Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu: Un ecumenism sub semnul dialogului iubirii și al colaborării

Interviu cu Monseniorul Vincenzo Paglia, episcop de Terni-Narni-Amelia

Noua perioadă ecumenică are nevoie de un tot mai mare dialog al iubirii și al colaborării între toți creștinii, susține Monseniorul Vincenzo Paglia, episcop de Terni-Narni-Amelia. Așa a spus prelatul, președinte al Comisiei Ecumenism și Dialog din Conferința Episcopală Italiană (CEI), într-un interviu acordat agenției ZENIT în zilele desfășurării a Celei de-a III-a Adunări Ecumenice Europene de la Sibiu, în România, la care a luat parte în calitate de moderator. Episcopul este o personalitate de prim plan nu numai în dialogul cu creștinii din celelalte confesiuni, ci și cu reprezentanții diferitelor religii, grație experienței de mai mulți zeci de ani cu Comunitatea "Sfântul Egidiu", unde continuă să fie conducător spiritual.

• Ați participat personal la pregătirea călătoriei lui Ioan Paul al II-lea în România în anul 1999. Cum vedeți România după această perioadă de timp?

Mons. Paglia: Înainte de toate trebuie să spun că experiența pe care am avut-o în anii 1990 și care a culminat cu vizita lui Ioan Paul al II-lea în România a fost o experiență absolut extraordinară. Am găsit atunci o țară care a răspuns la acea întâlnire în manieră total neașteptată. Eram cu adevărat un om cu puțină credință, am putea spune. Dar cum să nu rămânem impresionați văzând o mulțime neîntreruptă care se înșira de la aeroportul din București până la patriarhie și apoi cum să nu rămânem absolut răpiți de acel strigăt de la sfârșitul celebrării euharistice de la Parcul Izvor care s-a ridicat, într-un singur glas, de la 300.000 de persoane: "Unitate, unitate".

Îmi amintesc că atunci când a fost vorba de a începe organizarea Celei de-a III-a Adunări Ecumenice - prima reuniune a avut loc printre altele chiar la Terni, în dieceza mea -, s-a crezut nu un eveniment de sine stătător, ci o culme a unui pelerinaj făcut de catolici, protestanți și ortodocși, pentru redescoperirea rădăcinilor creștinismului și a diferitelor tradiții. Pentru acest motiv prima etapă a fost la Roma, a doua la Wittenberg și a treia la Sibiu.

O dată fiind aici, cu toți creștinii europeni, cu România în sfârșit membră a Uniunii Europene și deci cu o ulterioară speranță pentru Europa, am regăsit acea căldură pe care o experimentasem deja în anul 1998 cu Întâlnirea de Rugăciune pentru Pace între religiile mondiale, organizată la București de Comunitatea "Sfântul Egidiu", și apoi în anul 1999 cu vizita lui Ioan Paul al II-lea.

• După părerea dumneavoastră, care este scopul ecumenismului astăzi și care este granița dintre necesara unitate în credință între toți creștinii și la fel de necesara, semnificativa și legitima pluralitate a Bisericii?

Mons. Paglia: Eu cred că unitatea Bisericii este înainte de toate o unitate în jurul lui Cristos. Totuși, deja din evanghelii vedem că există patru moduri de a-l vedea pe Isus și că fiecare mod îl îmbogățește pe celălalt. De aceea, cred că această paradigmă pe care o găsim la începutul creștinismului trebuie să intereseze și începutul acestui al treilea mileniu. Ceea ce înseamnă a regăsi o unitate în înseși fundamentele credinței, dar și o pluralitate în trăirea și în manifestarea ei.

Este o tensiune, o dialectică proprie creștinismului însuși pentru că este în același timp unul și universal, este în același timp izvorul și pâraiele care se răspândesc în toate culturile. Aceasta este o provocare dintotdeauna. Desigur, această provocare, din păcate, a fost uneori trăită în manieră greșită cu dezbinările. A existat o dezbinare deja în primele secole cu acelea care astăzi sunt numite vechile Biserici din Orient, în afara vechiului Imperiu Roman. Și deja acest lucru ne spune că multele dezbinări au loc și din motive externe dogmei. Mai apoi, la începutul celui de-al doilea mileniu a existat o nouă dezbinare, de data aceasta în interiorul Imperiului Roman, între Occident și Orient. Și apoi o ulterioară dezbinare la jumătatea celui de-al doilea mileniu, însă de data aceasta în interiorul Occidentului, între catolici și protestanți. Trei dezbinări care au sfâșiat haina Bisericilor.

Și, în mod vinovat, a prevalat mult timp polemica. Apoi, Duhul, care sufla deja la sfârșitul secolului al XVIII-lea, în secolul al XX-lea a deschis larg porțile, îndeosebi cu Conciliul al II-lea din Vatican și grație unei implicări foarte puternice a Bisericii Catolice pentru ecumenism, care în felul acesta a căpătat un chip nou. Creștinii au început să înțeleagă că era important să vadă înainte de dezbinări ceea ce ne unea și am descoperit că ceea ce ne unea era mult mai mult decât ceea ce ne despărțea. Vreau să spun: s-a cam terminat cu strabismul. Am devenit mai conștienți de marele patrimoniu care ne unește. Și de atunci încoace, în 40-50 de ani, am făcut un salt uriaș, am depășit secole de istorie.

Așadar, cel care spune că astăzi ecumenismul merge un pic cam lent nu trebuie să uite că a existat o răsturnare coperniciană în puține decenii. Este adevărat că simțim nevoia de a ne redefini, însă aceasta nu trebuie să ne facă să uităm drumul făcut până acum și că trebuie să accelerăm dialogul spiritual și al iubirii în toate comunitățile, fără a uita dialogul teologic și cel juridic.

Ecumenismul de acum îi invită pe toți să se lase implicați. Deoarece ecumenismul nu este o problemă a teologilor, nu este o chestiune de birouri, ci este un mod de a trăi credința. Așa spunea cardinalul de atunci Joseph Ratzinger în anul 1991, atunci când afirma că unitatea vizibilă este un dar al lui Dumnezeu, dar că noi trebuie să facem tot posibilul fiind siguri că ecumenismul este parte esențială a credinței, ba chiar a modului în care se trăiește credința, adică o tensiune de a trăi însăși rugăciunea lui Isus: "Ca toți să fie una" (In 17,21). În acest sens, cred că la începutul acestui mileniu se deschide o nouă perioadă ecumenică ce vede reluate vechile dialoguri teologice, dar care, după părerea mea, trebuie să vadă și întărirea dialogului iubirii, a dialogului colaborării în toate acele domenii unde acesta este posibil.

O listă? Rugăciunea comună, apărarea creației, pacea, solidaritatea, evanghelizarea, comunicarea evangheliei la toți, în Europa și în afara ei, apărarea săracilor, angajarea de a dărâma orice zid de despărțire în imigrație, angajarea de a aboli pedeapsa cu moartea, angajarea de a face ca războiul să fie tot mai mult imposibil. Sunt teritorii enorme care cer unitatea între toți creștinii.

• Pentru ce s-a ales să se țină Cea de-a treia Adunare Ecumenică în România, într-o țară majoritar ortodoxă?

Mons. Paglia: Nu poate fi fără semnificație faptul că toți creștinii din Europa au venit să celebreze un moment de comuniune într-o țară, am putea spune la periferia Europei, unde economia încă nu este dezvoltată. Eu cred că nu putem fi creștini europeni fără a simți România în inima și în centrul Europei. Mai mult, aș spune că este o datorie a noastră de creștini să-l descoperim pe Cristos aici: Cristos care a suferit, Cristos pe care o putere atee a încercat să-l reducă la tăcere, Cristos care suferă în atâția săraci care mai există, Cristos care este marginalizat în persoana țiganilor.

Aici noi putem și trebuie să redescoperim că cei din urmă sunt cei dintâi. Deoarece Isus este în cei din urmă și nu în cei dintâi. Iată de ce a veni într-o țară ca România, care este o răscruce între dimensiunile latină, slavă și bizantină, înseamnă printre altele a merge în adâncul Europei, al unei Europe care a trebuit să sufere în acești ultimi 50 de ani tragedia unei asupriri fără frontiere.

Și noi am venit aici, aș spune, pentru a-i îmbrățișa. Adunarea de la Sibiu a fost o îmbrățișare. Trebuie să îmbrățișăm poporul român în pământul său. Roma și Wittenberg la Sibiu își au caracterul lor complet.

• Nu credeți că în spatele multor neîncrederi în dialogul ecumenic există frica Bisericilor din Europa de est de a se încredința în mâinile unei culturi occidentale văzută ca pluralistă, secularizată și relativistă, deci în stare să-i mineze tradiția?

Mons. Paglia: Este o ispită care există și deci trebuie învinsă, trebuie evitată. Este diabolică! De fapt "diabolein" în greacă înseamnă "a dezbina". Astăzi noi avem un vânt al Duhului care ne obligă să ne întâlnim și să ne îmbrățișăm. Dezbinarea dintre Orient și Occident ne-a făcut pe toți astmatici și mai slabi. De fapt, mă întreb, dacă creștinii europeni ar fi fost mai uniți, ar fi fost așa de ușoară ridicarea nazismului și a comunismului? Oare vrem să recădem în aceeași ispită? Deci angajarea noastră este urgența de a respira și în Occident cu bogăția plămânului din Orient: cu bogăția liturgiei sale, a spiritualității sale, a misterului său și a fascinației sale în trăirea în atâtea dimensiuni a prezenței lui Dumnezeu. Mă gândesc și la monahismul oriental.

Pe de altă parte, noi, occidentalii, noi, latinii, trebuie să fim atenți în mod responsabil să nu oferim acestor țări lucrurile mai rele pe care le avem. De fapt, este important să le oferim și dimensiunea noastră spirituală, capacitatea noastră de universalitate, dimensiunea noastră de deschidere, forța noastră a toleranței, a solidarității, a angajării sociale și caritative, care uneori în Bisericile din Orient a fost și limitată.

Ori Europa trăiește cu acești doi plămâni, ori suntem morți amândoi. Așa cum, din păcate, se întâmplă.

• În sfârșit, ce vă amintiți despre călătoria lui Ioan Paul al II-lea în România?

Mons. Paglia: Pot să asigur un lucru, pentru că am avut bucuria și harul de a putea participa la acest eveniment și chiar de a-l pregăti. Pot spune că primul gest care a anticipat venirea papei a fost Întâlnirea de Rugăciune Interreligioasă organizată de Comunitatea "Sfântul Egidiu" la București. Pot spune că a fost vorba de un fapt extraordinar, deoarece pentru prima dată în România creștini de toate confesiunile și oameni de diferite religii s-au întâlnit împreună în Piața Martirilor pentru a trăi un moment de mare emoție spirituală.

Acest lucru a deschis porțile pentru un alt eveniment pe care, trebuie să spun, Ioan Paul al II-lea l-a dorit cu toate puterile sale. Și personal am fost mesagerul acestei dorințe la patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Teoctist, și la Sfântul Sinod. Au fost necesare diferite călătorii pentru a ajuta această înțelegere. Și puțin câte puțin toate piedicile s-au aplanat. Această vizită a papei a găsit un întreg popor care l-a primit. A fost prima vizită a papei într-o țară majoritar ortodoxă. Și papa a venit, aceasta a fost decizia pe care am luat-o împreună, să viziteze, înainte de toate, Biserica Ortodoxă din România, apoi comunitatea catolică atât latină cât și greco-catolică, și în sfârșit guvernul.

Îmi amintesc clar bucuria patriarhului Teoctist atunci când a primit scrisoarea papei semnată simplu "Ioan Paul al II-lea, ca un frate". Acest lucru a făcut să se dărâme zidul psihologic, zidul istoric al unei despărțiri. Îmi amintesc bine și acești doi "îngeri albi" - așa i-am numit atunci - care se îmbrățișau ca și cum refăceau o istorie veche. Și eu îmi doresc, ba chiar sunt sigur, că în aceste zile continuă îmbrățișarea în cer în timp ce privesc spre Sibiu, fericiți de ceea ce se întâmplă în aceste zile.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat