privind folosirea liturgiei romane, anterioară reformei din anul 1970. Documentul liberalizează utilizarea Liturghierului roman din anul 1962 care nu a fost niciodată abrogat. În special, documentul motu proprio stabilește că revine parohului decizia de a primi cererile credincioșilor care aderă la tradiția liturgică anterioară. Între timp, într-un editorial, revista părinților iezuiți italieni "La civilità cattolica" subliniază că sunt neîntemeiate temerile acelora care consideră documentul ca fiind un pas înapoi față de reforma liturgică a Conciliului Vatican II.

Despre semnificația acestui document pontifical, promulgat pe 7 iulie anul acesta, redăm reflecția cardinalului Darìo Castrillòn Hoyos, președinte al Comisiei Pontificale "Ecclesia Dei" și timp de mai mulți ani prefect al Congregației pentru Cler.

Eu aș spune că deja Ioan Paul al II-lea voia să dea credincioșilor care iubeau ritul vechi - dintre care unii trecuseră la mișcarea arhiepiscopului Lefebvre, dar care apoi o abandonaseră pentru a menține unitatea deplină cu succesorul lui Petru - oportunitatea de a celebra ritul care le era mai aproape de modul lor de a simți. Benedict al XVI-lea a participat încă de la început la toată chestiunea ridicată de Lefebvre și prin urmare a cunoscut foarte bine problema pe care o crea acelor credincioși reforma liturgică. Papa nutrește o iubire specială pentru liturgie. O iubire care se traduce și în capacitatea de studiu, de aprofundare a Liturghiei înseși. Iată pentru ce Benedict al XVI-lea consideră drept o comoară inestimabilă liturgia anterioară reformei Conciliului. Papa nu vrea o întoarcere înapoi. Este important a ști și sublinia un lucru: Conciliul nu a interzis Liturghia aprobată de sfântul Pius al V-lea și trebuie spus și că părinții Conciliului au celebrat Liturghia sfântului Pius al V-lea. Nu este cum susțin unii, întrucât nu cunosc realitatea, o întoarcere înapoi. Din contra: Conciliul a voit să fie larg în libertățile bune ale credincioșilor. Una dintre aceste libertăți este tocmai aceea de a lua această comoară - cum spune papa - care este liturgia, pentru a o menține vie.

Ce se schimbă, în realitate, prin acest document?

Prin acest motu proprio, în realitate, schimbarea nu este atât de mare. Lucrul principal este că în acest moment preoții pot decide, fără permisiunea nici din partea Sfântului Scaun și nici din partea episcopului, dacă să celebreze Liturghia în ritul vechi. Și aceasta e valabil pentru toți preoții. Parohii sunt ei înșiși care în parohie trebuie să deschidă ușa acelor preoți care, având facultatea, merg să celebreze. Nu este deci nevoie a cere nici o altă permisiune.

Acest document a fost însoțit de polemici și temeri: dar ce nu este adevărat din cele ce s-au scris și citit?

Nu este adevărat, de pildă, că a fost luată episcopilor puterea asupra liturgiei, pentru că deja Codul canonic spune cine trebuie să de permisiunea pentru a celebra sfânta Liturghie și nu este episcopul: episcopul dă documentul numit "celebret", putința de a celebra undeva, dar când un preot are această putere, sunt parohul sau capelanul care trebuie să pună la dispoziție altarul pentru a celebra. Dacă cineva îl împiedică, revine atunci Comisiei Pontificale "Ecclesia Dei" sarcina de a lua măsuri, în numele Sfântului Părinte, pentru ca acest drept - care este un drept de acum clar al credincioșilor - să fie respectat.

Acum la intrarea în vigoare a documentului motu proprio, ce auspicii formulați?

Urările mele sunt acestea: Euharistia este lucrul cel mai mare pe care îl avem, este manifestarea cea mai mare a iubirii, a iubirii răscumpărătoare a lui Dumnezeu care vrea să ne însoțească cu prezența sa sacramentală. Aceasta nu trebuie să fie niciodată motiv de discordie: aici trebuie să fie numai iubirea. Urez ca acesta să poată fi un motiv de bucurie pentru toți cei care iubesc tradiția, un motiv de bucurie pentru toate acele parohii care nu vor mai avea sciziuni, divizări, dar vor avea - dimpotrivă - mai multe posibilități de sfințenie cu un rit care a fost în mod cert factor și instrument de sanctificare vreme de mai bine de o mie de ani. Mulțumim deci Sfântului Părinte pentru că a recuperat pentru Biserică acest tezaur. Nu este impus nimic nimănui. Papa nu impune o obligație; papa impune însă să se ofere această posibilitate acolo unde credincioșii o cer. Dacă s-ar isca un conflict, întrucât omenește două grupuri pot intra în contrast, autoritatea episcopului - cum spune motu proprio - trebuie să intervină pentru a-l evita, dar fără a anula dreptul pe care papa l-a dat întregii Biserici.

Radio Vatican, 13 septembrie 2007


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat