Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție: Lupta pentru viață în civilizația morții

Afirmația "Trăim într-o civilizație a morții" nu mai surprinde pe nimeni. Surprinde doar cinismul cu care se promovează moartea - ca un drept și mai mult, ca o datorie! Dacă ne prefacem că subiectul e "prea îngrozitor" ca să discutăm sau că "la noi nu se poate întâmpla așa ceva", suntem exact ca în perioada imediat premergătoare lui Hitler - când oamenii de bună credință se întrebau: "Cine o să asculte de un dement" ?! Și totuși...

Orice subiect poate fi discutat logic, rațional, în liniște (poate și la o cafea, nu-i așa?!) - dar atunci când se pune în discuție esența însăși a existenței umane - "bunul cel mai de preț al omului, viața", lucrurile stau sau ar trebui să stea altfel! Cuvintele sunt demonetizate de atâta utilizare zadarnică: "bunul cel mai de preț..." etc. Dar viața? Viața dumneavoastră, viața noastră, viața ca atare, și ea s-a demonetizat? Chiar nu ne mai interesează nimic?! Suntem o civilizație sinucigașă, e drept: viața tuturor e amenințată de tot felul de proiecte ale "civilizației morții": la nivel economic, politic, cultural - și relativ recent, se escaladează propaganda euthanasiei. Să învingem sentimentul de oroare cu care refuză să discute despre aceasta aberație criminală orice om (în măsura în care e sănătos psihic și nu un degenerat mintal) și să analizam "mai de aproape" lucrurile:

1. la nivel economic:

- ucidem cu bună știință pe cei defavorizați prin măsurile luate pe plan global pentru accentuarea decalajului economic și aservirea țărilor în curs de dezvoltare (resursele naturale și forța ieftină de muncă interesează, nu ceea ce se întâmplă cu semenii noștri!);

- ucidem mediul, fiindcă noi înșine "ne putem proteja" (iluzorie protecție! - așa cum o demonstrează perturbările climei);

- ucidem propriii noștri cetățeni (majoritatea trăiesc sub nivelul minim al sărăciei - și aici intră copiii, orfanii, pensionarii...); în schimb finanțăm hobby-uri costisitoare, dar "perfect legale" , finanțăm și armata, desigur, fiindcă "si vis pacem, para bellum";

2. la nivel politic:

- avem grija să investim în armament și apoi să-l și folosim, fie experimental (ce contează ce se întâmplă cu mediul, principalul e să ne arătăm forța - a se vedea recentul experiment rus. Cine spune oare că Războiul Rece s-a încheiat?), fie ca atare (a se vedea proiectilele cu uraniu îmbogățit din războiul din Golf) - iar acestea sunt numai datele care reușesc să ajungă în mass-media;

- iar în război mor nu inițiatorii conflictului, ci tinerii... "talpa țării", ajunsă carne de tun plătită - nu din plăcere, ci din necesități economice (adică din cauza sărăciei);

- așa cum nici în experimentele cu primele bombe nucleare, nu cei care le-au creat au intrat în câmpul de experiență, ci au fost trimiși, evident, tinerii recruți - fără echipament de protecție, ca să se vadă ce se întâmplă - iar lucrurile au fost aduse la cunoștința opiniei publice abia după 20 de ani (SUA);

- iar politicul sprijină economicul în spiritul fundamentalismului pieței (concept șocant, enunțat de George Soros) și în litera "legii de aur": "Cine are aurul, face legea";

3. la nivel cultural

Rețeta unei "opere" de succes (indiferent de domeniul de creație) este: violență-sex-paranormal-antireligie; dacă se poate - și totul se poate! - persiflarea valorilor morale și încercarea de discreditare a religiei în numele și cu argumentele pseudo-științei. Cinism premiat, apoi lăudat și adulat! Cultura definește societatea și manipulează conștiința. Otrava pare mai insidioasă, dar e cu atât mai gravă: "Să nu ne temem de cel care ucide trupul și apoi nu mai are putere asupra sufletului" - ci de cel care ucide sufletul. Și așa, printr-o constantă "dezumanizare umanistică", iubirea a devenit sex și sexul o marfă , "femeia a devenit fie un fel de bărbat fără barbă, fie un obiect sexual, iar bărbatul a ajuns, cum spunea un film francez, «une femme comme les autres», «o femeie ca oricare alta»" (citat: Adrian Papahagi), prietenii au devenit "prietenari", numărul de avorturi la adolescente a devenit un motiv de laudă în școli, iar virtuțile "pentru sănătate" ale anticoncepționalelor sunt clamate în mass-media (uitându-se "micul" efect cancerigen, desigur) etc.

Și pe acest fond, propaganda pentru euthanasie! Adică legalizarea crimei! Mai citim câte un mesaj de genul: "Cine ar vrea să trăiască doar ca o legumă"?! Dar dacă fenomenele NDE1 arată persistența indefinită a conștiinței în starea de moarte clinică, cine garantează că într-o "legumă umană" nu există conștiință?! ("Legumă umană"! Bravo! Termen "frumos" ales de un comentator și nu numai, termen "moral" și foarte... modern. E și firesc, cine ajunge "robot", adică fără conștiință, să numească "legumă" pe cel ajuns fără cunoștință). Și apoi, se citează cazuri în care revenirea din comă s-a produs după zeci de ani!... Sau poate și aici, tot economicul are cuvântul? Moartea e mai ieftină decât îngrijirea medicală, nu-i așa?!

Dar să luam lucrurile sistematic:

I. argumentele non-religioase împotriva euthanasiei sunt numeroase, dar în esență sunt următoarele2:

1. Euthanasia nu se va limita numai la "bolnavii terminali";

2. Euthanasia devine non-voluntară - adică se relevă ceea ce e cu adevărat: crimă (așa cum s-a întâmplat deja în Olanda, unde, în 1995, din 3600 bolnavi eutanasiați, medicii înșiși au admis că la un număr de 900 de cazuri nu au cerut consimțământul nimănui pentru efectuarea euthanasiei!

3. Euthanasia devine un mijloc de limitare a cheltuielilor de sănătate! Prin urmare, bolnavul ar avea datoria să-și ceară moartea, ca să nu mai împovăreze "bugetul".

În esență, euthanasia reprezintă disprețul societății față de valoarea vieții umane; și chiar dacă ni se pare că jurământul lui Hippocrat nu mai reprezintă acum decât o formă "teatrală" de încheiere a Facultății de Medicină, totuși fiecare dintre noi, împreună cu studenții/absolvenții/colegii noștri jurăm de fiecare dată să nu aducem nici un prejudiciu vieții bolnavului, chiar dacă lucrul acesta ar fi cerut...

II. argumentele religioase împotriva euthanasiei: toate religiile consideră viața un dar al lui Dumnezeu și ca atare manifestă cel mai înalt respect pentru viață, în toate formele ei. Iată un minimum de date:

1. Biserica Catolică:

- Catehismul Bisericii Catolice: "Oricare ar fi motivele și mijloacele, euthanasia directă constă în a pune capăt vieții persoanelor handicapate, bolnave sau muribunde. Ea este inadmisibilă din punct de vedere moral" (nr. 2277);

- Papa Benedict XVI: "Libertatea de a ucide nu e libertatea adevărată, ci tirania care reduce la sclavie ființa umană" (CNN, 17 mai 2005);

- Papa Ioan-Paul al II-lea: Encliclica Evangelium vitae și propria-i viață;

2. Biserica Bizantină: "Moartea este considerată un rău în sine, simbolizând forțele care se opun vieții dăruite de Dumnezeu și împlinirii sale [...]; în lupta sa pentru viață, Biserica Ortodoxă își exprima opoziția fermă față de doctrina euthanasiei"3;

3. Tradiția ebraică: "Viața umană este prețioasă și prevalează față de orice alt considerent. Aceasta include obligația de a-i vizita pe bolnavi și permisiunea de a încălca Sabatul pentru a ajuta o persoană lovită de o boală gravă. Include, de asemenea, obligația de a se reține de la orice ar putea să grăbească moartea unei persoane bolnave, indiferent cât de gravă ar fi boala (Maimonides, Hil. Aveil, 4:5). Prin urmare, euthanasia este interzisă, indiferent de circumstanțe"4;

4. Islamul: "Să nu iei viața pe care Allah a făcut-o sfântă" (Qur'an, 6:151);

- Profetul Mahomed spune: "Când credinciosul este lovit de durere (...), Allah îi iartă păcatele și greșelile lui se îndepărtează de el, așa cum copacul își leapădă frunzele";

- Codul Islamic de Etică Medicală menționează, de asemenea, în ediția din 1981, la p. 67: "Scopul medicului este să mențină procesul vieții și nu al morții. Indiferent de situație, medicul nu va lua nici o măsură pozitivă pentru a termina viața pacientului";

5. Hinduism, Budism: unul din cele zece comandamente absolute ale vieții religioase este "ahimsa" (= non-violența), adică respectul față de orice formă de viață, cu atât mai mult față de viața umană. Încălcarea acestui principiu implică amenințarea pedepsei karmice cu dobândirea unei reîncarnări nefericite;

...Și argumente proprii: am lucrat 27 de ani cu bolnavi în majoritate incurabili și 8 ani cu sinucigași: niciodată, dar absolut niciodată un bolnav cu cancer nu și-a dorit moartea. Același lucru îl confirmă datele din literatură și fiecare dintre colegii noștri, medici sau cadre medicale.

...Și totuși citim pe situl Catholica.ro o știre cutremurătoare: un fost ministru al justiției din districtul german Hamburg, dr. Roger Kusch a inventat mașina pentru eutanasiere. [Doctor în ce ? - în medicină? S-ar putea, în fond și Joseph-Ignace Guillotin (1738-1814), tot medic, a inventat... ghilotina și tot din motive "umanitare"]. Ghilotina a ieșit din uz, dar mașina de eutanasiere a dr. Kusch va fi pusă la dispoziția ospiciilor, azilelor de bătrâni și spitalelor începând cu primul trimestru al anului viitor. El a format o organizație al cărei scop este legalizarea eutanasiei în Hamburg. Organizația se numește "Ajutor pentru moarte - Dr. Roger Kusch". El speră să strângă 10.000 de semnături în următoarele șase luni pentru a provoca astfel un referendum național pe această temă. Michael Naumann, din Partidul Democrat Social din Germania, a caracterizat inițiativa lui Kusch ca "dezgustătoare și imorală", iar pe Kusch ca un "scandal pe două picioare". Liderul Partidului Democrat Creștin din Hamurg, Dirk Fischer, a fost de acord susținând de asemenea: "Acest om este un degenerat din punct de vedere moral".

E adevărat, dar se pot oricând găsi 10.000 de roboți fără conștiință să-i ucidă pe cei fără cunoștință ("legume", nu-i așa ?!) sau indezirabili, sau care "mănâncă prea mult" din bugetul sănătății sau care trăiesc prea mult... sau care trăiesc cum nu ne convine, ...sau care gândesc altfel decât noi, ...sau care sunt de altă rasă decât noi și nu au părul blond, ochi albaștri și înălțime convenabilă... și pe care pur și simplu nu-i putem suferi... Fiindcă, în fond, în spitale, azile de bătrâni, ospicii, oamenii nu se pot îngriji singuri, așa că tocmai bine se găsesc alții care decid pentru ei dacă și cine merită să trăiască. Și așa, răul se întinde, doar trăim în epoca globalizării.

Iată de ce e vital necesar să atragem atenția asupra pericolului. Iar aici rolul Bisericii este esențial: globalizarea binelui e singura care contracarează eficient ofensiva răului, indiferent de masca "umanistă" pe care acesta ar purta-o.

Când Dumnezeu e cu noi, cine poate sta împotriva noastră?

Dr. Ecaterina Hanganu
 
 


1 NDE = "Near Death Experience" = fenomenele din apropierea morții - de fapt, fenomenele care au loc în starea de moarte clinică. S-au descris aproximativ următoarele etape: senzația unui zgomot "de dinam"; plutire - pacientul își vede corpul "zăcând"; tunel de lumină și absorbția prin tunel - întâmpinat de cei dragi, care au murit mai înainte; ființa de lumină - senzație de liniște, pace, bucurie incredibilă; întrebarea "Ce-ai făcut cu viața ta?" pusă de "ființa de lumină" - vizualizarea în amănunt a vieții proprii; obligația de a se întoarce pentru "a corecta" și "a îndruma" pe alții (studiu inițiat de dr. Raymond Moody, dr. Elisabeth Kubler-Ross; în prezent există o ramură speciala a medicinei care se ocupa cu astfel de fenomene: thanatologia).
2 www.Euthanasia.com
3 "The Stand of the Orthodox Church on Controversial Issues: Euthanasia", Rev. Stanley Harakas, Th.D., Holy Cross School of Theology, ibid.
4 Klein, Isaac, A Guide to Jewish Religious Practice, New York, KTAV, 1979.


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat